Att vara en ”early adopter” innebär att ligga i framkant och vara snabb med att haka på det senaste i teknikutvecklingen vad gäller nya prylar och tjänster. Länge var jag motsatsen till det: jag stod vid sidlinjen med armarna i kors och tittade skeptiskt på alla medlöpare som hakade på den senaste trenden. Jag tyckte de var dumma: såg de inte att den där nya prylen var onödigt dyr och dessutom ganska dålig? Fattade de inte att det där hypade sociala mediet eller den där appen inte hade någon verklig framtid?
En dag bestämde jag mig helt sonika för att byta sida och ändra personlighet. För det är faktiskt ganska tråkigt att alltid vara den där skeptikern. Så istället för att stå utanför och titta in bestämde jag mig för att tillåta mig själv att testa det som var nytt, gå in med ett öppet sinne, lära mig, reflektera, och kanske det viktigaste av allt, ha chansen att påverka vidareutvecklingen av produkten eller tjänsten.
Ju snabbare du misslyckas desto snabbare kan du lyckas
Att nya teknikprylar eller tjänster är lite dåliga i början är nämligen helt i sin ordning, det är medvetet och precis som det är tänkt. Allting som uppfinns utvecklas ju över tid genom iterationer, det vill säga att man gör små förbättringar hela tiden för att mejsla fram något som blir riktigt bra. När det kommer till teknik- och IT-branschen har man tagit det här förhållningssättet och skruvat upp det ytterligare.
Det brukar kallas för ”fail fast”-mentaliteten. Om du ska kunna skapa en bra produkt eller tjänst som användarna verkligen kommer gilla och använda måste du snabbt upptäcka fel, lära dig av dem och utveckla framåt. Så ju snabbare du misslyckas, desto snabbare kan du lyckas . Det innebär att låta produkten eller tjänsten möta användaren så tidigt som bara möjligt.
Ny teknik är ofta både dyr och dålig
Minns du lanseringen av Samsungs första mobil med vikbar skärm, Galaxy Fold? Där kan vi ganska tydligt se hur det som är nytt sällan lever upp till förväntningarna. Det här var en helt ny teknik och revolutionerande design. Problemet var bara att den var otroligt ömtålig, ganska ful och rätt så dålig.
De första recensenterna som fick testa den upptäckte bland annat problem med gångjärnsmekaniken där smuts och små gruskorn lätt kunde trilla in och ett skärmskydd man trodde man kunde dra av som pajade hela skärmen. Samsung sköt efter de första recensionerna upp den officiella lanseringen för att iterera ytterligare och den första versionen av Galaxy Fold släpptes på marknaden i september 2019. Den hade då en gigantisk prislapp (23 000 kronor i Sverige) och tydliga användarinstruktioner för att man skulle vara extra försiktig med den. Det var helt klart en produkt för early adopters.
Nu, tre år senare, är vi inne på den tredje iterationen av den vikbara telefonen och nu är den både snyggare, lite billigare, mer hållbar och fungerar mycket bättre. Så genom att tidigt upptäcka problem och fel som uppstår när en produkt möter verkliga användare kunde Samsung accelerera utvecklingen. Nu är de långt före konkurrenterna och har tagit ledartröjan för framtiden med mobila enheter med vikbara skärmar.
För de early adopters som faktiskt köpte den första versionen av Fold kan man ju säga att de betalade väldigt mycket för något rätt dåligt – men motivationen för dem är ju att få testa den senaste tekniken och de kan tänka sig att ha överseende med alla fel och brister för att produkten snabbare ska kunna bli bättre. Early adopters behövs helt enkelt! De har dessutom garanterat tagit med sig många intressanta insikter kring livet med en mobil med vikbar skärm. Kunskap de kan få nytta av längre fram när det blir mer och mer mainstream.
Fördelar med att vara en early adopter
Det är också så jag ser det nu när jag är en early adopter. Genom att komma in tidigt gällande en produkt eller tjänst så är jag delaktig i hur den utvecklas. Som kvinna känns det extra viktigt, då tyvärr de flesta som utvecklar teknik och de som är early adopters är män. Det innebär att de riskerar att missa problem med tekniken som uppstår för kvinnliga användare. Till exempel algoritmer för röststyrning som fungerar bättre på manliga röster, eftersom de övat mest på dem. Eller teknikprylar som är för stora för att bekvämt passa mina händer (och fickor). Jag tror helt enkelt att jag kan tillföra mycket genom mitt perspektiv. Feedback ger jag genom data jag genererar, konversationer direkt med företaget, via kundtjänst och genom mina recensioner.
Jag kan dessutom lära mig massor av att testa det som är nytt tidigt. Det ger ett försprång och bättre möjligheter att navigera den snabba utvecklingen. Tänk bara de som började lära sig webbprogrammering när ”internet bara var en fluga”, eller de som investerade i bitcoin tidigt och sedan blev rika som troll?
Allting blir inte en succé såklart. Jag har till exempel testat många sociala medier som hypats upp för att sedan dö ut (Minns ni Ello, Vero och Clubhouse?). Men varje gång har jag lärt mig något. Något om vad vi som användare söker på sociala medier, vad som krävs för att en ny app verkligen ska funka över tid, vilka nya teknologier som kan komma att slå igenom längre fram och en massa annat jag har nytta av.
Ta chansen att påverka framtiden
Som early adopter kommer man alltid behöva ha mycket överseende och tålamod. Men nästa gång du testar en ny teknikpryl, ett program eller digital tjänst – bli inte arg och irriterad när det funkar dåligt. Se det istället som en chans att påverka produkten eller tjänsten åt ett håll som faktiskt kommer göra att den funkar bättre för dig framöver.
Genom att du delar med dig av ditt unika perspektiv kan du se till att tekniken bidrar med mer verklig nytta och löser problem både i din och andras vardag. Det är också möjligt att det du hakade på blir en flopp, eller görs om till något helt annat, men då har du alltid med dig lärdomar på vägen. Såklart behöver du inte betala 23 000 för en mobil som du behöver behandla som ett sexpack ägg. Men det finns många produkter och tjänster som nu blivit mer tillgängliga i pris och som inte kostar skjortan att testa på.
Och till dig som uppfinner och bygger produkter och tjänster: våga testa det du skapar mot verkliga användare även innan det känns helt färdigt! Ju tidigare du upptäcker vart du tänkt fel eller vad som inte funkar desto snabbare kan du hitta bättre lösningar. Leta reda på dina early adopters och vårda dem väl, de är villiga att leva med fel och brister för att hjälpa dig nå det resultatet ni båda hoppas på.
Några saker du kan vara early adopter för just nu och bidra till utvecklingen:
• El-bilar – du behöver fortfarande tusen olika taggar för att ladda offentligt, en del bilar har många buggar i programvaran och ja, här finns många möjligheter för att bidra!
• Röststyrda assistenter i smarta högtalare – vi har använt Google Home hemma i några år nu och de hör fel eller missförstår kanske 1/3 gånger. Det är frustrerande. Men tänk vad mycket data jag är med och genererar?
• Metaverse och Web3 – om detta nu är vad som kommer ersätta internet i framtiden är det bra om många perspektiv kommer in tidigt. Var med och påverka!
• AR-glasögon – låt oss se till att de både blir snygga och passar många typer av ansikten, röster och öron.
~ Teknikhälsningar från Elin.
Elin Häggberg är teknikjournalist och driver bloggen Teknifik. Hon föreläser om teknik, digitalisering och framtid för att fler ska få en roligare och enklare digital vardag.
Läs fler inlägg från Elin: