Världens alla företag har fått rädda-haven-sjuka

Att minska mängden nyproducerade plastprodukter på marknaden, att städa upp plasten som redan slängts i haven, och att sedan faktiskt hitta sätt att ta tillvara på den plasten som samlas in. Tre omfattande utmaningar som vi står inför. Något som flera stora företag världen över har tagit sig an och börjat jobba med på olika sätt.

Uppskattningsvis hamnar 8 miljoner ton plast i haven varje år. Det motsvarar en full lastbil per minut. I våras skrev vi om Boyan Slat, 24-åringen som skapat världens största plastdammsugare. Men enligt beräkningar kommer det att ta dammsugaren 80 000 år att få bort all plast i haven. För att skynda på processen har flera av de riktigt stora produktionsföretagen börjat agera.

Ikea har till exempel börjat fasa ut engångsartiklar på alla sina restauranger och år 2020 kommer de ha slutat helt med det. De kommer även att plocka bort engångsartiklar som till exempel plastsugrör ur sitt sortiment och har som ambition att år 2030 enbart använda förnybart och återvunnet material i allt de säljer. För ett företag med omkring 330 varuhus i över 40 länder är detta en satsning som kommer kunna göra stor skillnad.

Vi kan se en växande trend i att allt fler företag försöker behålla plasten i ekonomin, men ur haven, genom att använda den i sin produktionskedja. Adidas har bland annat börjat använda plasten som Boyan Slats dammsugare samlat upp, och både Ikea och HP har nyligen anslutit sig till initiativet Next Wave Plastics som grundades av Dell och den ideella organisationen Lonely Whale förra året. Ikea planerar att ha sin första prototyp av återvunnen plast klar i slutet av 2019.

Förra månaden gick 250 organisationer och företag, inklusive PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Colgate, SC Johnson och H&M samman och undertecknade ett nytt åtagande. Företagen förbinder sig att eliminera plast när det räknas som problematiskt eller onödigt, och år 2025 planerar de att göra alla plastförpackningar antingen återanvändbara, återvinningsbara eller komposterbara.

Läs mer här
Brave news
Mitt i Solna står nu ett rosa kylskåp som ska minska matsvinnet. Bakom initiativet står ett samarbete mellan företagen Karma och Fodi. Det var app-företaget Karma som har ställt upp kylskåpet där i Solna centrum i början av januari. Inne i kylskåpet erbjuds det rabatterade matvaror med kort datum. På hyllorna finns det olika sorters frukt, grönsaker, mejeriprodukter och även kött. Varorna kommer från nätmatbutiken Fodi och betalas med Karma-appen direkt vid kylen. Handla mot matsvinn Under de senaste åren har företaget gjort sig känt för att sälja matprodukter bäst före-datum via sin app. I Sverige har man tidigare samarbetat med bland annat Hemköp, Ica och Coop, hotellkedjan Scandic och lokala restauranger och kaféer. Redan i 2018 har Karma under ett visst antal månader ställt upp liknande kylskåp i ett tjugotal svenska mataffärer. 2020 ska företagets affärsidé kliva ur matbutikerna. För att uppmärksamma om matsvinn ska det därför tas ett tydligt steg in i det offentliga rummet. Samtidigt ska det bli ännu enklare att handla mat som har blivit över. Mindre svinn, mer synlighet Det uppsatta målet är fortfarande samma. Att ett sådant rosa kylskåp placeras på allmän plats är däremot nytt. Också det nya initiativet vill bidra till att färre mat slängs, men framförallt ska det synliggöra de befintliga alternativen till matsvinn.
Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotorer. Resultatet, en automatiserad tebryggare. Det är ingen överraskning att James Cooper valde att utveckla en tebryggare. Liksom många andra britter är te en del i hans vardag. I ett pressmeddelande med emb-papst berättar han att det är väldigt vanligt att brittiska ingenjörer sitter vid skrivbordet med en kopp te i handen. – För oss är det en väsentlig del av vår vardag och många ingenjörer dricker te sittandes vid sina skrivbord. Därför tyckte jag att det var en bra idé att bygga en maskin som förbereder och serverar te, säger han. Bygga och brygga Idén är till synes simpel med uppgiften att försörja de hårt arbetande ingenjörerna på emb-papst med nybryggt te. Tebryggaren är uppbyggd med flera olika stationer där olika typer av motorer är programmerade att utföra olika moment. En motor förflyttar tepåsen till koppen medan en annan förser användaren med sitt te. Uppfinnare James har planer på att skapa fler ”onödiga” maskiner med emb-papst komponenter i framtiden. Källan till hans inspiration var den mindre framgångsrike uppfinnaren Wallace, en av huvudfigurerna i de animerade brittiska Wallace and Gromit-filmerna av Nick Park. https://www.youtube.com/watch?v=Lf2j7kxmEMU

En onödig uppfinning för teälskare

Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.