Bild: Nareeta Martin

Impossible Plastics återvinner ”omöjlig” plast

Naturvårdsverket och RISE har kallat deras återvinningsteknologi “för bra för att vara sann”. Brave New Business tog ett snack med William Holmberg, VD på Impossible Plastics, om företaget som gör det ”omöjliga” och tar plast som ingen annan återvinner för att skapa nya produkter.

Hej William, i april 2020 fick du, då 28 år gammal, sparken från ett jobb som du hade varit på under många år. Berätta mer om den dagen.

Jag var en del av ett säljteam för en parkeringsapp, och precis som många andra företag det senaste året var de på grund av omständigheterna tvungna att skära ner på kostnader. Jag hade inget annat på gång så min känsla när jag fick sparken var att nu är det kört. Min vän Fredrik Anderson, som även har coachat mig i min karriär under många år, ringde mig dagen efter att jag hade fått sparken. När vi sågs berättade han om en teknik i Finland som kunde återvinna all sorts plast, även den som andra ansåg vara omöjlig. De behövde en kommersiell partner som etablerade tekniken i Sverige. Fredrik hade fått detta på sitt bord, han ville gärna vara delaktig men inte driva det, och undrade därför om jag var sugen. Det var jag.

Impossible Plastics återvinner plast som andra ser som omöjlig

Bild: Unsplash

Kunde du något om den här branschen när du tackade ja?

Haha nej egentligen inte alls. Men en stor del av det första året handlade om att sälja in idén, etablera teknologin och jobba upp ett intresse. Och säljet kunde jag sedan tidigare. Resten av tiden ägnade jag åt att läsa på och lära mig så mycket som möjligt om lösningen och branschen. Jag tror jag pratade med varje institut i hela Sverige.

Det känns som ett vinnande koncept. Har du inte stött på några motgångar under det första året?

Jo absolut. I början när jag berättade om idén hamnade jag ofta i samtal med experter som kunde mycket mer om ämnet än jag. Då var det tufft att inte veta allt eller kunna ge något bra svar. Men samtidigt lärde jag mig otroligt mycket genom att prata med dem. Och min bästa lärdom från den tiden var att de absolut bästa mötena sker när man blir totalt överkörd, för då vet jag vad jag måste kunna inför nästa möte.

Varför blev det just Impossible Plastics?

För det känns som en nödvändighet. Produktionen av ny plast dubblas varje år. 80 % av den plasten hamnar så småningom i förbränningsugnar, på deponi eller sprids i hav och natur. Bara 20 % av all plast som produceras återvinns på ett hållbart sätt. Namnet Impossible Plastics uppkom när vi satt och beklagade oss över att så många av de kunder vi pratade med hävdade att det var omöjligt att återvinna 100 % av all plast, trots att vi precis presenterat en lösning för deras problem. Vi tyckte att vårt företagsnamn borde återspegla dessa felaktiga föreställningar!

 

Läs mer om innovativa lösningar för plast

Växtbaserad plast inspirerad av spindelsilke

Plast från haven blir till träningskläder

24-åringen skapar världens största plastdammsugare

Brave news
Tänk om texten på menyn du håller i på middagsresturangen kunde lysa eller kanske till och med röra på sig? Det tänkte grundarna till Inuru också. Idag tillverkar de displayer som kan integreras på precis vilken yta som helst. Idén föddes på en sushirestaurang i Berlin. Patrick Barkowski och Marcin Ratajczak ville skapa en billig display som kunde integreras på valfri yta. Displayen kan visa egentligen vad som helst. Kanske utgångsdatumet eller, som grundarna tänkte när de kom på idén, för att göra menyn på restaurangen lite roligare. Det man hoppas uppnå med INURU handlar egentligen inte om displayer eller menyer. Målet med bolaget är att skapa en cirkulär ekonomi med återanvändbara förpackningar. Detta ska man genomföra med OLED-displayteknik som trycks på olika förpackningar och kan bytas ut när förpackningen ska förmedla någonting annat. En lysande förpackning ska göra förpackningsbranschen mer hållbar Förhoppningen är att tekniken ska hjälpa till att ersätta material som lätt går sönder, exempelvis papper och plast. Deras mer robusta elektronik är ersättaren. INURU har idag en rad olika produkter. Däribland finns bland annat Atomic Touch och Atomic Beat. När någon håller i en Atomic Touch-produkt tänds displayen medan en Atomic Beat följer rytmen till musiken. Se hur det kan fungera [embed]https://www.youtube.com/watch?v=5JmQETnXi9o[/embed] Läs fler lysande nyheter från Brave New Business En lampa gjord av apelsinskal En lysande resa för diabetes Billjus ”pratar” i framtiden

Lysande förpackning för hållbarhet

Tänk om texten på menyn du håller i på middagsresturangen kunde lysa eller kanske till och med röra på sig? Det tänkte grundarna till Inuru också. Idag tillverkar de displayer som kan integreras på precis vilken yta som...

Läs hela artikeln
Nu har en designer i Italien skapat den första lampan helt gjord av apelsinskal. Materialet är ett biomaterial som är 100 procent komposterbart och cirkulärt. Bakom Ohmie, The Orange Lamp, står den Italienska designern Krill Design. Lampan är producerad av apelsiner från Sicilien. Varje produkt är unik eftersom apelsinernas kvalitet och färg varierar. För att producera en Ohmie krävs omkring 2–3 apelsiner. Enligt designerns egna beräkningar genererar det en besparing på cirka ett kilo koldioxid för varje lampa. Krill design har skapat en lampa helt gjord av apelsinskal Ohmie är framtagen för att minska matavfall och samtidigt förändra designbranschen till att bli än mer hållbar och cirkulär. Framställningen av lampan sker i ett stycke genom 3D-printning, och den färdiga produkten behåller doften av apelsin samtidigt som ytan bevarar strukturen från apelsinskalet. Med sin lampa hoppas företaget kunna inspirera andra designers att använda matavfall för att skapa snygga och funktionella produkter.   Läs fler hållbara nyheter från Brave New Business Alger renar luft med hjälp av hoppborg Ny designprodukt av förbrukade vindkraftverk Impossible Plastics återvinner ”omöjlig” plast

En lampa gjord av apelsinskal

Nu har en designer i Italien skapat den första lampan helt gjord av apelsinskal. Materialet är ett biomaterial som är 100 procent komposterbart och cirkulärt.

Bakom Ohmie, The Orange Lamp, står den Italienska designer...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.