Med rymden som arbetsplats

Cecilia Hertz kom till NASA som student där hon fick jobba nära både experter och astronauter. Det var det som gav henne drivkraften att våga satsa på en karriär med rymden som arbetsplats. Hon har under de senaste 20 åren burit titeln ”Sveriges enda rymddesigner” och har genom sitt företag Umbilical Design utvecklat koncept som aldrig tidigare funnits. Produkter som får innovationsteam på de mest framgångsrika företagen att klia sig i huvudet.

Upplärd, inspirerad och påhejad av självaste NASA valde hon att ta rymddesign till Sverige och starta företag direkt efter avklarade studier i Lund. Trots skepticism från nejsägare omkring henne.

– Jag kände en sådan stark passion att driva det här på svensk mark. Då spelade det ingen roll att så många var skeptiska till det. Och nu när jag förstår ännu bättre vad man kan åstadkomma kring hållbarhetsfrågorna på jorden med hjälp av rymddesign känner jag nästan en skyldighet att sprida det vidare, säger Cecilia Hertz.

Umbilical Design var i början ett företag som designade för astronauter i rymden. Det kunde handla om alltifrån framtidens tvättmaskin till en helt ny farkostinteriör.

– Ett roligt exempel att nämna är när vi testade att ta fram ett sätt för astronauterna att baka en kaka tillsammans för att skapa gemenskap i rymden. Förslaget blev en glove-box där de fick stoppa i händerna och baka allt i en låda, säger Cecilia.

Nu använder företaget rymdteknik och design för att skapa hållbara och innovativa lösningar för företag på jorden. Framtidens tvättmaskin presenterades till exempel för innovationsteamet på Electrolux – en tvättpåse med speciella bakterier där tvätten blir ren på 24 h, utan någon åtgång på vatten.

– Man kunde nästan se hur det började snurra i deras huvuden och de började kalkylera i realtid: det går inte åt något vatten, påsen väger ingenting, det går nästan inte åt något material, vi kan transportera så här många åt gången på en lastbil och kostnaden blir nästintill obefintlig, berättar Cecilia.

Umbilical Designs roll är att öppna upp för nya tankesätt och ruska om i befintliga strukturer för att våga tänka annorlunda, exempelvis kring hur en tvättmaskin skulle kunna se ut. Det gör de genom att lyfta in rymdperspektivet, och med hjälp av något som de kallar för ”astronaut lifestyle”. Det innebär att man utgår ifrån hur det fungerar för astronauterna och hur de konsumerar exakt den mängd mat, vatten och energi som de behöver.

– Jag tycker det är helt absurt att man fortfarande har kvar en stor betongklump i tvättmaskiner för att stabilisera dem. De flesta jobbar gladeligen på med just repetitiv design, och det är livsfarligt. Vi vet att det beteende vi har idag inte fungerar, så att hitta den där ”betongklumpen” som kommer göra störst skillnad på varje företag har blivit lite som en mental bild för oss. Och betongklumpen finns precis överallt, berättar Cecilia.

För att kunna göra det dyker de alltid in i en bransch för att förstå den fullt ut. Något som är avgörande när de sedan ska komma fram till sina unika lösningar som aldrig tidigare skådats. Och framförallt för att förstå var det största behovet ligger.

– När vi skulle utveckla framtidens kontrollrum åt Jernkontoret och stålindustrin, med inspiration från rymdens ”mission control centre”, hann jag inte ens ta mig in i deras arbetsmiljö innan vi förstod var den första utmaningen låg, säger Cecilia.

Cecilia blev stoppad när hon skulle undersöka stålindustrins extremt varma miljöer i en helt vanlig t-shirt med anledning att om en olycka skulle ske så skulle t-shirten smälta mot hennes hud. Det som började som ett projekt för framtidens kontrollrum resulterade först i en underklädeskollektion för stålindustrin där underkläderna var gjorda i en rymdtextilie som vanligtvis används som ett av lagren i astronautdräkten.

– Vikten av att verkligen uppleva miljöerna vi ska skapa för har jag med mig från min tid på NASA när en av mina mentorer sa ”if you haven’t experienced zero gravity, then you can’t design for zero gravity”. Det kändes jätteläskigt för mig som vanligtvis aldrig åker en enda karusell på Gröna Lund, men helt rimligt såklart, säger Cecilia.

Det var efter det som hon genomförde en så kallad ”parabolic flight”, eller tyngdlöshetsflygning, vilket är det närmsta hon har varit till en rymdtur. Än så länge i alla fall. Inom några år kommer kommersiella resor till rymden finnas på många olika sätt enligt Cecilia.

–  Jag skulle kanske inte välja att åka till mars där du är borta i några år, men en resa till månen, till någon rymdstation eller ett rymdskutt där man är tyngdlös i 6–7 minuter skulle jag gärna testa. Tyngdlöshetsflygningen var en av de häftigaste upplevelserna jag varit med om och att dessutom få uppleva det i rymden vore nog helt oslagbart, avslutar hon.

Den 7 nov kommer Cecilia Hertz ut med sin bok ”Rymden – och allt den har att lära oss” där hon berättar mer om de senaste 20 åren i hennes liv.  Och om man känner sig lika uppslukad av Cecilia och rymden som Brave New Business redaktionen gör kan man även besöka Svenska Mässan den 12 november där Cecilia kommer att föreläsa tillsammans med sina rymdkompisar.

Brave news
Entreprenörstävlingen Venture Cup har startat en ny plattform för idégenerering. Syftet är att hitta lösningar kring utmaningar som pandemin har orsakat. Under namnet Corona Cup vill de medverkande använda innovation som ett medel för att hitta vägen ur krisen. – Innovation och entreprenörskap är verktyg för att ta sig ur en kris. Att skapa Corona Cup var ett sätt för oss att agera och det väckte många entreprenörers intresse. Vi fick mycket positiv feedback, säger Alexandra Björk, vd på Venture Cup.

Skicka positiva signaler

Just nu samlas och utvärderas samtliga idéer som på olika sätt ska kunna hjälpa i rådande situation. Bland annat ska den nya plattformen ge möjlighet till att nå ut till aktörer som kan bidra till att förverkliga enskilda idéer. Venture Cup har lanserat det nya formatet tillsammans med Almi Väst, Umeå kommun, SEB, Delphi, High Five, Win Guard och Chalmers Ventures. – Vi vill visa på hjälp, stöd, vägledning och samtidigt skicka positiva signaler. Det absolut mest värdefulla är processen och nätverket man kan skapa sig genom vår plattform, chansen att få prata och få kontakt, säger Alexandra Björk. Enligt henne kom idén till att starta Corona Cup från att skifta fokus från ett samhälle i panik till att vara lösningsorienterad.

Skifta fokus med hjälp av synergier

Plattformen ska allaredan ha blivit en mötesplats för synergieffekter och framtida projekt på olika nivåer. – Det har i alla fall blivit initiala samarbeten och projekt som förhoppningsvis redan innan hösten kan landa i någonting konkret. Det mest konkreta samarbete har skapats i regionen Stockholm. Där har vi en dialog med Stockholm Stad med ett projektformat och ett flertal olika frågeställningar, förklarar hon. I intervjun med Brave New Business konstaterar Alexandra Björk tre ändamål bakom initiativet: att driva fram nya affärsmodeller som är anpassade efter de nya förutsättningarna, att skapa nya företag för de som har blivit av med sina jobb och att teama upp olika aktörer som kan hjälpa varandra.

Hjälpa varandra med framtida affärsidéer

I framtiden ska plattformen fördjupa dialogen med olika samhällsaktörer och organisatörer. – Nästa steg är att nischa in olika problemlösningar och kategorisera det på olika sätt för att jobba åt olika branscher eller regioner. Var nånstans kan vi göra en konkret nyttja? Vi vill verka där konsekvenserna av pandemin uppstår på olika sätt i samhället och jobba mer efter beställning, förklarar hon. Vilka tips skulle du ge unga innovatörer i en tid av ekonomisk kris? – Det låter klyschigt men det man får tänka på är att det är nu det bör vara som tuffast. Det man klarar nu kommer att bli så mycket enklare i en vanlig tid. Situationen har lett till en annan förstöelse för att testa sig fram och testa nytt. Det är nu mer än någonsin som man kan vara modig, säger Alexandra Björk. – Dessutom finns det mycket tillgång till kunskap och hjälp just nu. Nu är alla mer mottagliga för innovativa idéer och det går att hitta möjligheter som vanligtvis inte finns. Många organisationer är mer öppna. Krisen gör folk och organisationer ängsliga men också öppna för förändring, sammanfattar hon.
Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorier. William Linné, Leo Righetti, Fredrik Degen och Axel McCarthy är entreprenörerna bakom det innovativa tvättmedlet. Tillsammans driver de Neptun UF. Under UF-året har de gått från noll kunskap till experter inom ämnet naturliga tvättmedel. – Vi har utvecklat vår produkt från grunden och under tre månaders tid fick vi testa oss fram till en produkt med rätt konsistens, hållbarhet och koncentration, säger företagets vd William Linné. Bland research och husmorsknep hittade de så kallade tvättnötter med samma egenskaper som det tvättmedel de själva ville ta fram. Nötterna innehöll nämligen naturens egna tvättmedel, Saponin, men de fraktades hela vägen från Indien och tappade där med en del i hållbarhetsvisionen. Slutligen kom de fram till att hästkastanjen, som är välutbredd i Sverige, innehåller samma ämne och därför skulle kunna användas på samma sätt.

Med hållbarhet i fokus

Affärsidén bygger på tre punkter, att bidra till renare vatten, renare kläder och ett renare samvete för konsumenten. Tvättmedlet är 100 procent naturligt och utvunnet ur kastanjer. Alla restprodukter komposteras och kastanjeträdet går att skörda om och om igen. Inte nog med att tvättmedlet är hållbart är råvaran en bidragande faktor för en bättre miljö. Kastanjeträden hjälper nämligen till att binda koldioxid i luften. – Vi skapar bättre förutsättningar för klimatet över hela världen eftersom hästkastanjen är en kastanjart utbredd över hela världen. Därmed är vårt tvättmedel inte bara en klimatsmart lösning för vattenmiljön utan också för att det kan produceras lokalt i hela världen, förklarar vd William.

Prisbelönt innovation

Under den regionala UF-tävlingen tog de unga entreprenörerna hem första pris i tre kategorier, årets innovation, årets vara och årets monter. Deras tre förstaplaceringar gav dem också en biljett till SM som anordnades under tisdagen. Där fick de ta emot FedEx Acess Award. Entreprenörerna har planer på att sadla om sitt företag från UF-företag till aktiebolag inom en snar framtid. Och de känner sig redo att låta varumärket växa sig ännu starkare på marknaden. – Vi är redan etablerade i Sverige och har ett samarbete med flera livsmedelsbutiker. Till en början ser vi fram emot att bli ännu starkare på vår nationella marknad men vi har planer på att etablera oss bland annat i länder där vi vet att vattenmiljön inte håller vår svenska standard, avslutar han.

Tvätta kläderna med kastanj

Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorie...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.