”Who chairs? I’ll bring a ramp”

Lou Dehrot är modemärket som utmanar normer. Brave New Business har pratat med designern Louise Linderoth som berättar om idén att designa funktionsanpassade kläder, om vägen till catwalken och varför rullstolar bör accepteras på samma sätt som glasögon.

Samtidigt som Louise Linderoth utbildade sig på textilhögskolan i Borås genomgick hon en inre process för att komma till acceptans med sin egen kropp. När hon var tio år förändrades hennes liv, en svår ryggmärgsskada gjorde så att benen slutade att fungera.

Under många hade Louise valt bort rullstolen och i stället använt sig av kryckor. Men arbetet med egna designprojekt på textilhögskolan fick henne att fundera på var hon ville lägga sin energi. Hon ville släppa kryckorna, kunna sitta i rullstol men fortfarande uttrycka sig genom mode.

– Jag ville inte att någon skulle behöva känna som jag gjorde när jag var yngre, exkluderad från mode på grund av kroppen som jag lever i, förklarar Louise om grunden till vad som skulle komma att bli en innovation och markering mot modeindustrin.

Louise arbetade med olika projekt som bland annat undersökte hur rörelsehjälpmedel kan användas i mode, eller som accessoar. Men hon insåg att det var något som saknades på marknaden – kläder anpassade för att följa kroppen i sittande position. Idén om att designa ”seated” jeans föddes.

– Jeans är en essential, en självklarhet som inte är så självklar för alla, berättar Louise.

Det visade sig att många upplevde samma problem. Utbudet av kläder anpassade för personer i rullstol var i princip obefintligt. Antingen fick de beställas från utlandet eller så var det i medicinskt syfte.

– Typ sådana kläder man hämtade ut med ett recept på apotek, anpassade för att bära blöja. Men jag ville ju ha ett par helt vanliga, snygga jeans, säger Louise.

Det egna märket Lou Dehrot utvecklades och Louise designade kollektionen ”Have a seat”. Kollektionen fick motta stipendium från Gina Tricot vilket gav henne möjligheten att fortsätta investera i sitt företag samt utforska och utveckla delaktighet inom mode- och medieindustrin. Att starta företaget kom naturligt för Louise som kunde fortsätta att utveckla sitt koncept samtidigt som hon påbörjade en master på textilhögskolan. Det tog cirka tre år från idé till färdig produkt, och kollektionen ”Seated Jeans” släpptes första gången 2020 i samarbete med Gina Tricot.

– Det var läskigt att bryta mot normen och visa upp kollektionen med rullstolar på catwalken. Och det kändes viktigt att modevärlden tog emot det bra, vilket den gjorde. Alla tyckte att det var jättebra.

Kollektionen visades på modeveckorna i Stockholm, London och Bryssel, men när de kom till Köpenhamn stötte de på problem.

– De gick med på en visning, men bara om det var gående modeller och hänvisade bland annat till att man inte hade råd att bygga en ramp.

Eftersom det var otänkbart för Louise att ställa upp med gående modeller drog hon sig ur Copenhagen Fashionweek. Men hon gjorde det med ett mål i åtanke – även om kollektionen inte kommer att visas så kommer diskussionen om inkludering och delaktighet att vara närvarande. Motgången inspirerade Louise till examensarbetet ”Who chairs? I’ll bring a ramp”, och delar av hennes arbete ställdes ut på Nationalmuseum och Moderna Museet i Stockholm, samt i New Orleans, Seattle och på Textilmuseet i Borås.

– Frågan är så mycket större än jeans. Det handlar om att utmana uppfattningar och bilder av kroppen, särskilt inom modevärlden.

Genom Lou Dehrot vill Louise betona att rullstolen som hjälpmedel behöver accepteras på samma sätt som glasögon. Att man kan framhäva kroppen som den är, oavsett form, funktion eller utseende. Den personliga drivkraften har varit viktig i processen att starta företag och introducera en innovation på marknaden. Louise beskriver att både bekräftelse och kritik är viktigt för henne. Det är kritiken som kan få en att hitta kärnan i det man gör.

– Det gör det naturligt att driva igenom sin idé, även i stadier av tvekan. Man behöver värna om sin egen erfarenhet för att förstå värdet i det. Hitta triggerpunkter som man kan återkomma till om det uppstår brist på motivation.

Det hann bli två släpp med fyra färger i varje modell tillsammans med Gina Tricot, och jeansen sålde slut redan under första veckan. Louise har även hunnit med ett samarbete med secondhand-kedjan Myrorna. En kollektion med titeln ”Festkläder för funktionsnedsatta”, som utöver funktion även syftar till hållbarhet. Just nu arbetar hon på H&M för att landa lite och fortsätta utvecklas som designer. Men hon har tankar på att forska i framtiden och fortsätta arbetet för ett inkluderande mode.

– Behovet av anpassade kläder är fortfarande stort, framför allt finns det en efterfrågan på den internationella marknaden, avslutar hon.

 

Läs fler nyheter från Brave New Business

Stärker självförtroendet hos barn med funktionsvariation

Kläder som kan höra

The “one stop shop” för femtioplus-modeller

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.