I förra veckan var det premiär för den nya Yrkesutbildningsveckan. Ett nationellt grepp för att öka ungdomars intresse för yrkesprogrammen, och få vuxna att vilja göra karriär som yrkeslärare. Samtidigt lanserade Teknikföretagen sin kampanj ”Tekn-IQ”.
Tekn-IQ är en kampanj som syftar till att unga som står inför gymnasievalet ska få information om Industritekniska programmet.
– Begrepp som EQ och IQ finns redan men vi tycker att det saknas ett ord som beskriver den tekniska superkraft som eleverna på Industritekniska programmet besitter och utvecklar under utbildningen. Kampanjen syftar lika mycket till att stärka självförtroendet hos dem som redan går programmet som att attrahera nya elever, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen i ett pressmeddelande.
I Tekn-IQ ingår ett gäng förebilder och Josefine Johansson, 17 år, är en av dem.
– Just nu är det ju CNC-operatör jag vill bli, men eftersom utbildningen är så bred kan jag välja ett annat yrke också. Just nu känns SKF, alltså industriföretaget här, som den självklara arbetsplatsen, men det vore kul att testa att jobba utomlands ett år eller två, säger Josefine Johansson i samma pressmeddelande.
Teknikföretagen menar att Industritekniska programmet innebär stora möjligheter efter gymnasiet, både för dem som vill börja jobba direkt eller plugga vidare. Man driver även andra frågor för att öka intresset för utbildningen där ett exempel är att alla yrkesutbildningar ska vara högskoleförberedande från start, med möjlighet att välja bort kurser istället för att lägga till.
– Yrkesutbildning får aldrig bli ett andrahandsval eller en stängd dörr för vidare studier. Regeringens förslag om att göra alla gymnasieutbildningar högskoleförberedande ligger helt i linje med den generella utvecklingen på arbetsmarknaden då företagen behöver praktiskt utbildade med teoretiska kunskaper såväl som teoretiskt utbildade med praktiska kunskaper, avslutar Mats Andersson, expert inom kompetensförsörjning på Teknikföretagen.
Läs fler nyheter från Brave New Business