Innovation Race för att framtidssäkra svensk legotillverkning

Under 32 timmar processade 24 specialister idéer kring vad svensk legotillverkning måste göra för att vara konkurrenskraftiga i framtiden – ett initiativ från Gnosjö Automatsvarvning. Linda Fransson, vd på företaget, har suttit back office och hjälpt de fyra grupperna att söka svar på sina frågor under idéprocessen.

– Frågorna har handlat om allt från hur man kan spåra enskilda svarvade precisionsdetaljer till vad entreprenörer har störst behov av för att gå från uppfinning i byrålådan till innovativ produkt för marknaden, säger Linda Fransson i ett pressmeddelande.

De inbjudna är från vitt skilda branscher – industridesigners, ingenjörer, grafiker, kommunikatörer, digitala utvecklare och hållbarhetsexperter – allt för så många infallsvinklar som möjligt. Tanken är att de tillsammans ska ta fram ett antal hållbara idéer, projekt och koncept för att utveckla under det kommande året och sedan presentera vid Elmia Subcontractor 2019.

Brave New Business redaktionen var såklart på plats och passade bland annat på att snacka lite med Olle Hansson, senior processledare på Innovation Plant.

Gnosjö Automatsvarvning samarbetar sedan tidigare med er på Innovation Plant kring innovationsfrågor, varför är det så viktigt för företag att vara innovativa?

Ingenting här i världen är statiskt. Allt är i förändring och kommer alltid att vara om det så gäller konsumenters föreställningar eller tekniska förutsättningar, globala tendenser eller lokala lagar och regler. För att möta marknadens föränderliga behov måste företag utveckla sitt erbjudande i en ständigt pågående process. Om företagen då dessutom är innovativa i sitt utvecklingsarbete istället för att tvingas till anpassning ges bästa förutsättningar att vara tidigt ute och leda utvecklingen och använda förändringarna till sin fördel.

Hur håller man igång den innovativa processen och drivkraften i en organisation samtidigt som vardagens uppgifter tar mycket kraft?

Det går inte att svara på den frågan utan att tidigt nämna behovet av resurser öronmärkta för processen. Finns inte de resurserna hemfaller innovationsarbetet till önsketänkande och förhoppningar om lyckoträffar. Med rätt kompetens och pengar kan ett företag systematiskt producera innovationer. Så tipset är: se till att frigöra resurser för innovationsarbete som inte konkurrerar med resurser för det dagliga arbetet.

Vad skulle du säga kännetecknar en innovation?

Innovation Plants definition av en innovation är en överraskande nyhet som har nått marknaden. Med det menar vi att det är en ny lösning på ett problem som har nått en mottagare och som i något avseende har gjort nytta. Om en idé inte når någon eller gör någon nytta är det inte en innovation utan i bästa fall en uppfinning.

Vad hoppas ni kunna åstadkomma här idag?

Första gången vi drev ett Innovation Race, då under 72 timmar, utvecklades idéer till 22 säljbara produkter med 7 patentansökningar och 2 projekt såldes innan racet var över. Men det kan man förstås aldrig veta i förväg. Det vi vet är att fler företag borde vara lika framsynta som Gnosjö Automatsvarvning. Jag anser att de är modiga som inte bara pratar om vikten av innovation i ett ledningsmöte, går på ett seminarium i frågan och sedan fortsätter göra nästan exakt som man alltid gjort. Gnosjö Automatsvarvning tar frågan på allvar och bara genom det har de kommit en lång bit på vägen.

Brave news
Under förra veckan testade japanska teknikföretaget NEC och startupföretaget Cartivator sin senaste innovation, den flygande bilen, för första gången. Bilen hovrade i luften under en hel minut – ett mycket lyckat resultat enligt företagen. Den flygande bilen, som ser ut som en stor drönare, väger omkring 150 kilo, är drygt 4 meter lång, nästan 1,5 meter hög och är byggd med fyra propellrar. Under ett år har företagen samarbetat för att utveckla det batteridrivna fordonet. Flygturen varade i ungefär en minut drygt tre meter upp i luften innan den fick göra en säker landning på marken igen. Efter den lyckade testflygningen planerar nu Cartivator för en massproduktion med start under 2026. Något som stödjer den japanska regeringens visioner för landet om att bli världsledande inom luftburna bilar. Ambitionen är att ha fordonet som ett komplement till vanlig trafik redan år 2030.  

Flygande bil testkörs i Japan

Under förra veckan testade japanska teknikföretaget NEC och startupföretaget Cartivator sin senaste innovation, den flygande bilen, för första gången. Bilen hovrade i luften under en hel minut – ett mycket lyckat resulta...

Läs hela artikeln
Att få saker levererade har aldrig varit lättare. Ett par knapptryck och du kan ha den senaste teknikprylen eller veckans måltider levererade direkt till din dörr nästa dag. Det finns dock en god chans att leveransen kommer i form av en alldeles för stor papplåda med massa onödig utfyllnad. Därför lanserar företaget 3M nu ett nytt material som kan minska tiden, materialet och utrymmet, som vanligtvis krävs för att skicka produkter i vanliga lådor, med 50 %. Plastkuvert som är fodrade med bubbelplast är ofta ett bättre fraktalternativ än pappkartong. Problemet hittills har dock varit att de bara finns i begränsade storlekar och ofta kräver ytterligare stoppning så att det som ska fraktas inte förstörs under leveransen. Företaget 3M har nu skapat ett bättre alternativ, enligt företaget själva, med sina Flex & Seal Shipping Rolls. Materialet är som ett vadderat fraktkuvert men beställs som rullar i olika storlekar, nästan som presentpapper, och kan därför anpassas helt efter innehåll. Materialet består av tre lager olika plast inklusive ett självhäftande, ett dämpande och skyddande samt ett tåligare ytterlager som även är vattentätt. Miljömässigt menar företaget att det finns mycket att vinna. Paketen blir mindre, det går in fler paket åt gången i varje leveransbil och man slipper all onödig utfyllnad. Materialet är dessutom återvinningsbart men kan enbart återvinnas i specifika butiker – något som företaget nu försöker förenkla och hitta en lösning för. Läs mer här.

Nytt material ersätter pappkartong

Att få saker levererade har aldrig varit lättare. Ett par knapptryck och du kan ha den senaste teknikprylen eller veckans måltider levererade direkt till din dörr nästa dag. Det finns dock en god chans att leveransen kom...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.