Det svenska bolaget Exeger producerar solcellsklistermärken som skapar förnybar energi för produkter i hemmet. Deras senaste innovation genererar ström av allt ljus och kan enkelt printas på flera olika ytor. Nu är produkten på väg att nå marknaden.
Under 13 år har svenska Exeger utvecklat solceller som är tunna, böjbara och lättintegrerade. Cellerna kan printas i valfri färg och form och enkelt integreras på en mäng olika ytor och produkter. Utöver elektronik med fokus på konsumentprodukter som hörlurar och surfplattor, samt integration i lösningar för smarta hem, siktar produktutvecklingsteamet även på framtida IoT-lösningar.
Produktion mellan pandemi och pristävlingar
Idag finns deras produkt Powerfoyle integrerad på en cykelhjälm från Poc samt hörlurar från JBL som båda väntar på att nå butiker runt om i landet. Produkten var på väg ut på marknaden när pandemin slog till och produktionen fick stanna upp. Nu väntar en storskalig produktion för att nå marknaden inom en snar framtid.
– Vi har kunnat jobba på internt ganska ostört trots coronan. Vi har utnyttjat den här tiden till att bli ett ännu bättre bolag, bättre produkter, bättre organisation. Så vi kommer att komma ut starkare ur coronakrisen än vi gick in i den, berätter Exegers vd Giovanni Fili i en intervju med Aktuell Hållbarhet.
För sin utveckling av produkter som tillhandahåller förnybar energi är företaget nu en av fyra finalister i kategorin Förnybar energi i årets E-Prize tävling. Tävlingen avser energiinnovationer och vinnaren presenteras 18 november under konferensen Hållbart Näringsliv.