Bild: IRL Glasses

Slipp reklam med ”magiska” glasögon

Tänk dig ett par glasögon likt dina solglasögon som stänger ute starkt ljus, fast som istället stänger ute all reklam – det är Ivan Cash affärsidé. Efter en sex månader lång prototyptillverkning är ”IRL Glasses” snart färdigutvecklade och redo att introduceras på marknaden.                               

Idén bakom de reklamblockerande glasögonen kommer från åttiotalsfilmen ”They Live”. I filmen användes reklamskyltar för att manipulera människor och det är precis det som kommer hända igen om 30 år menar Ivan Cash, grundare till IRL Glasses. Hans tro är att det i framtiden kommer vara skärmar som styr människan och inte tvärtom. För Cash är glasögonen inte bara en revolutionerande produkt utan även ett ställningstagande. Enligt honom är dessa ett uttryck för självständighet och en produkt som ger människan kontroll över teknologin.

Glasögonen blockerar all reklam för att människan inte ska anpassa sig till reklamen utan själv kunna styra sin konsumering. Glasögonen omvandlar reklamskyltar med LCD och LED skärmar till helt vanliga svarta skärmar. I nuläget kan de inte blockera reklam som syns i en mobiltelefon eftersom de är utrustade med OLED-teknologi, men bolaget utforskar vidare glasögonens reklamblockerande funktion även för denna typ av skärmar.

Redan i april nästa år antas de första glasögonen finnas på marknaden och de företag och personer som tillsammans finansierat utvecklingen genom Kickstarter kan få sina efterlängtade glasögon.

Se hur glasögonen fungerar i videon nedan.

Brave news
Företaget Bag-all erbjuder hållbara och återanvändbara tygpåsar för alla tillfällen, som möjliggör en mer miljömedveten livsstil. Grundaren Jennifer Jansch tycker att man som företagare ska satsa på något som man brinner för och som känns viktigt. Jobbet ska ge dig energi – inte ta energi. Att bli egenföretagare är en chans att kunna bli sin egen lyckas smed. Men det är viktigt att ha rätt inställning till problem på vägen. – Problem är vägvisare, där det finns tillfälle att förstå och hitta bättre lösningar på saker och ting. Genom att bli egenföretagare, så har Jennifer Jansch fått lära sig mängder av nya saker. Hon menar att man kan lära sig nästan allting med rätt motivation, en inställning som tagit henne långt. Se hennes videohälsning med fler råd till dig som vill starta eget. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/646999272718937

Bag-all gör världen hållbar

Företaget Bag-all erbjuder hållbara och återanvändbara tygpåsar för alla tillfällen, som möjliggör en mer miljömedveten livsstil.

Grundaren Jennifer Jansch tycker att man som företagare ska satsa på något som man brin...

Läs hela artikeln
Om man kan beställa mat till sin dörr, borde man inte kunna beställa en skräddare till sin dörr? Så tänkte Henning Gillberg, vilket blev starten för hans företag Repamera, ett onlineskrädderi. Det som började som en liten verksamhet på cykel, är idag en e-handel där kunderna själva skickar iväg sina kläder direkt till Repameras skräddare och får de lagade och levererade inom 14 dagar. I videohälsningen nedan delar Henning Gillberg med sig av sin resa, sina tankar kring marknadsföring och entreprenörskap. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/215846062903085/

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.