”Våra industristudenter behöver känna till premisser för tillverkning.”

Liisa Widstrand och Jonas Ahnmé utbildar framtida industridesigners på Konstfack i Stockholm. Mellan den 3:e och den 5:e mars kommer de tillsammans med 17 av deras studenter till Gnosjö Automatsvarvning. Tillsammans vill man bygga upp ett nytt nätverk för samarbete och kunskapsutbyte.

Hur kan industridesigners och deras kunskaper integreras bättre i den svenska tillverkningsindustrin? För Liisa Widstrand och Jonas Ahnmé ligger svaret i att hitta gemensamma samarbeten kring hållbarhet och lokal produktion.

Kunskapsutbyte med hållbarhetsperspektiv

Jonas är lektor och programansvarig för kandidatutbildningen i industridesign, Liisa är adjunkt i industridesign. Under en en workshop på Gnosjö Automatsvarvning får deras studenter möjlighet att delta i etableringen av plattformen Maker-Square.

Plattformen ska möjliggöra kunskapsutbyten och samarbeten mellan utbildning och industri. På lång sikt ska den även bli en kunskapsbank och ett nätverk för hållbar produktion. Ambitionen är att tillsammans framtidssäkra den svenska tillverkningsindustrin.

I ett samtal med Brave New Business berättar Liisa och Jonas om sina förväntningar inför studiebesöket.

Vilka förhoppningar har ni inför besöket?
Vi hoppas på intressanta studiebesök och spännande mellanmänskliga möten där tillverkare och studenter lär känna varandra, och ömsesidigt vidgar både sina vyer och sina nätverk.

Hur ser ni, från ett utbildningsperspektiv, på förhållandet mellan industridesign och den svenska tillverkningsindustrin?
Relationen mellan utbildningen i industridesign på Konstfack och lokal svensk tillverkningsindustri är viktig av flera skäl. Historiskt har möten mellan industridesigner och tillverkningsindustri lett till ömsesidig utveckling och kunskapsutbyte, och det vill vi fortsätta med.

Hur tar ni med er den kunskapen framåt?
Våra studenter behöver känna till premisser för tillverkning, såväl tekniska som praktiska. De ska förstå hur de kan arbeta med produktutveckling på ett både ekologiskt och ekonomiskt hållbart sätt. De behöver känna till vilka typer av material och produktionstekniker som kan väljas för tillverkning av produkter i Sverige, och även få inblick i andra förutsättningar för produktion, som logistik och automation. Tillverkningsindustrin kan förhoppningsvis få uppslag till framtida möjligheter genom möten med studenterna.

Vad är det som industrin kan lära sig från Konstfack?
Möten mellan studenter från Konstfack och yrkesverksamma från tillverkningsindustrin kan leda till ömsesidigt inspirerande samtal och idéutbyten, som i förlängningen kan mynna ut i olika former av samarbeten.

Vad kan industridesignstudenter behöva hjälp eller stöd med från industrin?
Industridesignstudenter behöver hjälp och stöd med att förstå hur tillverkning fungerar i detalj, såväl som i en större helhet. Hur ska ett produktionsverktyg utformas för att bli så effektivt som möjligt? Vad krävs för att hela produktionskedjan ska fungera, från tillverkning till leverans? Hur blir produkter både lönsamma och ekologiskt hållbara? De behöver även utveckla nätverk för ökad närhet mellan lokala tillverkare och designers.

Hur kan ett utbyte nu och i framtiden se ut?
Initialt är det möten mellan människor som vi ser fram emot. I framtiden ser vi gärna olika typer av samarbeten som grundar sig i förutsättningar som är utvecklande för alla inblandade.

 

Gnosjö nyheter
Ingenjörer vid Purdue University har skapat den vitaste färgen någonsin. Färgen avvisar 98 procent av solljuset och förbättrar inomhuskylning markant. Genom att måla hustak och fasader i den nya vita färgen kan man erhålla svalare inomhusmiljöer som i sin tur minskar behovet av luftkonditionering. På en yta motsvarande 93 kvadratmeter beräknas färgen ge en kylande effekt på tio kilowatt, vilket är mer kraftfullt än den luftkonditionering som används i de allra flesta hushåll idag. Bariumsulfat är en kemisk förening och det som påverkar vithetsgraden i färgen. I forskningsprojektet tittade ingenjörerna på i princip allting som är vitt och upptäckten blev att bariumsulfat är en förening som i teorin kan göra saker hur vita som helst. Dessutom beror färgens vithet på hur stora bariumsulfatpartiklarna är. Ju större partikelstorlek desto mer reflekterar färgen ljuset från solen. Rent teoretiskt skulle färgen kunna nå en extrem vithet men det finns viss problematik i praktiken. En högre koncentration gör det nämligen enklare för färgen att brytas eller skalas. Trots detta har den nya färgen tagit rekordet för kylning.   Läs Brave New Business tidigare artiklar om energieffektiva lösningar 20-åring etablerar bolag för förnybar energi Apelsiner blir elektricitet Så gör chilipeppar solceller mer effektiva
Forskare från Nederländerna återvinner kaffekapslar från Nestlé-ägda varumärket Nespresso för att tillverka hemmatester för covid-19. Testerna är billiga, enkla att använda och har potential för massproduktion. För att tillverka coronatestet, som forskarna valt att kalla, CoroNaspresso, fylls en förbrukad Nespressokapsel med vax. Kapseln läggs i vattenbad med varmt vatten för att vaxet ska smälta. När det är smält placeras 3D-printade provrör i öppningen på kapselns topp och innan vaxet stelnar placeras ett provrör i varje hållare för att forma testet. Därefter är det klart och redo att användas. [caption id="attachment_3015" align="alignnone" width="507"]Coronatest av Nespressokapsel och vax. Bild från Wageningen University & Research[/caption] Den som ska använda testet samlar bakterier och viruspartiklar på en testpinne. Därefter placeras den i kapseln som läggs i förkokt vattnet i cirka 25–30 minuter. När testet legat i det varma vattnet plockas det upp och får svalna i cirka tre minuter. Om vätskan i kapseln ändrar färg till gult är testet positivt och den testade är smittad av corona. Trots att testet är till synes enkelt att genomföra och många har tillgång till Nespressokapslarna finns det vissa utmaningar. Materialet som krävs för utförandet, det vill säga vaxet och de 3D-printade provrören, kan vara svåra att få tag på. Testet ser därför ut att i dagsläget vara mer lämpat för forskare som redan har tillgång till olika testartiklar.   Läs fler nyheter om innovationer från Brave New Business Så gör chilipeppar solceller mer effektiva Gamla mobiltelefoner blir OS-medaljer Slipp reklam med ”magiska” glasögon

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.