Mensskydd som affärsidé för mer jämställdhet

Amanda och Lova träffades i gymnasiet och skapade tillsammans en vision om att ”Mensskydd ska vara lika självklart som toalettpapper och tvål”. De har tagit emot priser för sin idé och driver idag bolag med utgångspunkt i sin vision.

I mars 2019 startade Amanda Mattsson och Lova Svensson 19 år gamla sitt första bolag, Period Pack AB. Under gymnasiet gick de i samma klass och lärde känna varandra väl. Tillsammans hade de en vision om att, mensskydd ska vara lika självklart som toalettpapper och tvål, på alla toaletter.

– Vi möter ett behov som berör hälften av världens befolkning, säger Amanda.

Enligt henne är det märkligt att det år 2020 fortfarande är så pass låg tillgänglighet av mensskydd. Hon är säker på att de flesta kvinnor någon gång varit med om en situation där de glömt mensskydd och önskat att det fanns tillgängligt i det badrum de valt att besöka.

Från affärsidé till jämställt samhälle

– Att öppna företag som 19-åring är inte bara det modigaste jag har gjort, det är det absolut bästa jag har gjort också, säger Lova.

Bolaget lanserar sin produkt, som är en dispenser för mensskydd på offentliga toaletter, i april 2020 och flera kunder har redan signat upp på väntelistan. Responsen från både stora och små bolag har varit positiv. Dessutom vann Period Pack SKAPA-priset i Örebro län 2019.

– Vi är med och bidrar till både bättre arbetsmiljö och ett mer jämställt samhälle vilket vi är otroligt stolta över, säger Amanda.

Våga, våga, våga

Något Amanda och Lova kom överens om redan tidigt i processen var att sätta en tydlig vision att jobba mot. Något de ser som extra viktigt eftersom de driver bolaget tillsammans. Att starta bolag har för tjejerna inneburit att jobba hårt och offra mycket fritid.

– Innan man startar bolag ska man fråga sig själv man tror på idén till 110 %. Gör man det är och vet att det finns en efterfrågan är det bara att köra, säger Lova.

Om du var 15 år, vad skulle du säga till dig själv?

– Jag skulle fråga mig själv vad jag egentligt ville göra och börja tro på att jag kunde. Jag är övertygad om att det är ett mindset som hade fått mig att lyckas, säger Amanda.
15-åriga Lova skulle säga till sig själv att tjejer kan. Dessutom önskar hon att hon hade sagt till sitt 15-åriga jag att varken prestationsångest eller orimliga krav var nödvändigt.

– Jag skulle vilja berätta för mig själv att jag som kvinna har alla möjligheter i livet, säger Lova.

Läs mer om Period Pack här.

På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.