Bild: IRL Glasses

Slipp reklam med ”magiska” glasögon

Tänk dig ett par glasögon likt dina solglasögon som stänger ute starkt ljus, fast som istället stänger ute all reklam – det är Ivan Cash affärsidé. Efter en sex månader lång prototyptillverkning är ”IRL Glasses” snart färdigutvecklade och redo att introduceras på marknaden.                               

Idén bakom de reklamblockerande glasögonen kommer från åttiotalsfilmen ”They Live”. I filmen användes reklamskyltar för att manipulera människor och det är precis det som kommer hända igen om 30 år menar Ivan Cash, grundare till IRL Glasses. Hans tro är att det i framtiden kommer vara skärmar som styr människan och inte tvärtom. För Cash är glasögonen inte bara en revolutionerande produkt utan även ett ställningstagande. Enligt honom är dessa ett uttryck för självständighet och en produkt som ger människan kontroll över teknologin.

Glasögonen blockerar all reklam för att människan inte ska anpassa sig till reklamen utan själv kunna styra sin konsumering. Glasögonen omvandlar reklamskyltar med LCD och LED skärmar till helt vanliga svarta skärmar. I nuläget kan de inte blockera reklam som syns i en mobiltelefon eftersom de är utrustade med OLED-teknologi, men bolaget utforskar vidare glasögonens reklamblockerande funktion även för denna typ av skärmar.

Redan i april nästa år antas de första glasögonen finnas på marknaden och de företag och personer som tillsammans finansierat utvecklingen genom Kickstarter kan få sina efterlängtade glasögon.

Se hur glasögonen fungerar i videon nedan.

Brave news
Brave New Business-redaktionen var på plats under Elmia Subcontractor förra veckan. En av dagarna besöktes montern av Ung Företagsamhet i Jönköpings län och de fem Värnamoelever som driver Glow-UF. Det diskuterades smarta lösningar, lönsamhet och affärsskapande idéer, och redaktionen fick ta del av den fantastiska resa som Glow-UF har gjort. Företagets resa startade redan för ett år sedan när Julia Myrvold, Gustav Widerberg, Linus Hilding, Oscar Jonasson och Jakob Hoof deltog i entreprenörstävlingen Blixtlåset och tog sig hela vägen till final. Efter ett händelserikt år av prototyptillverkning startade UF-året och gruppen bestämde sig för att fortsätta driva utvecklingen av sin produkt – en lampa som underlättar injicering av insulin i mörker. Första affärsidén som företaget kläckte när de bestämde sig för att delta i Blixtlåset var en julgransfot, något som UF-företagets vd Julia Myrvold egentligen inte var speciellt imponerad av. Efter ett misslyckat första försök fick företaget ta nya tag och Linus Hilding, ekonomiansvarig för Glow-UF gjorde en enkel marknadsundersökning hos sina föräldrar. Det visade sig snart att det fanns ett ofta förekommande problem i familjen – att hjälpa yngsta sonen injicera insulin under natten. - Det räckte med den informationen för att utveckla vår produkt. Vi hittade ett behov och gjorde en mer omfattande marknadsundersökning där 75 % av de tillfrågade upplevde att det var ett problem. Vi kände att det var viktigare att hitta en specifik målgrupp där majoriteten är i ett behov av vår produkt, snarare än att hitta en bred målgrupp där hälften är ointresserade. Dessutom tillför vår produkt ett värde hos de drabbade, något vi gärna bidrar med, berättar Julia Myrvold. Företaget har tagit fram en tvåriktad lampa som spänns runt insulinpennan. Lampan är både riktad mot sprutans kanyl och mot displayen som anger antalet insulinenheter. Gustav Widerberg förklarar att injicering av insulin är ett tvåhandsjobb vilket stänger möjligheten att lysa med en extern lampa. Användningsområdet för produkten var därför självklar, men att enas om en design, ett material och en tillverkningsprocess har krävt en god samarbetsförmåga mellan företagets fem aktörer. UF-företaget Glows uppfinning – en tvåriktad lampa för insulinpennan. - Som företagare är det viktigt att kunna ge och ta. Ibland kanske någon annans idé är snäppet vassare och då gäller det att kunna svälja sin egen stolthet och lyssna på varandra. Det viktigaste jag kommer ta med mig från UF-året är hur värdefullt det är med gruppens olika kompetenser. Jag hade aldrig lyckats driva företaget utan mina duktiga medarbetare, säger Gustav. För företagets vd har den viktigaste lärdomen varit att prioritera den del man själv tycker är roligast. Julia menar att resultatet alltid blir bäst när det finns en passion i det man gör och att det också är en av anledningarna till att företaget i veckan som gick blev inbjudna att medverkade på diabetsgalan i Stockholm. Brave New Business ser fram emot att fortsätta följa Glow-UF och deras lysande resa för diabetes.   Fler Brave New Business-intervjuer med innovativa UF-företag: Envis 20-årig vd och delägare Från misslyckad maizena-deg till EM i Frankrike 3D-printade lampskärmar Smarta skydd skonar slitna sladdar
Hållbart, resurssnålt och elektriskt ledande plastmaterial som kan tryckas direkt på textiler med en 3D-skrivare kan snart bli verklighet. Razieh Hashemi Sanatgar, doktorand vid högskolan i Borås, är en av dem som ligger bakom forskningen kring detta.   Genom upptäckten av det nya polymera materialet kan textilindustrin minska sitt negativa avtryck på miljön. Razieh Hashemi Sanatgar vill genom sin forskning bidra till att trycktekniken kan ta ett steg mot nya smartare textiler. Tekniken menar hon är mindre resurskrävande än dagens tryckprocesser på flera sätt eftersom den kräver en minskad mängd vatten, energi och kemikalier samtidigt som mängden avfall minskar. Dessutom är denna typ av tillverkningsprocess mer kostnadseffektiv. Materialet som används för den nya tekniken har elektriskt ledande egenskaper som gör det möjligt att omvandla materialet till filament, det vill säga tråden som används för tillverkning i en 3D-skrivare. Den nya tekniken gör det möjligt att i skrivaren trycka direkt på textilen istället för att behöva använda sig av dagens tekniker som t.ex. screen- och inkjetteknik, vilka är mycket mer resurskrävande. Det finns ett flertal användningsområden för det nyupptäckta materialet, till exempel inom produktion av medicinsk utrustning, smarta lösningar för räddningsutrustning, plagg med sensorer samt både till flyg- och rymdindustrin. Forskningsprojektet som utgått från Högskolan i Borås, inom Sustainable Management and Design in Textiles, är ett samarbete som pågått tillsammans med University Lille 1 i Frankrike och Soochow University i Kina.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.