Med rymden som arbetsplats

Cecilia Hertz kom till NASA som student där hon fick jobba nära både experter och astronauter. Det var det som gav henne drivkraften att våga satsa på en karriär med rymden som arbetsplats. Hon har under de senaste 20 åren burit titeln ”Sveriges enda rymddesigner” och har genom sitt företag Umbilical Design utvecklat koncept som aldrig tidigare funnits. Produkter som får innovationsteam på de mest framgångsrika företagen att klia sig i huvudet.

Upplärd, inspirerad och påhejad av självaste NASA valde hon att ta rymddesign till Sverige och starta företag direkt efter avklarade studier i Lund. Trots skepticism från nejsägare omkring henne.

– Jag kände en sådan stark passion att driva det här på svensk mark. Då spelade det ingen roll att så många var skeptiska till det. Och nu när jag förstår ännu bättre vad man kan åstadkomma kring hållbarhetsfrågorna på jorden med hjälp av rymddesign känner jag nästan en skyldighet att sprida det vidare, säger Cecilia Hertz.

Umbilical Design var i början ett företag som designade för astronauter i rymden. Det kunde handla om alltifrån framtidens tvättmaskin till en helt ny farkostinteriör.

– Ett roligt exempel att nämna är när vi testade att ta fram ett sätt för astronauterna att baka en kaka tillsammans för att skapa gemenskap i rymden. Förslaget blev en glove-box där de fick stoppa i händerna och baka allt i en låda, säger Cecilia.

Nu använder företaget rymdteknik och design för att skapa hållbara och innovativa lösningar för företag på jorden. Framtidens tvättmaskin presenterades till exempel för innovationsteamet på Electrolux – en tvättpåse med speciella bakterier där tvätten blir ren på 24 h, utan någon åtgång på vatten.

– Man kunde nästan se hur det började snurra i deras huvuden och de började kalkylera i realtid: det går inte åt något vatten, påsen väger ingenting, det går nästan inte åt något material, vi kan transportera så här många åt gången på en lastbil och kostnaden blir nästintill obefintlig, berättar Cecilia.

Umbilical Designs roll är att öppna upp för nya tankesätt och ruska om i befintliga strukturer för att våga tänka annorlunda, exempelvis kring hur en tvättmaskin skulle kunna se ut. Det gör de genom att lyfta in rymdperspektivet, och med hjälp av något som de kallar för ”astronaut lifestyle”. Det innebär att man utgår ifrån hur det fungerar för astronauterna och hur de konsumerar exakt den mängd mat, vatten och energi som de behöver.

– Jag tycker det är helt absurt att man fortfarande har kvar en stor betongklump i tvättmaskiner för att stabilisera dem. De flesta jobbar gladeligen på med just repetitiv design, och det är livsfarligt. Vi vet att det beteende vi har idag inte fungerar, så att hitta den där ”betongklumpen” som kommer göra störst skillnad på varje företag har blivit lite som en mental bild för oss. Och betongklumpen finns precis överallt, berättar Cecilia.

För att kunna göra det dyker de alltid in i en bransch för att förstå den fullt ut. Något som är avgörande när de sedan ska komma fram till sina unika lösningar som aldrig tidigare skådats. Och framförallt för att förstå var det största behovet ligger.

– När vi skulle utveckla framtidens kontrollrum åt Jernkontoret och stålindustrin, med inspiration från rymdens ”mission control centre”, hann jag inte ens ta mig in i deras arbetsmiljö innan vi förstod var den första utmaningen låg, säger Cecilia.

Cecilia blev stoppad när hon skulle undersöka stålindustrins extremt varma miljöer i en helt vanlig t-shirt med anledning att om en olycka skulle ske så skulle t-shirten smälta mot hennes hud. Det som började som ett projekt för framtidens kontrollrum resulterade först i en underklädeskollektion för stålindustrin där underkläderna var gjorda i en rymdtextilie som vanligtvis används som ett av lagren i astronautdräkten.

– Vikten av att verkligen uppleva miljöerna vi ska skapa för har jag med mig från min tid på NASA när en av mina mentorer sa ”if you haven’t experienced zero gravity, then you can’t design for zero gravity”. Det kändes jätteläskigt för mig som vanligtvis aldrig åker en enda karusell på Gröna Lund, men helt rimligt såklart, säger Cecilia.

Det var efter det som hon genomförde en så kallad ”parabolic flight”, eller tyngdlöshetsflygning, vilket är det närmsta hon har varit till en rymdtur. Än så länge i alla fall. Inom några år kommer kommersiella resor till rymden finnas på många olika sätt enligt Cecilia.

–  Jag skulle kanske inte välja att åka till mars där du är borta i några år, men en resa till månen, till någon rymdstation eller ett rymdskutt där man är tyngdlös i 6–7 minuter skulle jag gärna testa. Tyngdlöshetsflygningen var en av de häftigaste upplevelserna jag varit med om och att dessutom få uppleva det i rymden vore nog helt oslagbart, avslutar hon.

Den 7 nov kommer Cecilia Hertz ut med sin bok ”Rymden – och allt den har att lära oss” där hon berättar mer om de senaste 20 åren i hennes liv.  Och om man känner sig lika uppslukad av Cecilia och rymden som Brave New Business redaktionen gör kan man även besöka Svenska Mässan den 12 november där Cecilia kommer att föreläsa tillsammans med sina rymdkompisar.

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.