”Man vill ju inte hamna i industrin”

Jag möter många frågetecken när jag pratar med både äldre och yngre om industri. Och jag sitter inte på alla svaren. Däremot vet jag att en hel del som sägs om industrin inte stämmer. Ska man hamna i industrin eller ska man välja den? Vad är det som ryms inom begreppet industri? Och för vem är industrin egentligen?

Att inte vilja hamna i industrin tycker inte jag är någonting konstigt. Jag hade inte velat ”hamna” någon annanstans heller. Om jag hade fått bestämma så skulle ett jobb alltid vara ett val där människan själv bestämmer att här vill jag vara. Det är få som olyckligt hamnar någonstans och som sedan kommer prata gott om arbetsplatsen eller yrket, även om det egentligen är ganska bra. Allting handlar om vår inställning till det vi ska göra. Och jag har svårt att tro att industrin känns upplyftande för den som bara råkar hamna här.

Jag är uppvuxen mitt i Gnosjöandans centrum och för mig, precis som för många andra här, har industrin varit den första kontaktytan med arbetslivet. Många fick sitt första sommarjobb i industrin liksom många också påbörjade sin karriär inom just den här sektorn. En del har senare valt att byta bana vilket är sunt eftersom ett yrke eller en arbetsplats inte kan passa alla. Medan andra har valt att stanna kvar. Jag är en av dem som har valt att stanna kvar.

Med facit i hand var det inte mitt första sommarjobb i industrin som gav mig mersmak. Som ung sommarjobbare är det ofta man får göra det som ingen annan hinner eller tycker är en prioritet. För mig var det inte det som gjorde att jag till slut valde industrin. Och det tror jag sällan att det är om man inte får se helheten. Mitt val grundar sig i två helt andra aspekter.

Den ena att jag träffade en arbetsgivare som trodde på mig. Som såg min potential och hur mina erfarenheter och kompetenser skulle kunna gynna företaget. Jag blev inte satt på arbetsuppgifter som inte passar mig utan fick möjligheten att utvecklas i de egenskaper och kompetenser jag brinner för.

Den andra att jag fick jobba med just det som jag är bäst på. Innan trodde jag inte att mina kompetenser hörde hemma i industrin men idag är det tydligt att de gör det. Det är dumt att påstå att industrin är si eller så. För det ryms hur mycket som helst i det begreppet. Industrin är nämligen inte ett yrke. Det är en hel bransch. En bransch som stora delar av Sverige vilar på.

Jag vill påstå att industrin inte alls är så fyrkantig och mossig som många förväntar sig. Hos en bra arbetsgivare är industrin världens karriärsraket. Det finns enorma möjligheter till utveckling och innovation på flera plan. Och den resan kan vem som helst få vara en del av.

Hade inte jag valt industrin när jag slutade gymnasiet finns det mycket jag hade gått miste om. Det är många människor jag aldrig hade träffat som i sin tur har gett mig nya kontakter som slutat i fler karriärmöjligheter. Ja, jag har egentligen bara industrin att tacka för att jag idag jobbar som copywriter. Tänk vilka oändliga möjligheter som finns om vi bara vågar vidga våra vyer.

 

~ Industrihälsningar från Elin.
Jag heter Elin Elmersson och är industri- och teknikkommunikatör på tillverkningsindustrin Gnosjö Automatsvarvning. Jag är också industribloggare på Brave New Business. Häng med!

 

Läs fler blogginlägg från industrin

Industrin skriker efter arbetskraft

Industrin är ingenting för mig!

Teknik = ingenjör?

Brave news
Är industrin en bransch där vi har för låga förväntningar på våra medarbetare? Jag vill hävda att det är så. Kanske inte på alla arbetsplatser men på alldeles för många. Skulle förväntningarna vara tillräckliga skulle det finnas yrkesstolthet – och det är något som allt för ofta saknas. Inte minst vad gäller nästa generations medarbetare. Jag har turen att få vara på en industri där jag får utvecklas i min roll. Och jag tror att många med mig är nöjda med ledningens förväntningar. På Gnosjö Automatsvarvning har medarbetarna nämligen en genomsnittlig arbetstid på företaget i 10,5 år samtidigt som frisknärvaron uppgår till 95 procent (enligt siffror från hållbarhetsrapporten 2020). Men när jag pratar med andra upplever jag många gånger att det inte ser ut så här på alla arbetsplatser. Varför? Det har jag tyvärr inte svaret på. Men jag tror att låga förväntningar på medarbetaren kan vara en anledning. När industrin sedan länge brottas med ett smutsigt rykte kan det upplevas svårt att tvätta bort fördomar och påhittade tankemönster. Men precis som i alla branscher sker kontinuerlig utveckling. Och jag vågar påstå att utvecklingen i industrin minsann går fort. Jag tror att en stor del av den problematik som har grundat de dåliga ryktena handlar om att vi inte alltid har varit så bra på att uppskatta våra medarbetare och ge dem utrymme för personlig utveckling. Kanske har vi rent av varit kass på att låta individen ta eget ansvar över sådant som en vd eller ägare anser är dennes uppgift. Samtidigt anser jag att yrket i sin helhet inte bär den stolthet det borde. För det är ju trots allt tack vare industrin som Sverige har blivit ett så rikt och framgångsrikt land som det är idag. Jag säger det ofta men det tål att sägas igen – unga har ingen bild av industrin. Och tyvärr tror jag att många vuxna inte har det heller. Eller i alla fall inte en bild som grundar sig i en egen uppfattning av branschen. Det tycker jag är ett tydligt tecken på att vi tillsammans behöver öka yrkesstoltheten på våra arbetsplatser. Så att våra medarbetare också blir de ambassadörer vi behöver för att krossa normer och skapa en nyanserad bild av industrin. Som den moderna, högteknologiska och utvecklingshungriga bransch den är. Men det finns en sak som är positiv med att bilden av industrin inte finns överhuvudtaget. Vi kan bidra för att skapa precis den bild vi önskar. Och det tror jag att vi lyckas med först när vi höjer förväntningarna på våra medarbetare. För att varje individ behöver känna att den gör ett viktigt jobb. Så även på den lokala industrin. Är du med mig?   ~ Industrihälsningar från Elin. Jag heter Elin Elmersson och är industri- och teknikkommunikatör på tillverkningsindustrin Gnosjö Automatsvarvning. Jag är också industribloggare på Brave New Business. Häng med! Läs Elins tidigare blogginlägg Jag utmanar dig att våga skryta! ”Man vill ju inte hamna i industrin” Industrin skriker efter arbetskraft
För att ta tillvara svinn, minska klimatpåverkan och samtidigt erbjuda ett nyttigare alternativ till hundgodis grundades Glufs. Med musselmjöl och potatis har företaget lyckats skapa ett näringsrikt hundgodis. Bakom innovationen ligger flera år av utveckling och samarbeten. Allt för att ta fram ett hundgodis som är lika bra för klimatet som för hunden. Tillsammans med agronom, veterinär och forskningsinstitut tog det tre år att gå från idé till kommersiell produkt. Ett hundgodis som är både svinnsmart och gott, i alla fall om du frågar Glufs egen ”testhund” Buster. Godiset består till största delen av blåmusslor. Musslorna som används är de som inte klarat sig hela vägen till matbordet för att de antingen varit små eller inte sett ut som en ”bra” mussla ska. Innehållet i godbitarna är bara naturliga ingredienser så som musselmjöl och potatis. Musselmjölet tas dessutom från en annan svensk startup, nämligen Musselfeed, som tagit fram ett klimatsmart och proteinrikt livsmedelstillskott gjort på musselskal. Och anledningarna till att musslan är en bra råvara är många. Dels innehåller den lilla havsvarelsen stora mängder protein och vitaminer så som Omega 3 och Omega 6, dels bidrar musslorna till att rena haven. Ett smart val för såväl klimat som människa och hund helt enkelt.   Läs fler nyheter från Brave New Business Nya mindre vindkraftverk gör hushåll självförsörjande på el 90-årig uppfinnare gör succé i Draknästet En lampa som lyser upp liv

Bra hundgodis med sämre blåmusslor

För att ta tillvara svinn, minska klimatpåverkan och samtidigt erbjuda ett nyttigare alternativ till hundgodis grundades Glufs. Med musselmjöl och potatis har företaget lyckats skapa ett näringsrikt hundgodis.

Bakom i...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.