Lou Dehrot är modemärket som utmanar normer. Brave New Business har pratat med designern Louise Linderoth som berättar om idén att designa funktionsanpassade kläder, om vägen till catwalken och varför rullstolar bör accepteras på samma sätt som glasögon.
Samtidigt som Louise Linderoth utbildade sig på textilhögskolan i Borås genomgick hon en inre process för att komma till acceptans med sin egen kropp. När hon var tio år förändrades hennes liv, en svår ryggmärgsskada gjorde så att benen slutade att fungera.
Under många hade Louise valt bort rullstolen och i stället använt sig av kryckor. Men arbetet med egna designprojekt på textilhögskolan fick henne att fundera på var hon ville lägga sin energi. Hon ville släppa kryckorna, kunna sitta i rullstol men fortfarande uttrycka sig genom mode.
– Jag ville inte att någon skulle behöva känna som jag gjorde när jag var yngre, exkluderad från mode på grund av kroppen som jag lever i, förklarar Louise om grunden till vad som skulle komma att bli en innovation och markering mot modeindustrin.
Louise arbetade med olika projekt som bland annat undersökte hur rörelsehjälpmedel kan användas i mode, eller som accessoar. Men hon insåg att det var något som saknades på marknaden – kläder anpassade för att följa kroppen i sittande position. Idén om att designa ”seated” jeans föddes.
– Jeans är en essential, en självklarhet som inte är så självklar för alla, berättar Louise.
Det visade sig att många upplevde samma problem. Utbudet av kläder anpassade för personer i rullstol var i princip obefintligt. Antingen fick de beställas från utlandet eller så var det i medicinskt syfte.
– Typ sådana kläder man hämtade ut med ett recept på apotek, anpassade för att bära blöja. Men jag ville ju ha ett par helt vanliga, snygga jeans, säger Louise.
Det egna märket Lou Dehrot utvecklades och Louise designade kollektionen ”Have a seat”. Kollektionen fick motta stipendium från Gina Tricot vilket gav henne möjligheten att fortsätta investera i sitt företag samt utforska och utveckla delaktighet inom mode- och medieindustrin. Att starta företaget kom naturligt för Louise som kunde fortsätta att utveckla sitt koncept samtidigt som hon påbörjade en master på textilhögskolan. Det tog cirka tre år från idé till färdig produkt, och kollektionen ”Seated Jeans” släpptes första gången 2020 i samarbete med Gina Tricot.
– Det var läskigt att bryta mot normen och visa upp kollektionen med rullstolar på catwalken. Och det kändes viktigt att modevärlden tog emot det bra, vilket den gjorde. Alla tyckte att det var jättebra.
Kollektionen visades på modeveckorna i Stockholm, London och Bryssel, men när de kom till Köpenhamn stötte de på problem.
– De gick med på en visning, men bara om det var gående modeller och hänvisade bland annat till att man inte hade råd att bygga en ramp.
Eftersom det var otänkbart för Louise att ställa upp med gående modeller drog hon sig ur Copenhagen Fashionweek. Men hon gjorde det med ett mål i åtanke – även om kollektionen inte kommer att visas så kommer diskussionen om inkludering och delaktighet att vara närvarande. Motgången inspirerade Louise till examensarbetet ”Who chairs? I’ll bring a ramp”, och delar av hennes arbete ställdes ut på Nationalmuseum och Moderna Museet i Stockholm, samt i New Orleans, Seattle och på Textilmuseet i Borås.
– Frågan är så mycket större än jeans. Det handlar om att utmana uppfattningar och bilder av kroppen, särskilt inom modevärlden.
Genom Lou Dehrot vill Louise betona att rullstolen som hjälpmedel behöver accepteras på samma sätt som glasögon. Att man kan framhäva kroppen som den är, oavsett form, funktion eller utseende. Den personliga drivkraften har varit viktig i processen att starta företag och introducera en innovation på marknaden. Louise beskriver att både bekräftelse och kritik är viktigt för henne. Det är kritiken som kan få en att hitta kärnan i det man gör.
– Det gör det naturligt att driva igenom sin idé, även i stadier av tvekan. Man behöver värna om sin egen erfarenhet för att förstå värdet i det. Hitta triggerpunkter som man kan återkomma till om det uppstår brist på motivation.
Det hann bli två släpp med fyra färger i varje modell tillsammans med Gina Tricot, och jeansen sålde slut redan under första veckan. Louise har även hunnit med ett samarbete med secondhand-kedjan Myrorna. En kollektion med titeln ”Festkläder för funktionsnedsatta”, som utöver funktion även syftar till hållbarhet. Just nu arbetar hon på H&M för att landa lite och fortsätta utvecklas som designer. Men hon har tankar på att forska i framtiden och fortsätta arbetet för ett inkluderande mode.
– Behovet av anpassade kläder är fortfarande stort, framför allt finns det en efterfrågan på den internationella marknaden, avslutar hon.
Läs fler nyheter från Brave New Business