Bild: Spinnova

Ny teknik gör trådfiber av träd, gamla kläder och jordbruksavfall

Tänk dig en t-shirt som är gjord av potatisskal, träd eller morotsskal. Med Spinnovas nya teknik, att skapa fiber från cellulosa, blir det snart en verklighet och något som kan minska de negativa miljöeffekterna av bomullsproduktion.

Finska Spinnova har utvecklat en ny teknik som kan omvandla cellulosafibrer till fiber för textilindustrin. Och till skillnad från bomullsproduktion använder företaget inte alls lika mycket vatten eller några kemikalier alls. Startupföretaget har till och med beräknat att de använder 99% mindre vatten än bomullsproduktion.

Det var medgrundaren och innovatören Juha Salmela som kom på idén till cellulosabaserade textilier under en konferens som han medverkade på 2009. Han lyssnade till en presentation från en ledande spindelforskare som förklarade likheterna mellan proteinet i ett spindelnät och proteinet i nanocellulosa. Han ställde frågan om forskaren trodde det var möjligt att spinna textilfiber av träfiber, och fick sin idé bekräftad.

Företaget har börjat sitt pilotprojekt med att testa med trämassa och vetehalm som råmaterial, det sistnämnda en form av jordbruksavfall. Men under åren som ledde fram till den riktiga testperioden har de även experimenterat med allt ifrån morotsskal till bomullskläder.

”Än så länge har vi bara skrapat lite på ytan över vilka alternativ vi har tillgång till som råvaror”, säger Janne Poranen, vd och medgrundare av Spinnova.

Bomull är vanligtvis svårt att återvinna och ett par jeans kommer oftast tillbaka som ett material av lägre kvalitet. Spinnovas nya process, som skapar ett gel-liknande material, utlovar istället ett högkvalitativt tyg. Företaget är nu i samtal med flera olika klädföretag som har nappat på deras idé.

Läs om fler modiga initiativ här:

UPS-drönare räddar liv

Robotspioner lär fiskar och bin att prata med varandra

Medarbetare påverkar sin lön på industriföretag

Från hobbyprojekt till heltidsjobb

Brave news
Uber lanserar sin nya tjänst ScUber där du kan samåka i en ubåtstaxi under vatten. Och vad är då mer passande än att använda stora barriärrevet i Australien som lanseringsplats. Efter att ha erövrat vägarna har nu Uber haft sina ögon riktade mot vattnet. Den 27 maj 2019 lanserade det amerikanska företaget ScUber – världens första samåkningstjänst i ubåtar. De kommer att ta med turister på en minnesvärd resa genom världens mest omfattande korallsystem – stora barriärrevet i Australien. Ubåten kan åka 30 meter ner i vattnet, vilket är ungefär samma djup som en erfaren dykare tar sig ner till. För $3000, alltså cirka 20 000 SEK, kan du plus en boka en 1-timmes resa via den vanliga Uber-appen. Priset är saftigt men då ingår åtminstone upphämtning på valfri plats i Queensland, en helikoptertur från antingen Gladstone, Port Douglas eller Cairns och sedan en upplevelse som du förmodligen kommer minnas för resten av ditt liv. Tjänsten fanns bara tillgänglig i stora barriärrevet till och med 3 juni och har nu förflyttats till Agincourt Reef för att fortsätta där till och med 18 juni. Syftet är enligt företaget själva att samla in pengar till Australiens korallrev då de kommer att skänka en stor summa pengar för varje ScUber-tur. Men att Uber får fenomenal PR ”på köpet” kommer nog inte som en överraskning för någon. Läs mer om ScUber
Aira ger direkttillgång till visuell information för alla, när som helst och var som helst. Airas glasögon sammanför blinda eller synskadade personer och specialutbildade "agenter" som genom glasögonen kan se det som användaren ser live. Agenterna kan då prata dem igenom alla möjliga situationer via en mikrofon. Användare – eller som företaget kallar för "upptäckare" – tar kontakt med agenten via en app på sin telefon eller via ett knapptryck på glasögonen. När de tryckt på knappen tar det en agent upp till 20 sekunder eller mindre att koppla upp sig till användarens glasögon och hjälpa dem med vad de behöver. Detta är oftast vardagliga saker som till exempel att läsa en meny som inte har översatts till blindskrift, gå igenom centrum för att hitta något att äta eller starta en maskin tvätt. Ett av företagets uppdrag är att möjliggöra för fler att jobba heltid. För närvarande är det cirka 70 % av personer med nedsatt syn i USA som har en deltidstjänst – en siffra som Aira vill sänka till 7 %. På samma sätt vill företaget uppmuntra studenter att klara sig igenom college. Och enligt en undersökning med ca 100 studenter det senaste året har de lyckats då andelen studenter som tar sig igenom sista året har ökat från 53 % till 92 %. Innovationen är skapad genom en blandning av wearables (bärbar teknik), AI (artificiell intelligens) och AR (Augmented Reality). Men som Greg Stilson, produktchef för Aira, så ödmjukt uttrycker sig: – Vår teknik möjliggör bara interaktionen. Det är våra agenter som gör vår tjänst till vad den är. Läs mer om företaget.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.