Med rymden som arbetsplats

Cecilia Hertz kom till NASA som student där hon fick jobba nära både experter och astronauter. Det var det som gav henne drivkraften att våga satsa på en karriär med rymden som arbetsplats. Hon har under de senaste 20 åren burit titeln ”Sveriges enda rymddesigner” och har genom sitt företag Umbilical Design utvecklat koncept som aldrig tidigare funnits. Produkter som får innovationsteam på de mest framgångsrika företagen att klia sig i huvudet.

Upplärd, inspirerad och påhejad av självaste NASA valde hon att ta rymddesign till Sverige och starta företag direkt efter avklarade studier i Lund. Trots skepticism från nejsägare omkring henne.

– Jag kände en sådan stark passion att driva det här på svensk mark. Då spelade det ingen roll att så många var skeptiska till det. Och nu när jag förstår ännu bättre vad man kan åstadkomma kring hållbarhetsfrågorna på jorden med hjälp av rymddesign känner jag nästan en skyldighet att sprida det vidare, säger Cecilia Hertz.

Umbilical Design var i början ett företag som designade för astronauter i rymden. Det kunde handla om alltifrån framtidens tvättmaskin till en helt ny farkostinteriör.

– Ett roligt exempel att nämna är när vi testade att ta fram ett sätt för astronauterna att baka en kaka tillsammans för att skapa gemenskap i rymden. Förslaget blev en glove-box där de fick stoppa i händerna och baka allt i en låda, säger Cecilia.

Nu använder företaget rymdteknik och design för att skapa hållbara och innovativa lösningar för företag på jorden. Framtidens tvättmaskin presenterades till exempel för innovationsteamet på Electrolux – en tvättpåse med speciella bakterier där tvätten blir ren på 24 h, utan någon åtgång på vatten.

– Man kunde nästan se hur det började snurra i deras huvuden och de började kalkylera i realtid: det går inte åt något vatten, påsen väger ingenting, det går nästan inte åt något material, vi kan transportera så här många åt gången på en lastbil och kostnaden blir nästintill obefintlig, berättar Cecilia.

Umbilical Designs roll är att öppna upp för nya tankesätt och ruska om i befintliga strukturer för att våga tänka annorlunda, exempelvis kring hur en tvättmaskin skulle kunna se ut. Det gör de genom att lyfta in rymdperspektivet, och med hjälp av något som de kallar för ”astronaut lifestyle”. Det innebär att man utgår ifrån hur det fungerar för astronauterna och hur de konsumerar exakt den mängd mat, vatten och energi som de behöver.

– Jag tycker det är helt absurt att man fortfarande har kvar en stor betongklump i tvättmaskiner för att stabilisera dem. De flesta jobbar gladeligen på med just repetitiv design, och det är livsfarligt. Vi vet att det beteende vi har idag inte fungerar, så att hitta den där ”betongklumpen” som kommer göra störst skillnad på varje företag har blivit lite som en mental bild för oss. Och betongklumpen finns precis överallt, berättar Cecilia.

För att kunna göra det dyker de alltid in i en bransch för att förstå den fullt ut. Något som är avgörande när de sedan ska komma fram till sina unika lösningar som aldrig tidigare skådats. Och framförallt för att förstå var det största behovet ligger.

– När vi skulle utveckla framtidens kontrollrum åt Jernkontoret och stålindustrin, med inspiration från rymdens ”mission control centre”, hann jag inte ens ta mig in i deras arbetsmiljö innan vi förstod var den första utmaningen låg, säger Cecilia.

Cecilia blev stoppad när hon skulle undersöka stålindustrins extremt varma miljöer i en helt vanlig t-shirt med anledning att om en olycka skulle ske så skulle t-shirten smälta mot hennes hud. Det som började som ett projekt för framtidens kontrollrum resulterade först i en underklädeskollektion för stålindustrin där underkläderna var gjorda i en rymdtextilie som vanligtvis används som ett av lagren i astronautdräkten.

– Vikten av att verkligen uppleva miljöerna vi ska skapa för har jag med mig från min tid på NASA när en av mina mentorer sa ”if you haven’t experienced zero gravity, then you can’t design for zero gravity”. Det kändes jätteläskigt för mig som vanligtvis aldrig åker en enda karusell på Gröna Lund, men helt rimligt såklart, säger Cecilia.

Det var efter det som hon genomförde en så kallad ”parabolic flight”, eller tyngdlöshetsflygning, vilket är det närmsta hon har varit till en rymdtur. Än så länge i alla fall. Inom några år kommer kommersiella resor till rymden finnas på många olika sätt enligt Cecilia.

–  Jag skulle kanske inte välja att åka till mars där du är borta i några år, men en resa till månen, till någon rymdstation eller ett rymdskutt där man är tyngdlös i 6–7 minuter skulle jag gärna testa. Tyngdlöshetsflygningen var en av de häftigaste upplevelserna jag varit med om och att dessutom få uppleva det i rymden vore nog helt oslagbart, avslutar hon.

Den 7 nov kommer Cecilia Hertz ut med sin bok ”Rymden – och allt den har att lära oss” där hon berättar mer om de senaste 20 åren i hennes liv.  Och om man känner sig lika uppslukad av Cecilia och rymden som Brave New Business redaktionen gör kan man även besöka Svenska Mässan den 12 november där Cecilia kommer att föreläsa tillsammans med sina rymdkompisar.

Brave news
Efterfrågan av den klimatsmarta menyn är stor och de allra flesta restauranger har under de senaste åren infört vegetariska och klimatsmarta alternativ för att tillgodose det här gröna behovet. Brave New Business har i ett tidigare inlägg skrivit om en ny proteinförsörjningsteknik – nämligen insektsindustrin. Nu har Tebrito inlett tester gällande produktion av mjölmaskar. Det svenska företaget Tebrito jobbar med framställning av livsmedel med nuvarande fokus på det klimatsmarta proteinalternativet mjölmaskar. Det stora investment bolaget Almi Invest har nyligen investerat 1 miljon svenska kronor i Tebrito med motivering att företaget ska lyckas marknadsetablera sig och utöka sin produktion. Men det är inte bara Almi som tror på företaget. Det finns nämligen redan ett stort intresse kring mjölmaskar hos flera restauranger och livsmedelsproducenter som väntar på genomslaget av den nya proteinkällan. I dagsläget används proteinet enbart som tillskott i djurfoder, men väntas införas även som livsmedel. Just nu genomgår mjölmasken en process där EU tittar på huruvida proteinet ska komma att tillåtas som livsmedel. Enligt en rapport genomförd av SVT framgår det att stora delar av den yngre generationen, över 50 %, har ändrat sina matvanor och minskat intaget av kött för klimatets skull. Det gör att insekter nu är ett attraktivt alternativ på den nya ”köttmarknaden”. Själva menar Tebrito att deras produktion kommer att vara högautomatiserad, energisnål och cirkulär. Restprodukterna från produktionen kommer nämligen återanvändas som gödsel för vidare produktion. Mjölmaskarna innehåller utöver den stora halten protein (över 80 %) även flera av de viktiga sorters vitaminer och mineraler som människan behöver. Maskarna har dessutom antiinflammatoriska egenskaper. Att lyckas producera och konsumera klimatsmart är en av dagens stora utmaningar, men insektsindustrin ser ut att vara ett lovande bidrag.
Melinda Gustavsson är 20-åringen som efter sitt framgångsrika UF-företag, Serve It UF, blev både vd och delägare för Städarna i Jönköping AB. Idag har hon varit på bolaget i drygt ett år och Brave New Business tog ett snack med henne om första tiden i hennes nya roll.  Det var under Ungföretagsamhets SM-tävling i augusti 2018, samma år som Melinda tog studenten, som hon kom i kontakt med Tjoffe Sjögren – koncernchef för Städarna Sverige AB. Hon hade precis skrivit på för ett jobb som skolinspiratör för Ungföretagsamhet när hon fick erbjudandet från Städarna. För Melinda var det aldrig en självklarhet att tacka ja till uppdraget, men med facit i hand ser hon det som något av det bästa hon gjort. - I början kändes det lite läskigt att säga upp mig från min nya tjänst på UF-kontoret redan innan jag hade börjat. När jag väl hade bestämt mig för att vara med och etablera Städarna i Jönköping var jag väldigt orolig över vad det skulle innebära att stå som vd och delägare. Dels var jag ung och hade inga större erfarenheter från arbetslivet eftersom jag precis gått ut gymnasiet, dels var jag rädd för vad andra skulle tänka om mig. Men när jag ser tillbaka på året har jag i stora drag blivit bemött väldigt positivt av både kund och samhälle. Det har självklart funnits de som kört på ”lilla gumman” taktiken, men det säger mer om dem än vad det gör om mig. Som 17-åring drev Melinda tillsammans med sin kompis ett sommarföretag med Ung Drive och företaget fick sedan leva vidare under UF-året på gymnasiet. Hon stod då som ekonomiansvarig för Serve It UF som senare blev prisbelönt som Årets UF-företag i Jönköpings län. - Alla erfarenheter jag har med mig från både Ung Drive och från UF-året har självklart varit viktiga, men jag har helt klart haft mest nytta av förmågan att kunna sälja och ta kontakt med kund. Utan Ung Drive och UF-året hade det nog varit mina största svagheter, säger Melinda. Enligt henne själv har det första året på Städarna absolut förändrat henne men det är fortfarande samma Melinda, fast med många nya erfarenheter. - På ett sätt skulle säga att jag inte skiljer mig alls från vem jag var för ett år sedan. Å andra sidan har jag genom bolaget fått många nya erfarenheter som gör att jag idag tänker på ett helt annat sätt i de flesta situationerna. Jag hade tidigare ingen aning om hur det skulle vara att leda andra människor, men nu är det min vardag. Att driva eget bolag innebär ett stort ansvar, något som hon alltid har tyckt om och ser som en stor fördel i sin vd-post. Hon ser sitt bolag som hennes unika möjlighet att kunna vara med och förändra, påverka och förnya. - Något som förvånade mig när vi startade bolaget var hur viktigt det är med medarbetare, det hade jag inte en tanke på tidigare. Vi jobbar alla tillsammans, oavsett vilken post vi sitter på, vilket är en förutsättning för att kunna skapa förändring på ett bolag. Trots den härliga företagsidyllen kan hon inte förneka den tuffa sidan av egenföretagande. Att driva ett eget bolag kommer med motgångar och utmaningar, men för Melindas del har det aldrig funnits en tanke på att ge upp. - Det som får mig att orka även fast det är tungt ibland är drivet att vilja prestera, och den goa känslan när allt är klart. Mitt motto är att allt löser sig, men inte i den mån att man inte behöver jobba för det. Skulle det inte bli helt bra på första försöket blir det bättre nästa gång. Att hela tiden
intala mig själv att allt löser sig har gjort mig väldigt lugn och mina prestationer har ofta blivit bättre redan från början. Som person är Melinda väldigt envis, något som genomsyrar henne både privat och i hennes arbete. - För ett tag sedan satt jag hemma och funderade över hur jag tidigare cyklat Tjejvättern helt utan förberedelser. Det inspirerade mig till att signa upp för tjejklassikern. Det ska tilläggas att jag varken kan simma eller åka skidor, men nu har jag bestämt mig för att det ska bli kul, haha. Likadant är det ju med företagandet. Inget företag som är byggt på ursäkter kommer att gå bra, man måste utmana sig själv lite ibland. Brave New Business redaktionen avslutade intervjun med att fråga Melinda om vilket råd hon hade gett till sig själv som 15-åring. - Oj vad svårt, men jag tror jag skulle säga, våga, våga, våga. Testa dig fram och låt dig inte skrämmas av ovissheten. Bara våga kliv ur din comfort zone och strunta i vad dina kompisar tycker. Det värsta som kan hända är att det går fel och att du får börja om igen, men värre än så är det inte. Det löser sig, avslutar Melinda med ett skratt.

Envis 20-årig vd och delägare

Melinda Gustavsson är 20-åringen som efter sitt framgångsrika UF-företag, Serve It UF, blev både vd och delägare för Städarna i Jönköping AB. Idag har hon varit på bolaget i drygt ett år och Brave New Business tog ett sn...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.