Bild: Pressbild Expandera Mera

Sveriges bråkigaste kvinna

Jessica Löfström är grundare av Expandera Mera – byggbemannings- och rekryteringsföretag i Norden – som aktivt bidrar till att skapa en sundare och mer jämställd byggbransch. Hon har fått flera olika utmärkelser där en av motiveringarna löd ”…vågat utmana en av Sveriges mest trögrörliga branscher, och förnyat den. Med envishet och mod har hon byggt ett starkt och innovativt bolag som har framtiden för sig.” Brave New Business-redaktionen har såklart snackat med den här modiga banbrytaren om hennes inspirerande resa.

– Vad du än gör, gå inte in i byggsektorn fick jag höra ganska tidigt. Min direkta respons var äsch, så jäkla svårt kan det inte vara. Det slutade med att vi tog fighten med facket, stred i 7 år och banade väg för byggbemanning, berättar Jessica Löfström.

Innan Jessica startade sin resa inom bygg gick hon igenom den klassiska efter-studenten-fasen där hon reste runt i världen för att sedan komma hem och söka jobb. Men att söka jobb i början på 90-talet under lågkonjunktur utan vidareutbildning visade sig vara en utmaning. Efter några år, och med favoritcitatet om du gör som du alltid gjort så blir det som det alltid har varit på repeat, tog Jessica saken i egna händer.

– Något i mig skiftade och jag kände ganska direkt att jag ville starta eget istället och bli VD och anställa mig själv. Så jag började sälja älgkött, trots att jag är vegetarian.

Idén nekades gång på gång av flera stora handlare men Jessica var fast besluten att lyckas och konceptet köptes till slut av ICA-handlarna.

– Vi körde butiksdemonstrationer som blev så omtyckta att Dagab hörde av sig och ville satsa på det i hela Sverige. Här fanns äntligen min chans att bygga storbolag. Men det kändes fel att bygga upp hela min framtid kring en industri som jag väldigt ogärna stödjer, så jag tackade nej, berättar hon.

Samtidigt var det var många som ville hyra in Jessicas demonstrationer till andra produkter, bland annat Arvid Nordqvist. Hon valde därför att satsa på uthyrningen istället. Det ena ledde till det andra och efter ett tag insåg hon potentialen i att även hyra ut bemanning inom andra branscher.

– Det var allmänt känt inom bemanningsbranschen att bygg var tufft att ge sig in på, men det visste inte jag. Jag kunde inte förstå varför ingen hade prövat det tidigare. Byggbranschen står ju för 5–15 procent av Sveriges BNP, fortsätter Jessica.

Då kände hon heller inte till fackföreningen Byggnads. Så utan tidigare erfarenhet inom branschen startade Jessica som 28-åring det första bemanningsföretaget för bygg. De första åren blev minst sagt kämpiga, och fighten med facket påbörjades nästan direkt.

– Jag ringde till alla stora bemanningsföretag och försökte få dem att ta sig an den här branschen också för att få lite kraft och stöd. Alla svarade nej vi har aktivt valt att inte göra det för det är omöjligt. Det triggade bara igång mig ännu mer, berättar Jessica.

Det slutade med att hon fick strida själv mot Byggnads och sju år senare fick de till ett kollektivavtal som de båda kunde gå med på. Då kom nästa smäll.  En finanskris som ledde till att omsättningen sjönk med 60 procent från ett år till det andra. I samband med det fick Jessica både sitt första och andra barn och skiftade fokus.

– Finanskrisen vände 2009 och de flesta av våra konkurrenter tog sig ur den, men inte vi. En vecka efter att jag slutade amma var det som att hela hjärnan krispade till sig igen. Jag såg exakt vad som hade hänt, vad vi skulle göra och på en sekund hade jag planer för hur vi skulle vända på situationen, säger hon.

Året därpå dubblades omsättningen och har ökat stabilt sedan dess. Idag omsätter Expandera Mera omkring 100 MSEK.

– Efter ett par riktigt bra år kommer det nästan alltid några riktigt, riktigt dåliga. Och sedan blir det oftast bättre igen. Men de flesta ger upp alldeles för lätt. Gör inte det! Om du ska förändra världen måste du stå ut med lite motstånd. Om du bara fortsätter så kommer du igenom det. Ibland tar det 7 år, ibland kanske det går snabbare och ibland tar det ännu längre tid, men i slutändan är det nästan alltid värt det, avslutar Jessica.

2010 utsågs Jessica till ”Sveriges bråkigaste kvinna” av affärstidskriften Passion for Business för sitt genombrott med kollektivavtalet, 2016 mottog hon årets Affärsbragd av Svenska Dagbladet för hennes mod att utmana en av Sveriges mest trögrörliga branscher, och våren 2018 fick hon Kungliga Patriotiska Sällskapets näringslivsmedalj för sitt hårda arbete.

Brave news
Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorier. William Linné, Leo Righetti, Fredrik Degen och Axel McCarthy är entreprenörerna bakom det innovativa tvättmedlet. Tillsammans driver de Neptun UF. Under UF-året har de gått från noll kunskap till experter inom ämnet naturliga tvättmedel. – Vi har utvecklat vår produkt från grunden och under tre månaders tid fick vi testa oss fram till en produkt med rätt konsistens, hållbarhet och koncentration, säger företagets vd William Linné. Bland research och husmorsknep hittade de så kallade tvättnötter med samma egenskaper som det tvättmedel de själva ville ta fram. Nötterna innehöll nämligen naturens egna tvättmedel, Saponin, men de fraktades hela vägen från Indien och tappade där med en del i hållbarhetsvisionen. Slutligen kom de fram till att hästkastanjen, som är välutbredd i Sverige, innehåller samma ämne och därför skulle kunna användas på samma sätt.

Med hållbarhet i fokus

Affärsidén bygger på tre punkter, att bidra till renare vatten, renare kläder och ett renare samvete för konsumenten. Tvättmedlet är 100 procent naturligt och utvunnet ur kastanjer. Alla restprodukter komposteras och kastanjeträdet går att skörda om och om igen. Inte nog med att tvättmedlet är hållbart är råvaran en bidragande faktor för en bättre miljö. Kastanjeträden hjälper nämligen till att binda koldioxid i luften. – Vi skapar bättre förutsättningar för klimatet över hela världen eftersom hästkastanjen är en kastanjart utbredd över hela världen. Därmed är vårt tvättmedel inte bara en klimatsmart lösning för vattenmiljön utan också för att det kan produceras lokalt i hela världen, förklarar vd William.

Prisbelönt innovation

Under den regionala UF-tävlingen tog de unga entreprenörerna hem första pris i tre kategorier, årets innovation, årets vara och årets monter. Deras tre förstaplaceringar gav dem också en biljett till SM som anordnades under tisdagen. Där fick de ta emot FedEx Acess Award. Entreprenörerna har planer på att sadla om sitt företag från UF-företag till aktiebolag inom en snar framtid. Och de känner sig redo att låta varumärket växa sig ännu starkare på marknaden. – Vi är redan etablerade i Sverige och har ett samarbete med flera livsmedelsbutiker. Till en början ser vi fram emot att bli ännu starkare på vår nationella marknad men vi har planer på att etablera oss bland annat i länder där vi vet att vattenmiljön inte håller vår svenska standard, avslutar han.

Tvätta kläderna med kastanj

Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorie...

Läs hela artikeln
Företaget Gottlery har uppfunnit ett ätbart alternativ till plastskedar. Trots ekonomisk ovisshet driver grundaren Tilda Wissmar projektet framåt och har nu även registrerat bolaget som ett aktiebolag. Nu hoppas hon kunna få igång bolaget trots rådande pandemi. Tillsammans med ett handfull gymnasieelever startade Tilda Wissmar sitt UF-företag Gottlery för att tillverka och sälja ätbara engångsbestick. Sedan april är företaget, som startade med glasskedar, ett registrerat aktiebolag. Den 19-åriga Tilda driver själv bolaget vidare på heltid idag och prototyper bakas fortfarande hemma.

Uppstart med utmaningar

Det föränderliga ekonomiska läget i följd av coronaviruset utmanar också hennes entreprenörskap.
– Jag har fått väldigt mycket uppskattning och många glasskiosker har hört av sig till mig. Tyvärr kan jag inte producera så mycket just nu och jag ser komplikationer på grund av pandemin. Hållbara produkter kanske blir svårare att sälja. Folk är lite försiktiga med samarbeten men jag tror att det kommer att lösa sig under sommaren, säger Tilda.

Hoppas på hållbarhetstänk

Hon hoppas på att både kunder och konsumenter kommer fortsätta satsa på hållbara produkter även i framtiden. Än så länge sträcker sig hennes affärsplan två år framåt. Om ett halvår ska den storskaliga produktionen och försäljningen av glasskedar starta i samarbete med en leverantör. Om ett år ska sedan intäkterna komma in – också för att få ett bevis på att det här är en lukrativ produkt. – Just nu fokuserar jag på produktion av glasskedar och siktar på Göteborg och Sverige som marknad. Om två år vill jag att glasskedarna finns i olika glasskiosker i hela Europa. I framtiden ska mina produkter också finnas i livsmedelsbutiker, säger Tilda.
Vilka tips har du för andra unga entreprenörer som vill trotsa pandemin? – Mina tips är att alltid tro på dig själv. Det är jag som hejar på mig själv om ingen annan i min omgivning gör det, säger hon. – Kolla om det finns en efterfråga på marknaden för din produkt och om du ser att den finns så kör bara. Ingenting blir bättre av att vänta, avslutar 19-åringen.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.