Bild: Labtrino

Innovation minskar vattenförbrukning och kostnad radikalt

Intelligent vattensökare är idén som ska minska vattenförbrukningen och vattenkostnaderna med 30-40 %. Det är Thibault Helle, Ramtin Massoumzadeh, Rikard Redin och Patrick De Sousa på Labtrino som utvecklade och testade innovationen under sin studietid på KTH. 

Vattensökaren gör det möjligt för hyresvärdar i flerbostadshus att se hur mycket vatten och energi varje hushåll gör åt och därmed kunna debitera hyresgästen för den faktiska förbrukningen. Tanken är att de boende ska få en ökad medvetenhet och minska användandet av vatten för att på så vis kunna påverka sin prisbild. Detta utan att levnadsstandarden för individen blir sämre. Grundarna menar att i hushåll som är utrustade med sökaren minskar vattenförbrukningen och vattenkostnaderna med 30-40 %.

Labtrinos vattensökare och app. 

Mätaren fungerar tack vare ultraljudsteknologi som används för att mäta vattenflödet i ledningen. Olika flödesvärden beräknas och skickas till appen där fastighetsägaren, och varje boende kan få en individualiserad bild av varm- och kallvattenförbrukningen. Till skillnad från tidigare system som beräknar en månadsvolym beräknar Labtrinos sökare istället hur mycket vatten som använts till duschen, toaletten eller diskmaskinen. Den monteras enkelt på vattenledningen av vilken lekman som helst vilket innebär att det inte tillkommer extra VVS-kostnader för montering.

Med vattensökaren kommer en app i mobiltelefonen som gör det möjligt för användaren att bevaka sin vatten- och energiförbrukning i realtid. Dessutom upptäcker den både större och mindre läckage på vattenledningen och alarmerar innehavaren vid en droppande kran eller rinnande toalett. I och med den ökade medvetenheten tros människan minska sin förbrukning av varm- och kallvatten, något som är viktigt i den tid vi lever i.

Vattensökaren har inte lanserats än men Labtrino har redan vunnit Wistrands pris för årets bästa affärsidé och publikens pris på Inission Inovation Award. De har även flera rådgivare och partners i ryggen, så framtiden för företaget ser onekligen ljus ut.

Läs mer här.

Brave news
Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business. Vad är det modigaste du har gjort? Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt efter studenten som varken jag eller de visste helt vad den innebar haha. Det känns lite läskigt och kommer vara utmanande, men framförallt utvecklande. Vad kommer du bidra med på Gnosjö Automatsvarvning? Förståelse för den yngre generationens tankesätt och synsätt. På så sätt kommer jag även bidra med nya idéer på hur vi kan attrahera ungdomar till industrin. Jag kommer kunna hjälpa till med att utveckla företaget positivt eftersom jag själv tillhör den generation som företaget vill attrahera, och för att jag kan vara ett konkret exempel för olika möjligheter inom branschen. Vad tror du behövs inom industrin i framtiden? Först och främst behövs det kompetens, och för att den kompetensen ska finnas att tillgå krävs det att fler unga lockas till industrin. Industrin är i en knivig situation vad det gäller att attrahera den yngre generationen och jag tror att industrin behöver förnyas och tillämpas tydligare i den värld ungdomen lever i idag. För ett par år sedan skulle jag aldrig ha satt min fot på en industri. För mig var det en smutsig och tråkig plats. Men efter att ha fått se flera olika möjligheter inom industrin hittade jag ett jobb som passar mig perfekt. Idag älskar jag det jag gör! Vad är din största inspiration? Människor som ser möjligheter i det som andra tror är omöjligt. Till exempel entreprenörer som tar sina till synes helkassa idéer från första tanke till ett färdigt resultat trots att ingen annan tror på dem - det inspirerar mig! Vad vill du bli när du blir stor? Jag har sedan jag var liten sagt att jag vill driva ett eget företag när jag blir stor. Min dröm är nog att vara en av de inspirerande människorna som jag själv ser upp till nu.

5 snabba med Elin Elmersson

Elin Elmersson, 19 år, är ny content creator på Gnosjö Automatsvarvning och även ny skribent på Brave New Business.

Vad är det modigaste du har gjort?
Att tacka ja till en tjänst på Gnosjö Automatsvarvning direkt eft...

Läs hela artikeln
Tänk dig att komma till gymmet i gamla petflaskor. Visst låter det annorlunda? Det är precis vad Nature Hommage vill åstadkomma – någonting annorlunda. Därför tillverkar de sina träningskläder av återvunnen plast från haven. Brave New Business har snackat med kreatörerna bakom innovationen. Idén kommer från de före detta KTH-studenterna Anisa Nordén och Jenny Eckerud. Intresset för hållbarhet kopplat till mode väckte tanken att vilja skapa estetiskt snygga och hållbara träningskläder, med miljömedvetenhet. Med sitt nystartade företag Nature Hommage vill de utmana modebranschen och den dominerande tillverkningsprocessen av träningskläder. Istället för att tillverka sina kläder i polyester, som har en extremt resurskrävande tillverkningsprocess och som tydligt påverkar miljön, har de unga entreprenörerna valt att tänka nytt och hållbart. Marknaden för hållbara produkter är inte tillräckligt utvecklad vilket gör det svårt för konsumenten att investera i nya kläder utan att påverka miljön, något som Nature Hommage valt att satsa på. - Vi vill erbjuda ett klimatsmart alternativ där konsumenten får full insyn och transparens i hela produktionskedjan, säger Jenny Eckerud. Anisa Nordén och Jenny Eckerud som ligger bakom företaget Nature Hommage.  Företaget samarbetar med Plastic Bank vilket medför att varje såld produkt bidrar till att 80 plastflaskor från haven återvinns. Lika viktig som miljön är för Anisa och Jenny är den också för fabriken som tillverkar kläderna. Utöver deras miljömässiga hållbarhetspolicy handlar företaget rättvist och värdesätter de mänskliga rättigheterna högt. Produktionen ligger på Bali, vilket visserligen innebär längre transporter. Något som de är fullt medvetna om. Men å andra sidan samarbetar fabriken med en lokal verksamhet som gynnar människor i ett av världens u-länder. Om Anisa och Jenny själva får bestämma är deras företag väletablerat inom slowfashion sportswear om 10 år. - Det finns en stark efterfrågan och med tanke på den respons som vi har fått hittills känner vi att framtiden ser väldigt ljus ut, avslutar Jenny Eckerud. Läs mer om Nature Hommage  

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.