Panta skräp och tjäna pengar

Panta ditt skräp och tjäna pengar – så enkel är den svenska affärsidén som ska få fler människor att återvinna sitt skräp. Hittills har 300 000 människor valt att återvinna sina förpackningar med Bower.

Att stora mängder av all plast i världen kan vara ett hot för klimatet är ett faktum. När Bower insåg att mindre än 15 procent av all plast som tillverkas återvinns formade de en affärsidé som tar tag i problemet. Själva beskriver de sin affärsidé som en återvinningsrevolution.

Bower har skapat ett system som låter företag och privatpersoner ansluta sig till en app. Företag, vars produkter är anslutna till appen, får tillgång till verktyg för att lära känna sina konsumenter och ta del av deras beteendemönster. Att ansluta sitt företag till Bower kan också handla om att sätta en hållbarhetsstämpel på sitt varumärke.

För privatpersoner fungerar appen mer som ett belöningssystem. Med appen samlar man poäng som kan bli till värdecheckar, rabattkuponger eller pengar när man återvinner sina förpackningar rätt. Pengarna kan man sedan välja att ta ut till sitt bankkonto eller donera till en mängd olika välgörenhetsorganisationer.

Bower är en app där du kan panta skräp och tjäna pengar.

Bilder: Bower

I appen kan man återvinna och tjäna pengar på alla typer av förpackningar som har en streckkod. Genom att skanna streckkoden och ta med sin förpackning till en återvinningsstation tjänar användaren poäng direkt i telefonen.

Poängen får man först efter att man bekräftat att man är vid återvinningsstationen och att förpackningarna är återvunna i rätt kärl. Därefter belönas man med det pantvärde som förpackningarna erhåller. Ett enkelt sätt att bidra till ett bättre klimat.

 

Läs fler nyheter från Brave New Business

Från Kalmar till Hollywood med solglasögon

De ska digitalisera skogsbruket

Industrin är ingenting för mig!

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.