Tänk att få vara med och göra skillnad

Du kan vara med och göra skillnad bara genom att gå till jobbet på morgonen. Kanske är det till och med just där, i det lilla och så självklara som att gå till jobbet, som vi är med och gör den allra största skillnaden. Industrin anses kanske inte vara dagens hetaste bransch. Många tror nog att nya branscher som tech, finans och e-handel är häftigare. Men för 100 år sedan, då var industrin het. Och jag tycker det är märkligt att inte fler tycker att den är det idag.

Till att börja med tror jag att tech, finans och e-handel också bara är heta branscher för en stund. När samhället utvecklas och nya saker blir viktiga eller populära ändrar människor fokus och ser möjligheter på andra platser. Precis på samma sätt som industrin var populär förr. När människor tidigare haft helt andra typer av jobb och arbetat inom än mer traditionella branscher som till exempel jordbruk.

Men trots att allt har sin tid finns det mycket som fortfarande är hett i industrin. Jag skulle vilja påstå att branschen är ännu häftigare nu än vad den var då, när alla ville ha ett industrijobb. Och givetvis kan vi inte jämföra autonoma maskiner och robotar med människor. Men om industrin var det häftigaste förr, den plats där utvecklingen blev till, vill jag mena att industrin fortfarande är en del i motorn för samhällsutvecklingen.

Under mina år som teknik- och industrikommunikatör har jag fått möjligheten att möta många människor, inte minst i det yngre spektret. Sällan är det någon som säger wow när jag säger industri. Däremot efter att ha pratat en stund och fått förklara vad industrin är, vilka typer av yrken som ryms i begreppet och vad industrin faktiskt kan bidra med i samhället finns det några som höjer på ögonbrynen och i alla fall nästan säger wow.

Att jag har jobbat som kommunikatör inom industrin under de fyra senaste åren kanske inte är så självklart för alla. För mig är det självklart att det ska finnas kompetenser såsom kommunikation på en industri, men för många är det bara operatören som syns. Jag tycker att det är lika självklart att operatören ska finnas på industrin som att kommunikatören, marknadsteamet, serviceteknikern och läraren också gör det. För mig finns det inget som säger att en viss kompetens inte ryms i industrin. Och på min arbetsplats är det väldigt tydligt.

Gnosjö Automatsvarvning finns operatörer, materialansvariga, lagerarbetare, produktionsplanerare, kommunikatörer, innovationsledare, ekonomer, inköpare, vd och yrkeslärare – alla på samma arbetsplats, tillhörande samma team men med olika ansvarsområden. Och aldrig har jag fått höra att min kommunikationskompetens är mindre viktig än kompetensen i tillverkningen. Jag förstår, precis som alla andra, att operatörerna och lagerarbetarna behövs för att produkterna ska komma fram och kunna levereras. Men jag förstår också att en vd som vägleder, en kommunikatör som sprider budskapet, en innovationsledare som tänker nytt och en ekonom som håller den ekonomiska ställningen är lika viktiga. Alla behövs för att verksamheten ska flyga.

Och det är ett faktum att olika människor passar i olika positioner men att ett och samma företag kan passa många. I den roll och med de egenskaper som individen besitter. Min roll är kanske inte den mest självklara, men tack vare den möjligheten jag har fått så är det fler som sett sig själva ha en kommunikativ roll på en högteknologisk industri. Likaså har jag pratat med dem som sett sig själva som operatörer efter att de förstått vikten av de detaljer som tillverkas i industrins lokaler dagligen.

Vad jag vill komma fram till är att din och min yrkesroll, vårt val att gå till jobbet och vår vilja att berätta vad vi bidrar med gör skillnad. Ja, jag tror faktiskt att det är just det som gör den allra största skillnaden. Tänk vilken möjlighet du har att påverka människors sanning om industrin bara genom att vara en del av den. Ta tillvara din chans att skapa förståelse för vad branschen är och kan göra för individen. Du, liksom jag, har ett ansvar att vara med och göra skillnad.

 

~ Industrihälsningar från Elin.
Jag heter Elin Elmersson och är industri- och teknikkommunikatör på tillverkningsindustrin Gnosjö Automatsvarvning. Jag är också industribloggare på Brave New Business. Häng med!

Läs Elins tidigare blogginlägg

Låt ett barn vara en del av din ledningsgrupp

Teknik, industri och design – den ultimata trion

Har vi för låga förväntningar på våra medarbetare?

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.