Bild: Spinnova

Ny teknik gör trådfiber av träd, gamla kläder och jordbruksavfall

Tänk dig en t-shirt som är gjord av potatisskal, träd eller morotsskal. Med Spinnovas nya teknik, att skapa fiber från cellulosa, blir det snart en verklighet och något som kan minska de negativa miljöeffekterna av bomullsproduktion.

Finska Spinnova har utvecklat en ny teknik som kan omvandla cellulosafibrer till fiber för textilindustrin. Och till skillnad från bomullsproduktion använder företaget inte alls lika mycket vatten eller några kemikalier alls. Startupföretaget har till och med beräknat att de använder 99% mindre vatten än bomullsproduktion.

Det var medgrundaren och innovatören Juha Salmela som kom på idén till cellulosabaserade textilier under en konferens som han medverkade på 2009. Han lyssnade till en presentation från en ledande spindelforskare som förklarade likheterna mellan proteinet i ett spindelnät och proteinet i nanocellulosa. Han ställde frågan om forskaren trodde det var möjligt att spinna textilfiber av träfiber, och fick sin idé bekräftad.

Företaget har börjat sitt pilotprojekt med att testa med trämassa och vetehalm som råmaterial, det sistnämnda en form av jordbruksavfall. Men under åren som ledde fram till den riktiga testperioden har de även experimenterat med allt ifrån morotsskal till bomullskläder.

”Än så länge har vi bara skrapat lite på ytan över vilka alternativ vi har tillgång till som råvaror”, säger Janne Poranen, vd och medgrundare av Spinnova.

Bomull är vanligtvis svårt att återvinna och ett par jeans kommer oftast tillbaka som ett material av lägre kvalitet. Spinnovas nya process, som skapar ett gel-liknande material, utlovar istället ett högkvalitativt tyg. Företaget är nu i samtal med flera olika klädföretag som har nappat på deras idé.

Läs om fler modiga initiativ här:

UPS-drönare räddar liv

Robotspioner lär fiskar och bin att prata med varandra

Medarbetare påverkar sin lön på industriföretag

Från hobbyprojekt till heltidsjobb

Brave news
Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business. Vad är det modigaste du har gjort? Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt efter studenten som varken jag eller de visste helt vad den innebar haha. Det känns lite läskigt och kommer vara utmanande, men framförallt utvecklande. Vad kommer du bidra med på Gnosjö Automatsvarvning? Förståelse för den yngre generationens tankesätt och synsätt. På så sätt kommer jag även bidra med nya idéer på hur vi kan attrahera ungdomar till industrin. Jag kommer kunna hjälpa till med att utveckla företaget positivt eftersom jag själv tillhör den generation som företaget vill attrahera, och för att jag kan vara ett konkret exempel för olika möjligheter inom branschen. Vad tror du behövs inom industrin i framtiden? Först och främst behövs det kompetens, och för att den kompetensen ska finnas att tillgå krävs det att fler unga lockas till industrin. Industrin är i en knivig situation vad det gäller att attrahera den yngre generationen och jag tror att industrin behöver förnyas och tillämpas tydligare i den värld ungdomen lever i idag. För ett par år sedan skulle jag aldrig ha satt min fot på en industri. För mig var det en smutsig och tråkig plats. Men efter att ha fått se flera olika möjligheter inom industrin hittade jag ett jobb som passar mig perfekt. Idag älskar jag det jag gör! Vad är din största inspiration? Människor som ser möjligheter i det som andra tror är omöjligt. Till exempel entreprenörer som tar sina till synes helkassa idéer från första tanke till ett färdigt resultat trots att ingen annan tror på dem - det inspirerar mig! Vad vill du bli när du blir stor? Jag har sedan jag var liten sagt att jag vill driva ett eget företag när jag blir stor. Min dröm är nog att vara en av de inspirerande människorna som jag själv ser upp till nu.

5 snabba med Elin Elmersson

Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business.

Vad är det modigaste du har gjort?
Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt eft...

Läs hela artikeln
Tänk dig att komma till gymmet i gamla petflaskor. Visst låter det annorlunda? Det är precis vad Nature Hommage vill åstadkomma – någonting annorlunda. Därför tillverkar de sina träningskläder av återvunnen plast från haven. Brave New Business har snackat med kreatörerna bakom innovationen. Idén kommer från de före detta KTH-studenterna Anisa Nordén och Jenny Eckerud. Intresset för hållbarhet kopplat till mode väckte tanken att vilja skapa estetiskt snygga och hållbara träningskläder, med miljömedvetenhet. Med sitt nystartade företag Nature Hommage vill de utmana modebranschen och den dominerande tillverkningsprocessen av träningskläder. Istället för att tillverka sina kläder i polyester, som har en extremt resurskrävande tillverkningsprocess och som tydligt påverkar miljön, har de unga entreprenörerna valt att tänka nytt och hållbart. Marknaden för hållbara produkter är inte tillräckligt utvecklad vilket gör det svårt för konsumenten att investera i nya kläder utan att påverka miljön, något som Nature Hommage valt att satsa på. - Vi vill erbjuda ett klimatsmart alternativ där konsumenten får full insyn och transparens i hela produktionskedjan, säger Jenny Eckerud. Anisa Nordén och Jenny Eckerud som ligger bakom företaget Nature Hommage.  Företaget samarbetar med Plastic Bank vilket medför att varje såld produkt bidrar till att 80 plastflaskor från haven återvinns. Lika viktig som miljön är för Anisa och Jenny är den också för fabriken som tillverkar kläderna. Utöver deras miljömässiga hållbarhetspolicy handlar företaget rättvist och värdesätter de mänskliga rättigheterna högt. Produktionen ligger på Bali, vilket visserligen innebär längre transporter. Något som de är fullt medvetna om. Men å andra sidan samarbetar fabriken med en lokal verksamhet som gynnar människor i ett av världens u-länder. Om Anisa och Jenny själva får bestämma är deras företag väletablerat inom slowfashion sportswear om 10 år. - Det finns en stark efterfrågan och med tanke på den respons som vi har fått hittills känner vi att framtiden ser väldigt ljus ut, avslutar Jenny Eckerud. Läs mer om Nature Hommage  

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.