Ung företagare trotsar ekonomisk ovisshet – med ätbara glasskedar

Företaget Gottlery har uppfunnit ett ätbart alternativ till plastskedar. Trots ekonomisk ovisshet driver grundaren Tilda Wissmar projektet framåt och har nu även registrerat bolaget som ett aktiebolag. Nu hoppas hon kunna få igång bolaget trots rådande pandemi.

Tillsammans med ett handfull gymnasieelever startade Tilda Wissmar sitt UF-företag Gottlery för att tillverka och sälja ätbara engångsbestick. Sedan april är företaget, som startade med glasskedar, ett registrerat aktiebolag. Den 19-åriga Tilda driver själv bolaget vidare på heltid idag och prototyper bakas fortfarande hemma.

Uppstart med utmaningar

Det föränderliga ekonomiska läget i följd av coronaviruset utmanar också hennes entreprenörskap.

– Jag har fått väldigt mycket uppskattning och många glasskiosker har hört av sig till mig. Tyvärr kan jag inte producera så mycket just nu och jag ser komplikationer på grund av pandemin. Hållbara produkter kanske blir svårare att sälja. Folk är lite försiktiga med samarbeten men jag tror att det kommer att lösa sig under sommaren, säger Tilda.

Hoppas på hållbarhetstänk

Hon hoppas på att både kunder och konsumenter kommer fortsätta satsa på hållbara produkter även i framtiden. Än så länge sträcker sig hennes affärsplan två år framåt.

Om ett halvår ska den storskaliga produktionen och försäljningen av glasskedar starta i samarbete med en leverantör. Om ett år ska sedan intäkterna komma in – också för att få ett bevis på att det här är en lukrativ produkt.

– Just nu fokuserar jag på produktion av glasskedar och siktar på Göteborg och Sverige som marknad. Om två år vill jag att glasskedarna finns i olika glasskiosker i hela Europa. I framtiden ska mina produkter också finnas i livsmedelsbutiker, säger Tilda.

Vilka tips har du för andra unga entreprenörer som vill trotsa pandemin?

– Mina tips är att alltid tro på dig själv. Det är jag som hejar på mig själv om ingen annan i min omgivning gör det, säger hon.

– Kolla om det finns en efterfråga på marknaden för din produkt och om du ser att den finns så kör bara. Ingenting blir bättre av att vänta, avslutar 19-åringen.

Brave news
Tidningen Ny Teknik undersökte nyss frågan om hur Sveriges industri står sig i den globala konkurrensen. I ett samtal med branschexperter diskuterades industrins teknikdrivna strukturomvandling och vikten av nya digitala lösningar. Enligt experterna är kompetensförsörjning en av nycklarna till industrins framtidssäkring. – Den stora utmaningen ligger i att få fler små innovativa företag att växa och att säkerställa att det finns nödvändig kompetens inom landet, säger Jan-Eric Sundgren, senior rådgivare på Teknikföretagen i intervjun med Ny Teknik. – Det behövs en nationell kompetensstrategi likväl som en bred industriuppgörelse. Han diskuterade industrins vandel tillsammans med experterna Jenny Elfsberg, avdelningschef Innovationsledning på Vinnova och Elena Fersman, forskningsdirektör inom AI på Ericsson och adjungerad professor inom cyberfysiska system på KTH. Alla tre experter betonar betydelsen av klimatomställningen och industrins potential i ljuset av en strukuromvandling. – Som internationellt erkänt föregångsland inom hållbarhet bör vi sträva mot klimatneutral produktion och integrera hållbarhetsmålen (SDG) i utvecklingsarbete och affärsmodeller, förklarar exempelvis Jenny Elfsberg.

Svensk innovationsförmåga

Enligt henne står Sverige sig väl i den globala konkurrensen via hög automationsgrad, värdeskapande, effektivitet samt stor innovationsförmåga. – Vår strategi i den akuta covidkrisen har hjälpt oss att klara oss väl så här långt, och i omställningen som nu sker behöver vi hålla oss kvar som ett ledande, progressivt och kunskapsintensivt land, fortsätter hon. I samverkan mellan akademi, forskningsinstitut, nya startups och gammal industri ser hon en bra riktning för att förvandla forskning till lönsamma affärer även i framtiden.

Forskning och trovärdighet som konkurrensfördelar

– Forskningsavdelningar inom bolag och stark samverkan med akademin och forskningsinstituten gör att det senaste inom tekniken hamnar i industriella tillämpningar relativt snabbt, kompletterar expertkollega Elena Fersman. Hon ser dessutom en konkurrensfördel för svensk industrin i pålitlighet och trovärdighet. – Nu när ai och smart automation tar större och större plats i industriella produkter och tjänster måste vi se till att även vår ai är pålitlig och trovärdig, påpekar hon.
Det nystartade bolaget Potato Plastic ska utmana den traditionella plastbranschen med plast tillverkad av resterna från svensk potatis. Startupen är en del av Chalmers Ventures inkubator och en av sex deltagare i Female Founders 2020. Bakom Potato Plastic står Elin Tornblad och Hanna Johansson tillsammans med industridesignern Pontus Törnqvist. Deras bio-plast tillverkas enbart av potatisrester och vatten. Potatisplasten lämnar inga mikroplaster i naturen och är nedbrytbar i naturen redan efter två månader.

Plast för kompostering

Produkter tillverkade av potatisplast läggs i komposten efter användning. Däremot gör det ingen skada om de skulle hamna i en vanlig papperskorg eller återvinningskärlet för traditionell plast. Tidningen Dagens Industri var först med att uppmärksamma den innovativa produktidén.

Utmanar traditionell tillverkning

I dagsläget tillverkas bio-plasten småskaligt i ett labb men entreprenörerna tittar på alternativ för att skala upp produktionen av sin potatisplast. Som ett första case har de samlat ett antal e-handlare i ett samarbete för att testa tillverkningen av plastpåsar för leverans av varor. Materialet gör det möjligt att tillverka en rad traditionella plastprodukter helt biobaserat. Potatisplasten kan utmana tillverkningen av t.ex. engångsbestick, plastpåsar och andra engångsartiklar.

Svensk potatis blir plast

Det nystartade bolaget Potato Plastic ska utmana den traditionella plastbranschen med plast tillverkad av resterna från svensk potatis. Startupen är en del av Chalmers Ventures inkubator och en av sex deltagare i Female...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.