Matbutiken som odlar i självförsörjande växthus

I slutet av augusti öppnade ICA Focus i Göteborg ett eget växthus för hydroponisk odling inomhus och var först med det i Sverige. Matbutikens mål är att bli helt självförsörjande på färska kryddor, men i framtiden kan även andra produkter  bli aktuellt för odlingsprojektet. BNB har intervjuat projektets odlingsansvarig.

– Just nu odlar vi växter och plantor med samma odlingstid. I nuläget är det basilika, dill, koriander, ruccola, bataviasallad och ekbladssalad. Det är ett bassortiment till att börja med, säger Sofia Rundqvist, områdeschef för Ica Focus växthus och blommor.

Växthuset som nyss öppnade sin verksamhet inne på ICA Focus i Göteborg är 50 kvadratmeter till ytan, men rymmer 70 kvadratmeter odling. För tekniken och konstruktionen står greentechbolaget SweGreen som har byggt växthuset åt matbutiken. I nuläget fokuserar butiken på odlingen av färska kryddor och sallad men så småningom ska även andra grönsaker kunna odlas i anläggningen. GP var först med att rapportera om projektet.

Hållbar odling utan jord

Själva odlingsmetoden i matbutiken är en form av hydroponisk odling. Grödorna växer i en vertikal anläggning utan jord och näringsämnen tillsätts direkt i vattnet. Tekniken möjliggör en nästan fullständig återvinning av vatten och näringsämnen som används vid odlingen. Målet är att minska butikens miljöpåverkan.

– Vi återvinner vattnet och återanvänder värmeenergin som krävs. Största målet nu i början är att bli självförsörjande på kryddor. Vi kommer satsa på kryddor och sallader för vi vet att de blir väldigt goda. Våra kunder efterfrågar mer närodlade och obesprutade produkter, förklarar hon.

Hur har kunderna reagerat på satsningen?

– Vi har varit väldigt taggade och kunderna också. Det känns väldigt roligt. Vi hade en smygpremiär där våra kunder fick smaka på sallader och kryddor. De fick också svara på en enkät där vi efterfrågade förslag för produkter som vi skulle odla. Intresset var stort och vi fick många blandade förslag från jordgubbar till ramslök. Just nu i processen letar vi efter kryddor och sallader som vi vill lägga till.

Vilka produkter kommer ni att odla i framtiden?

– Det hade varit kul att odla höstbetonade kryddor. Vi vill gärna hålla det säsongsrelaterat samtidigt som vi kan tänka oss att ha vissa växter året runt. Därför har vi börjat kolla på produkter som behöver mer tid för att odlas.

– Framöver kan växthuset absolut leda till att vi även hittar andra möjligheter i butiken för att påverka miljön positivt. Vi testar oss framåt just nu och lär oss under processen, avslutar hon.

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.