”Våra industristudenter behöver känna till premisser för tillverkning.”

Liisa Widstrand och Jonas Ahnmé utbildar framtida industridesigners på Konstfack i Stockholm. Mellan den 3:e och den 5:e mars kommer de tillsammans med 17 av deras studenter till Gnosjö Automatsvarvning. Tillsammans vill man bygga upp ett nytt nätverk för samarbete och kunskapsutbyte.

Hur kan industridesigners och deras kunskaper integreras bättre i den svenska tillverkningsindustrin? För Liisa Widstrand och Jonas Ahnmé ligger svaret i att hitta gemensamma samarbeten kring hållbarhet och lokal produktion.

Kunskapsutbyte med hållbarhetsperspektiv

Jonas är lektor och programansvarig för kandidatutbildningen i industridesign, Liisa är adjunkt i industridesign. Under en en workshop på Gnosjö Automatsvarvning får deras studenter möjlighet att delta i etableringen av plattformen Maker-Square.

Plattformen ska möjliggöra kunskapsutbyten och samarbeten mellan utbildning och industri. På lång sikt ska den även bli en kunskapsbank och ett nätverk för hållbar produktion. Ambitionen är att tillsammans framtidssäkra den svenska tillverkningsindustrin.

I ett samtal med Brave New Business berättar Liisa och Jonas om sina förväntningar inför studiebesöket.

Vilka förhoppningar har ni inför besöket?
Vi hoppas på intressanta studiebesök och spännande mellanmänskliga möten där tillverkare och studenter lär känna varandra, och ömsesidigt vidgar både sina vyer och sina nätverk.

Hur ser ni, från ett utbildningsperspektiv, på förhållandet mellan industridesign och den svenska tillverkningsindustrin?
Relationen mellan utbildningen i industridesign på Konstfack och lokal svensk tillverkningsindustri är viktig av flera skäl. Historiskt har möten mellan industridesigner och tillverkningsindustri lett till ömsesidig utveckling och kunskapsutbyte, och det vill vi fortsätta med.

Hur tar ni med er den kunskapen framåt?
Våra studenter behöver känna till premisser för tillverkning, såväl tekniska som praktiska. De ska förstå hur de kan arbeta med produktutveckling på ett både ekologiskt och ekonomiskt hållbart sätt. De behöver känna till vilka typer av material och produktionstekniker som kan väljas för tillverkning av produkter i Sverige, och även få inblick i andra förutsättningar för produktion, som logistik och automation. Tillverkningsindustrin kan förhoppningsvis få uppslag till framtida möjligheter genom möten med studenterna.

Vad är det som industrin kan lära sig från Konstfack?
Möten mellan studenter från Konstfack och yrkesverksamma från tillverkningsindustrin kan leda till ömsesidigt inspirerande samtal och idéutbyten, som i förlängningen kan mynna ut i olika former av samarbeten.

Vad kan industridesignstudenter behöva hjälp eller stöd med från industrin?
Industridesignstudenter behöver hjälp och stöd med att förstå hur tillverkning fungerar i detalj, såväl som i en större helhet. Hur ska ett produktionsverktyg utformas för att bli så effektivt som möjligt? Vad krävs för att hela produktionskedjan ska fungera, från tillverkning till leverans? Hur blir produkter både lönsamma och ekologiskt hållbara? De behöver även utveckla nätverk för ökad närhet mellan lokala tillverkare och designers.

Hur kan ett utbyte nu och i framtiden se ut?
Initialt är det möten mellan människor som vi ser fram emot. I framtiden ser vi gärna olika typer av samarbeten som grundar sig i förutsättningar som är utvecklande för alla inblandade.

 

Gnosjö nyheter
Brave New Business har fått en videohälsning från Yaara Nusboim, industridesigner som skapar terapileksaker för barn med rörelsenedsättning. I en artikel från Dezeen kan du läsa mer om Yaara Nusboims projekt, samt se leksakerna: Läs mer https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/3426075050740164/

Yaara Nusboim designar terapileksaker

Brave New Business har fått en videohälsning från Yaara Nusboim, industridesigner som skapar terapileksaker för barn med rörelsenedsättning.

I en artikel från Dezeen kan du läsa mer om Yaara Nusboims projekt, samt se...

Läs hela artikeln
Två studenter har startat en Facebookgrupp för att hjälpa elever som är hemma på grund av coronaviruset. Bara ett dygn efter att gruppen startats delades den mer än 40.000 gånger. Föregående vecka stängdes flera gymnasieskolor, högskolor och universitet tillfälligt på grund av Covid-19. All utbildning sker nu digitalt med begränsad möjlighet för elever att få hjälp. KTH-studenterna Sophie Åström och Måns Nilsson ville hjälpa till. Tillsammans startade de Facebookgruppen Gratis mattehjälp online! där man som gymnasie- eller högstadieelev kan få hjälp med sina mattefrågor. När Sophie sedan skrev ett inlägg om den nya gruppen på sin Facebooksida, fick hon 44.000 delningar på mindre än ett dygn. Dagens Nyheter var först med att rapportera om initiativet.

Mer än 500 hjälpare

Gruppen har utökats snabbt och idag kan elever få hjälp med såväl matematik och fysik som kemi. Med hjälp av en app paras elever ihop med någon av dem idag drygt 500 hjälparna. Flera av de deltagande kommer från bland annat Linköpings universitet, Chalmers eller Lunds Tekniska högskola. Samtidigt är alla som har den kunskap som efterfrågas välkomna att dela med sig. Det kan gälla alla från duktiga elever till studenter vid civilingenjörer, lärare eller privatpersoner. Hitta Facebookgruppen här!

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.