Proseed UF är företaget som på ett enkelt och bekvämt sätt ska rädda miljön. Med sin affärsidé att förbruka fler engångslock vill de vara med och plantera blommor som tar hand om världens bin.
Vill du rädda miljön genom att förbruka engångslock? Det är frågan teamet bakom Proseed UF ställer sina potentiella kunder. Teamet utgörs av fyra Göteborgstjejer som läser sitt tredje år på ekonomiprogrammet på Göteborgs Högre Samskola. Tillsammans har de en vision att rädda världens bin.
– 75 % av den mat vi äter kommer från bina och en av tre bi arter är idag rödlistade, det vill vi vara med och förändra, säger Vera Lyxell, företagets vd.
Lock ska rädda bin och samhället
Locken är är 100 % nedbrytbara och tillverkade av blast, rester från döda växter. I locken sitter ett fröpapper som tillsammans med de biologiska engångslocken går att plantera. Efter 30 dagar är fröpappret nedbrutet och egenslocken skapar möjlighet för nya blommor att växa.
– Vi har valt att använda frön som vi vet växer till blommor som bin föredrar att pollinera från, säger Vera.
Locket ska vara lösningen på två problem. Dels får bin större möjlighet att överleva, dels bidrar innovationen till ett hållbarare samhälle genom att utesluta engångsplast. Idén fick de unga företagarna när de hörde talas om fröbollar som användes i Kenya som planterar fröar när de kastas i naturen. Eleverna i Göteborg bestämde sig för att utveckla en egen produkt med samma funktion men som de själva också använder sig av i sitt vardagsliv. Resultatet blev engångslock för takeaway-muggar.
foto: Proseed UF
Med en vision som drivkraft
Bland målen finns visionen om ett etablerat varumärke med en igenkänningsfaktor hos konsumenten. Dessutom vill Proseed UF etablera sig på marknaden och i framtiden ombildas till ett AB för att var med och främja miljön.
– Vi ser UF-året som startskottet för en produktserie som finns att tillgå världen över. I framtiden vill vi vara med och utveckla ett material som innehåller frön redan från start, säger Vera.
Trots en redan väletablerad marknad med flera redan befintliga alternativ till plastlock bestämde sig gruppen för att kontakta företag de såg som potentiella kunder. Idag har dem ett eget kontaktnätverk och har tagit egna andelar på marknaden. Säljprocessen är i full gång och flera av tjejernas personliga favorit kaffeställen i Göteborg är intresserade.
Med siktet inställt på finalen
– Det är genom vår enorma viljestyrka, våra tydliga mål och vårt sammansvetsade team som vi kommit så långt. Vi ska fortsätta växa och vi kommer nå våra mål, avslutar Vera.
Tillsammans vann de 1:a priset för årets hållbara UF-företag och plockade nomineringar även i flera andra kategorier under den regionala UF-mässan. Inom den närmsta framtiden ligger teamets fokus främst på att förbereda sig inför den stora Sverigefinalen i Stockholm i maj.