Bild: Massachusetts Institute of Technology

Social robotnalle hjälper sjuka barn

En studie som genomförts av Massachusetts Institute of Technology, MIT, visar för första gången att barn inlagda på sjukhus kan öka sitt välbefinnande med hjälp av en robotnalle. Huggable kan bland annat hjälpa barnen att bli mer sociala och aktiva.

Studien har genomförts av MIT på barnsjukhuset i Boston för att undersöka hur robotik kan stötta barnens utveckling och ge en känsla av välbefinnande när de befinner sig på sjukhus. För att genomföra studien har forskare delat upp 50 barn i tre olika grupper där en av grupperna har fått gosa med robotnallen Huggable. Nallen är skapad för att bygga en relation med barnen. Den kan småprata, skämta och ställa frågor gällande pågående behandling. Genom sättet barnen kramar och rör vid den kan nallen även känna av smärtupplevelsen hos barnet.

Efter en utvärdering av studien har forskare kommit fram till att barn som har haft robotnallen hos sig är mer aktiva, kliver ur sängen oftare, socialiserar mer och utvecklar en speciell relation till Huggable. Än så länge är studien genomförd på alldeles för få patienter för att dra en fullständig slutsats, men forskare anser att de känslomässiga och fysiska resultaten är intressanta nog för att jobba vidare med det kramgoa teknikundret.

Läs mer här.

Brave news
Brave New Business har fått en videohälsning från Yaara Nusboim, industridesigner som skapar terapileksaker för barn med rörelsenedsättning. I en artikel från Dezeen kan du läsa mer om Yaara Nusboims projekt, samt se leksakerna: Läs mer https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/3426075050740164/

Yaara Nusboim designar terapileksaker

Brave New Business har fått en videohälsning från Yaara Nusboim, industridesigner som skapar terapileksaker för barn med rörelsenedsättning.

I en artikel från Dezeen kan du läsa mer om Yaara Nusboims projekt, samt se...

Läs hela artikeln
Två studenter har startat en Facebookgrupp för att hjälpa elever som är hemma på grund av coronaviruset. Bara ett dygn efter att gruppen startats delades den mer än 40.000 gånger. Föregående vecka stängdes flera gymnasieskolor, högskolor och universitet tillfälligt på grund av Covid-19. All utbildning sker nu digitalt med begränsad möjlighet för elever att få hjälp. KTH-studenterna Sophie Åström och Måns Nilsson ville hjälpa till. Tillsammans startade de Facebookgruppen Gratis mattehjälp online! där man som gymnasie- eller högstadieelev kan få hjälp med sina mattefrågor. När Sophie sedan skrev ett inlägg om den nya gruppen på sin Facebooksida, fick hon 44.000 delningar på mindre än ett dygn. Dagens Nyheter var först med att rapportera om initiativet.

Mer än 500 hjälpare

Gruppen har utökats snabbt och idag kan elever få hjälp med såväl matematik och fysik som kemi. Med hjälp av en app paras elever ihop med någon av dem idag drygt 500 hjälparna. Flera av de deltagande kommer från bland annat Linköpings universitet, Chalmers eller Lunds Tekniska högskola. Samtidigt är alla som har den kunskap som efterfrågas välkomna att dela med sig. Det kan gälla alla från duktiga elever till studenter vid civilingenjörer, lärare eller privatpersoner. Hitta Facebookgruppen här!

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.