Lathet är en bra drivkraft för innovation

Hon är professionell uppfinnare, egenföretagare, utbildad industridesigner, tjänstedesigner och psykolog, och nu även vd för SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Kristina Frisk ligger inte på latsidan även om lathet är en av hennes bästa drivkrafter.

Med patent och mönsterskydd på tre medicintekniska engångsprodukter har Kristina tagit över både den svenska och internationella marknaden. 2016 utsågs hon till Årets Uppfinnarkvinna – en bekräftelse på att hennes hemliga och okonventionella ingrediens är en effektiv del av framgångsreceptet.

– Människan är av naturen lat och då vill man hela tiden förbättra och underlätta för sig själv. Vi är ju fantastiskt påhittiga när det kommer till uppfinningar som automatiserar och gör livet mer bekvämt. Så min lathet har definitivt varit en stor drivkraft för mina innovationer. I kombination med vilja och skapandelust förstås, berättar Kristina.

Viljan att hela tiden förbättra och effektivisera arbetsprocesser med användaren i fokus är genomgående i allt Kristina tar sig an, både privat och i sin nya roll som vd på SVID. Stiftelsen som grundades för 30 år sedan har som syfte att främja och berätta om design – något som Kristina jobbar med dagligen, med sikte på framtiden och på användardriven innovation.

– Vad kommer människan vilja ha om 3 år och vad har företag för förutsättningar att tillgodose det behovet? Om man tänker på ett brukarorienterat sätt så jobbar man hela tiden med att anpassa eller ”designa” sitt företag till människan, inte tvärtom, säger Kristina.

Företag som använder sig av design och jobbar utifrån omvärlden när de skapar tjänster och produkter har en ökad lönsamhet på 50–70 procent. Men att arbeta in design på en strategisk nivå i utvecklingsprocessen innebär i många fall en omstrukturering hos företag och många väljer då det bekväma och bekanta istället för att våga prova något nytt.

– Att höja sin omsättning känns som ett självklart mål för alla som driver företag, och att jobba mer med design är ett sätt att göra det på. Trots det jobbar förvånansvärt många fortfarande inifrån och ut istället för att börja med målgruppen, vilka de är och vad de har för behov, fortsätter Kristina.

Det är frågor som alla bör ställa i början av en process enligt Kristina – oavsett om det gäller företag eller nästa uppfinnar-Jocke som vill pröva lyckan med sin banbrytande idé. Men 42 procent av alla startup-företag misslyckas på grund av just dåliga behovsanalyser.

– Många blir förälskade i sin idé och glömmer då bort vikten av att undersöka marknadstrender och behov, något som är grundläggande både för designers och innovatörer över lag. En stol som också är ett paraply kanske låter som en kul idé men är förmodligen inte nästa generations smartphone, avslutar Kristina.

Brave news
Bild: Ecoist

Från hobbyprojekt till heltidsjobb

Han har tackat nej till erbjudande från Porsche, varit med och ritat världens snabbaste bil och är en av vinnarna i affärsidétävlingen Venture Cup 2018 med Ecoist Tian – en elektrisk trehjuling som är 15 gånger mer energieffektiv än dagens personbilar. Brave New Business tog ett snack med Thomas Koch om hur han grundade sitt modiga tech-bolag Ecoist, hemma i garaget. 

Thomas växte upp i södra Tyskland och ägnade sina dagar i pappas verkstad där det renoverades gamla Mercedes, motorcyklar och cyklar. Tiden däremellan spenderades ute i naturen där ett tidigt intresse och en medvetenhet för natur och miljö växte fram. Två dagar efter examen tackade han nej till anställning på Porsche och flyttade istället till Sverige för att rita världens snabbaste bil – den första Koenigsegg bilen. Sedan dess har han varit med och utvecklat många high-end produkter såsom Blackwing Sweden, Rolo Bikes och Najad men det var först när hans son föddes som han fick sig en rejäl tankeställare.

– Det kändes helt plötsligt så uppenbart att jag borde använda min erfarenhet för nästkommande generation. Det fanns helt enkelt inga ursäkter kvar att inte vidga mig åt att lösa en av vår tids största utmaningar – en personlig transport som är hållbar. Så jag började bygga.

Det som först började som ett hobbyprojekt hemma i garaget har nu vuxit till ett heltidsarbete med en anställd konstruktör och många andra personer som för utvecklingen framåt. Flera prototyper, oräkneliga mil och ett antal provförare senare rullades funktionsmodell #01 ut ur verkstaden i Helsingborg.

– Det var en helt obeskrivlig känsla när jag puttade ut bilen och körde en runda för första gången den där iskalla och soliga februaridagen för ett år sedan. Nu har vi full fokus på att fortsätta samla in feedback, testa och hela tiden förbättra med ett tydligt fokus på miljön.

Förutom att vara 15 gånger mer energieffektiv än dagens alternativ ska materialen som används vara helt återvinningsbara så att produktionen gör åt så lite resurser och energi som möjligt. Chassit är till exempel tillverkad i stål och har en komplett återvinningsprocess. Andra delar på fordonet kommer att tillverkas i naturfiberförstärkt bioplast.

Med aerodynamiska egenskaper är trehjulingen bäst lämpad för pendling till, runt och från stan för två personer med en maxhastighet på 110km/h. Men egenskaperna som kanske är dess största framgångsfaktorer har även visat sig vara Thomas största utmaning.

– Det har varit jättesvårt att hitta komponenter till ett så lätt fordon och vi har fått gå från typiska leverantörer inom bilindustrin till andra kreativa samarbetspartners. Marknaden är heller inte van vid en produkt som ligger mellan bil och motorcykel och det är därför många frågor som har dykt upp angående säkerhet, körkort och väghållning. Men det betyder bara ett steg i rätt riktning för att ändra ett ohållbart beteende och etablera ett helt nytt tankesätt!

Utmaningarna verkar inte beröra Thomas speciellt mycket och Ecoist planerar nu för en första leverans i slutet av 2020 med en förserie på cirka 20 fordon. De kommer sedan dra igång en större serieproduktion och utveckling av flera modeller. Definitivt ett företag att hålla koll på under kommande år om du frågar oss.

Bildtext: Ecoist Tian – senaste modellen från Ecoist.

Designskola integrerar maskinlära, robotik och teknik i nytt projekt

The Royal College of Art, RCA, lanserade häromveckan GenerationRCA – ett projekt som under fem år integrerar vetenskap och teknik i designprogrammet där konststudenterna bland annat får lära sig att bygga robotar och koda maskininlärningsalgoritmer. En film signerad ingen mindre än Ridley Scott skapade stor uppmärksamhet kring projektet genom att visa hur teknik och design kan lösa problem för att göra världen till en bättre plats.

Det internationellt kända konst- och designuniversitetet RCA ger studenter möjligheter att leverera konst och designprojekt som omvandlar världen. Universitetets tillvägagångssätt grundar sig i förutsättningen att konst, design, kreativt tänkande, vetenskap och teknik måste samarbeta för att lösa dagens globala utmaningar.

Genom att introducera nya kurser med fokus på robotik, nanoteknologi, artificiell intelligens, datavetenskap, maskininlärning, materialvetenskap och cirkulär ekonomi ska studenterna jobba bortom alla gränser för att försöka lösa verkliga problem.

"Detta är ett sätt att röra oss bort från en konventionell 1900-talets konstskola till en tvärvetenskaplig skola anpassad för 2000-talets alla utmaningar. Vår akademiska vision för samman kreativ konst och design med vetenskap, teknik och medicin”, säger universitetet enligt ett pressmeddelande.

Se kampanjfilmen av Ridley Scott nedan.

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.