Tänk att få vara med och göra skillnad

Du kan vara med och göra skillnad bara genom att gå till jobbet på morgonen. Kanske är det till och med just där, i det lilla och så självklara som att gå till jobbet, som vi är med och gör den allra största skillnaden. Industrin anses kanske inte vara dagens hetaste bransch. Många tror nog att nya branscher som tech, finans och e-handel är häftigare. Men för 100 år sedan, då var industrin het. Och jag tycker det är märkligt att inte fler tycker att den är det idag.

Till att börja med tror jag att tech, finans och e-handel också bara är heta branscher för en stund. När samhället utvecklas och nya saker blir viktiga eller populära ändrar människor fokus och ser möjligheter på andra platser. Precis på samma sätt som industrin var populär förr. När människor tidigare haft helt andra typer av jobb och arbetat inom än mer traditionella branscher som till exempel jordbruk.

Men trots att allt har sin tid finns det mycket som fortfarande är hett i industrin. Jag skulle vilja påstå att branschen är ännu häftigare nu än vad den var då, när alla ville ha ett industrijobb. Och givetvis kan vi inte jämföra autonoma maskiner och robotar med människor. Men om industrin var det häftigaste förr, den plats där utvecklingen blev till, vill jag mena att industrin fortfarande är en del i motorn för samhällsutvecklingen.

Under mina år som teknik- och industrikommunikatör har jag fått möjligheten att möta många människor, inte minst i det yngre spektret. Sällan är det någon som säger wow när jag säger industri. Däremot efter att ha pratat en stund och fått förklara vad industrin är, vilka typer av yrken som ryms i begreppet och vad industrin faktiskt kan bidra med i samhället finns det några som höjer på ögonbrynen och i alla fall nästan säger wow.

Att jag har jobbat som kommunikatör inom industrin under de fyra senaste åren kanske inte är så självklart för alla. För mig är det självklart att det ska finnas kompetenser såsom kommunikation på en industri, men för många är det bara operatören som syns. Jag tycker att det är lika självklart att operatören ska finnas på industrin som att kommunikatören, marknadsteamet, serviceteknikern och läraren också gör det. För mig finns det inget som säger att en viss kompetens inte ryms i industrin. Och på min arbetsplats är det väldigt tydligt.

Gnosjö Automatsvarvning finns operatörer, materialansvariga, lagerarbetare, produktionsplanerare, kommunikatörer, innovationsledare, ekonomer, inköpare, vd och yrkeslärare – alla på samma arbetsplats, tillhörande samma team men med olika ansvarsområden. Och aldrig har jag fått höra att min kommunikationskompetens är mindre viktig än kompetensen i tillverkningen. Jag förstår, precis som alla andra, att operatörerna och lagerarbetarna behövs för att produkterna ska komma fram och kunna levereras. Men jag förstår också att en vd som vägleder, en kommunikatör som sprider budskapet, en innovationsledare som tänker nytt och en ekonom som håller den ekonomiska ställningen är lika viktiga. Alla behövs för att verksamheten ska flyga.

Och det är ett faktum att olika människor passar i olika positioner men att ett och samma företag kan passa många. I den roll och med de egenskaper som individen besitter. Min roll är kanske inte den mest självklara, men tack vare den möjligheten jag har fått så är det fler som sett sig själva ha en kommunikativ roll på en högteknologisk industri. Likaså har jag pratat med dem som sett sig själva som operatörer efter att de förstått vikten av de detaljer som tillverkas i industrins lokaler dagligen.

Vad jag vill komma fram till är att din och min yrkesroll, vårt val att gå till jobbet och vår vilja att berätta vad vi bidrar med gör skillnad. Ja, jag tror faktiskt att det är just det som gör den allra största skillnaden. Tänk vilken möjlighet du har att påverka människors sanning om industrin bara genom att vara en del av den. Ta tillvara din chans att skapa förståelse för vad branschen är och kan göra för individen. Du, liksom jag, har ett ansvar att vara med och göra skillnad.

 

~ Industrihälsningar från Elin.
Jag heter Elin Elmersson och är industri- och teknikkommunikatör på tillverkningsindustrin Gnosjö Automatsvarvning. Jag är också industribloggare på Brave New Business. Häng med!

Läs Elins tidigare blogginlägg

Låt ett barn vara en del av din ledningsgrupp

Teknik, industri och design – den ultimata trion

Har vi för låga förväntningar på våra medarbetare?

Brave news
Sigge Lyckebäck, 11 år, har genomfört en imponerande omvandling av en vanlig åkgräsklippare till en unik minitraktor. Med inspiration från Volvo har Sigge skapat en femväxlad 8-hästars traktor med en mängd detaljer inklusive kupévärmare, färgglada LED-lampor och till och med en saftblandare på taket. Enligt en intervju genomförd av SLA blev Sigge Lyckebäcks minitraktor färdigställd efter intensiva månader av arbete. Med en förkärlek till Volvo, som inte är överraskande med tanke på hans föräldrars verksamhet Lyckebäck bil & motor, har Sigge och hans pappa förvandlat en uttjänt åkgräsklippare till en imponerande mini-Volvo BM. Projektet involverade omfattande arbete, inklusive svetsning, ombyggnad av hytt och tillägg av olika funktioner. Traktorn är utrustad med en femväxlad 8-hästars Briggs & Strattonmotor, men Sigge har redan planer på att uppgradera till en kraftfullare 12-hästarsmotor i framtiden. För att göra traktorn ännu mer funktionell och mångsidig har Sigge funderingar på att installera ett gräsklipparaggregat för att kunna använda den som en verklig gräsklippare. Han har till och med planer på att montera en snöplog när behovet uppstår. Med noga utvalda dekorationer och personliga detaljer, såsom fuskpäls på innertak, Wunder-Baum doftgranar och klistermärken på rutorna, är Sigge stolt över sin kreation. Hans entusiasm för projektet är tydligt när han planerar att ställa ut traktorn på Hjulafton i Lidköping under sommaren. Brave New Business tog ett snabbt uppföljningssnack med Sigge: Vad har varit roligast med bygget? – Det absolut roligaste var när LED-lamporna monterades! Men det var även väldigt kul att mäta ut storleken på hytten så att den fick rätt proportion. Vi har hört att du fick hålla koll på budget för projektet, hur löste du det? – Jag hade några cyklar som jag fixade till och sålde. Sedan fick jag även en gräsklippare som hade många fel men som jag kunde laga och sedan sälja med vinst. Har du fler spännande projekt på gång framöver? – Nästa projekt är att bygga en kärra som passar till minitraktorn så att jag kan skjutsa runt mina kompisar.

Relaterad artiklar

”Den eldrivna A-traktorn var mitt mästerverk.”  
Rotterdam-baserade Outlander Materials, grundat av Lori Goff, tar bioteknik och bryggeriavfall till en ny nivå genom att skapa "unplastic" - ett icke-giftigt, komposterbart material. Genom att använda avloppsvatten från bryggerier har Goff och hennes team utvecklat ett alternativ till plastförpackningar och fokuserar nu på att expandera produktionen på industriell skala. Outlander Materials, grundat av Lori Goff i Rotterdam, har tagit sig an utmaningen att omvandla bryggeriavfall till ett innovativt material som de kallar "unplastic". Med en kombination av bioteknikexpertis och inspiration från hemmabryggning har Goff och hennes team lyckats skapa en semi-transparent, icke-giftig och komposterbar substans. Genom att utnyttja avloppsvatten från bryggerier har de funnit en hållbar lösning för att minska användningen av traditionell plast. Företaget har ambitiösa planer för att skala upp produktionen av sitt banbrytande material. För närvarande är de engagerade i att samla in kapital för att bevisa att "unplastic" kan tillverkas på industriell nivå. De riktar in sig på tillämpningar inom livsmedel, kosmetik och detaljhandel, och har redan väckt intresse både i Europa och från potentiella partners i Sydostasien. Genom att vara en del av den globala övergången till nya material strävar Outlander Materials efter att erbjuda hållbara lösningar och bidra till en mer miljövänlig framtid. Genom att använda bryggeriavfall som en resurs i stället för avfall, visar företaget att innovation och omtanke om planeten går hand i hand. Relaterade artiklar: Impossible Plastics återvinner omöjligplast Plast från haven blir till träningskläder Plast blir diamanter

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.