VR-forskning vill minska smittspridning i luften


Bakterier som orsakar allvarliga infektioner hos sjukhuspatienter kommer ofta från inomhusluft. I ett nytt forskningsprojekt undersöks och synliggörs nu dessa luftburna bakterier med hjälp av Virtual Reality (VR).

Bakterierna som orsakar att sjukhuspatienter insjuknar till följd av allvarliga infektioner gömmer sig ofta i inomhusluften. I projektet VisBac vill forskare på den Kungliga Tekniska högskolan (KTH) i Stockholm synliggöra bakteriernas spridning i operationssalar.

Genom VR- och AR-teknik (Augmented Reality) försöker forskarna fånga in och visualisera bakterierörelser i luften. I en simuleringsprocess omvandlas den infångade rörelsedatan till lättförståeliga animationer.

Innovativt verktyg för vården

Tanken bakom projektet är att vårdpersonal och läkare ska kunna öka sina kunskaper kring luftburen bakteriespridning. Förhoppningen är därmed att minimera smittorisken under operationer.

Tack vare VR-glasögon ska läkare och vårdpersonal exempelvis kunna se i vilka situationer de riskerar att blockera viktig ventilationsluft i operationssalen. Ökning av bakteriell resistens mot antibiotika gör att den här typen av teknikanvändning kan bli ett viktigt verktyg i framtiden.

Beroende av många faktorer

– Det vi vet är att bakterier kan finnas kvar i luften i flera timmar. Tidsaspekten är beroende av många faktorer, och den är en av de frågor vi hoppas kunna besvara genom vår forskning, citeras forskare Parastoo Sadeghian i ett pressmeddelande från KTH.

Avgörande faktorer kan bland annat vara ventilationssystemet, storleken på de bakteriebärande partiklarna, rummets värmesystem, personalens rörelser, placeringen av driftsutrustning eller värmen som utrustningen genererar.

Coronaviruset har slagit hårt mot flera småföretag runt om i världen. Break Even är en av lösningarna som togs fram under årets hackaton, Hack the Crisis, och är en webbtjänst som ska hjälpa till att hålla småföretag vid liv. 3-6 april genomfördes, på uppdrag från Regeringen och DIGG, ett nationellt hackaton kallat Hack the Crisis. Som vinnare i kategorin "Rädda Företag" stod teamet bakom Break Even. De skapade och utvecklade en helt kostnadsfri plattform som ska användas för att hjälpa småföretag att överleva krisen. Aprit Gupta, upphovsman till Break Even, berättar i ett pressmeddelande att idén grundar sig i ett e-mail från en frisör. Frisören förklarade i sitt mejl att verksamheten riskerade att behöva stängas ner till följd av Covid-19 viruset. – ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta.

Hjälper lokala företag

Den kostnadsfria plattformen vänder sig till den enskilda kunden och lokala småföretag som drabbats hårt av rådande kris. På plattformen ges företag möjligheten att transparent vädja till sina kunder att handla hos dem. Samtidigt ser kunden vilka företag som har det tufft ekonomiskt och vilken eller vilka produkter och tjänster de behöver sälja för kunna fortsätta sin verksamhet. – Tack vare vår tjänst kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, säger Arpit Gupta. I dagsläget är tjänsten en webbsida på nätet men fortsatt ska den utvecklas och lanseras som en app för mobiltelefonen. Till en början lanseras den i Sverige men det finns visioner om att etablera även på andra marknader.
Notysing är en kostnadsfri applikation som lär elever grundläggande kunskaper inom musik. Tjänsten är framtagen av forskare och lärare vid Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. Tanken bakom är att musiklärare ska kunna följa sina elevers utveckling. I ett projektet kallat MITIS, Musikalisk IT i skolan, undersöks möjligheterna att använda teknik i skolan för att lära elever förstå, läsa och skriva musik. Notysing är en app som i samband med projektet framtogs av pedagoger på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. – Att förstå musikens element, grundläggande musiklära, träna sång och noter ska inte bara vara för de privilegierade eller specialintresserade. Att utveckla sin musikalitet är något för alla, säger Sven Ahlbäck. I appen härmar du toner och lär dig sjunga efter noter. Det är som att ha en musiklärare i fickan som kan hjälpa till och stödja vanlig musikundervisning, säger projektledare och professor Sven Ahlbäck, i ett pressmeddelande.

Tillgängligt för alla

Under 2019 och 2020 har appen testats på ett flertal skolor i Stockholmsregionen. Testerna har gjorts i både grund- och gymnasieskola och feedback från elever och lärare har varit mycket positiv. Appen finns i dagsläget tillgänglig för elever, lärare och allmänheten i hela Sverige. Den är kostnadsfri och finns både på svenska och engelska. – Appen är både testad och utvecklad i sin verkliga miljö. Tillsammans med eleverna har vi tagit fram olika funktioner, exempelvis har de hjälpt oss att designa en funktion som gör att appen själv känner av individens nivå och anpassar automatiskt svårighetsgraden, säger Lektor Anna Backman-Bister i samma pressmeddelande. Enligt henne var det appens utformning som gjort att pedagogerna också har lyckats nå elever som annars inte hade varit så intresserade.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.