Mensskydd som affärsidé för mer jämställdhet

Amanda och Lova träffades i gymnasiet och skapade tillsammans en vision om att ”Mensskydd ska vara lika självklart som toalettpapper och tvål”. De har tagit emot priser för sin idé och driver idag bolag med utgångspunkt i sin vision.

I mars 2019 startade Amanda Mattsson och Lova Svensson 19 år gamla sitt första bolag, Period Pack AB. Under gymnasiet gick de i samma klass och lärde känna varandra väl. Tillsammans hade de en vision om att, mensskydd ska vara lika självklart som toalettpapper och tvål, på alla toaletter.

– Vi möter ett behov som berör hälften av världens befolkning, säger Amanda.

Enligt henne är det märkligt att det år 2020 fortfarande är så pass låg tillgänglighet av mensskydd. Hon är säker på att de flesta kvinnor någon gång varit med om en situation där de glömt mensskydd och önskat att det fanns tillgängligt i det badrum de valt att besöka.

Från affärsidé till jämställt samhälle

– Att öppna företag som 19-åring är inte bara det modigaste jag har gjort, det är det absolut bästa jag har gjort också, säger Lova.

Bolaget lanserar sin produkt, som är en dispenser för mensskydd på offentliga toaletter, i april 2020 och flera kunder har redan signat upp på väntelistan. Responsen från både stora och små bolag har varit positiv. Dessutom vann Period Pack SKAPA-priset i Örebro län 2019.

– Vi är med och bidrar till både bättre arbetsmiljö och ett mer jämställt samhälle vilket vi är otroligt stolta över, säger Amanda.

Våga, våga, våga

Något Amanda och Lova kom överens om redan tidigt i processen var att sätta en tydlig vision att jobba mot. Något de ser som extra viktigt eftersom de driver bolaget tillsammans. Att starta bolag har för tjejerna inneburit att jobba hårt och offra mycket fritid.

– Innan man startar bolag ska man fråga sig själv man tror på idén till 110 %. Gör man det är och vet att det finns en efterfrågan är det bara att köra, säger Lova.

Om du var 15 år, vad skulle du säga till dig själv?

– Jag skulle fråga mig själv vad jag egentligt ville göra och börja tro på att jag kunde. Jag är övertygad om att det är ett mindset som hade fått mig att lyckas, säger Amanda.
15-åriga Lova skulle säga till sig själv att tjejer kan. Dessutom önskar hon att hon hade sagt till sitt 15-åriga jag att varken prestationsångest eller orimliga krav var nödvändigt.

– Jag skulle vilja berätta för mig själv att jag som kvinna har alla möjligheter i livet, säger Lova.

Läs mer om Period Pack här.

Coronaviruset har slagit hårt mot flera småföretag runt om i världen. Break Even är en av lösningarna som togs fram under årets hackaton, Hack the Crisis, och är en webbtjänst som ska hjälpa till att hålla småföretag vid liv. 3-6 april genomfördes, på uppdrag från Regeringen och DIGG, ett nationellt hackaton kallat Hack the Crisis. Som vinnare i kategorin "Rädda Företag" stod teamet bakom Break Even. De skapade och utvecklade en helt kostnadsfri plattform som ska användas för att hjälpa småföretag att överleva krisen. Aprit Gupta, upphovsman till Break Even, berättar i ett pressmeddelande att idén grundar sig i ett e-mail från en frisör. Frisören förklarade i sitt mejl att verksamheten riskerade att behöva stängas ner till följd av Covid-19 viruset. – ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta.

Hjälper lokala företag

Den kostnadsfria plattformen vänder sig till den enskilda kunden och lokala småföretag som drabbats hårt av rådande kris. På plattformen ges företag möjligheten att transparent vädja till sina kunder att handla hos dem. Samtidigt ser kunden vilka företag som har det tufft ekonomiskt och vilken eller vilka produkter och tjänster de behöver sälja för kunna fortsätta sin verksamhet. – Tack vare vår tjänst kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, säger Arpit Gupta. I dagsläget är tjänsten en webbsida på nätet men fortsatt ska den utvecklas och lanseras som en app för mobiltelefonen. Till en början lanseras den i Sverige men det finns visioner om att etablera även på andra marknader.
Notysing är en kostnadsfri applikation som lär elever grundläggande kunskaper inom musik. Tjänsten är framtagen av forskare och lärare vid Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. Tanken bakom är att musiklärare ska kunna följa sina elevers utveckling. I ett projektet kallat MITIS, Musikalisk IT i skolan, undersöks möjligheterna att använda teknik i skolan för att lära elever förstå, läsa och skriva musik. Notysing är en app som i samband med projektet framtogs av pedagoger på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. – Att förstå musikens element, grundläggande musiklära, träna sång och noter ska inte bara vara för de privilegierade eller specialintresserade. Att utveckla sin musikalitet är något för alla, säger Sven Ahlbäck. I appen härmar du toner och lär dig sjunga efter noter. Det är som att ha en musiklärare i fickan som kan hjälpa till och stödja vanlig musikundervisning, säger projektledare och professor Sven Ahlbäck, i ett pressmeddelande.

Tillgängligt för alla

Under 2019 och 2020 har appen testats på ett flertal skolor i Stockholmsregionen. Testerna har gjorts i både grund- och gymnasieskola och feedback från elever och lärare har varit mycket positiv. Appen finns i dagsläget tillgänglig för elever, lärare och allmänheten i hela Sverige. Den är kostnadsfri och finns både på svenska och engelska. – Appen är både testad och utvecklad i sin verkliga miljö. Tillsammans med eleverna har vi tagit fram olika funktioner, exempelvis har de hjälpt oss att designa en funktion som gör att appen själv känner av individens nivå och anpassar automatiskt svårighetsgraden, säger Lektor Anna Backman-Bister i samma pressmeddelande. Enligt henne var det appens utformning som gjort att pedagogerna också har lyckats nå elever som annars inte hade varit så intresserade.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.