Lathet är en bra drivkraft för innovation

Hon är professionell uppfinnare, egenföretagare, utbildad industridesigner, tjänstedesigner och psykolog, och nu även vd för SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Kristina Frisk ligger inte på latsidan även om lathet är en av hennes bästa drivkrafter.

Med patent och mönsterskydd på tre medicintekniska engångsprodukter har Kristina tagit över både den svenska och internationella marknaden. 2016 utsågs hon till Årets Uppfinnarkvinna – en bekräftelse på att hennes hemliga och okonventionella ingrediens är en effektiv del av framgångsreceptet.

– Människan är av naturen lat och då vill man hela tiden förbättra och underlätta för sig själv. Vi är ju fantastiskt påhittiga när det kommer till uppfinningar som automatiserar och gör livet mer bekvämt. Så min lathet har definitivt varit en stor drivkraft för mina innovationer. I kombination med vilja och skapandelust förstås, berättar Kristina.

Viljan att hela tiden förbättra och effektivisera arbetsprocesser med användaren i fokus är genomgående i allt Kristina tar sig an, både privat och i sin nya roll som vd på SVID. Stiftelsen som grundades för 30 år sedan har som syfte att främja och berätta om design – något som Kristina jobbar med dagligen, med sikte på framtiden och på användardriven innovation.

– Vad kommer människan vilja ha om 3 år och vad har företag för förutsättningar att tillgodose det behovet? Om man tänker på ett brukarorienterat sätt så jobbar man hela tiden med att anpassa eller ”designa” sitt företag till människan, inte tvärtom, säger Kristina.

Företag som använder sig av design och jobbar utifrån omvärlden när de skapar tjänster och produkter har en ökad lönsamhet på 50–70 procent. Men att arbeta in design på en strategisk nivå i utvecklingsprocessen innebär i många fall en omstrukturering hos företag och många väljer då det bekväma och bekanta istället för att våga prova något nytt.

– Att höja sin omsättning känns som ett självklart mål för alla som driver företag, och att jobba mer med design är ett sätt att göra det på. Trots det jobbar förvånansvärt många fortfarande inifrån och ut istället för att börja med målgruppen, vilka de är och vad de har för behov, fortsätter Kristina.

Det är frågor som alla bör ställa i början av en process enligt Kristina – oavsett om det gäller företag eller nästa uppfinnar-Jocke som vill pröva lyckan med sin banbrytande idé. Men 42 procent av alla startup-företag misslyckas på grund av just dåliga behovsanalyser.

– Många blir förälskade i sin idé och glömmer då bort vikten av att undersöka marknadstrender och behov, något som är grundläggande både för designers och innovatörer över lag. En stol som också är ett paraply kanske låter som en kul idé men är förmodligen inte nästa generations smartphone, avslutar Kristina.

Brave news
Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/2342095272522657/?t=2

Ett besök på Dreamhack

Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör.

https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/234...

Läs hela artikeln
Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast. Det är start-up företaget Kaffeeform från Berlin som sedan 2015 har gjort kaffekoppar från återvunnen kaffesump. Med hjälp av cyklistbud hämtar företaget upp kaffesump från caféer runtomkring Berlin för att skapa dessa miljövänliga muggar. Den uppsamlade sumpen sorteras och rengörs sedan av företaget. Därefter transporteras det till en annan anläggning där det torkas och blandas med växtfibrer, björkfrön och naturliga hartser. När den nya massan blandats ihop formas den under värme och tryck. Det tar drygt 14 dl kaffesump att producera en espressokopp med tillhörande tallrik. Det resulterar i en slutprodukt som består till 40 % av kaffesump och är 100 % biologiskt nedbrytbar. Förutom att kopparna är slitstarkta och lätta har de en mild doft av kaffe vilket är lätt att förstå. Sortimentet omfattar koppar i olika storlekar för att passa de vanligaste kaffedryckerna såsom espresso, cappuccino och kaffe latte, men finns framförallt som take-away mugg. Tyskland är nämligen ett av de länder i Europa som konsumerar mest kaffe och engångsmuggar. I genomsnitt går det åt nästan 6,5 kg kaffebönor per person varje år och ca 99 % av engångsmuggarna i antingen plast eller papper hamnar i papperskorgen. Det kan ta över 20 år för sådana take-away muggar att brytas ner, så genom deras innovation kan företaget inte bara tackla ett utan två problem – kaffesump och engångsmuggar. Kaffeeforms koppar och muggar används på 20 caféer i Berlin och på över 150 ställen i övriga Europa. Men företaget tänker inte nöja sig med enbart kaffekoppar. Drömmen är att en dag kunna forma kaffesump till livsstilsprodukter och till och med möbler. Brave New Business fortsätter följa företaget med spänning.

Återvunna kaffekoppar av kaffesump

Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast.

Det är start-up företaget Kaffeefor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.