Bild: Pressbild Expandera Mera

Sveriges bråkigaste kvinna

Jessica Löfström är grundare av Expandera Mera – byggbemannings- och rekryteringsföretag i Norden – som aktivt bidrar till att skapa en sundare och mer jämställd byggbransch. Hon har fått flera olika utmärkelser där en av motiveringarna löd ”…vågat utmana en av Sveriges mest trögrörliga branscher, och förnyat den. Med envishet och mod har hon byggt ett starkt och innovativt bolag som har framtiden för sig.” Brave New Business-redaktionen har såklart snackat med den här modiga banbrytaren om hennes inspirerande resa.

– Vad du än gör, gå inte in i byggsektorn fick jag höra ganska tidigt. Min direkta respons var äsch, så jäkla svårt kan det inte vara. Det slutade med att vi tog fighten med facket, stred i 7 år och banade väg för byggbemanning, berättar Jessica Löfström.

Innan Jessica startade sin resa inom bygg gick hon igenom den klassiska efter-studenten-fasen där hon reste runt i världen för att sedan komma hem och söka jobb. Men att söka jobb i början på 90-talet under lågkonjunktur utan vidareutbildning visade sig vara en utmaning. Efter några år, och med favoritcitatet om du gör som du alltid gjort så blir det som det alltid har varit på repeat, tog Jessica saken i egna händer.

– Något i mig skiftade och jag kände ganska direkt att jag ville starta eget istället och bli VD och anställa mig själv. Så jag började sälja älgkött, trots att jag är vegetarian.

Idén nekades gång på gång av flera stora handlare men Jessica var fast besluten att lyckas och konceptet köptes till slut av ICA-handlarna.

– Vi körde butiksdemonstrationer som blev så omtyckta att Dagab hörde av sig och ville satsa på det i hela Sverige. Här fanns äntligen min chans att bygga storbolag. Men det kändes fel att bygga upp hela min framtid kring en industri som jag väldigt ogärna stödjer, så jag tackade nej, berättar hon.

Samtidigt var det var många som ville hyra in Jessicas demonstrationer till andra produkter, bland annat Arvid Nordqvist. Hon valde därför att satsa på uthyrningen istället. Det ena ledde till det andra och efter ett tag insåg hon potentialen i att även hyra ut bemanning inom andra branscher.

– Det var allmänt känt inom bemanningsbranschen att bygg var tufft att ge sig in på, men det visste inte jag. Jag kunde inte förstå varför ingen hade prövat det tidigare. Byggbranschen står ju för 5–15 procent av Sveriges BNP, fortsätter Jessica.

Då kände hon heller inte till fackföreningen Byggnads. Så utan tidigare erfarenhet inom branschen startade Jessica som 28-åring det första bemanningsföretaget för bygg. De första åren blev minst sagt kämpiga, och fighten med facket påbörjades nästan direkt.

– Jag ringde till alla stora bemanningsföretag och försökte få dem att ta sig an den här branschen också för att få lite kraft och stöd. Alla svarade nej vi har aktivt valt att inte göra det för det är omöjligt. Det triggade bara igång mig ännu mer, berättar Jessica.

Det slutade med att hon fick strida själv mot Byggnads och sju år senare fick de till ett kollektivavtal som de båda kunde gå med på. Då kom nästa smäll.  En finanskris som ledde till att omsättningen sjönk med 60 procent från ett år till det andra. I samband med det fick Jessica både sitt första och andra barn och skiftade fokus.

– Finanskrisen vände 2009 och de flesta av våra konkurrenter tog sig ur den, men inte vi. En vecka efter att jag slutade amma var det som att hela hjärnan krispade till sig igen. Jag såg exakt vad som hade hänt, vad vi skulle göra och på en sekund hade jag planer för hur vi skulle vända på situationen, säger hon.

Året därpå dubblades omsättningen och har ökat stabilt sedan dess. Idag omsätter Expandera Mera omkring 100 MSEK.

– Efter ett par riktigt bra år kommer det nästan alltid några riktigt, riktigt dåliga. Och sedan blir det oftast bättre igen. Men de flesta ger upp alldeles för lätt. Gör inte det! Om du ska förändra världen måste du stå ut med lite motstånd. Om du bara fortsätter så kommer du igenom det. Ibland tar det 7 år, ibland kanske det går snabbare och ibland tar det ännu längre tid, men i slutändan är det nästan alltid värt det, avslutar Jessica.

2010 utsågs Jessica till ”Sveriges bråkigaste kvinna” av affärstidskriften Passion for Business för sitt genombrott med kollektivavtalet, 2016 mottog hon årets Affärsbragd av Svenska Dagbladet för hennes mod att utmana en av Sveriges mest trögrörliga branscher, och våren 2018 fick hon Kungliga Patriotiska Sällskapets näringslivsmedalj för sitt hårda arbete.

Brave news
Bild: Ecoist

Från hobbyprojekt till heltidsjobb

Han har tackat nej till erbjudande från Porsche, varit med och ritat världens snabbaste bil och är en av vinnarna i affärsidétävlingen Venture Cup 2018 med Ecoist Tian – en elektrisk trehjuling som är 15 gånger mer energieffektiv än dagens personbilar. Brave New Business tog ett snack med Thomas Koch om hur han grundade sitt modiga tech-bolag Ecoist, hemma i garaget. 

Thomas växte upp i södra Tyskland och ägnade sina dagar i pappas verkstad där det renoverades gamla Mercedes, motorcyklar och cyklar. Tiden däremellan spenderades ute i naturen där ett tidigt intresse och en medvetenhet för natur och miljö växte fram. Två dagar efter examen tackade han nej till anställning på Porsche och flyttade istället till Sverige för att rita världens snabbaste bil – den första Koenigsegg bilen. Sedan dess har han varit med och utvecklat många high-end produkter såsom Blackwing Sweden, Rolo Bikes och Najad men det var först när hans son föddes som han fick sig en rejäl tankeställare.

– Det kändes helt plötsligt så uppenbart att jag borde använda min erfarenhet för nästkommande generation. Det fanns helt enkelt inga ursäkter kvar att inte vidga mig åt att lösa en av vår tids största utmaningar – en personlig transport som är hållbar. Så jag började bygga.

Det som först började som ett hobbyprojekt hemma i garaget har nu vuxit till ett heltidsarbete med en anställd konstruktör och många andra personer som för utvecklingen framåt. Flera prototyper, oräkneliga mil och ett antal provförare senare rullades funktionsmodell #01 ut ur verkstaden i Helsingborg.

– Det var en helt obeskrivlig känsla när jag puttade ut bilen och körde en runda för första gången den där iskalla och soliga februaridagen för ett år sedan. Nu har vi full fokus på att fortsätta samla in feedback, testa och hela tiden förbättra med ett tydligt fokus på miljön.

Förutom att vara 15 gånger mer energieffektiv än dagens alternativ ska materialen som används vara helt återvinningsbara så att produktionen gör åt så lite resurser och energi som möjligt. Chassit är till exempel tillverkad i stål och har en komplett återvinningsprocess. Andra delar på fordonet kommer att tillverkas i naturfiberförstärkt bioplast.

Med aerodynamiska egenskaper är trehjulingen bäst lämpad för pendling till, runt och från stan för två personer med en maxhastighet på 110km/h. Men egenskaperna som kanske är dess största framgångsfaktorer har även visat sig vara Thomas största utmaning.

– Det har varit jättesvårt att hitta komponenter till ett så lätt fordon och vi har fått gå från typiska leverantörer inom bilindustrin till andra kreativa samarbetspartners. Marknaden är heller inte van vid en produkt som ligger mellan bil och motorcykel och det är därför många frågor som har dykt upp angående säkerhet, körkort och väghållning. Men det betyder bara ett steg i rätt riktning för att ändra ett ohållbart beteende och etablera ett helt nytt tankesätt!

Utmaningarna verkar inte beröra Thomas speciellt mycket och Ecoist planerar nu för en första leverans i slutet av 2020 med en förserie på cirka 20 fordon. De kommer sedan dra igång en större serieproduktion och utveckling av flera modeller. Definitivt ett företag att hålla koll på under kommande år om du frågar oss.

Bildtext: Ecoist Tian – senaste modellen från Ecoist.

Designskola integrerar maskinlära, robotik och teknik i nytt projekt

The Royal College of Art, RCA, lanserade häromveckan GenerationRCA – ett projekt som under fem år integrerar vetenskap och teknik i designprogrammet där konststudenterna bland annat får lära sig att bygga robotar och koda maskininlärningsalgoritmer. En film signerad ingen mindre än Ridley Scott skapade stor uppmärksamhet kring projektet genom att visa hur teknik och design kan lösa problem för att göra världen till en bättre plats.

Det internationellt kända konst- och designuniversitetet RCA ger studenter möjligheter att leverera konst och designprojekt som omvandlar världen. Universitetets tillvägagångssätt grundar sig i förutsättningen att konst, design, kreativt tänkande, vetenskap och teknik måste samarbeta för att lösa dagens globala utmaningar.

Genom att introducera nya kurser med fokus på robotik, nanoteknologi, artificiell intelligens, datavetenskap, maskininlärning, materialvetenskap och cirkulär ekonomi ska studenterna jobba bortom alla gränser för att försöka lösa verkliga problem.

"Detta är ett sätt att röra oss bort från en konventionell 1900-talets konstskola till en tvärvetenskaplig skola anpassad för 2000-talets alla utmaningar. Vår akademiska vision för samman kreativ konst och design med vetenskap, teknik och medicin”, säger universitetet enligt ett pressmeddelande.

Se kampanjfilmen av Ridley Scott nedan.

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.