Idéplattform vill hitta vägen ur coronakrisen

Entreprenörstävlingen Venture Cup har startat en ny plattform för idégenerering. Syftet är att hitta lösningar kring utmaningar som pandemin har orsakat. Under namnet Corona Cup vill de medverkande använda innovation som ett medel för att hitta vägen ur krisen.

– Innovation och entreprenörskap är verktyg för att ta sig ur en kris. Att skapa Corona Cup var ett sätt för oss att agera och det väckte många entreprenörers intresse. Vi fick mycket positiv feedback, säger Alexandra Björk, vd på Venture Cup.

Skicka positiva signaler

Just nu samlas och utvärderas samtliga idéer som på olika sätt ska kunna hjälpa i rådande situation. Bland annat ska den nya plattformen ge möjlighet till att nå ut till aktörer som kan bidra till att förverkliga enskilda idéer. Venture Cup har lanserat det nya formatet tillsammans med Almi Väst, Umeå kommun, SEB, Delphi, High Five, Win Guard och Chalmers Ventures.

– Vi vill visa på hjälp, stöd, vägledning och samtidigt skicka positiva signaler. Det absolut mest värdefulla är processen och nätverket man kan skapa sig genom vår plattform, chansen att få prata och få kontakt, säger Alexandra Björk.

Enligt henne kom idén till att starta Corona Cup från att skifta fokus från ett samhälle i panik till att vara lösningsorienterad.

Skifta fokus med hjälp av synergier

Plattformen ska allaredan ha blivit en mötesplats för synergieffekter och framtida projekt på olika nivåer.

– Det har i alla fall blivit initiala samarbeten och projekt som förhoppningsvis redan innan hösten kan landa i någonting konkret. Det mest konkreta samarbete har skapats i regionen Stockholm. Där har vi en dialog med Stockholm Stad med ett projektformat och ett flertal olika frågeställningar, förklarar hon.

I intervjun med Brave New Business konstaterar Alexandra Björk tre ändamål bakom initiativet: att driva fram nya affärsmodeller som är anpassade efter de nya förutsättningarna, att skapa nya företag för de som har blivit av med sina jobb och att teama upp olika aktörer som kan hjälpa varandra.

Hjälpa varandra med framtida affärsidéer

I framtiden ska plattformen fördjupa dialogen med olika samhällsaktörer och organisatörer.

– Nästa steg är att nischa in olika problemlösningar och kategorisera det på olika sätt för att jobba åt olika branscher eller regioner. Var nånstans kan vi göra en konkret nyttja? Vi vill verka där konsekvenserna av pandemin uppstår på olika sätt i samhället och jobba mer efter beställning, förklarar hon.

Vilka tips skulle du ge unga innovatörer i en tid av ekonomisk kris?

– Det låter klyschigt men det man får tänka på är att det är nu det bör vara som tuffast. Det man klarar nu kommer att bli så mycket enklare i en vanlig tid. Situationen har lett till en annan förstöelse för att testa sig fram och testa nytt. Det är nu mer än någonsin som man kan vara modig, säger Alexandra Björk.

– Dessutom finns det mycket tillgång till kunskap och hjälp just nu. Nu är alla mer mottagliga för innovativa idéer och det går att hitta möjligheter som vanligtvis inte finns. Många organisationer är mer öppna. Krisen gör folk och organisationer ängsliga men också öppna för förändring, sammanfattar hon.

På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.