Womengineer – för mångfald inom ingenjörsyrket

Organisationen Womengineer drivs av ett enda mål – att det 2030 examineras lika många kvinnliga ingenjörer som manliga. Till grund för målet ligger insikten om att det finns en stor grupp tjejer som inte riktigt förstår att de faktiskt vill bli ingenjörer. Det som saknas är information och inspiration. 

Vad ska jag bli? Vem vill jag vara? Vad är just min dröm? Relevanta frågor. Avgörande frågor. Frågor som vi alla säkert ställt minst en gång i livet och frågeställningar som tusentals tjejer och killar ställs inför dagligen. För Marie Ideström, en av grundarna till Womengineer, kom svaret om att plugga Design och Produktframtagning på KTH som av en slump.

– Min syrra hade en kompis som gick det programmet, så hon uppmuntrade mig att söka. Jag tyckte om att rita och gillade idén att kombinera form och funktion. Fast jag hade egentligen ingen aning om vad det betydde att bli ingenjör.

Enligt Marie visar studier att flickor i ganska låg ålder faktiskt har ett högt intresse för teknik som sedan faller bort när de når tonåren. En stor anledning är att flickor och pojkar drivs av olika värdeord. Dessa värdeord kopplat till teknik försvinner, för framförallt unga tjejer, och de tappar då oftast intresset.

– Tonåren är en kritisk ålder och för många är det ett stadie i livet då mycket händer. Det är beslut som tas och riktningar för framtiden sätts. Där vill vi kliva in och fånga upp dem i tid så att de inte går miste om en möjlighet. För att kunna påverka utvecklingen behövs inspiration i form av förebilder och mer lättillgänglig information om utbudet av utbildningar och vad det faktiskt innebär att jobba som ingenjör, berättar Marie.

Womengineer består delvis av kvinnliga ingenjörsstudenter som bloggar om det vardagliga livet i skolan. På hemsidan lyfter de även ett hundratal kvinnliga ingenjörer som berättar om sina karriärsresor. För att kunna tilltala och uppmuntra så många olika personligheter som möjligt har organisationen tagit fram fem olika personas; Flitiga Fia, Hippie Hanna, Otippade Olivia, Nörden Nora och Veliga Vilma. De är alla skapade utifrån karaktärer på Womengineer.

Marie ser en enorm fördel med en ökad jämställdhet på de tekniska högskolorna, både på företagsnivå men även för att öka välfärden i Sverige i stort.

– Det finns just nu en outnyttjad resurs i Sverige som vi måste ta tillvara på. En ingenjör kan lösa problem på alla möjliga plan i samhället så det är bara logiskt att det borde finnas en mångfald representerat. Jag tror att det skulle ge ett mycket bättre resultat och öka vår konkurrenskraft i världen, fortsätter hon.

Trots att kvinnliga civilingenjörer är underrepresenterade världen över har vi ändå kommit en bra bit på vägen sedan Vera Sandberg examinerades som Sveriges första kvinnliga ingenjör från Chalmers för 100 år sedan. Hon antogs som enda kvinna bland 500 män och är en förebild för många.

– Varannan tjej på gymnasiet som vill studera en teknisk utbildning saknar kvinnliga förebilder. Det är dags att ändra på det och vi uppmuntrar därför kvinnliga ingenjörer att dela sin väg till ingenjörsyrket under hashtagen #WomengineerStories på Twitter och Instagram, säger Marie.

I år firar organisationen 10 år och så länge som statistiken visar på en ojämn fördelning mellan kvinnor och män inom teknikyrken finns det anledning för Womengineer att fortsätta.

– Vi är inte klara förrän målet är nått, avslutar Marie.

Brave news
Bild: Virgin Hyperloop One

Framtidens hållbara transportmedel är överlägset både flyg och tåg

Det är snabbare än flyg, har mindre miljöpåverkan än tåg och kommer att innebära en lägre kostnad för passageraren. Framtidens transportmedel stavas Virgin Hyperloop One och beräknas vara i bruk inom bara några år. 

Det hela startade 2013 som en galen idé. Och grundaren till idén? Elon Musk förstås. Men upptagen som han är med Tesla och SpaceX publicerade han en 57 sidor lång rapport för vem som helst att lägga tassarna på. Richard Branson, Virgin Groups vd, tog tillfälle i akt och nu fem år senare är Musks dröm om att avfyra svävande kolfiber-pods som transporterar passagerare genom nästan luftlösa rör i hastigheter upp till 1200 km/h snart en verklighet.

Det hela kan låta som sci-fi nonsens i mångas öron men Branson bekräftade nyligen att hyperloop-systemet kommer vara redo för passagerartransport inom 2-3 år. Vid ett av de senaste höghastighetstesten lyckades man i nära vakuum få upp en kolfiber pod till 387 km/h. Det är visserligen några kilometer kvar till Musks målbild, men det som vanligtvis tar timmar har nu mer än halverats. Virgin Hyperloop One har bland annat räknat ut att det skulle ta 45 minuter mellan Stockholm och Malmö, 30 minuter mellan Stockholm och Helsingfors, cirka 2 timmar från Stockholm till paris och drygt 4 timmar mellan Stockholm och Marbella – inklusive check-in och väntetider.

Men Hyperloop kommer inte bara korta våra restider utan kommer även kunna minska klimatpåverkan markant eftersom energiförbrukningen beräknas bli mycket lägre på grund av låg friktionsmotstånd mot luft och räls. Se mer i videon nedan och testa själv att beräkna hur mycket tid du sparar mellan olika destinationer här https://hyperloop-one.com.

 

5 snabba med…

Hon är känd för att våga utmana med både färg, form och galna mönster. På ett onordiskt sätt, och med en det-löser-sig mentalitet, har hon bidragit med att utveckla design i Sverige till vad det är idag. Här kommer 5 snabba med Lisa Bengtsson.

Vad är det modigaste du gjort i din karriär? 

Att lägga min första beställning. Eller egentligen varje gång jag lägger en beställning. Jag har rätt modiga mönster – tigrar med tassels i munnen i guld och så vidare. Folk brukar ofta reagera med ”men du är ju inte klok, vågar du det!?”. Då gäller det att ha is i magen och tro på sig själv. Jag kommer ihåg den där gången när jag fick mitt allra första mönster levererat till mig. Det enda jag kunde tänka var: jaha, och nu ska det här sälja!? 400 meter tyg och 300 rullar tapet av samma mönster. Det var en riktig oh-shit känsla. En känsla jag fortfarande kan få.

Vad jobbar du med just nu? 

Jag är faktiskt inne i en kreativ fas och har precis gjort klart ett nytt mönster som kommer ut till våren. När jag befinner mig i en sån process vill jag helst bara köra på och aldrig sluta skapa. Det är såklart lite av en utmaning med tre barn och annat som kommer emellan. Och processen kan hålla på rätt länge i huvudet eftersom det känns så läskigt att få ner det på papper. En process jag hatar att älska skulle man kunna säga.

Var hittar du inspiration? 

Karaktärer, djur, natur och livet i stort. Glädjepunkter såklart, men lika mycket sorg. Att sorg inspirerar kanske är fel att säga, men det sätter definitivt igång en kreativ process som man kan ta tillvara på.

Hur kan en kreativ process se ut?

Den kreativa processen för min kollektion Tillsammans påbörjades när jag väntade tvillingar. Under samma period fick min svärmors tax valpar så jag spenderade en stor del av graviddagarna med dessa små på magen. Mönstret på hundarna handlar egentligen om att det är samma hund men med väldigt olika karaktärer. Precis som tvillingar. De kan se exakt likadana ut men fortfarande vara väldigt olika. Namnet kommer från att de alltid kommer ha varandra och vara tillsammans. Liknande processer sattes igång när vi flyttade till ett ny-gammalt hus och när jag gifte mig i somras.

Vad är hemligheten bakom framgång tror du?

Det krävs mod, timing, kämpaglöd och lite det-löser-sig mentalitet. Funkar det inte så får man helt enkelt testa något annat. Vissa gånger gick jag månader nästan helt utan pengar och det kändes som att jag stångade mig blodig. Det var nog i samma veva som jag uppfann mitt motto: jag ska visa dom j-vlarna. Jag vet knappt vilka jag syftar på haha, men jag tror det kan röra sig om alltifrån skeptiska kommentarer om att starta eget till åsikter om mina djärva mönster. Men det handlar minst lika ofta om att bevisa det för mig själv. Och just tron på sig själv är nog viktigast av allt. Det låter kanske klyschigt men det kommer alltid finnas stunder då det knappt finns någon som tror på din idé. Då är det ju toppen om man kan vara sin egen hejarklack.

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.