Tänk dig ett par glasögon likt dina solglasögon som stänger ute starkt ljus, fast som istället stänger ute all reklam – det är Ivan Cash affärsidé. Efter en sex månader lång prototyptillverkning är ”IRL Glasses” snart färdigutvecklade och redo att introduceras på marknaden.
Idén bakom de reklamblockerande glasögonen kommer från åttiotalsfilmen ”They Live”. I filmen användes reklamskyltar för att manipulera människor och det är precis det som kommer hända igen om 30 år menar Ivan Cash, grundare till IRL Glasses. Hans tro är att det i framtiden kommer vara skärmar som styr människan och inte tvärtom. För Cash är glasögonen inte bara en revolutionerande produkt utan även ett ställningstagande. Enligt honom är dessa ett uttryck för självständighet och en produkt som ger människan kontroll över teknologin.
Glasögonen blockerar all reklam för att människan inte ska anpassa sig till reklamen utan själv kunna styra sin konsumering. Glasögonen omvandlar reklamskyltar med LCD och LED skärmar till helt vanliga svarta skärmar. I nuläget kan de inte blockera reklam som syns i en mobiltelefon eftersom de är utrustade med OLED-teknologi, men bolaget utforskar vidare glasögonens reklamblockerande funktion även för denna typ av skärmar.
Redan i april nästa år antas de första glasögonen finnas på marknaden och de företag och personer som tillsammans finansierat utvecklingen genom Kickstarter kan få sina efterlängtade glasögon.
Se hur glasögonen fungerar i videon nedan.