Vill omvända diabetes hos 10 miljoner människor inom tre år

Vi står inför en diabeteskris världen över. Studier visar att antalet människor som diagnostiserats har dubblats över de senaste 20 åren och 2017 uppskattades den siffran till 425 miljoner vuxna människor. 2045 beräknas den siffran stiga ytterligare, till 629 miljoner. Studier visar även att utvecklingen av sjukdomen, framförallt typ 2-diabetes, kan liknas vid en epidemi. Ett problem som Arjun Panesar vill lösa genom bevisbaserade digitala hälsolösningar.

Arjun Panesar beskriver sig själv som en datanörd som har tagit examen i artificiell intelligens och på fritiden helst av allt leker med sina två döttrar. Under sina första studieår upptäckte han alla fördelar med intelligenta webbaserade system för att förbättra användarupplevelser. Under samma period blev hans farfar diagnostiserad med typ 2-diabetes. Arjun började forska på ämnet och insåg att det fanns en stor brist i stöd och information för personer med diabetes. Ganska omgående grundade han techföretaget Diabetes Digital Media och lanserade världens första digitala diabetes-samhälle, diabetes.co.uk.

Plattformen har som syfte att med hjälp av bevisbaserade digitala hälsolösningar och artificiell intelligens kunna ge exakt och personlig vård åt patienter över hela världen. Idag har det digitala samhället över 1,2 miljoner medlemmar från 190 länder, och alla ger en viktig insikt i diabetesområdet. Genom att analysera all den data utvecklar techbolaget väldigt personliga behandlingsvägar och kan exempelvis ge kostrekommendationer för att kunna omvända sin diabetes och ta kontroll över den.

Diabetes orsakar cirka 5 miljoner dödsfall per år. Det är en person var sjätte sekund. Ambitionen att omvända typ 2-diabetes hos 10 miljoner människor inom tre år kan låta naivt och har fått många att lyfta på ögonbrynet. Men Arjan själv tycker det känns helt rimligt. Den här är en definition av Brave New Business helt enkelt och redaktionen kan inte annat än att heja på.

Besök plattformen
Brave news
Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/2342095272522657/?t=2

Ett besök på Dreamhack

Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör.

https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/234...

Läs hela artikeln
Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast. Det är start-up företaget Kaffeeform från Berlin som sedan 2015 har gjort kaffekoppar från återvunnen kaffesump. Med hjälp av cyklistbud hämtar företaget upp kaffesump från caféer runtomkring Berlin för att skapa dessa miljövänliga muggar. Den uppsamlade sumpen sorteras och rengörs sedan av företaget. Därefter transporteras det till en annan anläggning där det torkas och blandas med växtfibrer, björkfrön och naturliga hartser. När den nya massan blandats ihop formas den under värme och tryck. Det tar drygt 14 dl kaffesump att producera en espressokopp med tillhörande tallrik. Det resulterar i en slutprodukt som består till 40 % av kaffesump och är 100 % biologiskt nedbrytbar. Förutom att kopparna är slitstarkta och lätta har de en mild doft av kaffe vilket är lätt att förstå. Sortimentet omfattar koppar i olika storlekar för att passa de vanligaste kaffedryckerna såsom espresso, cappuccino och kaffe latte, men finns framförallt som take-away mugg. Tyskland är nämligen ett av de länder i Europa som konsumerar mest kaffe och engångsmuggar. I genomsnitt går det åt nästan 6,5 kg kaffebönor per person varje år och ca 99 % av engångsmuggarna i antingen plast eller papper hamnar i papperskorgen. Det kan ta över 20 år för sådana take-away muggar att brytas ner, så genom deras innovation kan företaget inte bara tackla ett utan två problem – kaffesump och engångsmuggar. Kaffeeforms koppar och muggar används på 20 caféer i Berlin och på över 150 ställen i övriga Europa. Men företaget tänker inte nöja sig med enbart kaffekoppar. Drömmen är att en dag kunna forma kaffesump till livsstilsprodukter och till och med möbler. Brave New Business fortsätter följa företaget med spänning.

Återvunna kaffekoppar av kaffesump

Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast.

Det är start-up företaget Kaffeefor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.