Lev livet som om du vore en prototyp

– Det är en bra inställning när man ska testa nya saker. En prototyp är till för att testa om något fungerar snabbt och utan för stor investering. På samma sätt kan man prototypa med sig själv.

Sofie Lindblom 29 år är VD och grundare till ideation360, ett bolag som hjälper organisationer att bygga upp sin innovationsförmåga och skapa förutsättningar för att innovation ska kunna ske med hjälp av digitala verktyg och metodik. ideation360 utvecklar tillsammans med sina kunder skräddarsydda innovationssystem för att stödja organisationen att nå sin ambition för innovation vare sig det är lönsamhet, tillväxt, hållbarhet eller något annat.

– I år släpps en ISO standard för innovation management som vi har varit med och tagit fram. Ibland jämför jag oss med en personlig tränare, fast för ett bolags innovationsmuskler. ISO Standarden blir en global vägledning för vilka mål man kan sätta upp med sin träning av innovationsmuskler.

Sofie har alltid velat starta eget bolag men hade ingen tanke på att det skulle ske för cirka två år sedan när hon träffade Magnus Penker för första gången. Det var på en förutsättningslös lunch där de skulle prata innovation som hon fick erbjudandet att ta rollen som VD och vara en del av det bolag som de skulle starta upp.

– En av anledningarna till att jag bestämde mig för att säga ja var för att jag kände att om jag ska vara trovärdig i att hjälpa andra med innovation, måste jag ha gjort resan att bygga ett bolag själv.

Under resans gång har Sofie stött på en del utmaningar.

– Jag tror inte man kan förstå förrän man har testat. När man ska starta ett nytt bolag finns det inget facit och det finns vissa misstag man kommer behöva göra för att lära sig – då gäller det att göra dem snabbt och smart!

ideation360 jobbar därför mycket med hypoteser och experiment innan de genomför idéer i en större skala. Både i sin egen utveckling och tillsammans med kunder i deras innovationsarbete.

– Det gäller att vara prestigelös, jobba hårt, tro på det man gör och ha roligt på vägen – då orkar man!

Innan Sofies karriär tog fart studerade hon till civilingenjör med en master i medieteknik, en kombination av programmering och datateknik samt bild och form, 3D-visualisering, produktutveckling, grafisk design m.m. En utbildning som hon haft stor nytta av.

– Det viktigaste jag tog med mig från min ingenjörsutbildning är att man blir orädd för att lösa problem, vilket är otroligt användbart i allt från att bygga upp ett bolag till att montera en bokhylla från IKEA.

En annan ingrediens som behövs när man bygger bolag är mod. Enligt Sofie kan det innebära flera olika saker att vara modig, och att vara modig sker i olika skalor. T.ex. tycker hon att hon varit modig när hon valde att flytta till ett främmande land eller säga upp en trygg anställning och gå till något oprövat. Men det finns också situationer hon ställts inför där hon känt sig modig, t.ex. att ställa sig på en scen och prata om att våga vara annorlunda, med en publik på över 1000 personer där majoriteten är män och betydligt äldre.

– Ska jag våga säga något som går mot normen med risk för att det blir väldigt dålig stämning, eller ska jag vara tyst? Jag tror det är viktigt att fundera över när det är värt att våga och när det inte är det, jag landar oftast i att det är värt att vara modig och stå upp för det man tror på.

Sofie brukar säga att man inte behöver följa normen om man känner att det inte är något som passar den man är och vad man vill göra. Hon är själv VD, ingenjör, grundare till ett bolag och sitter i ett antal styrelser, vilket generellt inte är så vanligt som kvinna, än iallafall.

– Jag hoppas och tror att vi kommer se en stor förändring de kommande åren, för när det finns förebilder brukar det gå snabbt. När man kan se det då kan man också bli det!

Sofie får genom sitt arbete förmånen att vissa veckor träffa hundratals och ibland till och med tusentals människor. Hon menar att det är inspirerande att träffa människor som vill något och som vågar stå för någonting. Hon tycker det är inspirerande att se människors driv och mod, det handlar inte om vem eller vad någon gör, utan snarare varför och hur. Andra saker som inspirerar henne är musik, böcker och höga höjder (gärna berg med snö).

– Vill man vara expert på ett område så måste man investera ett visst antal timmar i veckan för att läsa på om det området för att hålla sig uppdaterad. Livslångt lärande kommer bli allt viktigare i takt med att världen förändras snabbare.

Receptet för att lyckas med sitt bolag tror Sofie grundar sig i en idé som man tror på. Något som är värt att fundera över är vad man är villig att betala samt hur mycket tid man är beredd att lägga ner på sin verksamhet. Men också att göra en omvärldsanalys för att se om idén passar i tiden och om världen är redo för den. Hon anser också att det är viktigt att ha ett team som kompletterar sina egna brister men som också brinner för samma sak.

– Passion är den viktigaste ingrediensen i det första skedet för då kan man stöta på många motgångar och brinner man då inte tillräcket för det kommer personer att droppa av. För att sedan lyckas driva ett bolag är det viktigt med tydliga prioriteringar och inte vara rädd att kavla upp armarna och få saker gjorda, högt och lågt. Sen är det givetvis viktigt att ha kul också!

Om man frågar Sofie är det bästa man kan göra innan man startar ett bolag att först skaffa sig en kund. Hon menar att om man har en kund bevisas väldigt många saker som behöver vara bevisade för att göra investeringen i att starta ett bolag. Något hon brukar säga är:

– Lev livet som om du vore en prototyp! Det är en bra inställning när man ska testa nya saker. En prototyp är till för att testa om något fungerar snabbt och utan för stor investering. På samma sätt kan man prototypa med sig själv och se om man passar som entreprenör, jurist, läkare, bo i Paris, vara i en relation, flytta till villa, skaffa hund eller vad det nu kan vara som man funderar på men kanske inte vågar eller är säker på. Prototypa i tre månader och utvärdera sedan om det är värt att ta steget. Livet blir innehållsrikt med den filosofin.

Brave news
Bild: Prevalent

Origamiskärm gör lägenhetsfönster till solpaneler

I Sverige finns det drygt 4,8 miljoner bostäder och cirka hälften av Sveriges befolkning bor i egenägd bostad. Solpaneler blir allt vanligare men har hittills uteslutit alla dem som inte bestämmer över sitt eget tak. Soligami omvandlar fönster till solpaneler genom en origamiliknande skärm och ger vem som helst möjligheten att skapa sin egen solkraft utan att stänga ute det naturliga ljuset.

Solpaneler på fönster är inte något nytt, men alternativen har hittills varit ineffektiva och resulterat i ett mycket mörkare hem. Och varför skulle någon vilja installera något som kommer att minska insläpp av ljus med 50% bara för att få en liten mängd el? Framförallt i Sverige och andra nordliga delar av jordklotet där vårljuset är något man längtar efter redan i början av november.

Det är Australienbaserade designföretaget Prevalent som ligger bakom designen som kombinerar en tunnfilm av solceller med reflekterande bläck. Tunnfilmen beskärs utifrån ett specifikt mått och viks sedan enligt ett origamimönster. En utmanande process nu i början men något som beräknas bli relativt enkelt att tillverka i större skala.

Skärmen kommer kunna växla mellan öppen och stängd, vilket betyder att den fungerar som ersättning för persienner, samtidigt som den kan vikas tillbaka helt för fullständig fönsteråtkomst. Mängden el som genereras kommer variera beroende på bland annat storleken på fönstret och riktningen. I en lägenhet kommer elen att ledas från persiennerna in i en låda på väggen.

Större delen av världens befolkning bor i städer, och även om Soligami inte kommer kompensera någons elräkning fullt ut kan det vara ett sätt för stadsbor att bidra till solenergi i mycket större skala. Den origamiliknande skärmen är ett sätt att låta fler människor delta i det globala projektet för övergång till förnybar energi, vilket är ett av Prevalents mål med innovationen.

"Vi vill bidra till att städerna går mer åt produktion istället för konsumtion", säger Ben Berwick, arkitekt på Prevalent som för närvarande arbetar med en japansk tillverkare på en prototyp av designen.

Bild: Ecoist

Från hobbyprojekt till heltidsjobb

Han har tackat nej till erbjudande från Porsche, varit med och ritat världens snabbaste bil och är en av vinnarna i affärsidétävlingen Venture Cup 2018 med Ecoist Tian – en elektrisk trehjuling som är 15 gånger mer energieffektiv än dagens personbilar. Brave New Business tog ett snack med Thomas Koch om hur han grundade sitt modiga tech-bolag Ecoist, hemma i garaget.

Thomas växte upp i södra Tyskland och ägnade sina dagar i pappas verkstad där det renoverades gamla Mercedes, motorcyklar och cyklar. Tiden däremellan spenderades ute i naturen där ett tidigt intresse och en medvetenhet för natur och miljö växte fram. Två dagar efter examen tackade han nej till anställning på Porsche och flyttade istället till Sverige för att rita världens snabbaste bil – den första Koenigsegg bilen. Sedan dess har han varit med och utvecklat många high-end produkter såsom Blackwing Sweden, Rolo Bikes och Najad men det var först när hans son föddes som han fick sig en rejäl tankeställare.

– Det kändes helt plötsligt så uppenbart att jag borde använda min erfarenhet för nästkommande generation. Det fanns helt enkelt inga ursäkter kvar att inte vidga mig åt att lösa en av vår tids största utmaningar – en personlig transport som är hållbar. Så jag började bygga.

Det som först började som ett hobbyprojekt hemma i garaget har nu vuxit till ett heltidsarbete med en anställd konstruktör och många andra personer som för utvecklingen framåt. Flera prototyper, oräkneliga mil och ett antal provförare senare rullades funktionsmodell #01 ut ur verkstaden i Helsingborg.

– Det var en helt obeskrivlig känsla när jag puttade ut bilen och körde en runda för första gången den där iskalla och soliga februaridagen för ett år sedan. Nu har vi full fokus på att fortsätta samla in feedback, testa och hela tiden förbättra med ett tydligt fokus på miljön.

Förutom att vara 15 gånger mer energieffektiv än dagens alternativ ska materialen som används vara helt återvinningsbara så att produktionen gör åt så lite resurser och energi som möjligt. Chassit är till exempel tillverkad i stål och har en komplett återvinningsprocess. Andra delar på fordonet kommer att tillverkas i naturfiberförstärkt bioplast.

Med aerodynamiska egenskaper är trehjulingen bäst lämpad för pendling till, runt och från stan för två personer med en maxhastighet på 110km/h. Men egenskaperna som kanske är dess största framgångsfaktorer har även visat sig vara Thomas största utmaning.

– Det har varit jättesvårt att hitta komponenter till ett så lätt fordon och vi har fått gå från typiska leverantörer inom bilindustrin till andra kreativa samarbetspartners. Marknaden är heller inte van vid en produkt som ligger mellan bil och motorcykel och det är därför många frågor som har dykt upp angående säkerhet, körkort och väghållning. Men det betyder bara ett steg i rätt riktning för att ändra ett ohållbart beteende och etablera ett helt nytt tankesätt!

Utmaningarna verkar inte beröra Thomas speciellt mycket och Ecoist planerar nu för en första leverans i slutet av 2020 med en förserie på cirka 20 fordon. De kommer sedan dra igång en större serieproduktion och utveckling av flera modeller. Definitivt ett företag att hålla koll på under kommande år om du frågar oss.

Bildtext: Ecoist Tian – senaste modellen från Ecoist.

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.