Världens alla företag har fått rädda-haven-sjuka

Att minska mängden nyproducerade plastprodukter på marknaden, att städa upp plasten som redan slängts i haven, och att sedan faktiskt hitta sätt att ta tillvara på den plasten som samlas in. Tre omfattande utmaningar som vi står inför. Något som flera stora företag världen över har tagit sig an och börjat jobba med på olika sätt.

Uppskattningsvis hamnar 8 miljoner ton plast i haven varje år. Det motsvarar en full lastbil per minut. I våras skrev vi om Boyan Slat, 24-åringen som skapat världens största plastdammsugare. Men enligt beräkningar kommer det att ta dammsugaren 80 000 år att få bort all plast i haven. För att skynda på processen har flera av de riktigt stora produktionsföretagen börjat agera.

Ikea har till exempel börjat fasa ut engångsartiklar på alla sina restauranger och år 2020 kommer de ha slutat helt med det. De kommer även att plocka bort engångsartiklar som till exempel plastsugrör ur sitt sortiment och har som ambition att år 2030 enbart använda förnybart och återvunnet material i allt de säljer. För ett företag med omkring 330 varuhus i över 40 länder är detta en satsning som kommer kunna göra stor skillnad.

Vi kan se en växande trend i att allt fler företag försöker behålla plasten i ekonomin, men ur haven, genom att använda den i sin produktionskedja. Adidas har bland annat börjat använda plasten som Boyan Slats dammsugare samlat upp, och både Ikea och HP har nyligen anslutit sig till initiativet Next Wave Plastics som grundades av Dell och den ideella organisationen Lonely Whale förra året. Ikea planerar att ha sin första prototyp av återvunnen plast klar i slutet av 2019.

Förra månaden gick 250 organisationer och företag, inklusive PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Colgate, SC Johnson och H&M samman och undertecknade ett nytt åtagande. Företagen förbinder sig att eliminera plast när det räknas som problematiskt eller onödigt, och år 2025 planerar de att göra alla plastförpackningar antingen återanvändbara, återvinningsbara eller komposterbara.

Läs mer här
Brave news
Uber lanserar sin nya tjänst ScUber där du kan samåka i en ubåtstaxi under vatten. Och vad är då mer passande än att använda stora barriärrevet i Australien som lanseringsplats. Efter att ha erövrat vägarna har nu Uber haft sina ögon riktade mot vattnet. Den 27 maj 2019 lanserade det amerikanska företaget ScUber – världens första samåkningstjänst i ubåtar. De kommer att ta med turister på en minnesvärd resa genom världens mest omfattande korallsystem – stora barriärrevet i Australien. Ubåten kan åka 30 meter ner i vattnet, vilket är ungefär samma djup som en erfaren dykare tar sig ner till. För $3000, alltså cirka 20 000 SEK, kan du plus en boka en 1-timmes resa via den vanliga Uber-appen. Priset är saftigt men då ingår åtminstone upphämtning på valfri plats i Queensland, en helikoptertur från antingen Gladstone, Port Douglas eller Cairns och sedan en upplevelse som du förmodligen kommer minnas för resten av ditt liv. Tjänsten fanns bara tillgänglig i stora barriärrevet till och med 3 juni och har nu förflyttats till Agincourt Reef för att fortsätta där till och med 18 juni. Syftet är enligt företaget själva att samla in pengar till Australiens korallrev då de kommer att skänka en stor summa pengar för varje ScUber-tur. Men att Uber får fenomenal PR ”på köpet” kommer nog inte som en överraskning för någon. Läs mer om ScUber
Aira ger direkttillgång till visuell information för alla, när som helst och var som helst. Airas glasögon sammanför blinda eller synskadade personer och specialutbildade "agenter" som genom glasögonen kan se det som användaren ser live. Agenterna kan då prata dem igenom alla möjliga situationer via en mikrofon. Användare – eller som företaget kallar för "upptäckare" – tar kontakt med agenten via en app på sin telefon eller via ett knapptryck på glasögonen. När de tryckt på knappen tar det en agent upp till 20 sekunder eller mindre att koppla upp sig till användarens glasögon och hjälpa dem med vad de behöver. Detta är oftast vardagliga saker som till exempel att läsa en meny som inte har översatts till blindskrift, gå igenom centrum för att hitta något att äta eller starta en maskin tvätt. Ett av företagets uppdrag är att möjliggöra för fler att jobba heltid. För närvarande är det cirka 70 % av personer med nedsatt syn i USA som har en deltidstjänst – en siffra som Aira vill sänka till 7 %. På samma sätt vill företaget uppmuntra studenter att klara sig igenom college. Och enligt en undersökning med ca 100 studenter det senaste året har de lyckats då andelen studenter som tar sig igenom sista året har ökat från 53 % till 92 %. Innovationen är skapad genom en blandning av wearables (bärbar teknik), AI (artificiell intelligens) och AR (Augmented Reality). Men som Greg Stilson, produktchef för Aira, så ödmjukt uttrycker sig: – Vår teknik möjliggör bara interaktionen. Det är våra agenter som gör vår tjänst till vad den är. Läs mer om företaget.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.