Bild: Tebrito

Mjölmasken – det klimatsmarta valet på din lunhrast

Efterfrågan av den klimatsmarta menyn är stor och de allra flesta restauranger har under de senaste åren infört vegetariska och klimatsmarta alternativ för att tillgodose det här gröna behovet. Brave New Business har i ett tidigare inlägg skrivit om en ny proteinförsörjningsteknik – nämligen insektsindustrin. Nu har Tebrito inlett tester gällande produktion av mjölmaskar.

Det svenska företaget Tebrito jobbar med framställning av livsmedel med nuvarande fokus på det klimatsmarta proteinalternativet mjölmaskar. Det stora investment bolaget Almi Invest har nyligen investerat 1 miljon svenska kronor i Tebrito med motivering att företaget ska lyckas marknadsetablera sig och utöka sin produktion. Men det är inte bara Almi som tror på företaget. Det finns nämligen redan ett stort intresse kring mjölmaskar hos flera restauranger och livsmedelsproducenter som väntar på genomslaget av den nya proteinkällan. I dagsläget används proteinet enbart som tillskott i djurfoder, men väntas införas även som livsmedel. Just nu genomgår mjölmasken en process där EU tittar på huruvida proteinet ska komma att tillåtas som livsmedel.

Enligt en rapport genomförd av SVT framgår det att stora delar av den yngre generationen, över 50 %, har ändrat sina matvanor och minskat intaget av kött för klimatets skull. Det gör att insekter nu är ett attraktivt alternativ på den nya ”köttmarknaden”. Själva menar Tebrito att deras produktion kommer att vara högautomatiserad, energisnål och cirkulär. Restprodukterna från produktionen kommer nämligen återanvändas som gödsel för vidare produktion.

Mjölmaskarna innehåller utöver den stora halten protein (över 80 %) även flera av de viktiga sorters vitaminer och mineraler som människan behöver. Maskarna har dessutom antiinflammatoriska egenskaper. Att lyckas producera och konsumera klimatsmart är en av dagens stora utmaningar, men insektsindustrin ser ut att vara ett lovande bidrag.

Brave news
Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorier. William Linné, Leo Righetti, Fredrik Degen och Axel McCarthy är entreprenörerna bakom det innovativa tvättmedlet. Tillsammans driver de Neptun UF. Under UF-året har de gått från noll kunskap till experter inom ämnet naturliga tvättmedel. – Vi har utvecklat vår produkt från grunden och under tre månaders tid fick vi testa oss fram till en produkt med rätt konsistens, hållbarhet och koncentration, säger företagets vd William Linné. Bland research och husmorsknep hittade de så kallade tvättnötter med samma egenskaper som det tvättmedel de själva ville ta fram. Nötterna innehöll nämligen naturens egna tvättmedel, Saponin, men de fraktades hela vägen från Indien och tappade där med en del i hållbarhetsvisionen. Slutligen kom de fram till att hästkastanjen, som är välutbredd i Sverige, innehåller samma ämne och därför skulle kunna användas på samma sätt.

Med hållbarhet i fokus

Affärsidén bygger på tre punkter, att bidra till renare vatten, renare kläder och ett renare samvete för konsumenten. Tvättmedlet är 100 procent naturligt och utvunnet ur kastanjer. Alla restprodukter komposteras och kastanjeträdet går att skörda om och om igen. Inte nog med att tvättmedlet är hållbart är råvaran en bidragande faktor för en bättre miljö. Kastanjeträden hjälper nämligen till att binda koldioxid i luften. – Vi skapar bättre förutsättningar för klimatet över hela världen eftersom hästkastanjen är en kastanjart utbredd över hela världen. Därmed är vårt tvättmedel inte bara en klimatsmart lösning för vattenmiljön utan också för att det kan produceras lokalt i hela världen, förklarar vd William.

Prisbelönt innovation

Under den regionala UF-tävlingen tog de unga entreprenörerna hem första pris i tre kategorier, årets innovation, årets vara och årets monter. Deras tre förstaplaceringar gav dem också en biljett till SM som anordnades under tisdagen. Där fick de ta emot FedEx Acess Award. Entreprenörerna har planer på att sadla om sitt företag från UF-företag till aktiebolag inom en snar framtid. Och de känner sig redo att låta varumärket växa sig ännu starkare på marknaden. – Vi är redan etablerade i Sverige och har ett samarbete med flera livsmedelsbutiker. Till en början ser vi fram emot att bli ännu starkare på vår nationella marknad men vi har planer på att etablera oss bland annat i länder där vi vet att vattenmiljön inte håller vår svenska standard, avslutar han.

Tvätta kläderna med kastanj

Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorie...

Läs hela artikeln
Företaget Gottlery har uppfunnit ett ätbart alternativ till plastskedar. Trots ekonomisk ovisshet driver grundaren Tilda Wissmar projektet framåt och har nu även registrerat bolaget som ett aktiebolag. Nu hoppas hon kunna få igång bolaget trots rådande pandemi. Tillsammans med ett handfull gymnasieelever startade Tilda Wissmar sitt UF-företag Gottlery för att tillverka och sälja ätbara engångsbestick. Sedan april är företaget, som startade med glasskedar, ett registrerat aktiebolag. Den 19-åriga Tilda driver själv bolaget vidare på heltid idag och prototyper bakas fortfarande hemma.

Uppstart med utmaningar

Det föränderliga ekonomiska läget i följd av coronaviruset utmanar också hennes entreprenörskap.
– Jag har fått väldigt mycket uppskattning och många glasskiosker har hört av sig till mig. Tyvärr kan jag inte producera så mycket just nu och jag ser komplikationer på grund av pandemin. Hållbara produkter kanske blir svårare att sälja. Folk är lite försiktiga med samarbeten men jag tror att det kommer att lösa sig under sommaren, säger Tilda.

Hoppas på hållbarhetstänk

Hon hoppas på att både kunder och konsumenter kommer fortsätta satsa på hållbara produkter även i framtiden. Än så länge sträcker sig hennes affärsplan två år framåt. Om ett halvår ska den storskaliga produktionen och försäljningen av glasskedar starta i samarbete med en leverantör. Om ett år ska sedan intäkterna komma in – också för att få ett bevis på att det här är en lukrativ produkt. – Just nu fokuserar jag på produktion av glasskedar och siktar på Göteborg och Sverige som marknad. Om två år vill jag att glasskedarna finns i olika glasskiosker i hela Europa. I framtiden ska mina produkter också finnas i livsmedelsbutiker, säger Tilda.
Vilka tips har du för andra unga entreprenörer som vill trotsa pandemin? – Mina tips är att alltid tro på dig själv. Det är jag som hejar på mig själv om ingen annan i min omgivning gör det, säger hon. – Kolla om det finns en efterfråga på marknaden för din produkt och om du ser att den finns så kör bara. Ingenting blir bättre av att vänta, avslutar 19-åringen.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.