Innovation Race för att framtidssäkra svensk legotillverkning

Under 32 timmar processade 24 specialister idéer kring vad svensk legotillverkning måste göra för att vara konkurrenskraftiga i framtiden – ett initiativ från Gnosjö Automatsvarvning. Linda Fransson, vd på företaget, har suttit back office och hjälpt de fyra grupperna att söka svar på sina frågor under idéprocessen.

– Frågorna har handlat om allt från hur man kan spåra enskilda svarvade precisionsdetaljer till vad entreprenörer har störst behov av för att gå från uppfinning i byrålådan till innovativ produkt för marknaden, säger Linda Fransson i ett pressmeddelande.

De inbjudna är från vitt skilda branscher – industridesigners, ingenjörer, grafiker, kommunikatörer, digitala utvecklare och hållbarhetsexperter – allt för så många infallsvinklar som möjligt. Tanken är att de tillsammans ska ta fram ett antal hållbara idéer, projekt och koncept för att utveckla under det kommande året och sedan presentera vid Elmia Subcontractor 2019.

Brave New Business redaktionen var såklart på plats och passade bland annat på att snacka lite med Olle Hansson, senior processledare på Innovation Plant.

Gnosjö Automatsvarvning samarbetar sedan tidigare med er på Innovation Plant kring innovationsfrågor, varför är det så viktigt för företag att vara innovativa?

Ingenting här i världen är statiskt. Allt är i förändring och kommer alltid att vara om det så gäller konsumenters föreställningar eller tekniska förutsättningar, globala tendenser eller lokala lagar och regler. För att möta marknadens föränderliga behov måste företag utveckla sitt erbjudande i en ständigt pågående process. Om företagen då dessutom är innovativa i sitt utvecklingsarbete istället för att tvingas till anpassning ges bästa förutsättningar att vara tidigt ute och leda utvecklingen och använda förändringarna till sin fördel.

Hur håller man igång den innovativa processen och drivkraften i en organisation samtidigt som vardagens uppgifter tar mycket kraft?

Det går inte att svara på den frågan utan att tidigt nämna behovet av resurser öronmärkta för processen. Finns inte de resurserna hemfaller innovationsarbetet till önsketänkande och förhoppningar om lyckoträffar. Med rätt kompetens och pengar kan ett företag systematiskt producera innovationer. Så tipset är: se till att frigöra resurser för innovationsarbete som inte konkurrerar med resurser för det dagliga arbetet.

Vad skulle du säga kännetecknar en innovation?

Innovation Plants definition av en innovation är en överraskande nyhet som har nått marknaden. Med det menar vi att det är en ny lösning på ett problem som har nått en mottagare och som i något avseende har gjort nytta. Om en idé inte når någon eller gör någon nytta är det inte en innovation utan i bästa fall en uppfinning.

Vad hoppas ni kunna åstadkomma här idag?

Första gången vi drev ett Innovation Race, då under 72 timmar, utvecklades idéer till 22 säljbara produkter med 7 patentansökningar och 2 projekt såldes innan racet var över. Men det kan man förstås aldrig veta i förväg. Det vi vet är att fler företag borde vara lika framsynta som Gnosjö Automatsvarvning. Jag anser att de är modiga som inte bara pratar om vikten av innovation i ett ledningsmöte, går på ett seminarium i frågan och sedan fortsätter göra nästan exakt som man alltid gjort. Gnosjö Automatsvarvning tar frågan på allvar och bara genom det har de kommit en lång bit på vägen.

Brave news
Uber lanserar sin nya tjänst ScUber där du kan samåka i en ubåtstaxi under vatten. Och vad är då mer passande än att använda stora barriärrevet i Australien som lanseringsplats. Efter att ha erövrat vägarna har nu Uber haft sina ögon riktade mot vattnet. Den 27 maj 2019 lanserade det amerikanska företaget ScUber – världens första samåkningstjänst i ubåtar. De kommer att ta med turister på en minnesvärd resa genom världens mest omfattande korallsystem – stora barriärrevet i Australien. Ubåten kan åka 30 meter ner i vattnet, vilket är ungefär samma djup som en erfaren dykare tar sig ner till. För $3000, alltså cirka 20 000 SEK, kan du plus en boka en 1-timmes resa via den vanliga Uber-appen. Priset är saftigt men då ingår åtminstone upphämtning på valfri plats i Queensland, en helikoptertur från antingen Gladstone, Port Douglas eller Cairns och sedan en upplevelse som du förmodligen kommer minnas för resten av ditt liv. Tjänsten fanns bara tillgänglig i stora barriärrevet till och med 3 juni och har nu förflyttats till Agincourt Reef för att fortsätta där till och med 18 juni. Syftet är enligt företaget själva att samla in pengar till Australiens korallrev då de kommer att skänka en stor summa pengar för varje ScUber-tur. Men att Uber får fenomenal PR ”på köpet” kommer nog inte som en överraskning för någon. Läs mer om ScUber
Aira ger direkttillgång till visuell information för alla, när som helst och var som helst. Airas glasögon sammanför blinda eller synskadade personer och specialutbildade "agenter" som genom glasögonen kan se det som användaren ser live. Agenterna kan då prata dem igenom alla möjliga situationer via en mikrofon. Användare – eller som företaget kallar för "upptäckare" – tar kontakt med agenten via en app på sin telefon eller via ett knapptryck på glasögonen. När de tryckt på knappen tar det en agent upp till 20 sekunder eller mindre att koppla upp sig till användarens glasögon och hjälpa dem med vad de behöver. Detta är oftast vardagliga saker som till exempel att läsa en meny som inte har översatts till blindskrift, gå igenom centrum för att hitta något att äta eller starta en maskin tvätt. Ett av företagets uppdrag är att möjliggöra för fler att jobba heltid. För närvarande är det cirka 70 % av personer med nedsatt syn i USA som har en deltidstjänst – en siffra som Aira vill sänka till 7 %. På samma sätt vill företaget uppmuntra studenter att klara sig igenom college. Och enligt en undersökning med ca 100 studenter det senaste året har de lyckats då andelen studenter som tar sig igenom sista året har ökat från 53 % till 92 %. Innovationen är skapad genom en blandning av wearables (bärbar teknik), AI (artificiell intelligens) och AR (Augmented Reality). Men som Greg Stilson, produktchef för Aira, så ödmjukt uttrycker sig: – Vår teknik möjliggör bara interaktionen. Det är våra agenter som gör vår tjänst till vad den är. Läs mer om företaget.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.