Bild: Pressbild Expandera Mera

Sveriges bråkigaste kvinna

Jessica Löfström är grundare av Expandera Mera – byggbemannings- och rekryteringsföretag i Norden – som aktivt bidrar till att skapa en sundare och mer jämställd byggbransch. Hon har fått flera olika utmärkelser där en av motiveringarna löd ”…vågat utmana en av Sveriges mest trögrörliga branscher, och förnyat den. Med envishet och mod har hon byggt ett starkt och innovativt bolag som har framtiden för sig.” Brave New Business-redaktionen har såklart snackat med den här modiga banbrytaren om hennes inspirerande resa.

– Vad du än gör, gå inte in i byggsektorn fick jag höra ganska tidigt. Min direkta respons var äsch, så jäkla svårt kan det inte vara. Det slutade med att vi tog fighten med facket, stred i 7 år och banade väg för byggbemanning, berättar Jessica Löfström.

Innan Jessica startade sin resa inom bygg gick hon igenom den klassiska efter-studenten-fasen där hon reste runt i världen för att sedan komma hem och söka jobb. Men att söka jobb i början på 90-talet under lågkonjunktur utan vidareutbildning visade sig vara en utmaning. Efter några år, och med favoritcitatet om du gör som du alltid gjort så blir det som det alltid har varit på repeat, tog Jessica saken i egna händer.

– Något i mig skiftade och jag kände ganska direkt att jag ville starta eget istället och bli VD och anställa mig själv. Så jag började sälja älgkött, trots att jag är vegetarian.

Idén nekades gång på gång av flera stora handlare men Jessica var fast besluten att lyckas och konceptet köptes till slut av ICA-handlarna.

– Vi körde butiksdemonstrationer som blev så omtyckta att Dagab hörde av sig och ville satsa på det i hela Sverige. Här fanns äntligen min chans att bygga storbolag. Men det kändes fel att bygga upp hela min framtid kring en industri som jag väldigt ogärna stödjer, så jag tackade nej, berättar hon.

Samtidigt var det var många som ville hyra in Jessicas demonstrationer till andra produkter, bland annat Arvid Nordqvist. Hon valde därför att satsa på uthyrningen istället. Det ena ledde till det andra och efter ett tag insåg hon potentialen i att även hyra ut bemanning inom andra branscher.

– Det var allmänt känt inom bemanningsbranschen att bygg var tufft att ge sig in på, men det visste inte jag. Jag kunde inte förstå varför ingen hade prövat det tidigare. Byggbranschen står ju för 5–15 procent av Sveriges BNP, fortsätter Jessica.

Då kände hon heller inte till fackföreningen Byggnads. Så utan tidigare erfarenhet inom branschen startade Jessica som 28-åring det första bemanningsföretaget för bygg. De första åren blev minst sagt kämpiga, och fighten med facket påbörjades nästan direkt.

– Jag ringde till alla stora bemanningsföretag och försökte få dem att ta sig an den här branschen också för att få lite kraft och stöd. Alla svarade nej vi har aktivt valt att inte göra det för det är omöjligt. Det triggade bara igång mig ännu mer, berättar Jessica.

Det slutade med att hon fick strida själv mot Byggnads och sju år senare fick de till ett kollektivavtal som de båda kunde gå med på. Då kom nästa smäll.  En finanskris som ledde till att omsättningen sjönk med 60 procent från ett år till det andra. I samband med det fick Jessica både sitt första och andra barn och skiftade fokus.

– Finanskrisen vände 2009 och de flesta av våra konkurrenter tog sig ur den, men inte vi. En vecka efter att jag slutade amma var det som att hela hjärnan krispade till sig igen. Jag såg exakt vad som hade hänt, vad vi skulle göra och på en sekund hade jag planer för hur vi skulle vända på situationen, säger hon.

Året därpå dubblades omsättningen och har ökat stabilt sedan dess. Idag omsätter Expandera Mera omkring 100 MSEK.

– Efter ett par riktigt bra år kommer det nästan alltid några riktigt, riktigt dåliga. Och sedan blir det oftast bättre igen. Men de flesta ger upp alldeles för lätt. Gör inte det! Om du ska förändra världen måste du stå ut med lite motstånd. Om du bara fortsätter så kommer du igenom det. Ibland tar det 7 år, ibland kanske det går snabbare och ibland tar det ännu längre tid, men i slutändan är det nästan alltid värt det, avslutar Jessica.

2010 utsågs Jessica till ”Sveriges bråkigaste kvinna” av affärstidskriften Passion for Business för sitt genombrott med kollektivavtalet, 2016 mottog hon årets Affärsbragd av Svenska Dagbladet för hennes mod att utmana en av Sveriges mest trögrörliga branscher, och våren 2018 fick hon Kungliga Patriotiska Sällskapets näringslivsmedalj för sitt hårda arbete.

Brave news
Uber lanserar sin nya tjänst ScUber där du kan samåka i en ubåtstaxi under vatten. Och vad är då mer passande än att använda stora barriärrevet i Australien som lanseringsplats. Efter att ha erövrat vägarna har nu Uber haft sina ögon riktade mot vattnet. Den 27 maj 2019 lanserade det amerikanska företaget ScUber – världens första samåkningstjänst i ubåtar. De kommer att ta med turister på en minnesvärd resa genom världens mest omfattande korallsystem – stora barriärrevet i Australien. Ubåten kan åka 30 meter ner i vattnet, vilket är ungefär samma djup som en erfaren dykare tar sig ner till. För $3000, alltså cirka 20 000 SEK, kan du plus en boka en 1-timmes resa via den vanliga Uber-appen. Priset är saftigt men då ingår åtminstone upphämtning på valfri plats i Queensland, en helikoptertur från antingen Gladstone, Port Douglas eller Cairns och sedan en upplevelse som du förmodligen kommer minnas för resten av ditt liv. Tjänsten fanns bara tillgänglig i stora barriärrevet till och med 3 juni och har nu förflyttats till Agincourt Reef för att fortsätta där till och med 18 juni. Syftet är enligt företaget själva att samla in pengar till Australiens korallrev då de kommer att skänka en stor summa pengar för varje ScUber-tur. Men att Uber får fenomenal PR ”på köpet” kommer nog inte som en överraskning för någon. Läs mer om ScUber
Aira ger direkttillgång till visuell information för alla, när som helst och var som helst. Airas glasögon sammanför blinda eller synskadade personer och specialutbildade "agenter" som genom glasögonen kan se det som användaren ser live. Agenterna kan då prata dem igenom alla möjliga situationer via en mikrofon. Användare – eller som företaget kallar för "upptäckare" – tar kontakt med agenten via en app på sin telefon eller via ett knapptryck på glasögonen. När de tryckt på knappen tar det en agent upp till 20 sekunder eller mindre att koppla upp sig till användarens glasögon och hjälpa dem med vad de behöver. Detta är oftast vardagliga saker som till exempel att läsa en meny som inte har översatts till blindskrift, gå igenom centrum för att hitta något att äta eller starta en maskin tvätt. Ett av företagets uppdrag är att möjliggöra för fler att jobba heltid. För närvarande är det cirka 70 % av personer med nedsatt syn i USA som har en deltidstjänst – en siffra som Aira vill sänka till 7 %. På samma sätt vill företaget uppmuntra studenter att klara sig igenom college. Och enligt en undersökning med ca 100 studenter det senaste året har de lyckats då andelen studenter som tar sig igenom sista året har ökat från 53 % till 92 %. Innovationen är skapad genom en blandning av wearables (bärbar teknik), AI (artificiell intelligens) och AR (Augmented Reality). Men som Greg Stilson, produktchef för Aira, så ödmjukt uttrycker sig: – Vår teknik möjliggör bara interaktionen. Det är våra agenter som gör vår tjänst till vad den är. Läs mer om företaget.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.