”Life is a journey, not a destination”

Kan man packa ner sitt liv i en resväska för att ta ett svenskt bolag till Asien? Det kan man! Sofie Fagerlund ska vara med på resan och ta den svenska elmotorcykeln Cake till andra sidan jordklotet.  

Sofie Fagerlund är svenskan som precis har packat ner sitt hem i Sverige, tagit med sig familjen och flyttat till Bali för att jobba med exklusiv distribution av Cake i Indonesien, Malaysia och Singapore. Brave New Business som tidigare har skrivit om en svensk elmotorcykel i papper har nu också tagit ett snack med Sofie om hur det är att lämna tryggheten i Sverige, vad som egentligen var anledningen till flytten, samt hur framtiden ser ut.

Hej Sofie, du har precis tagit med dig familjen och flyttat ner till Bali. Hur har det varit?
Ja, nu har vi bott här nere i snart två månader. Det var självklart inte lätt att lämna alla man älskar hemma men vi vet att de finns kvar och att det går att hälsa på både på Bali och i Sverige. Allra värst har nog varit att lämna alla barnens kompisar eftersom vi kommer missa mycket i deras uppväxt. Tur det finns videosamtal och Snapchat!

Var det självklart att tacka ja när möjligheten dök upp att flytta ner och jobba på Bali?
Det var såklart ett tufft beslut men Salle, min man, hade följt Cakes resa från dess att de startade 2018 och hade sagt lite drömmande ”tänk om du och jag skulle ta Cake till Sydostasien och få jobba med ett av världens coolaste och mest hållbara företag”. Lång historia kort så skickade han iväg ett mail som ledde oss till ett möte i Stockholm och numera möjligheten att jobba med vår dröm. Anledningen till att vi valde just Bali är människorna, spiritualiteten, klimatet, maten och utbudet. Det kändes mycket lättare när min pappa valde att flytta med och att vi redan hade lite familj och vänner här.

Familjen flyttade till Bali för att etablera det svenska varumärket Cake

Foto: Sofie med familj.

Packade du med dig något speciellt från Sverige innan ni åkte?
Jag packade med några tavlor som Orlean, vår dotter, har målat, godis till våra svenska vänner på Bali och massor av snus haha.

Det måste ha inneburit stora förändringar?
Ja, trafiken här är det absolut sämsta med Bali. Om man inte vill sitta fast i en bil halva livet så får man lära sig köra vespa. Men det går bra om man lär sig flödet och är otroligt försiktig. Vi börjar faktiskt lära oss nu haha. Det finns många skillnader mellan Sverige och Bali – det är ett annorlunda liv helt enkelt.

Hur ser framtiden ut?
Vi börjar med att starta upp Cake på Bali och på andra öar här omkring. Sedan är planen att etablera oss även i Jakarta, Malaysia och Singapore. Vi har precis flyttat in i vårt hus i Canggu och ska känna efter om det är rätt plats för oss. Utöver det har vi precis hitta en skola till Orlean.

Vad skulle du säga till medelsvensson som har en inre dröm likt er?
Om du lever själv, bestäm dig bara! Sätt upp en mental vägg mot andras oro och ha sikte på målet. Undersök var du kan utföra dina intressen och hobbys och gå dit så fort som möjligt så hittar du nya vänner. Ofta träffar man människor som gått igenom precis det du har gjort; lämnat massa hemma för att följa sin dröm och det skapar en unik kontakt. Om du lever med en partner kan ni ta promenader eller middagar där ni pratar igenom era drömmar, förhoppningsvis så har ni en gemensam dröm.

Och slutligen, finns det något motto du lever efter?
Life is a journey, not a destination.

 

Läs fler nyheter från Brave New Business

Födelsedagsfesten ledde till hållbart företag med barnkläder

De låter AI svara på säljmejlen

Han har startat ett Uber för skönhetsbranschen

Brave news
Är industrin en bransch där vi har för låga förväntningar på våra medarbetare? Jag vill hävda att det är så. Kanske inte på alla arbetsplatser men på alldeles för många. Skulle förväntningarna vara tillräckliga skulle det finnas yrkesstolthet – och det är något som allt för ofta saknas. Inte minst vad gäller nästa generations medarbetare. Jag har turen att få vara på en industri där jag får utvecklas i min roll. Och jag tror att många med mig är nöjda med ledningens förväntningar. På Gnosjö Automatsvarvning har medarbetarna nämligen en genomsnittlig arbetstid på företaget i 10,5 år samtidigt som frisknärvaron uppgår till 95 procent (enligt siffror från hållbarhetsrapporten 2020). Men när jag pratar med andra upplever jag många gånger att det inte ser ut så här på alla arbetsplatser. Varför? Det har jag tyvärr inte svaret på. Men jag tror att låga förväntningar på medarbetaren kan vara en anledning. När industrin sedan länge brottas med ett smutsigt rykte kan det upplevas svårt att tvätta bort fördomar och påhittade tankemönster. Men precis som i alla branscher sker kontinuerlig utveckling. Och jag vågar påstå att utvecklingen i industrin minsann går fort. Jag tror att en stor del av den problematik som har grundat de dåliga ryktena handlar om att vi inte alltid har varit så bra på att uppskatta våra medarbetare och ge dem utrymme för personlig utveckling. Kanske har vi rent av varit kass på att låta individen ta eget ansvar över sådant som en vd eller ägare anser är dennes uppgift. Samtidigt anser jag att yrket i sin helhet inte bär den stolthet det borde. För det är ju trots allt tack vare industrin som Sverige har blivit ett så rikt och framgångsrikt land som det är idag. Jag säger det ofta men det tål att sägas igen – unga har ingen bild av industrin. Och tyvärr tror jag att många vuxna inte har det heller. Eller i alla fall inte en bild som grundar sig i en egen uppfattning av branschen. Det tycker jag är ett tydligt tecken på att vi tillsammans behöver öka yrkesstoltheten på våra arbetsplatser. Så att våra medarbetare också blir de ambassadörer vi behöver för att krossa normer och skapa en nyanserad bild av industrin. Som den moderna, högteknologiska och utvecklingshungriga bransch den är. Men det finns en sak som är positiv med att bilden av industrin inte finns överhuvudtaget. Vi kan bidra för att skapa precis den bild vi önskar. Och det tror jag att vi lyckas med först när vi höjer förväntningarna på våra medarbetare. För att varje individ behöver känna att den gör ett viktigt jobb. Så även på den lokala industrin. Är du med mig?   ~ Industrihälsningar från Elin. Jag heter Elin Elmersson och är industri- och teknikkommunikatör på tillverkningsindustrin Gnosjö Automatsvarvning. Jag är också industribloggare på Brave New Business. Häng med! Läs Elins tidigare blogginlägg Jag utmanar dig att våga skryta! ”Man vill ju inte hamna i industrin” Industrin skriker efter arbetskraft
För att ta tillvara svinn, minska klimatpåverkan och samtidigt erbjuda ett nyttigare alternativ till hundgodis grundades Glufs. Med musselmjöl och potatis har företaget lyckats skapa ett näringsrikt hundgodis. Bakom innovationen ligger flera år av utveckling och samarbeten. Allt för att ta fram ett hundgodis som är lika bra för klimatet som för hunden. Tillsammans med agronom, veterinär och forskningsinstitut tog det tre år att gå från idé till kommersiell produkt. Ett hundgodis som är både svinnsmart och gott, i alla fall om du frågar Glufs egen ”testhund” Buster. Godiset består till största delen av blåmusslor. Musslorna som används är de som inte klarat sig hela vägen till matbordet för att de antingen varit små eller inte sett ut som en ”bra” mussla ska. Innehållet i godbitarna är bara naturliga ingredienser så som musselmjöl och potatis. Musselmjölet tas dessutom från en annan svensk startup, nämligen Musselfeed, som tagit fram ett klimatsmart och proteinrikt livsmedelstillskott gjort på musselskal. Och anledningarna till att musslan är en bra råvara är många. Dels innehåller den lilla havsvarelsen stora mängder protein och vitaminer så som Omega 3 och Omega 6, dels bidrar musslorna till att rena haven. Ett smart val för såväl klimat som människa och hund helt enkelt.   Läs fler nyheter från Brave New Business Nya mindre vindkraftverk gör hushåll självförsörjande på el 90-årig uppfinnare gör succé i Draknästet En lampa som lyser upp liv

Bra hundgodis med sämre blåmusslor

För att ta tillvara svinn, minska klimatpåverkan och samtidigt erbjuda ett nyttigare alternativ till hundgodis grundades Glufs. Med musselmjöl och potatis har företaget lyckats skapa ett näringsrikt hundgodis.

Bakom i...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.