Livsmedelskedjan Coop testar ett nytt butikskoncept på 25 kvadrat på Epicenter Store i Stockholm. Testbutiken har varken personal eller kassor, istället vill man satsa på kundens upplevelse genom att utveckla företagets handlingsapp.
– Vi har nu tagit oss vidare till nästa nivå efter vår skarpa lansering av betaltjänsten Scan & Pay. Med butiken i Epicenter Store kan vi på ett effektivt sätt addera fler tjänster och funktioner till Scan & Pay och fortsätta utveckla vårt erbjudande, säger Carita Weiss, chef för betalningar Coop i en intervju med Resumé.
Enligt henne blir digitala betalningar och enkelhet allt mer viktiga faktorer i framtidens dagligvaruhandel. Just inom detta område vill företaget flytta fram sina positioner ännu mer. Det senaste året har Coop genomfört en rad olika digitaliseringssatsningar. De har bland annat lanserat två butiker utan personal och en butik utan kassor, där kunderna betalar direkt när de scannar produkterna.
Stärka det digitala erbjudande
I den nyöppnade testbutiken vill man nu prova ytterligare digitala innovationer i lite mindre skala, för att därefter se om det kan löna sig att skala upp satsningarna. Även denna butik är utan kassor och personal.
Istället vill man satsa på nya tjänster och lösningar i en annorlunda butik. Målet är att förstärka kundupplevelsen. Butiken kommer att vara helt obemannad och utan kassor. All inhandling sker via appen Scan & pay. Butiken fungerar som en plats för att testa ny teknik och nya lösningar, samt utveckla appen ytterligare.