Womengineer – för mångfald inom ingenjörsyrket

Organisationen Womengineer drivs av ett enda mål – att det 2030 examineras lika många kvinnliga ingenjörer som manliga. Till grund för målet ligger insikten om att det finns en stor grupp tjejer som inte riktigt förstår att de faktiskt vill bli ingenjörer. Det som saknas är information och inspiration. 

Vad ska jag bli? Vem vill jag vara? Vad är just min dröm? Relevanta frågor. Avgörande frågor. Frågor som vi alla säkert ställt minst en gång i livet och frågeställningar som tusentals tjejer och killar ställs inför dagligen. För Marie Ideström, en av grundarna till Womengineer, kom svaret om att plugga Design och Produktframtagning på KTH som av en slump.

– Min syrra hade en kompis som gick det programmet, så hon uppmuntrade mig att söka. Jag tyckte om att rita och gillade idén att kombinera form och funktion. Fast jag hade egentligen ingen aning om vad det betydde att bli ingenjör.

Enligt Marie visar studier att flickor i ganska låg ålder faktiskt har ett högt intresse för teknik som sedan faller bort när de når tonåren. En stor anledning är att flickor och pojkar drivs av olika värdeord. Dessa värdeord kopplat till teknik försvinner, för framförallt unga tjejer, och de tappar då oftast intresset.

– Tonåren är en kritisk ålder och för många är det ett stadie i livet då mycket händer. Det är beslut som tas och riktningar för framtiden sätts. Där vill vi kliva in och fånga upp dem i tid så att de inte går miste om en möjlighet. För att kunna påverka utvecklingen behövs inspiration i form av förebilder och mer lättillgänglig information om utbudet av utbildningar och vad det faktiskt innebär att jobba som ingenjör, berättar Marie.

Womengineer består delvis av kvinnliga ingenjörsstudenter som bloggar om det vardagliga livet i skolan. På hemsidan lyfter de även ett hundratal kvinnliga ingenjörer som berättar om sina karriärsresor. För att kunna tilltala och uppmuntra så många olika personligheter som möjligt har organisationen tagit fram fem olika personas; Flitiga Fia, Hippie Hanna, Otippade Olivia, Nörden Nora och Veliga Vilma. De är alla skapade utifrån karaktärer på Womengineer.

Marie ser en enorm fördel med en ökad jämställdhet på de tekniska högskolorna, både på företagsnivå men även för att öka välfärden i Sverige i stort.

– Det finns just nu en outnyttjad resurs i Sverige som vi måste ta tillvara på. En ingenjör kan lösa problem på alla möjliga plan i samhället så det är bara logiskt att det borde finnas en mångfald representerat. Jag tror att det skulle ge ett mycket bättre resultat och öka vår konkurrenskraft i världen, fortsätter hon.

Trots att kvinnliga civilingenjörer är underrepresenterade världen över har vi ändå kommit en bra bit på vägen sedan Vera Sandberg examinerades som Sveriges första kvinnliga ingenjör från Chalmers för 100 år sedan. Hon antogs som enda kvinna bland 500 män och är en förebild för många.

– Varannan tjej på gymnasiet som vill studera en teknisk utbildning saknar kvinnliga förebilder. Det är dags att ändra på det och vi uppmuntrar därför kvinnliga ingenjörer att dela sin väg till ingenjörsyrket under hashtagen #WomengineerStories på Twitter och Instagram, säger Marie.

I år firar organisationen 10 år och så länge som statistiken visar på en ojämn fördelning mellan kvinnor och män inom teknikyrken finns det anledning för Womengineer att fortsätta.

– Vi är inte klara förrän målet är nått, avslutar Marie.

Brave news
Uber lanserar sin nya tjänst ScUber där du kan samåka i en ubåtstaxi under vatten. Och vad är då mer passande än att använda stora barriärrevet i Australien som lanseringsplats. Efter att ha erövrat vägarna har nu Uber haft sina ögon riktade mot vattnet. Den 27 maj 2019 lanserade det amerikanska företaget ScUber – världens första samåkningstjänst i ubåtar. De kommer att ta med turister på en minnesvärd resa genom världens mest omfattande korallsystem – stora barriärrevet i Australien. Ubåten kan åka 30 meter ner i vattnet, vilket är ungefär samma djup som en erfaren dykare tar sig ner till. För $3000, alltså cirka 20 000 SEK, kan du plus en boka en 1-timmes resa via den vanliga Uber-appen. Priset är saftigt men då ingår åtminstone upphämtning på valfri plats i Queensland, en helikoptertur från antingen Gladstone, Port Douglas eller Cairns och sedan en upplevelse som du förmodligen kommer minnas för resten av ditt liv. Tjänsten fanns bara tillgänglig i stora barriärrevet till och med 3 juni och har nu förflyttats till Agincourt Reef för att fortsätta där till och med 18 juni. Syftet är enligt företaget själva att samla in pengar till Australiens korallrev då de kommer att skänka en stor summa pengar för varje ScUber-tur. Men att Uber får fenomenal PR ”på köpet” kommer nog inte som en överraskning för någon. Läs mer om ScUber
Aira ger direkttillgång till visuell information för alla, när som helst och var som helst. Airas glasögon sammanför blinda eller synskadade personer och specialutbildade "agenter" som genom glasögonen kan se det som användaren ser live. Agenterna kan då prata dem igenom alla möjliga situationer via en mikrofon. Användare – eller som företaget kallar för "upptäckare" – tar kontakt med agenten via en app på sin telefon eller via ett knapptryck på glasögonen. När de tryckt på knappen tar det en agent upp till 20 sekunder eller mindre att koppla upp sig till användarens glasögon och hjälpa dem med vad de behöver. Detta är oftast vardagliga saker som till exempel att läsa en meny som inte har översatts till blindskrift, gå igenom centrum för att hitta något att äta eller starta en maskin tvätt. Ett av företagets uppdrag är att möjliggöra för fler att jobba heltid. För närvarande är det cirka 70 % av personer med nedsatt syn i USA som har en deltidstjänst – en siffra som Aira vill sänka till 7 %. På samma sätt vill företaget uppmuntra studenter att klara sig igenom college. Och enligt en undersökning med ca 100 studenter det senaste året har de lyckats då andelen studenter som tar sig igenom sista året har ökat från 53 % till 92 %. Innovationen är skapad genom en blandning av wearables (bärbar teknik), AI (artificiell intelligens) och AR (Augmented Reality). Men som Greg Stilson, produktchef för Aira, så ödmjukt uttrycker sig: – Vår teknik möjliggör bara interaktionen. Det är våra agenter som gör vår tjänst till vad den är. Läs mer om företaget.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.