Under 32 timmar processade 24 specialister idéer kring vad svensk legotillverkning måste göra för att vara konkurrenskraftiga i framtiden – ett initiativ från Gnosjö Automatsvarvning. Linda Fransson, vd på företaget, har suttit back office och hjälpt de fyra grupperna att söka svar på sina frågor under idéprocessen.
– Frågorna har handlat om allt från hur man kan spåra enskilda svarvade precisionsdetaljer till vad entreprenörer har störst behov av för att gå från uppfinning i byrålådan till innovativ produkt för marknaden, säger Linda Fransson i ett pressmeddelande.
De inbjudna är från vitt skilda branscher – industridesigners, ingenjörer, grafiker, kommunikatörer, digitala utvecklare och hållbarhetsexperter – allt för så många infallsvinklar som möjligt. Tanken är att de tillsammans ska ta fram ett antal hållbara idéer, projekt och koncept för att utveckla under det kommande året och sedan presentera vid Elmia Subcontractor 2019.
Brave New Business redaktionen var såklart på plats och passade bland annat på att snacka lite med Olle Hansson, senior processledare på Innovation Plant.
Gnosjö Automatsvarvning samarbetar sedan tidigare med er på Innovation Plant kring innovationsfrågor, varför är det så viktigt för företag att vara innovativa?
Ingenting här i världen är statiskt. Allt är i förändring och kommer alltid att vara om det så gäller konsumenters föreställningar eller tekniska förutsättningar, globala tendenser eller lokala lagar och regler. För att möta marknadens föränderliga behov måste företag utveckla sitt erbjudande i en ständigt pågående process. Om företagen då dessutom är innovativa i sitt utvecklingsarbete istället för att tvingas till anpassning ges bästa förutsättningar att vara tidigt ute och leda utvecklingen och använda förändringarna till sin fördel.
Hur håller man igång den innovativa processen och drivkraften i en organisation samtidigt som vardagens uppgifter tar mycket kraft?
Det går inte att svara på den frågan utan att tidigt nämna behovet av resurser öronmärkta för processen. Finns inte de resurserna hemfaller innovationsarbetet till önsketänkande och förhoppningar om lyckoträffar. Med rätt kompetens och pengar kan ett företag systematiskt producera innovationer. Så tipset är: se till att frigöra resurser för innovationsarbete som inte konkurrerar med resurser för det dagliga arbetet.
Vad skulle du säga kännetecknar en innovation?
Innovation Plants definition av en innovation är en överraskande nyhet som har nått marknaden. Med det menar vi att det är en ny lösning på ett problem som har nått en mottagare och som i något avseende har gjort nytta. Om en idé inte når någon eller gör någon nytta är det inte en innovation utan i bästa fall en uppfinning.
Vad hoppas ni kunna åstadkomma här idag?
Första gången vi drev ett Innovation Race, då under 72 timmar, utvecklades idéer till 22 säljbara produkter med 7 patentansökningar och 2 projekt såldes innan racet var över. Men det kan man förstås aldrig veta i förväg. Det vi vet är att fler företag borde vara lika framsynta som Gnosjö Automatsvarvning. Jag anser att de är modiga som inte bara pratar om vikten av innovation i ett ledningsmöte, går på ett seminarium i frågan och sedan fortsätter göra nästan exakt som man alltid gjort. Gnosjö Automatsvarvning tar frågan på allvar och bara genom det har de kommit en lång bit på vägen.