Världens alla företag har fått rädda-haven-sjuka

Att minska mängden nyproducerade plastprodukter på marknaden, att städa upp plasten som redan slängts i haven, och att sedan faktiskt hitta sätt att ta tillvara på den plasten som samlas in. Tre omfattande utmaningar som vi står inför. Något som flera stora företag världen över har tagit sig an och börjat jobba med på olika sätt.

Uppskattningsvis hamnar 8 miljoner ton plast i haven varje år. Det motsvarar en full lastbil per minut. I våras skrev vi om Boyan Slat, 24-åringen som skapat världens största plastdammsugare. Men enligt beräkningar kommer det att ta dammsugaren 80 000 år att få bort all plast i haven. För att skynda på processen har flera av de riktigt stora produktionsföretagen börjat agera.

Ikea har till exempel börjat fasa ut engångsartiklar på alla sina restauranger och år 2020 kommer de ha slutat helt med det. De kommer även att plocka bort engångsartiklar som till exempel plastsugrör ur sitt sortiment och har som ambition att år 2030 enbart använda förnybart och återvunnet material i allt de säljer. För ett företag med omkring 330 varuhus i över 40 länder är detta en satsning som kommer kunna göra stor skillnad.

Vi kan se en växande trend i att allt fler företag försöker behålla plasten i ekonomin, men ur haven, genom att använda den i sin produktionskedja. Adidas har bland annat börjat använda plasten som Boyan Slats dammsugare samlat upp, och både Ikea och HP har nyligen anslutit sig till initiativet Next Wave Plastics som grundades av Dell och den ideella organisationen Lonely Whale förra året. Ikea planerar att ha sin första prototyp av återvunnen plast klar i slutet av 2019.

Förra månaden gick 250 organisationer och företag, inklusive PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Colgate, SC Johnson och H&M samman och undertecknade ett nytt åtagande. Företagen förbinder sig att eliminera plast när det räknas som problematiskt eller onödigt, och år 2025 planerar de att göra alla plastförpackningar antingen återanvändbara, återvinningsbara eller komposterbara.

Läs mer här
Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.