Innovation Race för att framtidssäkra svensk legotillverkning

Under 32 timmar processade 24 specialister idéer kring vad svensk legotillverkning måste göra för att vara konkurrenskraftiga i framtiden – ett initiativ från Gnosjö Automatsvarvning. Linda Fransson, vd på företaget, har suttit back office och hjälpt de fyra grupperna att söka svar på sina frågor under idéprocessen.

– Frågorna har handlat om allt från hur man kan spåra enskilda svarvade precisionsdetaljer till vad entreprenörer har störst behov av för att gå från uppfinning i byrålådan till innovativ produkt för marknaden, säger Linda Fransson i ett pressmeddelande.

De inbjudna är från vitt skilda branscher – industridesigners, ingenjörer, grafiker, kommunikatörer, digitala utvecklare och hållbarhetsexperter – allt för så många infallsvinklar som möjligt. Tanken är att de tillsammans ska ta fram ett antal hållbara idéer, projekt och koncept för att utveckla under det kommande året och sedan presentera vid Elmia Subcontractor 2019.

Brave New Business redaktionen var såklart på plats och passade bland annat på att snacka lite med Olle Hansson, senior processledare på Innovation Plant.

Gnosjö Automatsvarvning samarbetar sedan tidigare med er på Innovation Plant kring innovationsfrågor, varför är det så viktigt för företag att vara innovativa?

Ingenting här i världen är statiskt. Allt är i förändring och kommer alltid att vara om det så gäller konsumenters föreställningar eller tekniska förutsättningar, globala tendenser eller lokala lagar och regler. För att möta marknadens föränderliga behov måste företag utveckla sitt erbjudande i en ständigt pågående process. Om företagen då dessutom är innovativa i sitt utvecklingsarbete istället för att tvingas till anpassning ges bästa förutsättningar att vara tidigt ute och leda utvecklingen och använda förändringarna till sin fördel.

Hur håller man igång den innovativa processen och drivkraften i en organisation samtidigt som vardagens uppgifter tar mycket kraft?

Det går inte att svara på den frågan utan att tidigt nämna behovet av resurser öronmärkta för processen. Finns inte de resurserna hemfaller innovationsarbetet till önsketänkande och förhoppningar om lyckoträffar. Med rätt kompetens och pengar kan ett företag systematiskt producera innovationer. Så tipset är: se till att frigöra resurser för innovationsarbete som inte konkurrerar med resurser för det dagliga arbetet.

Vad skulle du säga kännetecknar en innovation?

Innovation Plants definition av en innovation är en överraskande nyhet som har nått marknaden. Med det menar vi att det är en ny lösning på ett problem som har nått en mottagare och som i något avseende har gjort nytta. Om en idé inte når någon eller gör någon nytta är det inte en innovation utan i bästa fall en uppfinning.

Vad hoppas ni kunna åstadkomma här idag?

Första gången vi drev ett Innovation Race, då under 72 timmar, utvecklades idéer till 22 säljbara produkter med 7 patentansökningar och 2 projekt såldes innan racet var över. Men det kan man förstås aldrig veta i förväg. Det vi vet är att fler företag borde vara lika framsynta som Gnosjö Automatsvarvning. Jag anser att de är modiga som inte bara pratar om vikten av innovation i ett ledningsmöte, går på ett seminarium i frågan och sedan fortsätter göra nästan exakt som man alltid gjort. Gnosjö Automatsvarvning tar frågan på allvar och bara genom det har de kommit en lång bit på vägen.

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.