Industriföretag satsar på kompetensförsörjning – med egen hundgård

Varför har industriföretaget Gnosjö Automatsvarvning byggt en egen hundgård för sina medarbetare? Svaret är enkelt: Glada hundar ger nöjda medarbetare.
– Hundgården underlättar vardagspusslet för våra medarbetare och bidrar till kompetensförsörjning när vi som arbetsplats blir mer attraktiv, säger Linda Fransson, vd på Gnosjö Automatsvarvning, i ett samtal med Brave New Business.

Att det skälls en hel del på Gnosjö Automatsvarvning är ingen konstighet. På en vanlig arbetsdag kan det vara upp till tio hundar på plats hos industriföretaget. Nu har hundarna fått en helt egen plats att vara på – en hundgård vid sidan av företagets anläggning, anpassad efter djurens och människornas behov.

Att ha hund ska inte vara ett hinder

Gnosjö Automatsvarvning Linda Fransson vd

– Många av våra anställda försökte hitta lösningar för sina hundar och flera av dem pendlar till jobbet. Att ha hund ska inte vara ett hinder för våra medarbetare, förklarar Linda Fransson, vd och själv hundägare.

Hon är initiativtagaren bakom satsningen, som startade 2018 som en idé och sedan utvecklades tillsammans med input från företagets anställda till en rejäl hundgård. I dagsläget har den plats för ett tiotal hundar, med stort utrymme både inomhus och utomhus.

Social mötesplats som gynnar arbetsplatsen

– För mig handlade det mycket om att visa respekt för andra hundägare i personalen som inte har samma förmån som jag i rollen som ägare. Därför ville jag erbjuda en lösning som är hållbar för medarbetare och arbetsmiljö, säger vd Fransson.

De som har hundar i hundgården delar också på arbetet och ansvaret kring den. Alla som använder gården kommer tillsammans överens om skötsel, renhållning och matning. På det sättet har gården också blivit en social mötesplats.

– Alla tycker den är fantastisk och tydligen har den också en positiv effekt på hundarna själva. En medarbetare har nämligen berättat för mig att hens hund har blivit mer social sedan hundgården kommit på plats, avslutar hon.

Brave news
Ingenjörer vid Purdue University har skapat den vitaste färgen någonsin. Färgen avvisar 98 procent av solljuset och förbättrar inomhuskylning markant. Genom att måla hustak och fasader i den nya vita färgen kan man erhålla svalare inomhusmiljöer som i sin tur minskar behovet av luftkonditionering. På en yta motsvarande 93 kvadratmeter beräknas färgen ge en kylande effekt på tio kilowatt, vilket är mer kraftfullt än den luftkonditionering som används i de allra flesta hushåll idag. Bariumsulfat är en kemisk förening och det som påverkar vithetsgraden i färgen. I forskningsprojektet tittade ingenjörerna på i princip allting som är vitt och upptäckten blev att bariumsulfat är en förening som i teorin kan göra saker hur vita som helst. Dessutom beror färgens vithet på hur stora bariumsulfatpartiklarna är. Ju större partikelstorlek desto mer reflekterar färgen ljuset från solen. Rent teoretiskt skulle färgen kunna nå en extrem vithet men det finns viss problematik i praktiken. En högre koncentration gör det nämligen enklare för färgen att brytas eller skalas. Trots detta har den nya färgen tagit rekordet för kylning.   Läs Brave New Business tidigare artiklar om energieffektiva lösningar 20-åring etablerar bolag för förnybar energi Apelsiner blir elektricitet Så gör chilipeppar solceller mer effektiva
Forskare från Nederländerna återvinner kaffekapslar från Nestlé-ägda varumärket Nespresso för att tillverka hemmatester för covid-19. Testerna är billiga, enkla att använda och har potential för massproduktion. För att tillverka coronatestet, som forskarna valt att kalla, CoroNaspresso, fylls en förbrukad Nespressokapsel med vax. Kapseln läggs i vattenbad med varmt vatten för att vaxet ska smälta. När det är smält placeras 3D-printade provrör i öppningen på kapselns topp och innan vaxet stelnar placeras ett provrör i varje hållare för att forma testet. Därefter är det klart och redo att användas. [caption id="attachment_3015" align="alignnone" width="507"]Coronatest av Nespressokapsel och vax. Bild från Wageningen University & Research[/caption] Den som ska använda testet samlar bakterier och viruspartiklar på en testpinne. Därefter placeras den i kapseln som läggs i förkokt vattnet i cirka 25–30 minuter. När testet legat i det varma vattnet plockas det upp och får svalna i cirka tre minuter. Om vätskan i kapseln ändrar färg till gult är testet positivt och den testade är smittad av corona. Trots att testet är till synes enkelt att genomföra och många har tillgång till Nespressokapslarna finns det vissa utmaningar. Materialet som krävs för utförandet, det vill säga vaxet och de 3D-printade provrören, kan vara svåra att få tag på. Testet ser därför ut att i dagsläget vara mer lämpat för forskare som redan har tillgång till olika testartiklar.   Läs fler nyheter om innovationer från Brave New Business Så gör chilipeppar solceller mer effektiva Gamla mobiltelefoner blir OS-medaljer Slipp reklam med ”magiska” glasögon

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.