Svensk potatis blir plast

Det nystartade bolaget Potato Plastic ska utmana den traditionella plastbranschen med plast tillverkad av resterna från svensk potatis. Startupen är en del av Chalmers Ventures inkubator och en av sex deltagare i Female Founders 2020.

Bakom Potato Plastic står Elin Tornblad och Hanna Johansson tillsammans med industridesignern Pontus Törnqvist. Deras bio-plast tillverkas enbart av potatisrester och vatten. Potatisplasten lämnar inga mikroplaster i naturen och är nedbrytbar i naturen redan efter två månader.

Plast för kompostering

Produkter tillverkade av potatisplast läggs i komposten efter användning. Däremot gör det ingen skada om de skulle hamna i en vanlig papperskorg eller återvinningskärlet för traditionell plast.

Tidningen Dagens Industri var först med att uppmärksamma den innovativa produktidén.

Utmanar traditionell tillverkning

I dagsläget tillverkas bio-plasten småskaligt i ett labb men entreprenörerna tittar på alternativ för att skala upp produktionen av sin potatisplast. Som ett första case har de samlat ett antal e-handlare i ett samarbete för att testa tillverkningen av plastpåsar för leverans av varor.

Materialet gör det möjligt att tillverka en rad traditionella plastprodukter helt biobaserat. Potatisplasten kan utmana tillverkningen av t.ex. engångsbestick, plastpåsar och andra engångsartiklar.

Brave news
Tidningen Ny Teknik undersökte nyss frågan om hur Sveriges industri står sig i den globala konkurrensen. I ett samtal med branschexperter diskuterades industrins teknikdrivna strukturomvandling och vikten av nya digitala lösningar. Enligt experterna är kompetensförsörjning en av nycklarna till industrins framtidssäkring. – Den stora utmaningen ligger i att få fler små innovativa företag att växa och att säkerställa att det finns nödvändig kompetens inom landet, säger Jan-Eric Sundgren, senior rådgivare på Teknikföretagen i intervjun med Ny Teknik. – Det behövs en nationell kompetensstrategi likväl som en bred industriuppgörelse. Han diskuterade industrins vandel tillsammans med experterna Jenny Elfsberg, avdelningschef Innovationsledning på Vinnova och Elena Fersman, forskningsdirektör inom AI på Ericsson och adjungerad professor inom cyberfysiska system på KTH. Alla tre experter betonar betydelsen av klimatomställningen och industrins potential i ljuset av en strukuromvandling. – Som internationellt erkänt föregångsland inom hållbarhet bör vi sträva mot klimatneutral produktion och integrera hållbarhetsmålen (SDG) i utvecklingsarbete och affärsmodeller, förklarar exempelvis Jenny Elfsberg.

Svensk innovationsförmåga

Enligt henne står Sverige sig väl i den globala konkurrensen via hög automationsgrad, värdeskapande, effektivitet samt stor innovationsförmåga. – Vår strategi i den akuta covidkrisen har hjälpt oss att klara oss väl så här långt, och i omställningen som nu sker behöver vi hålla oss kvar som ett ledande, progressivt och kunskapsintensivt land, fortsätter hon. I samverkan mellan akademi, forskningsinstitut, nya startups och gammal industri ser hon en bra riktning för att förvandla forskning till lönsamma affärer även i framtiden.

Forskning och trovärdighet som konkurrensfördelar

– Forskningsavdelningar inom bolag och stark samverkan med akademin och forskningsinstituten gör att det senaste inom tekniken hamnar i industriella tillämpningar relativt snabbt, kompletterar expertkollega Elena Fersman. Hon ser dessutom en konkurrensfördel för svensk industrin i pålitlighet och trovärdighet. – Nu när ai och smart automation tar större och större plats i industriella produkter och tjänster måste vi se till att även vår ai är pålitlig och trovärdig, påpekar hon.
Industripodden är en satsning av tre kvinnliga ingenjörer, Louise Wohrne, Maija Bigestans och Elin Li, alla med ingenjörsexamen och erfarenheter från svensk industri. Podden började som ett bollplank för tankar kring hur det är att jobba inom industrin, idag tar den ett större grepp kring inkludering och mångfald i flera branscher. Industripodden startades som ett sätt att diskutera utmaningar kvinnor kan möta i sin vardag på olika industriarbetsplatser. Trion bakom podden brinner för jämställdhet i samhället. De hoppas att fler kvinnor ska se ingenjörskarriär och arbete inom industrin som en spännande möjlighet. – Det är fortfarande endast 21% kvinnor i ledningen i industrin (Källa: AllBright 2020) vilket betyder att svensk industri går miste om viktig kompetens. Är branschen intresserad av innovation, konkurrenskraft, kompetensförsörjning och lönsamhet är mångfald och inkludering viktigt, säger Maija Bigestans. Industripoddens syfte är att utmana branschen och sig själva kring frågor om jämställdhet, och diskutera dessa frågor på ett lösningsorienterat sätt.

Skapa diskussion och förbättra arbetsvillkoren

– Vi ser att både kvinnor och män som lyssnar vågar diskutera frågorna med oss och andra i sin vardag. Det ser vi som ett tecken på att de tar till sig ämnena vi pratar om, fortsätter Maija Bigestans. Både unga kvinnor och män i maktpositioner har hört av sig till deras podd. Kvinnor som känner igen sig i problematiken och män som vill vara med och påverka i frågorna. Ett resultat som tyder på att fler är villiga att hitta en lösning på problematiken. Poddskaparnas upplevelse av industrin är att det behövs strategier och fokuserat arbete för att öka mångfald och inkludering på arbetsplatserna. Kvinnor ska slippa vara bättre än männen på liknande positioner för att ges samma möjligheter.

"Rekrytera inte din spegelbild"

Brave New Business frågade Industripodden vad de tycker att män i mansdominerade branscher borde tänka på för att bli bättre på att inkludera kvinnor. Rekrytering visar sig vara en central aspekt i debatten. – Det tar kraft och energi att vara i minoritet, oavsett om det är medvetet eller inte så kan det ta på orken att vara “den enda kvinnan” och alltid få representera sin grupp, tänk på det och hjälp till att utmana normen, säger Elin Li. – Rekrytera inte din spegelbild. Om spegelbilden alltid passar bäst för arbetet bör du våga ifrågasätta varför, avslutar Louise Wohrne. Lyssna på Industripodden här 

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.