Cecilia Hertz kom till NASA som student där hon fick jobba nära både experter och astronauter. Det var det som gav henne drivkraften att våga satsa på en karriär med rymden som arbetsplats. Hon har under de senaste 20 åren burit titeln ”Sveriges enda rymddesigner” och har genom sitt företag Umbilical Design utvecklat koncept som aldrig tidigare funnits. Produkter som får innovationsteam på de mest framgångsrika företagen att klia sig i huvudet.
Upplärd, inspirerad och påhejad av självaste NASA valde hon att ta rymddesign till Sverige och starta företag direkt efter avklarade studier i Lund. Trots skepticism från nejsägare omkring henne.
– Jag kände en sådan stark passion att driva det här på svensk mark. Då spelade det ingen roll att så många var skeptiska till det. Och nu när jag förstår ännu bättre vad man kan åstadkomma kring hållbarhetsfrågorna på jorden med hjälp av rymddesign känner jag nästan en skyldighet att sprida det vidare, säger Cecilia Hertz.
Umbilical Design var i början ett företag som designade för astronauter i rymden. Det kunde handla om alltifrån framtidens tvättmaskin till en helt ny farkostinteriör.
– Ett roligt exempel att nämna är när vi testade att ta fram ett sätt för astronauterna att baka en kaka tillsammans för att skapa gemenskap i rymden. Förslaget blev en glove-box där de fick stoppa i händerna och baka allt i en låda, säger Cecilia.
Nu använder företaget rymdteknik och design för att skapa hållbara och innovativa lösningar för företag på jorden. Framtidens tvättmaskin presenterades till exempel för innovationsteamet på Electrolux – en tvättpåse med speciella bakterier där tvätten blir ren på 24 h, utan någon åtgång på vatten.
– Man kunde nästan se hur det började snurra i deras huvuden och de började kalkylera i realtid: det går inte åt något vatten, påsen väger ingenting, det går nästan inte åt något material, vi kan transportera så här många åt gången på en lastbil och kostnaden blir nästintill obefintlig, berättar Cecilia.
Umbilical Designs roll är att öppna upp för nya tankesätt och ruska om i befintliga strukturer för att våga tänka annorlunda, exempelvis kring hur en tvättmaskin skulle kunna se ut. Det gör de genom att lyfta in rymdperspektivet, och med hjälp av något som de kallar för ”astronaut lifestyle”. Det innebär att man utgår ifrån hur det fungerar för astronauterna och hur de konsumerar exakt den mängd mat, vatten och energi som de behöver.
– Jag tycker det är helt absurt att man fortfarande har kvar en stor betongklump i tvättmaskiner för att stabilisera dem. De flesta jobbar gladeligen på med just repetitiv design, och det är livsfarligt. Vi vet att det beteende vi har idag inte fungerar, så att hitta den där ”betongklumpen” som kommer göra störst skillnad på varje företag har blivit lite som en mental bild för oss. Och betongklumpen finns precis överallt, berättar Cecilia.
För att kunna göra det dyker de alltid in i en bransch för att förstå den fullt ut. Något som är avgörande när de sedan ska komma fram till sina unika lösningar som aldrig tidigare skådats. Och framförallt för att förstå var det största behovet ligger.
– När vi skulle utveckla framtidens kontrollrum åt Jernkontoret och stålindustrin, med inspiration från rymdens ”mission control centre”, hann jag inte ens ta mig in i deras arbetsmiljö innan vi förstod var den första utmaningen låg, säger Cecilia.
Cecilia blev stoppad när hon skulle undersöka stålindustrins extremt varma miljöer i en helt vanlig t-shirt med anledning att om en olycka skulle ske så skulle t-shirten smälta mot hennes hud. Det som började som ett projekt för framtidens kontrollrum resulterade först i en underklädeskollektion för stålindustrin där underkläderna var gjorda i en rymdtextilie som vanligtvis används som ett av lagren i astronautdräkten.
– Vikten av att verkligen uppleva miljöerna vi ska skapa för har jag med mig från min tid på NASA när en av mina mentorer sa ”if you haven’t experienced zero gravity, then you can’t design for zero gravity”. Det kändes jätteläskigt för mig som vanligtvis aldrig åker en enda karusell på Gröna Lund, men helt rimligt såklart, säger Cecilia.
Det var efter det som hon genomförde en så kallad ”parabolic flight”, eller tyngdlöshetsflygning, vilket är det närmsta hon har varit till en rymdtur. Än så länge i alla fall. Inom några år kommer kommersiella resor till rymden finnas på många olika sätt enligt Cecilia.
– Jag skulle kanske inte välja att åka till mars där du är borta i några år, men en resa till månen, till någon rymdstation eller ett rymdskutt där man är tyngdlös i 6–7 minuter skulle jag gärna testa. Tyngdlöshetsflygningen var en av de häftigaste upplevelserna jag varit med om och att dessutom få uppleva det i rymden vore nog helt oslagbart, avslutar hon.
Den 7 nov kommer Cecilia Hertz ut med sin bok ”Rymden – och allt den har att lära oss” där hon berättar mer om de senaste 20 åren i hennes liv. Och om man känner sig lika uppslukad av Cecilia och rymden som Brave New Business redaktionen gör kan man även besöka Svenska Mässan den 12 november där Cecilia kommer att föreläsa tillsammans med sina rymdkompisar.