Bild: Teknikföretagen

”Tekn-IQ” ska höja statusen för industriteknik

I förra veckan var det premiär för den nya Yrkesutbildningsveckan. Ett nationellt grepp för att öka ungdomars intresse för yrkesprogrammen, och få vuxna att vilja göra karriär som yrkeslärare. Samtidigt lanserade Teknikföretagen sin kampanj ”Tekn-IQ”.

Tekn-IQ är en kampanj som syftar till att unga som står inför gymnasievalet ska få information om Industritekniska programmet.

– Begrepp som EQ och IQ finns redan men vi tycker att det saknas ett ord som beskriver den tekniska superkraft som eleverna på Industritekniska programmet besitter och utvecklar under utbildningen. Kampanjen syftar lika mycket till att stärka självförtroendet hos dem som redan går programmet som att attrahera nya elever, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen i ett pressmeddelande.

I Tekn-IQ ingår ett gäng förebilder och Josefine Johansson, 17 år, är en av dem.

– Just nu är det ju CNC-operatör jag vill bli, men eftersom utbildningen är så bred kan jag välja ett annat yrke också. Just nu känns SKF, alltså industriföretaget här, som den självklara arbetsplatsen, men det vore kul att testa att jobba utomlands ett år eller två, säger Josefine Johansson i samma pressmeddelande.

Kampanjen tekn-iq syftar till att öka ungas intresse för industriteknik.

Teknikföretagen menar att Industritekniska programmet innebär stora möjligheter efter gymnasiet, både för dem som vill börja jobba direkt eller plugga vidare. Man driver även andra frågor för att öka intresset för utbildningen där ett exempel är att alla yrkesutbildningar ska vara högskoleförberedande från start, med möjlighet att välja bort kurser istället för att lägga till.

– Yrkesutbildning får aldrig bli ett andrahandsval eller en stängd dörr för vidare studier. Regeringens förslag om att göra alla gymnasieutbildningar högskoleförberedande ligger helt i linje med den generella utvecklingen på arbetsmarknaden då företagen behöver praktiskt utbildade med teoretiska kunskaper såväl som teoretiskt utbildade med praktiska kunskaper, avslutar Mats Andersson, expert inom kompetensförsörjning på Teknikföretagen.

 

Läs fler nyheter från Brave New Business

Möt Alexander – Sveriges bästa 20-åring i svarvning

Hon tävlar i VM i CNC-teknik

Tävlar i att bygga en solbil

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.