Startupen Rawstraw – från Skåne till billboard på Times Square i New York

För fyra år sedan startade Elise Lindow och Josephine Daly-Tempelaar Rawstraw – hållbara sugrör gjorda av råghalm. Startupföretaget har sedan dess tagit sig till Frankrike och EM i Ung Företagsamhet, Draknästet i SVT och nu senast till InnovateNordics Pitch & Investor Summit i New York.

Rawstraw växer så det knakar, likt råghalmen som de grundar hela sin verksamhet på. Brave New Business har därför följt Rawstraw sedan de vann SM i Ung Företagsamhet 2019 och gjorde även en uppföljningsintervju följande år. Nu var det dags för ett nytt snack med innovatörerna, vars karriärer pekar spikrakt uppåt.

Vad har hänt sedan sist?

Mycket! Det är nu nästan 4 år sedan som vi startade Rawstraw AB, och det har varit fantastiskt roliga och lärorika år. Under 2021 fick vi möjligheten att delta i SVT:s draknästet vilket gav företaget en stor skjuts på rätt väg. Vi fick återigen sätta våra pitchkunskaper på prov sedan UF-årets slut, och fick denna gång dessutom pitcha framför några av Sveriges största entreprenörer. Det var en ära. Vi blev dessutom erbjudna den investeringen vi efterfrågade, men kom efter många om och men till slut fram till att bolaget fortfarande var i en för tidig fas för investeringen.

Samma år lanserade vi även våra konsumentförpackningar som numera säljs dels på vår egen webshop, dels på vissa matvarubutiker och onlinebutiker. Under 2022 fick vi den fantastiska möjligheten att åka till New York med Svenska Handelskammaren och delta i deras ”InnovateNordics Pitch & Investor Summit”. Vi flög till New York och spenderade nästan en vecka med olika event där vi lärde oss mer om den amerikanska marknaden och hur en eventuell expansion dit hade kunnat funka. Det har helt enkelt varit otroliga år och nu ser vi fram emot var framtiden har att erbjuda!

På ett mer personligt plan har vi båda dessutom börjat studera på universitet vid sidan av Rawstraw.

Berätta gärna om något oväntat eller knasigt som hände när ni var i New York.

En av de coolaste sakerna som hände i New York var också ganska oväntat. Vi hade varit på Nasdaq på ett event där kontoret ligger på Times Square. När vi kommer ut därifrån så ser vi en bild på oss själva och vår logga som lyser upp på en billboard utanför. Att stå på Times Square i sig är en mäktig känsla i sig, men att titta upp på en så stor skärm och se oss själva var otroligt.

Har det gett några ringar på vattnet efter New York?

Resan till New York gav ringar på vattnet i form av att det återigen gav oss möjligheten att synas, visa vår produkt samt sprida vårt budskap. Det väckte definitivt människors uppmärksamhet och hjälpte spridningen av vårt varumärke.

Hur har omsättningen ökat?

Vår omsättning ökade markant under 2022 med cirka 200 %. Vi hoppas och tror kunna fortsätta denna uppåtgående trend även under 2023.

Fantastiskt! Vad har ni på gång framåt?
Under 2023 planerar vi att fortsätta expandera inom Sverige men även utomlands. I första hand vill vi börja sälja till våra nordiska grannländer, och sedan ta oss an Europa. Vi har dessutom planer på att lansera ett nytt sugrör under 2023. Det kommer vara ett tjockare sugrör med större diameter som lämpar sig till tjockare drycker såsom smoothies och milkshakes. Ett sådant sugrör har efterfrågats av våra kunder och vi tror att det kommer vara ett bra komplement i vårt sortiment.

Vad är den långsiktiga visionen?

Vår vision är att Rawstraw ska vara det främsta sugröret på marknaden. Förhoppningen är att människor överallt ska kunna njuta av en god drink med ett naturligt, klimatsmart och användarvänligt sugrör. Vi vill växa på marknaden men också internt. Drömmen är att ha ett brett sortiment av miljövänliga produkter som fyller olika funktioner, främst inom restaurangverksamheter.

Vad har varit mest utmanande sedan ni startade?

Att starta bolag precis innan en pandemi bröt ut kommer nog länge vara det mest utmanande vi gjort. Det satte definitivt käppar i hjulet för oss, men pandemin lärde oss också mycket och vi blev väldigt anpassningsbara och lösningsorienterade av den erfarenheten. Ytterligare en utmaning som ligger lite närmare i tiden är att vi båda började studera och bland annat flyttade från våra hemstäder till olika platser i världen. Förändringen från att ses och jobba tillsammans varje dag till att plötsligt ha zoommöten varvat med att arbeta ensamma var stor. Det tog dock inte så lång tid innan vi anpassade oss och hittade ett sätt att jobba som funkade bättre än vi kunnat föreställa oss.

Vad står högst upp på er agenda just nu?

Just nu är expansion och lansering av ett nytt sugrör högt upp på agendan. Vi arbetar aktivt med detta och hoppas kunna lansera sugröret under 2023. Vi förbereder just nu även för högsäsong vilket infaller under sommaren, och vi beräknar att det kommer bli vår största försäljningsperiod hittills.

Ni har en sista dryck var kvar att dricka i livet med ert Rawstraw, vilken dryck väljer ni?

Jag (Elise) älskar iskaffe och kan inte föreställa mig att inte kunna dricka ett stort glas med ett Rawstraw i. Josephine dricker, tro det eller ej, sitt te med sugrör och är något hon inte gärna hade slutat göra haha.

Om ni var tvungna att välja ett nytt yrke, vad väljer ni?

Jag (Elise) studerar just nu juridik så hade förmodligen valt ett yrke inom det området, men vill ändå gärna fortsätta driva eget. Josephine hade gärna fortsatt jobba med klimatfrågor, kanske som journalist.

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.