Induktionsspisen som ska förändra världen

Linnea Bergmans samarbete med Solar Bora började med ett exjobb där hon gjorde en marknadsanalys åt företaget. Idag arbetar hon som vd för Solar Bora, som nyligen har prisbelönats för sina innovationer. I ett samtal med Brave New Business förklarar Linnea hur hon vill göra skillnad i världen med solcellsdrivna induktionsspisar och elsystem.

VD:n Linnea Bergman har valts till en av Sveriges tio mest innovativa entreprenörer året 2020. Bakom valet står stiftelsen ÅForsk som i början av april också tilldelade stiftelsens Entreprenörsstipendiet till henne och hennes företag Solar Bora. Stipendiet om 200 000 kronor syftar till att stötta entreprenörer att förverkliga sina affärsidéer.

Empowerment med hjälp av solenergi

I hennes fall är idén kombinationen av en induktionsspis och ett elsystem som baseras på solenergi. Systemet är tänkt för områden och världsdelar där det finns mycket sol men lite el. Från matlagning till elförsörjning ska innovationen underlätta vardagslivet, men också stödja entreprenörskap och empowerment. Hittills har olika av Solar Boras system installerats i sjukhus och skolor i dem afrikanska länderna Kenya och Mali. Snart ska spisarna och systemen också hyras ut till ett flertal hushåll.

Linnea, hur fungerar Solar Boras elsystem och hur ser användningsområdena ut?
Solceller kan vara ett kostnadseffektivt alternativ för människor som inte har tillgång till el. Solar Bora erbjuder ett system på 230 Volt växelström som gör matlagning mer energieffektiv, säker och miljövänlig. Det är också ett mer hälsosamt alternativ till användningen av trä, träkol eller andra biobränslen. Vårt system kan driva flera olika laster, precis som ett elnät. Det frigör tid för andra aktiviteter eller egna projekt. För många kvinnor kan det betyda en möjlighet att starta en micro business.

Vad är dina mål och ambitioner i samband med produkten?
Jag vill göra en skillnad för människor som använder våra system. Vi vill att de kan få en bättre tillvaro eftersom den producerade elen kan användas till så mycket mer än bara matlagning. Folk vi möter i Mali och Kenya är mycket innovativa och uppfinningsrika. Det finns många entreprenörer med intressanta affärsidéer där. Folk hittar sina egna möjligheter och det är också dit jag vill komma med våra produkter.

På vilket sätt kan systemen göra skillnad?
Tillgång till el är avgörande för den ekonomiska utvecklingen och en nyckel för kvinnor att få friheter och egna pengar via egna mikroföretag. När folk får en bättre ekonomi får också länderna en bättre ekonomi. Utan solelektricitet är månniskorna beroende av andra energikällor som är dyrare, men också sämre för miljö och hälsa på grund av rök eller brandrisk.

Vilka erfarenheter har ni med era produkter i Mali och Kenya?
Ett av våra första system finns på en flickskola i Kenya, där driver det belysning och datorer för runt 1500 elever. Ett annat system är i ett storkök på ett utbildningscenter i Mali. Där lagas det dagligen mat för 160 personer. Vi har också testat produkterna i olika hushåll i Kenya och Mali. Över lag är responsen bara positiv. Vi utgick först från matlagning men folk är väldigt innovativa. Jämfört med Sverige finns det där mer drivkraft och innovation hos folk.

Vilka lärdomar kunde du ta med dig från dina resor till Afrika?
Jag har blivit mer medveten om betydelsen av mjuka värden, om hur business görs på olika sätt. I Kenya till exempel är uppfattningen av hur man är professionell på jobbet mycket annorlunda än här. Där ska man i ett möte med en ny person först bygga upp en social relation innan man pratar affärer. Jag själv tycker också att det är mycket roligare att jobba med någon som man har fått lära känna lite först.

Vilka tips skulle du ge till unga entreprenörer som vill göra skillnad?
Har man driv och en idé så ska man våga och testa. Det värsta som kan hända är att det inte gå att genomföra så som man har tänkt sig. Utöver detta så rekommenderar jag att ha någon som sin mentor. En extern person att bolla med men också någon som kan hjälpa och pusha en. Det har varit guld värt för mig och är det fortfarande.

Entreprenörstävlingen Venture Cup har startat en ny plattform för idégenerering. Syftet är att hitta lösningar kring utmaningar som pandemin har orsakat. Under namnet Corona Cup vill de medverkande använda innovation som ett medel för att hitta vägen ur krisen. – Innovation och entreprenörskap är verktyg för att ta sig ur en kris. Att skapa Corona Cup var ett sätt för oss att agera och det väckte många entreprenörers intresse. Vi fick mycket positiv feedback, säger Alexandra Björk, vd på Venture Cup.

Skicka positiva signaler

Just nu samlas och utvärderas samtliga idéer som på olika sätt ska kunna hjälpa i rådande situation. Bland annat ska den nya plattformen ge möjlighet till att nå ut till aktörer som kan bidra till att förverkliga enskilda idéer. Venture Cup har lanserat det nya formatet tillsammans med Almi Väst, Umeå kommun, SEB, Delphi, High Five, Win Guard och Chalmers Ventures. – Vi vill visa på hjälp, stöd, vägledning och samtidigt skicka positiva signaler. Det absolut mest värdefulla är processen och nätverket man kan skapa sig genom vår plattform, chansen att få prata och få kontakt, säger Alexandra Björk. Enligt henne kom idén till att starta Corona Cup från att skifta fokus från ett samhälle i panik till att vara lösningsorienterad.

Skifta fokus med hjälp av synergier

Plattformen ska allaredan ha blivit en mötesplats för synergieffekter och framtida projekt på olika nivåer. – Det har i alla fall blivit initiala samarbeten och projekt som förhoppningsvis redan innan hösten kan landa i någonting konkret. Det mest konkreta samarbete har skapats i regionen Stockholm. Där har vi en dialog med Stockholm Stad med ett projektformat och ett flertal olika frågeställningar, förklarar hon. I intervjun med Brave New Business konstaterar Alexandra Björk tre ändamål bakom initiativet: att driva fram nya affärsmodeller som är anpassade efter de nya förutsättningarna, att skapa nya företag för de som har blivit av med sina jobb och att teama upp olika aktörer som kan hjälpa varandra.

Hjälpa varandra med framtida affärsidéer

I framtiden ska plattformen fördjupa dialogen med olika samhällsaktörer och organisatörer. – Nästa steg är att nischa in olika problemlösningar och kategorisera det på olika sätt för att jobba åt olika branscher eller regioner. Var nånstans kan vi göra en konkret nyttja? Vi vill verka där konsekvenserna av pandemin uppstår på olika sätt i samhället och jobba mer efter beställning, förklarar hon. Vilka tips skulle du ge unga innovatörer i en tid av ekonomisk kris? – Det låter klyschigt men det man får tänka på är att det är nu det bör vara som tuffast. Det man klarar nu kommer att bli så mycket enklare i en vanlig tid. Situationen har lett till en annan förstöelse för att testa sig fram och testa nytt. Det är nu mer än någonsin som man kan vara modig, säger Alexandra Björk. – Dessutom finns det mycket tillgång till kunskap och hjälp just nu. Nu är alla mer mottagliga för innovativa idéer och det går att hitta möjligheter som vanligtvis inte finns. Många organisationer är mer öppna. Krisen gör folk och organisationer ängsliga men också öppna för förändring, sammanfattar hon.
Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorier. William Linné, Leo Righetti, Fredrik Degen och Axel McCarthy är entreprenörerna bakom det innovativa tvättmedlet. Tillsammans driver de Neptun UF. Under UF-året har de gått från noll kunskap till experter inom ämnet naturliga tvättmedel. – Vi har utvecklat vår produkt från grunden och under tre månaders tid fick vi testa oss fram till en produkt med rätt konsistens, hållbarhet och koncentration, säger företagets vd William Linné. Bland research och husmorsknep hittade de så kallade tvättnötter med samma egenskaper som det tvättmedel de själva ville ta fram. Nötterna innehöll nämligen naturens egna tvättmedel, Saponin, men de fraktades hela vägen från Indien och tappade där med en del i hållbarhetsvisionen. Slutligen kom de fram till att hästkastanjen, som är välutbredd i Sverige, innehåller samma ämne och därför skulle kunna användas på samma sätt.

Med hållbarhet i fokus

Affärsidén bygger på tre punkter, att bidra till renare vatten, renare kläder och ett renare samvete för konsumenten. Tvättmedlet är 100 procent naturligt och utvunnet ur kastanjer. Alla restprodukter komposteras och kastanjeträdet går att skörda om och om igen. Inte nog med att tvättmedlet är hållbart är råvaran en bidragande faktor för en bättre miljö. Kastanjeträden hjälper nämligen till att binda koldioxid i luften. – Vi skapar bättre förutsättningar för klimatet över hela världen eftersom hästkastanjen är en kastanjart utbredd över hela världen. Därmed är vårt tvättmedel inte bara en klimatsmart lösning för vattenmiljön utan också för att det kan produceras lokalt i hela världen, förklarar vd William.

Prisbelönt innovation

Under den regionala UF-tävlingen tog de unga entreprenörerna hem första pris i tre kategorier, årets innovation, årets vara och årets monter. Deras tre förstaplaceringar gav dem också en biljett till SM som anordnades under tisdagen. Där fick de ta emot FedEx Acess Award. Entreprenörerna har planer på att sadla om sitt företag från UF-företag till aktiebolag inom en snar framtid. Och de känner sig redo att låta varumärket växa sig ännu starkare på marknaden. – Vi är redan etablerade i Sverige och har ett samarbete med flera livsmedelsbutiker. Till en början ser vi fram emot att bli ännu starkare på vår nationella marknad men vi har planer på att etablera oss bland annat i länder där vi vet att vattenmiljön inte håller vår svenska standard, avslutar han.

Tvätta kläderna med kastanj

Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorie...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.