Skapade omöjlig app

Bin har den avgörande uppgiften att hålla våra växter och ekosystem vid liv. Men bisamhällen över hela världen hotas av dödliga parasit- och virusattacker. Biodlaren Björn Lagermans app Beescanning kan vara lösningen.

Metoden som hittills har använts för att hitta dödliga varroaparasiter innefattar att dränka bina i rödsprit och är både grym och omständig. För några år sedan började Björn därför utforska möjligheten att använda en AI-baserad teknik istället. Han kontaktade app-utvecklare världen över med sin idé och möttes av samma svar från alla håll: briljant men omöjligt. Trots det fortsatte han att tro på sin idé och kom till slut i kontakt med det svenska företaget Teorem som antog utmaningen.

De skulle försöka genomföra det ”omöjliga” i att identifiera parasiterna utifrån bilder på bisamhällen genom att använda tekniken för ansiktsigenkänning. Den största utmaningen var att parasiterna var för små och datamängden för stor. Men drygt ett år senare blev drömmen verklighet och biodlare kan nu ladda upp bilder på sina bin via appen och få svar på bara några sekunder huruvida de är smittade, hur många och rekommenderade åtgärder som bör tas.

Appen har nyligen vunnit första pris i den stora startuptävlingen Venture Cup i kategorin ”Impact maker” – företag som gör störst positiv skillnad i världen. Beescanning har även utsetts till ett av de 100 mest intressanta bolagen av internationella organisationen Spinnoff. Mycket tack vare den positiva inverkan som appen kan ha på mänskligheten.

– Jag skapade Beescanning för att jag tyckte så synd om mina bin. Att vinna Venture Cup är ännu ett bevis på att det här är mycket större än så, säger Björn Lagerman enligt ett pressmeddelande.

Läs mer här
Brave news
Bild: Pressbild Expandera Mera

Sveriges bråkigaste kvinna

Jessica Löfström är grundare av Expandera Mera – byggbemannings- och rekryteringsföretag i Norden – som aktivt bidrar till att skapa en sundare och mer jämställd byggbransch. Hon har fått flera olika utmärkelser där en av motiveringarna löd ”…vågat utmana en av Sveriges mest trögrörliga branscher, och förnyat den. Med envishet och mod har hon byggt ett starkt och innovativt bolag som har framtiden för sig.” Brave New Business-redaktionen har såklart snackat med den här modiga banbrytaren om hennes inspirerande resa.

– Vad du än gör, gå inte in i byggsektorn fick jag höra ganska tidigt. Min direkta respons var äsch, så jäkla svårt kan det inte vara. Det slutade med att vi tog fighten med facket, stred i 7 år och banade väg för byggbemanning, berättar Jessica Löfström.

Innan Jessica startade sin resa inom bygg gick hon igenom den klassiska efter-studenten-fasen där hon reste runt i världen för att sedan komma hem och söka jobb. Men att söka jobb i början på 90-talet under lågkonjunktur utan vidareutbildning visade sig vara en utmaning. Efter några år, och med favoritcitatet om du gör som du alltid gjort så blir det som det alltid har varit på repeat, tog Jessica saken i egna händer.

– Något i mig skiftade och jag kände ganska direkt att jag ville starta eget istället och bli VD och anställa mig själv. Så jag började sälja älgkött, trots att jag är vegetarian.

Idén nekades gång på gång av flera stora handlare men Jessica var fast besluten att lyckas och konceptet köptes till slut av ICA-handlarna.

– Vi körde butiksdemonstrationer som blev så omtyckta att Dagab hörde av sig och ville satsa på det i hela Sverige. Här fanns äntligen min chans att bygga storbolag. Men det kändes fel att bygga upp hela min framtid kring en industri som jag väldigt ogärna stödjer, så jag tackade nej, berättar hon.

Samtidigt var det var många som ville hyra in Jessicas demonstrationer till andra produkter, bland annat Arvid Nordqvist. Hon valde därför att satsa på uthyrningen istället. Det ena ledde till det andra och efter ett tag insåg hon potentialen i att även hyra ut bemanning inom andra branscher.

– Det var allmänt känt inom bemanningsbranschen att bygg var tufft att ge sig in på, men det visste inte jag. Jag kunde inte förstå varför ingen hade prövat det tidigare. Byggbranschen står ju för 5–15 procent av Sveriges BNP, fortsätter Jessica.

Då kände hon heller inte till fackföreningen Byggnads. Så utan tidigare erfarenhet inom branschen startade Jessica som 28-åring det första bemanningsföretaget för bygg. De första åren blev minst sagt kämpiga, och fighten med facket påbörjades nästan direkt.

– Jag ringde till alla stora bemanningsföretag och försökte få dem att ta sig an den här branschen också för att få lite kraft och stöd. Alla svarade nej vi har aktivt valt att inte göra det för det är omöjligt. Det triggade bara igång mig ännu mer, berättar Jessica.

Det slutade med att hon fick strida själv mot Byggnads och sju år senare fick de till ett kollektivavtal som de båda kunde gå med på. Då kom nästa smäll.  En finanskris som ledde till att omsättningen sjönk med 60 procent från ett år till det andra. I samband med det fick Jessica både sitt första och andra barn och skiftade fokus.

– Finanskrisen vände 2009 och de flesta av våra konkurrenter tog sig ur den, men inte vi. En vecka efter att jag slutade amma var det som att hela hjärnan krispade till sig igen. Jag såg exakt vad som hade hänt, vad vi skulle göra och på en sekund hade jag planer för hur vi skulle vända på situationen, säger hon.

Året därpå dubblades omsättningen och har ökat stabilt sedan dess. Idag omsätter Expandera Mera omkring 100 MSEK.

– Efter ett par riktigt bra år kommer det nästan alltid några riktigt, riktigt dåliga. Och sedan blir det oftast bättre igen. Men de flesta ger upp alldeles för lätt. Gör inte det! Om du ska förändra världen måste du stå ut med lite motstånd. Om du bara fortsätter så kommer du igenom det. Ibland tar det 7 år, ibland kanske det går snabbare och ibland tar det ännu längre tid, men i slutändan är det nästan alltid värt det, avslutar Jessica.

2010 utsågs Jessica till ”Sveriges bråkigaste kvinna” av affärstidskriften Passion for Business för sitt genombrott med kollektivavtalet, 2016 mottog hon årets Affärsbragd av Svenska Dagbladet för hennes mod att utmana en av Sveriges mest trögrörliga branscher, och våren 2018 fick hon Kungliga Patriotiska Sällskapets näringslivsmedalj för sitt hårda arbete.

Miljövänligt smörjmedel av industriavfall

Startupföretaget Sustainalube påbörjade ett forskningsprojekt med två insikter i bagaget – traditionellt smörjmedel är giftigt för växter, djur och människor, samt att det finns ett överskott av restprodukten glycerol. De tog dessa två problem och omvandlade dem till en möjlighet.

Traditionellt smörjmedel används flitigt i maskiner och i olika processer, framförallt inom skogsindustrin. Hydraulvätskor är till stor del petroleumbaserade och giftigt för både djur, natur och människor vid läckage. Skogsmaskiner i Sverige släpper årligen ut flera tusen ton olja i naturen vilket förorenar mark och sjöar. Glycerol, en restprodukt från tillverkning av biodiesel, anses ha låg miljöpåverkan och används idag exempelvis även som tillsats i kosmetika och livsmedel. En ökad efterfrågan på biodiesel har resulterat i ett stort överskott av glycerol på marknaden och det har under de senaste åren därför behandlats som ett avfallsmaterial.

Genom att nyttja överskottet av glycerol och lägga till ett tillsatsämne från växtriket har Sustainalube lyckats skapa ett smörjmedel som är 100% miljövänligt och nedbrytbart.

Basvätskan är en kombination av glycerol och vatten – båda med unika egenskaper. De är bland annat inkompressibla vilket uppges vara en av de viktigaste egenskaperna hos en hydraulvätska, de har brand- och korrosionsskyddande egenskaper, och fryspunkten för en glycerol- och vattenblandning kan gå ner till -50 ° C.  Smörjmedlet är dessutom vattenlösligt vilket underlättar vid rengöring av maskinerna.

Företagets forskningschef Dr. Yijun Shi har tilldelats flera priser i entreprenörstävlingar såsom Venture Cup och Framtidspriset för sitt innovativa arbete med Sustainalube. De har på kort tid fått över 25 kunder inom skogsindustrin med sina två produkter och planen är nu att vidareutveckla produkterna med hjälp av deras patenterade teknologi. Målet är även att inom kort ta sig in i fler branscher och att lansera produkterna utomlands.

Läs mer om Sustainalube här

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.