Vill omvända diabetes hos 10 miljoner människor inom tre år

Vi står inför en diabeteskris världen över. Studier visar att antalet människor som diagnostiserats har dubblats över de senaste 20 åren och 2017 uppskattades den siffran till 425 miljoner vuxna människor. 2045 beräknas den siffran stiga ytterligare, till 629 miljoner. Studier visar även att utvecklingen av sjukdomen, framförallt typ 2-diabetes, kan liknas vid en epidemi. Ett problem som Arjun Panesar vill lösa genom bevisbaserade digitala hälsolösningar.

Arjun Panesar beskriver sig själv som en datanörd som har tagit examen i artificiell intelligens och på fritiden helst av allt leker med sina två döttrar. Under sina första studieår upptäckte han alla fördelar med intelligenta webbaserade system för att förbättra användarupplevelser. Under samma period blev hans farfar diagnostiserad med typ 2-diabetes. Arjun började forska på ämnet och insåg att det fanns en stor brist i stöd och information för personer med diabetes. Ganska omgående grundade han techföretaget Diabetes Digital Media och lanserade världens första digitala diabetes-samhälle, diabetes.co.uk.

Plattformen har som syfte att med hjälp av bevisbaserade digitala hälsolösningar och artificiell intelligens kunna ge exakt och personlig vård åt patienter över hela världen. Idag har det digitala samhället över 1,2 miljoner medlemmar från 190 länder, och alla ger en viktig insikt i diabetesområdet. Genom att analysera all den data utvecklar techbolaget väldigt personliga behandlingsvägar och kan exempelvis ge kostrekommendationer för att kunna omvända sin diabetes och ta kontroll över den.

Diabetes orsakar cirka 5 miljoner dödsfall per år. Det är en person var sjätte sekund. Ambitionen att omvända typ 2-diabetes hos 10 miljoner människor inom tre år kan låta naivt och har fått många att lyfta på ögonbrynet. Men Arjan själv tycker det känns helt rimligt. Den här är en definition av Brave New Business helt enkelt och redaktionen kan inte annat än att heja på.

Besök plattformen
Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.