Ung företagare trotsar ekonomisk ovisshet – med ätbara glasskedar

Företaget Gottlery har uppfunnit ett ätbart alternativ till plastskedar. Trots ekonomisk ovisshet driver grundaren Tilda Wissmar projektet framåt och har nu även registrerat bolaget som ett aktiebolag. Nu hoppas hon kunna få igång bolaget trots rådande pandemi.

Tillsammans med ett handfull gymnasieelever startade Tilda Wissmar sitt UF-företag Gottlery för att tillverka och sälja ätbara engångsbestick. Sedan april är företaget, som startade med glasskedar, ett registrerat aktiebolag. Den 19-åriga Tilda driver själv bolaget vidare på heltid idag och prototyper bakas fortfarande hemma.

Uppstart med utmaningar

Det föränderliga ekonomiska läget i följd av coronaviruset utmanar också hennes entreprenörskap.

– Jag har fått väldigt mycket uppskattning och många glasskiosker har hört av sig till mig. Tyvärr kan jag inte producera så mycket just nu och jag ser komplikationer på grund av pandemin. Hållbara produkter kanske blir svårare att sälja. Folk är lite försiktiga med samarbeten men jag tror att det kommer att lösa sig under sommaren, säger Tilda.

Hoppas på hållbarhetstänk

Hon hoppas på att både kunder och konsumenter kommer fortsätta satsa på hållbara produkter även i framtiden. Än så länge sträcker sig hennes affärsplan två år framåt.

Om ett halvår ska den storskaliga produktionen och försäljningen av glasskedar starta i samarbete med en leverantör. Om ett år ska sedan intäkterna komma in – också för att få ett bevis på att det här är en lukrativ produkt.

– Just nu fokuserar jag på produktion av glasskedar och siktar på Göteborg och Sverige som marknad. Om två år vill jag att glasskedarna finns i olika glasskiosker i hela Europa. I framtiden ska mina produkter också finnas i livsmedelsbutiker, säger Tilda.

Vilka tips har du för andra unga entreprenörer som vill trotsa pandemin?

– Mina tips är att alltid tro på dig själv. Det är jag som hejar på mig själv om ingen annan i min omgivning gör det, säger hon.

– Kolla om det finns en efterfråga på marknaden för din produkt och om du ser att den finns så kör bara. Ingenting blir bättre av att vänta, avslutar 19-åringen.

Brave news
Nu kan du plantera din egen miniskog. På en yta stor som en tennisplan kan du vara med och bidra till ett bättre klimat.  Medan klimatkrisen växer i världen växer också de så kallade "miniskogarna". Det finns i nuläget ungefär 2000 miniskogar. En miniskog, också kallad Miyawaki-skog, är en yta täckt av täta träd. Tanken är att de små skogarna ska bidra till ett bättre klimat. Den optimala skogen planteras på en yta ungefär lika stor som en tennisplan där varje kvadratmeter rymmer mellan två och sju träd. Något som kännetecknar miniskogen är valet av träd då den enbart består av inhemska sorter. Fördelarna med en miniskog är många. Inte nog med att den absorberar 40 gånger så mycket koldioxid som en normalväxande skog så växer den 10 gånger snabbare, har 20 gånger så hög biologisk mångfald och planteras 30 gånger tätare. Idag drivs skogarna mest som lokala projekt av volontärer men konceptet blir mer och mer populärt. I dagsläget finns miniskogar i Japan, där konceptet utformades, Belgien, Frankrike, Nederländerna, USA, Thailand och Indien.   Läs fler klimatsmarta nyheter från Brave New Business Munskydd för kor ska rädda klimatet Världens första 100 % miljövänliga batteri gjort på Aloe Vera Köp överbliven mat via app
Att försöka få ut det sista ur en schampoflaska eller tandkrämstub är ett irritationsmoment som de flesta kan relatera till. Dessutom leder det till onödigt avfall och krånglig återvinning. Men förhoppningsvis är detta snart ett minne blott tack vare den nya tekniken EveryDrop. Enligt vissa uppskattningar lämnas 17 – 25 % av innehållet i en flaska kvar och hamnar därefter i papperskorgen. Den extra hala flaskan från EveryDrop ser däremot till att allt innehåll glider ut lätt tack vare ett giftfritt lager av smörjmedel på ytan som eliminerar friktion. På så sätt minskar avfallet samtidigt som flaskorna blir lättare att återvinna - eller till och med återanvända - eftersom de lätt kan rengöras. https://vimeo.com/542304715 LiquiGlide jämför EveryDrop-tekniken med en vanlig flaska. Det är MIT spinout-företaget LiquiGlide som ligger bakom produkten. Kripa Varanasi, en MIT-professor och medgrundare av LiquiGlide, uttalade sig i företagets pressmeddelande: – Återvinning är nästan omöjligt när det finns lotion eller annat kvar i flaskan. I vissa fall behövs en stor mängd vatten för att rengöra förpackningarna. Många tror säkert att plastflaskor och andra förpackningar som vi kastar kommer att återvinnas, men mycket av det hamnar istället på deponin. Enligt företaget har EveryDrop-tekniken många fördelar utöver den överlägsna användarupplevelsen och noll avfall.  Den kommer även att minska koldioxid- och vattenavtryck för skönhetsförpackningar eftersom det eliminerar produktsvinn och möjliggör koncentration av produkter, vilket i sin tur kan resultera i mindre förpackningsstorlekar. Konsumenter kan också spara pengar eftersom de inte behöver köpa nya produkter lika ofta. LiquiGlide pratar nu med flera olika varumärken för skönhets- och hygienartiklar, som vill minska sitt miljöavtryck, och har som ambition att finnas på butikshyllorna inom ett par månader.   Läs fler nyheter från Brave New Business Hon gör skimrande akvarellfärg av sminkavfall 3D-printade läppstift mot kosmetiksvinn Världens första 100 % miljövänliga batteri gjort på Aloe Vera

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.