Strokedrabbad lärare inspiration för UF-företag

Ett ergonomiskt greppverktyg som hjälper strokedrabbade och människor med greppsvårigheter i vardagen blev gymnasieelevernas affärsidé efter att en av deras lärare drabbades av stroke i somras.

Ture Häll, Vincent Lundgren och Andreas Gustafsson från Oscarsgymnasiet i Kalmar är grundarna till Handle UF. Ett företag vars affärsidé grundar sig i viljan att förenkla vardagen för människor med greppsvårigheter. Det var i somras som elevernas lärare drabbades av en stroke vilket resulterade i en rad hinder och besvär i hennes vardag. Eleverna tog vara på problematiken och byggde en affärsidé för att hjälpa henne och andra människor i liknande situationer.

– Vår lärare bidrar alltid med väldigt mycket positiv energi, och när hon berättade att hon drabbats av en stroke kändes det viktigt att ta chansen och hjälpa henne, berättar Ture Häll.

Gruppen har tillsammans utvecklat ett allt-i-ett verktyg. Verktyget kommer med flera olika munstycken, där alla har en specifik uppgift, för att enkelt hjälpa sin användare med vardagsproblem som t.ex. att knäppa en dragkedja eller knapp, öppna en kapsyl eller använda ett vanligt köksredskap. Ture menar att det viktigaste för att lyckas är att ha ett tydligt värde och mål.

– Vi har själva utvecklat produkten och det har krävts mycket för att ta sig hela vägen. Det är alltid läskigt att gå utanför sin komfortzon och göra något som ingen annan har gjort tidigare. Men med facit i hand har det varit värt varenda minut. Vi har alltid haft siktet på att hjälpa vår lärare.

Själv tycker Ture att det har varit modigt att kasta sig ut i en helt ny värld och samtidigt sätta höga mål. Ambitionen är att intressera landstinget av den slutliga produkten. Därför har de valt att ta stora risker ekonomisk och hoppas lyckas hitta sponsorer som tror på affärsidén.

– Vi har en fantastisk mentalitet i gruppen och vi vill alla framåt. Vi ska vinna någon av UF-tävlingarna, avslutar Ture.

Brave news
Coronaviruset har slagit hårt mot flera småföretag runt om i världen. Break Even är en av lösningarna som togs fram under årets hackaton, Hack the Crisis, och är en webbtjänst som ska hjälpa till att hålla småföretag vid liv. 3-6 april genomfördes, på uppdrag från Regeringen och DIGG, ett nationellt hackaton kallat Hack the Crisis. Som vinnare i kategorin "Rädda Företag" stod teamet bakom Break Even. De skapade och utvecklade en helt kostnadsfri plattform som ska användas för att hjälpa småföretag att överleva krisen. Aprit Gupta, upphovsman till Break Even, berättar i ett pressmeddelande att idén grundar sig i ett e-mail från en frisör. Frisören förklarade i sitt mejl att verksamheten riskerade att behöva stängas ner till följd av Covid-19 viruset. – ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta.

Hjälper lokala företag

Den kostnadsfria plattformen vänder sig till den enskilda kunden och lokala småföretag som drabbats hårt av rådande kris. På plattformen ges företag möjligheten att transparent vädja till sina kunder att handla hos dem. Samtidigt ser kunden vilka företag som har det tufft ekonomiskt och vilken eller vilka produkter och tjänster de behöver sälja för kunna fortsätta sin verksamhet. – Tack vare vår tjänst kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, säger Arpit Gupta. I dagsläget är tjänsten en webbsida på nätet men fortsatt ska den utvecklas och lanseras som en app för mobiltelefonen. Till en början lanseras den i Sverige men det finns visioner om att etablera även på andra marknader.
Notysing är en kostnadsfri applikation som lär elever grundläggande kunskaper inom musik. Tjänsten är framtagen av forskare och lärare vid Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. Tanken bakom är att musiklärare ska kunna följa sina elevers utveckling. I ett projektet kallat MITIS, Musikalisk IT i skolan, undersöks möjligheterna att använda teknik i skolan för att lära elever förstå, läsa och skriva musik. Notysing är en app som i samband med projektet framtogs av pedagoger på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. – Att förstå musikens element, grundläggande musiklära, träna sång och noter ska inte bara vara för de privilegierade eller specialintresserade. Att utveckla sin musikalitet är något för alla, säger Sven Ahlbäck. I appen härmar du toner och lär dig sjunga efter noter. Det är som att ha en musiklärare i fickan som kan hjälpa till och stödja vanlig musikundervisning, säger projektledare och professor Sven Ahlbäck, i ett pressmeddelande.

Tillgängligt för alla

Under 2019 och 2020 har appen testats på ett flertal skolor i Stockholmsregionen. Testerna har gjorts i både grund- och gymnasieskola och feedback från elever och lärare har varit mycket positiv. Appen finns i dagsläget tillgänglig för elever, lärare och allmänheten i hela Sverige. Den är kostnadsfri och finns både på svenska och engelska. – Appen är både testad och utvecklad i sin verkliga miljö. Tillsammans med eleverna har vi tagit fram olika funktioner, exempelvis har de hjälpt oss att designa en funktion som gör att appen själv känner av individens nivå och anpassar automatiskt svårighetsgraden, säger Lektor Anna Backman-Bister i samma pressmeddelande. Enligt henne var det appens utformning som gjort att pedagogerna också har lyckats nå elever som annars inte hade varit så intresserade.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.