Bild: IRL Glasses

Slipp reklam med ”magiska” glasögon

Tänk dig ett par glasögon likt dina solglasögon som stänger ute starkt ljus, fast som istället stänger ute all reklam – det är Ivan Cash affärsidé. Efter en sex månader lång prototyptillverkning är ”IRL Glasses” snart färdigutvecklade och redo att introduceras på marknaden.                               

Idén bakom de reklamblockerande glasögonen kommer från åttiotalsfilmen ”They Live”. I filmen användes reklamskyltar för att manipulera människor och det är precis det som kommer hända igen om 30 år menar Ivan Cash, grundare till IRL Glasses. Hans tro är att det i framtiden kommer vara skärmar som styr människan och inte tvärtom. För Cash är glasögonen inte bara en revolutionerande produkt utan även ett ställningstagande. Enligt honom är dessa ett uttryck för självständighet och en produkt som ger människan kontroll över teknologin.

Glasögonen blockerar all reklam för att människan inte ska anpassa sig till reklamen utan själv kunna styra sin konsumering. Glasögonen omvandlar reklamskyltar med LCD och LED skärmar till helt vanliga svarta skärmar. I nuläget kan de inte blockera reklam som syns i en mobiltelefon eftersom de är utrustade med OLED-teknologi, men bolaget utforskar vidare glasögonens reklamblockerande funktion även för denna typ av skärmar.

Redan i april nästa år antas de första glasögonen finnas på marknaden och de företag och personer som tillsammans finansierat utvecklingen genom Kickstarter kan få sina efterlängtade glasögon.

Se hur glasögonen fungerar i videon nedan.

Brave news
Brave New Business har fått en videohälsning från Yaara Nusboim, industridesigner som skapar terapileksaker för barn med rörelsenedsättning. I en artikel från Dezeen kan du läsa mer om Yaara Nusboims projekt, samt se leksakerna: Läs mer https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/3426075050740164/

Yaara Nusboim designar terapileksaker

Brave New Business har fått en videohälsning från Yaara Nusboim, industridesigner som skapar terapileksaker för barn med rörelsenedsättning.

I en artikel från Dezeen kan du läsa mer om Yaara Nusboims projekt, samt se...

Läs hela artikeln
Två studenter har startat en Facebookgrupp för att hjälpa elever som är hemma på grund av coronaviruset. Bara ett dygn efter att gruppen startats delades den mer än 40.000 gånger. Föregående vecka stängdes flera gymnasieskolor, högskolor och universitet tillfälligt på grund av Covid-19. All utbildning sker nu digitalt med begränsad möjlighet för elever att få hjälp. KTH-studenterna Sophie Åström och Måns Nilsson ville hjälpa till. Tillsammans startade de Facebookgruppen Gratis mattehjälp online! där man som gymnasie- eller högstadieelev kan få hjälp med sina mattefrågor. När Sophie sedan skrev ett inlägg om den nya gruppen på sin Facebooksida, fick hon 44.000 delningar på mindre än ett dygn. Dagens Nyheter var först med att rapportera om initiativet.

Mer än 500 hjälpare

Gruppen har utökats snabbt och idag kan elever få hjälp med såväl matematik och fysik som kemi. Med hjälp av en app paras elever ihop med någon av dem idag drygt 500 hjälparna. Flera av de deltagande kommer från bland annat Linköpings universitet, Chalmers eller Lunds Tekniska högskola. Samtidigt är alla som har den kunskap som efterfrågas välkomna att dela med sig. Det kan gälla alla från duktiga elever till studenter vid civilingenjörer, lärare eller privatpersoner. Hitta Facebookgruppen här!

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.