Industriföretag satsar på kompetensförsörjning – med egen hundgård

Varför har industriföretaget Gnosjö Automatsvarvning byggt en egen hundgård för sina medarbetare? Svaret är enkelt: Glada hundar ger nöjda medarbetare.
– Hundgården underlättar vardagspusslet för våra medarbetare och bidrar till kompetensförsörjning när vi som arbetsplats blir mer attraktiv, säger Linda Fransson, vd på Gnosjö Automatsvarvning, i ett samtal med Brave New Business.

Att det skälls en hel del på Gnosjö Automatsvarvning är ingen konstighet. På en vanlig arbetsdag kan det vara upp till tio hundar på plats hos industriföretaget. Nu har hundarna fått en helt egen plats att vara på – en hundgård vid sidan av företagets anläggning, anpassad efter djurens och människornas behov.

Att ha hund ska inte vara ett hinder

Gnosjö Automatsvarvning Linda Fransson vd

– Många av våra anställda försökte hitta lösningar för sina hundar och flera av dem pendlar till jobbet. Att ha hund ska inte vara ett hinder för våra medarbetare, förklarar Linda Fransson, vd och själv hundägare.

Hon är initiativtagaren bakom satsningen, som startade 2018 som en idé och sedan utvecklades tillsammans med input från företagets anställda till en rejäl hundgård. I dagsläget har den plats för ett tiotal hundar, med stort utrymme både inomhus och utomhus.

Social mötesplats som gynnar arbetsplatsen

– För mig handlade det mycket om att visa respekt för andra hundägare i personalen som inte har samma förmån som jag i rollen som ägare. Därför ville jag erbjuda en lösning som är hållbar för medarbetare och arbetsmiljö, säger vd Fransson.

De som har hundar i hundgården delar också på arbetet och ansvaret kring den. Alla som använder gården kommer tillsammans överens om skötsel, renhållning och matning. På det sättet har gården också blivit en social mötesplats.

– Alla tycker den är fantastisk och tydligen har den också en positiv effekt på hundarna själva. En medarbetare har nämligen berättat för mig att hens hund har blivit mer social sedan hundgården kommit på plats, avslutar hon.

Brave news
Nu finns Sveriges första avfallsbaserade och 3D-printade kaffebar. Kaffebaren som enbart är tillverkad i återvunna material står på en ICA-butik i skidorten Sälen, bakom konceptet står kaffetillverkaren Löfbergs. Den återvunna kaffebaren ska visa på möjligheter till att minska påverkan på miljön och klimatet. Med återvunna material som till exempel kaffebönans silverhinna och påsarna som råkaffet levereras i samt drygt ett halvårs utvecklingsarbete har man nu lyckats producera den första hållbara kaffebaren.

Lyfta cirkulär ekonomi

Kaffetillverkarens mål är att inte orsaka nytt avfall och samtidigt lyfta cirkulära affärsidéer. – Idag betalar många för att bli av med sitt avfall, kan vi istället använda avfallet som råmaterial till nya produkter får det plötsligt ett värde vilket är en förutsättning och viktig drivkraft i den cirkulära ekonomin, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs i ett pressmeddelande.

3D-skrivare som hållbart alternativ

Det var i ett samarbete med Sculpture som den 3D-printade kaffebaren i återvunnet avfall togs fram. – Materialframställningen har varit den stora utmaningen, men nu har vi hittat en sammansättning som gör att vi kan printa produkter som sticker ut designmässigt och som inte behöver kosta mer än dagens lösningar, säger Glenn Mattsing, vd på Sculpture, i samma pressmeddelande. Att tillverka produkter i en 3D-skrivare är enligt honom ett miljömässigt hållbart och ett effektivt tillverkningsalternativ som också bidrar till minskade transporter. Produktionen behöver bara en digital ritning och en 3D-skrivare. [embed]https://www.youtube.com/watch?v=KsPK8hLO18k&feature=emb_title[/embed] Kaffedoften har lockat till sig många nyfikna besökare på ICA-butiken i Sälen. Enligt uppgifter från butikschefen ska kaffebaren också ha bidragit till diskussioner kring hållbarhet och miljö.

Kaffebar av kaffesump

Nu finns Sveriges första avfallsbaserade och 3D-printade kaffebar. Kaffebaren som enbart är tillverkad i återvunna material står på en ICA-butik i skidorten Sälen, bakom konceptet står kaffetillverkaren Löfbergs.

De...

Läs hela artikeln
I ett nytt forskningsprojekt har Qinye Bao, professor vid East China Normal University, lyckats öka effektiviteten hos solceller med samma ämne som gör chilipeppar hett. Kapsaicin heter ämnet som gör chilli kryddstarkt i smaken. Den kinesiska forskaren Qinye Bao upptäckte nu att samma ämne kan användas för att öka effektiviteten hos en viss typ av så kallade perovskitsolceller. Tidningen Forskning & Fransteg var först med att publicera nyheten.

Rekordökning för materialtypen

Materialet som det rör sig om är en enklare form av perovskit som vanligtvis dras med effektivitetsförluster på grund av materialorenheter. För att minska dessa orenheter tillsatte Qinye Bao, tidigare verksam vid Linköpings universitet, ämnet kapsaicin vid tillverkningen. Resultatet blev att effektiviteten ökade från drygt 19 till nästan 22 procent, vilket är rekord för denna typ av solcell. Enligt forskningsresultaten fick materialet dessutom en bättre elektronledande förmåga.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.