Räddar världen med sjögräs och kor

Nyligen var han högskolestudent. Nu är han entreprenör på heltid som ska rädda världen från metanutsläpp genom att få kossor att prutta och rapa mindre. Brave New Business har snackat lite med Fredrik Åkerman, vd och grundare av startupföretaget Volta Greentech.

Global uppvärmning är en av de största och mest kritiska utmaningarna vi befinner oss i just nu. Överallt kan man läsa om goda initiativ, och främst inom förnybar energi. Men faktum är att världens en miljard kor är större bovar än exempelvis flyg.

– Att det finns så många kor i världen är både utmaningen och möjligheten. De står för mer än 4 % av växthusgasutsläppen när de rapar och fiser vilket är dubbelt så mycket som världens alla flygplan tillsammans släpper ut, berättar Fredrik Åkerman.

Lösningen kan finnas i sjögräset Asparagopsis. Det innehåller aktiva antibakteriella substanser som kan blocka metanproduktionen i kons mage. Men det är inte Fredrik själv som ligger bakom upptäckten utan forskare i framförallt Australien som har undersökt det här under många år. För några år sedan testades 20 olika sorters sjögräs och det visade sig att Asparagopsis gav mycket större effekt än alla andra.

– Det var ungefär i samma period som jag läste om upptäckten i ett forum, men då gick jag fortfarande på gymnasiet och kunde inte gå vidare med det, säger Fredrik.

Åren gick och efter gymnasiet började han plugga till ingenjör på Chalmers. I höstas fick han möjlighet att göra en utbytestermin i USA. Här hade de kommit längre med forskningen och börjat göra studier på djur med positiva resultat. Forskningen fanns där men ingen gjorde något med den. Något i Fredrik tände till, och beslutet att hoppa av skolan kändes som en självklarhet.

– Under hela min uppväxt har jag vetat att jag vill starta ett företag som gör skillnad i världen och det här kändes som min chans. Att kunna minska upp till 80 % av metanutsläppen hos kor genom att byta ut deras dagliga foderintag med 1 % kändes för bra för att inte våga satsa, säger Fredrik.

Sjögräset torkat och hackat.

I december 2018 startade 22-åringen Volta Greentech tillsammans med två kompisar för att ta sig an utmaningen att kommersialisera sjögräset. Men utmaningarna är många.

– Förutom att kunna massproducera de enorma mängder sjögräs som krävs måste vi komma fram till hur man bäst odlar algen på ett sätt som behåller tillräckligt höga halter av de aktiva substanserna, berättar Fredrik.

Vid den senaste studien som publicerades i somras i USA hade de testat sjögräset under tre månader på 12 kor där effekten blev ca 60 % mindre metanutsläpp. Anledningen var just en lägre halt av aktiva substanser.

– Även om resultatet var bra vet vi att det kan bli bättre. Men detta är inte den enda utmaningen. Under hösten måste vi få fodertillskottet godkänt av EU-kommissionen innan vi kan börja testa det ute hos bönderna för att sedan se hur det påverkar kor med en svensk diet. När alla dessa delar klaffar kan vi börja skala upp, och då är ambition att producera med hjälp av förnyelsebara resurser, säger Fredrik.

Att det kommer bli utmanande är inget snack om. Men det är heller inget som stoppar Fredrik. Tvärtom lever han efter mottot ”det är lättare att jobba på någonting svårt än någonting lätt”. Det bevisar han inte minst i sitt försök att segla från Stockholm till medelhavet i en liten träbåt för några år sedan.

– Jag är helt besatt av segling och gamla segelbåtar. På gymnasiet köpte jag en träbåt för 1 SEK och försökte segla till medelhavet i den. Båten gick sönder efter 10 veckor när vi precis kommit igenom Kiel-kanalen. Många skulle säkert säga att vi misslyckades totalt haha, men vi lyckades ju ta oss hela vägen till Kiel i alla fall, avslutar Fredrik Åkerman.

Brave news
Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business. Vad är det modigaste du har gjort? Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt efter studenten som varken jag eller de visste helt vad den innebar haha. Det känns lite läskigt och kommer vara utmanande, men framförallt utvecklande. Vad kommer du bidra med på Gnosjö Automatsvarvning? Förståelse för den yngre generationens tankesätt och synsätt. På så sätt kommer jag även bidra med nya idéer på hur vi kan attrahera ungdomar till industrin. Jag kommer kunna hjälpa till med att utveckla företaget positivt eftersom jag själv tillhör den generation som företaget vill attrahera, och för att jag kan vara ett konkret exempel för olika möjligheter inom branschen. Vad tror du behövs inom industrin i framtiden? Först och främst behövs det kompetens, och för att den kompetensen ska finnas att tillgå krävs det att fler unga lockas till industrin. Industrin är i en knivig situation vad det gäller att attrahera den yngre generationen och jag tror att industrin behöver förnyas och tillämpas tydligare i den värld ungdomen lever i idag. För ett par år sedan skulle jag aldrig ha satt min fot på en industri. För mig var det en smutsig och tråkig plats. Men efter att ha fått se flera olika möjligheter inom industrin hittade jag ett jobb som passar mig perfekt. Idag älskar jag det jag gör! Vad är din största inspiration? Människor som ser möjligheter i det som andra tror är omöjligt. Till exempel entreprenörer som tar sina till synes helkassa idéer från första tanke till ett färdigt resultat trots att ingen annan tror på dem - det inspirerar mig! Vad vill du bli när du blir stor? Jag har sedan jag var liten sagt att jag vill driva ett eget företag när jag blir stor. Min dröm är nog att vara en av de inspirerande människorna som jag själv ser upp till nu.

5 snabba med Elin Elmersson

Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business.

Vad är det modigaste du har gjort?
Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt eft...

Läs hela artikeln
Tänk dig att komma till gymmet i gamla petflaskor. Visst låter det annorlunda? Det är precis vad Nature Hommage vill åstadkomma – någonting annorlunda. Därför tillverkar de sina träningskläder av återvunnen plast från haven. Brave New Business har snackat med kreatörerna bakom innovationen. Idén kommer från de före detta KTH-studenterna Anisa Nordén och Jenny Eckerud. Intresset för hållbarhet kopplat till mode väckte tanken att vilja skapa estetiskt snygga och hållbara träningskläder, med miljömedvetenhet. Med sitt nystartade företag Nature Hommage vill de utmana modebranschen och den dominerande tillverkningsprocessen av träningskläder. Istället för att tillverka sina kläder i polyester, som har en extremt resurskrävande tillverkningsprocess och som tydligt påverkar miljön, har de unga entreprenörerna valt att tänka nytt och hållbart. Marknaden för hållbara produkter är inte tillräckligt utvecklad vilket gör det svårt för konsumenten att investera i nya kläder utan att påverka miljön, något som Nature Hommage valt att satsa på. - Vi vill erbjuda ett klimatsmart alternativ där konsumenten får full insyn och transparens i hela produktionskedjan, säger Jenny Eckerud. Anisa Nordén och Jenny Eckerud som ligger bakom företaget Nature Hommage.  Företaget samarbetar med Plastic Bank vilket medför att varje såld produkt bidrar till att 80 plastflaskor från haven återvinns. Lika viktig som miljön är för Anisa och Jenny är den också för fabriken som tillverkar kläderna. Utöver deras miljömässiga hållbarhetspolicy handlar företaget rättvist och värdesätter de mänskliga rättigheterna högt. Produktionen ligger på Bali, vilket visserligen innebär längre transporter. Något som de är fullt medvetna om. Men å andra sidan samarbetar fabriken med en lokal verksamhet som gynnar människor i ett av världens u-länder. Om Anisa och Jenny själva får bestämma är deras företag väletablerat inom slowfashion sportswear om 10 år. - Det finns en stark efterfrågan och med tanke på den respons som vi har fått hittills känner vi att framtiden ser väldigt ljus ut, avslutar Jenny Eckerud. Läs mer om Nature Hommage  

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.