Människoliknande robot med 600 ansiktsuttryck

Robo-C är den ryska roboten som genom sina drygt 600 olika ansiktsuttryck ska kunna ersätta personal på platser så som postkontor, banker och kommunala institutioner.

Promobot är det ryska företaget som har utvecklat den verklighetstrogna roboten. Tanken är att med hjälp av Robo-C kunna kopiera människors utseende och uttryck för att exempelvis kunna underlätta bemanning inom flera olika branscher.

– Nu kommer vem som helst kunna beställa en robot med vilket utseende som helst. Därmed öppnar vi upp för en enorm marknad inom service, utbildning och underhållning. Föreställ dig en kopia av Michael Jordan som säljer basketuniformer eller William Shakespeare som läser sina egna texter på ett museum, säger Aleksei Iuzhakov, ordförande för styrelsen för Promobot, i ett pressmeddelande.

Utöver det människolika utseendet kan roboten även lära sig fraser, svara på enklare frågor samt hålla konversationer med människor. Dessutom kan den kommunicera på 11 olika språk. Promobot hävdar att deras robot kommer kunna ersätta personal på flera olika arbetsplatser som till exempel postkontor, banker och kommunala institutioner där den även kan ta emot betalningar.

Företaget har visioner om att roboten kommer vara till försäljning för såväl privatpersoner som professionella aktörer i framtiden, så bli inte förvånad om det är Robo-C du möter nästa gång du går till banken.

Se några av robotens olika ansiktsuttryck i videon nedan.

Brave news
Mitt i Solna står nu ett rosa kylskåp som ska minska matsvinnet. Bakom initiativet står ett samarbete mellan företagen Karma och Fodi. Det var app-företaget Karma som har ställt upp kylskåpet där i Solna centrum i början av januari. Inne i kylskåpet erbjuds det rabatterade matvaror med kort datum. På hyllorna finns det olika sorters frukt, grönsaker, mejeriprodukter och även kött. Varorna kommer från nätmatbutiken Fodi och betalas med Karma-appen direkt vid kylen. Handla mot matsvinn Under de senaste åren har företaget gjort sig känt för att sälja matprodukter bäst före-datum via sin app. I Sverige har man tidigare samarbetat med bland annat Hemköp, Ica och Coop, hotellkedjan Scandic och lokala restauranger och kaféer. Redan i 2018 har Karma under ett visst antal månader ställt upp liknande kylskåp i ett tjugotal svenska mataffärer. 2020 ska företagets affärsidé kliva ur matbutikerna. För att uppmärksamma om matsvinn ska det därför tas ett tydligt steg in i det offentliga rummet. Samtidigt ska det bli ännu enklare att handla mat som har blivit över. Mindre svinn, mer synlighet Det uppsatta målet är fortfarande samma. Att ett sådant rosa kylskåp placeras på allmän plats är däremot nytt. Också det nya initiativet vill bidra till att färre mat slängs, men framförallt ska det synliggöra de befintliga alternativen till matsvinn.
Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotorer. Resultatet, en automatiserad tebryggare. Det är ingen överraskning att James Cooper valde att utveckla en tebryggare. Liksom många andra britter är te en del i hans vardag. I ett pressmeddelande med emb-papst berättar han att det är väldigt vanligt att brittiska ingenjörer sitter vid skrivbordet med en kopp te i handen. – För oss är det en väsentlig del av vår vardag och många ingenjörer dricker te sittandes vid sina skrivbord. Därför tyckte jag att det var en bra idé att bygga en maskin som förbereder och serverar te, säger han. Bygga och brygga Idén är till synes simpel med uppgiften att försörja de hårt arbetande ingenjörerna på emb-papst med nybryggt te. Tebryggaren är uppbyggd med flera olika stationer där olika typer av motorer är programmerade att utföra olika moment. En motor förflyttar tepåsen till koppen medan en annan förser användaren med sitt te. Uppfinnare James har planer på att skapa fler ”onödiga” maskiner med emb-papst komponenter i framtiden. Källan till hans inspiration var den mindre framgångsrike uppfinnaren Wallace, en av huvudfigurerna i de animerade brittiska Wallace and Gromit-filmerna av Nick Park. https://www.youtube.com/watch?v=Lf2j7kxmEMU

En onödig uppfinning för teälskare

Inspirerad av Wallace and Gromit-filmerna skapade britten James Cooper, uppfinnare och produktchef hos ebm-papst, en ny ”onödig” uppfinning. Han ville skapa en egenartad produkt som innehöll flera av företagets styrmotor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.