Innovation Race för att framtidssäkra svensk legotillverkning

Under 32 timmar processade 24 specialister idéer kring vad svensk legotillverkning måste göra för att vara konkurrenskraftiga i framtiden – ett initiativ från Gnosjö Automatsvarvning. Linda Fransson, vd på företaget, har suttit back office och hjälpt de fyra grupperna att söka svar på sina frågor under idéprocessen.

– Frågorna har handlat om allt från hur man kan spåra enskilda svarvade precisionsdetaljer till vad entreprenörer har störst behov av för att gå från uppfinning i byrålådan till innovativ produkt för marknaden, säger Linda Fransson i ett pressmeddelande.

De inbjudna är från vitt skilda branscher – industridesigners, ingenjörer, grafiker, kommunikatörer, digitala utvecklare och hållbarhetsexperter – allt för så många infallsvinklar som möjligt. Tanken är att de tillsammans ska ta fram ett antal hållbara idéer, projekt och koncept för att utveckla under det kommande året och sedan presentera vid Elmia Subcontractor 2019.

Brave New Business redaktionen var såklart på plats och passade bland annat på att snacka lite med Olle Hansson, senior processledare på Innovation Plant.

Gnosjö Automatsvarvning samarbetar sedan tidigare med er på Innovation Plant kring innovationsfrågor, varför är det så viktigt för företag att vara innovativa?

Ingenting här i världen är statiskt. Allt är i förändring och kommer alltid att vara om det så gäller konsumenters föreställningar eller tekniska förutsättningar, globala tendenser eller lokala lagar och regler. För att möta marknadens föränderliga behov måste företag utveckla sitt erbjudande i en ständigt pågående process. Om företagen då dessutom är innovativa i sitt utvecklingsarbete istället för att tvingas till anpassning ges bästa förutsättningar att vara tidigt ute och leda utvecklingen och använda förändringarna till sin fördel.

Hur håller man igång den innovativa processen och drivkraften i en organisation samtidigt som vardagens uppgifter tar mycket kraft?

Det går inte att svara på den frågan utan att tidigt nämna behovet av resurser öronmärkta för processen. Finns inte de resurserna hemfaller innovationsarbetet till önsketänkande och förhoppningar om lyckoträffar. Med rätt kompetens och pengar kan ett företag systematiskt producera innovationer. Så tipset är: se till att frigöra resurser för innovationsarbete som inte konkurrerar med resurser för det dagliga arbetet.

Vad skulle du säga kännetecknar en innovation?

Innovation Plants definition av en innovation är en överraskande nyhet som har nått marknaden. Med det menar vi att det är en ny lösning på ett problem som har nått en mottagare och som i något avseende har gjort nytta. Om en idé inte når någon eller gör någon nytta är det inte en innovation utan i bästa fall en uppfinning.

Vad hoppas ni kunna åstadkomma här idag?

Första gången vi drev ett Innovation Race, då under 72 timmar, utvecklades idéer till 22 säljbara produkter med 7 patentansökningar och 2 projekt såldes innan racet var över. Men det kan man förstås aldrig veta i förväg. Det vi vet är att fler företag borde vara lika framsynta som Gnosjö Automatsvarvning. Jag anser att de är modiga som inte bara pratar om vikten av innovation i ett ledningsmöte, går på ett seminarium i frågan och sedan fortsätter göra nästan exakt som man alltid gjort. Gnosjö Automatsvarvning tar frågan på allvar och bara genom det har de kommit en lång bit på vägen.

Brave news

Lev livet som om du vore en prototyp

– Det är en bra inställning när man ska testa nya saker. En prototyp är till för att testa om något fungerar snabbt och utan för stor investering. På samma sätt kan man prototypa med sig själv.

Sofie Lindblom 29 år är VD och grundare till ideation360, ett bolag som hjälper organisationer att bygga upp sin innovationsförmåga och skapa förutsättningar för att innovation ska kunna ske med hjälp av digitala verktyg och metodik. ideation360 utvecklar tillsammans med sina kunder skräddarsydda innovationssystem för att stödja organisationen att nå sin ambition för innovation vare sig det är lönsamhet, tillväxt, hållbarhet eller något annat.

– I år släpps en ISO standard för innovation management som vi har varit med och tagit fram. Ibland jämför jag oss med en personlig tränare, fast för ett bolags innovationsmuskler. ISO Standarden blir en global vägledning för vilka mål man kan sätta upp med sin träning av innovationsmuskler.

Sofie har alltid velat starta eget bolag men hade ingen tanke på att det skulle ske för cirka två år sedan när hon träffade Magnus Penker för första gången. Det var på en förutsättningslös lunch där de skulle prata innovation som hon fick erbjudandet att ta rollen som VD och vara en del av det bolag som de skulle starta upp.

– En av anledningarna till att jag bestämde mig för att säga ja var för att jag kände att om jag ska vara trovärdig i att hjälpa andra med innovation, måste jag ha gjort resan att bygga ett bolag själv.

Under resans gång har Sofie stött på en del utmaningar.

– Jag tror inte man kan förstå förrän man har testat. När man ska starta ett nytt bolag finns det inget facit och det finns vissa misstag man kommer behöva göra för att lära sig - då gäller det att göra dem snabbt och smart!

ideation360 jobbar därför mycket med hypoteser och experiment innan de genomför idéer i en större skala. Både i sin egen utveckling och tillsammans med kunder i deras innovationsarbete.

– Det gäller att vara prestigelös, jobba hårt, tro på det man gör och ha roligt på vägen - då orkar man!

Innan Sofies karriär tog fart studerade hon till civilingenjör med en master i medieteknik, en kombination av programmering och datateknik samt bild och form, 3D-visualisering, produktutveckling, grafisk design m.m. En utbildning som hon haft stor nytta av.

– Det viktigaste jag tog med mig från min ingenjörsutbildning är att man blir orädd för att lösa problem, vilket är otroligt användbart i allt från att bygga upp ett bolag till att montera en bokhylla från IKEA.

En annan ingrediens som behövs när man bygger bolag är mod. Enligt Sofie kan det innebära flera olika saker att vara modig, och att vara modig sker i olika skalor. T.ex. tycker hon att hon varit modig när hon valde att flytta till ett främmande land eller säga upp en trygg anställning och gå till något oprövat. Men det finns också situationer hon ställts inför där hon känt sig modig, t.ex. att ställa sig på en scen och prata om att våga vara annorlunda, med en publik på över 1000 personer där majoriteten är män och betydligt äldre.

– Ska jag våga säga något som går mot normen med risk för att det blir väldigt dålig stämning, eller ska jag vara tyst? Jag tror det är viktigt att fundera över när det är värt att våga och när det inte är det, jag landar oftast i att det är värt att vara modig och stå upp för det man tror på.

Sofie brukar säga att man inte behöver följa normen om man känner att det inte är något som passar den man är och vad man vill göra. Hon är själv VD, ingenjör, grundare till ett bolag och sitter i ett antal styrelser, vilket generellt inte är så vanligt som kvinna, än iallafall.

– Jag hoppas och tror att vi kommer se en stor förändring de kommande åren, för när det finns förebilder brukar det gå snabbt. När man kan se det då kan man också bli det!

Sofie får genom sitt arbete förmånen att vissa veckor träffa hundratals och ibland till och med tusentals människor. Hon menar att det är inspirerande att träffa människor som vill något och som vågar stå för någonting. Hon tycker det är inspirerande att se människors driv och mod, det handlar inte om vem eller vad någon gör, utan snarare varför och hur. Andra saker som inspirerar henne är musik, böcker och höga höjder (gärna berg med snö).

– Vill man vara expert på ett område så måste man investera ett visst antal timmar i veckan för att läsa på om det området för att hålla sig uppdaterad. Livslångt lärande kommer bli allt viktigare i takt med att världen förändras snabbare.

Receptet för att lyckas med sitt bolag tror Sofie grundar sig i en idé som man tror på. Något som är värt att fundera över är vad man är villig att betala samt hur mycket tid man är beredd att lägga ner på sin verksamhet. Men också att göra en omvärldsanalys för att se om idén passar i tiden och om världen är redo för den. Hon anser också att det är viktigt att ha ett team som kompletterar sina egna brister men som också brinner för samma sak.

– Passion är den viktigaste ingrediensen i det första skedet för då kan man stöta på många motgångar och brinner man då inte tillräcket för det kommer personer att droppa av. För att sedan lyckas driva ett bolag är det viktigt med tydliga prioriteringar och inte vara rädd att kavla upp armarna och få saker gjorda, högt och lågt. Sen är det givetvis viktigt att ha kul också!

Om man frågar Sofie är det bästa man kan göra innan man startar ett bolag att först skaffa sig en kund. Hon menar att om man har en kund bevisas väldigt många saker som behöver vara bevisade för att göra investeringen i att starta ett bolag. Något hon brukar säga är:

– Lev livet som om du vore en prototyp! Det är en bra inställning när man ska testa nya saker. En prototyp är till för att testa om något fungerar snabbt och utan för stor investering. På samma sätt kan man prototypa med sig själv och se om man passar som entreprenör, jurist, läkare, bo i Paris, vara i en relation, flytta till villa, skaffa hund eller vad det nu kan vara som man funderar på men kanske inte vågar eller är säker på. Prototypa i tre månader och utvärdera sedan om det är värt att ta steget. Livet blir innehållsrikt med den filosofin.

Bild: Prevalent

Origamiskärm gör lägenhetsfönster till solpaneler

I Sverige finns det drygt 4,8 miljoner bostäder och cirka hälften av Sveriges befolkning bor i egenägd bostad. Solpaneler blir allt vanligare men har hittills uteslutit alla dem som inte bestämmer över sitt eget tak. Soligami omvandlar fönster till solpaneler genom en origamiliknande skärm och ger vem som helst möjligheten att skapa sin egen solkraft utan att stänga ute det naturliga ljuset.

Solpaneler på fönster är inte något nytt, men alternativen har hittills varit ineffektiva och resulterat i ett mycket mörkare hem. Och varför skulle någon vilja installera något som kommer att minska insläpp av ljus med 50% bara för att få en liten mängd el? Framförallt i Sverige och andra nordliga delar av jordklotet där vårljuset är något man längtar efter redan i början av november.

Det är Australienbaserade designföretaget Prevalent som ligger bakom designen som kombinerar en tunnfilm av solceller med reflekterande bläck. Tunnfilmen beskärs utifrån ett specifikt mått och viks sedan enligt ett origamimönster. En utmanande process nu i början men något som beräknas bli relativt enkelt att tillverka i större skala.

Skärmen kommer kunna växla mellan öppen och stängd, vilket betyder att den fungerar som ersättning för persienner, samtidigt som den kan vikas tillbaka helt för fullständig fönsteråtkomst. Mängden el som genereras kommer variera beroende på bland annat storleken på fönstret och riktningen. I en lägenhet kommer elen att ledas från persiennerna in i en låda på väggen.

Större delen av världens befolkning bor i städer, och även om Soligami inte kommer kompensera någons elräkning fullt ut kan det vara ett sätt för stadsbor att bidra till solenergi i mycket större skala. Den origamiliknande skärmen är ett sätt att låta fler människor delta i det globala projektet för övergång till förnybar energi, vilket är ett av Prevalents mål med innovationen.

"Vi vill bidra till att städerna går mer åt produktion istället för konsumtion", säger Ben Berwick, arkitekt på Prevalent som för närvarande arbetar med en japansk tillverkare på en prototyp av designen.

Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.