Bild: Doconomy

Kreditkortet som begränsar ditt koldioxidavtryck

Att överkonsumtion, eller konsumtion överhuvudtaget, bidrar till ökat koldioxidutsläpp vet nog nästan alla vid det här laget. Trots det är det få som faktiskt ändrar sina köpbeteenden. Men hjälp finns att få – svenska Doconomy lanserar nu kreditkortet som stryper dina tillgångar när du nått gränsen för ditt koldioxidavtryck.

Det svenska företaget Doconomy kommer att lansera två versioner av kreditkortet senare i år där ett av korten, DO Black, blir världens första kreditkort med en utsläppsgräns. Kortet slutar nämligen fungera när dina inköp har nått gränsen för din årsförbrukning av koldioxid.

 

Bild från Doconomy

Syftet med kreditkortet enligt Johan Pihl, en av grundarna till Doconomy, är att uppmärksamma den stora påverkan som vår konsumtion har på miljön. Man kan även välja att kompensera för sina utsläpp genom olika projekt som uppfyller kriterierna för United Nations certified green projects.

– Vi behöver alla förlika oss med hur brådskande situationen är och snabbt byta till en mer ansvarsfull konsumtion. Med DO Black finns det inga fler ursäkter. Genom vårt samarbete med FN:s Klimatkonvention och Mastercard, kommer DO möjliggöra för människor att bidra till att nå utsläppsmålen 2030 och framåt, säger Nathalie Green, vd för Doconomy, enligt ett pressmeddelande.

Ett ganska extremt men innovativt verktyg för att skydda vår miljö. Frågan är om det även är effektivt och faktiskt kommer hjälpa till att rädda världen, eller om det bara leder till införskaffande av ännu fler kreditkort, utan utsläppsgräns. Något som framtiden får avgöra.

Läs mer om Doconomy

Läs om andra initiativ för miljön i tidigare Brave New Business-artiklar:

Avlägsnar vatten ur produkter för miljön

Världens första trådlösa elväg till Gotland

Origamiskärm gör lägenhetsfönster till solpaneler

Miljövänligt smörjmedel av industriavfall

Framtidens hållbara transportmedel är överlägset både flyg och tåg

Brave news
Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör. https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/2342095272522657/?t=2

Ett besök på Dreamhack

Vi besökte Dreamhack och Gnosjö Automatsarvnings monterkoncept Dreamjobber, där de med hjälp av en VR-simulator lät folk testa på hur det är att jobba som operatör.

https://www.facebook.com/bravenewbusiness/videos/234...

Läs hela artikeln
Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast. Det är start-up företaget Kaffeeform från Berlin som sedan 2015 har gjort kaffekoppar från återvunnen kaffesump. Med hjälp av cyklistbud hämtar företaget upp kaffesump från caféer runtomkring Berlin för att skapa dessa miljövänliga muggar. Den uppsamlade sumpen sorteras och rengörs sedan av företaget. Därefter transporteras det till en annan anläggning där det torkas och blandas med växtfibrer, björkfrön och naturliga hartser. När den nya massan blandats ihop formas den under värme och tryck. Det tar drygt 14 dl kaffesump att producera en espressokopp med tillhörande tallrik. Det resulterar i en slutprodukt som består till 40 % av kaffesump och är 100 % biologiskt nedbrytbar. Förutom att kopparna är slitstarkta och lätta har de en mild doft av kaffe vilket är lätt att förstå. Sortimentet omfattar koppar i olika storlekar för att passa de vanligaste kaffedryckerna såsom espresso, cappuccino och kaffe latte, men finns framförallt som take-away mugg. Tyskland är nämligen ett av de länder i Europa som konsumerar mest kaffe och engångsmuggar. I genomsnitt går det åt nästan 6,5 kg kaffebönor per person varje år och ca 99 % av engångsmuggarna i antingen plast eller papper hamnar i papperskorgen. Det kan ta över 20 år för sådana take-away muggar att brytas ner, så genom deras innovation kan företaget inte bara tackla ett utan två problem – kaffesump och engångsmuggar. Kaffeeforms koppar och muggar används på 20 caféer i Berlin och på över 150 ställen i övriga Europa. Men företaget tänker inte nöja sig med enbart kaffekoppar. Drömmen är att en dag kunna forma kaffesump till livsstilsprodukter och till och med möbler. Brave New Business fortsätter följa företaget med spänning.

Återvunna kaffekoppar av kaffesump

Nu kan du dricka kaffe ur en kopp gjord av kaffe. Koppen doftar dessutom kaffe vilket tar upplevelsen till en helt annan dimension. Mycket mer mind-blowing än så blir det knappast.

Det är start-up företaget Kaffeefor...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.