Bild: Korvaa

Hörlurar gjorda av svamp

Föreställ dig ett headset som är tillverkat enbart av svamp och andra biomaterial som bakterier och biosyntetiskt spindelsilke. Korvaa är världens första mikrovuxna hörlurar.

Det märks att Korvaa är ett vetenskapssamarbete mellan VTT: s tekniska forskningscenter, Aalto-universitetet och det finska designföretaget Aivan, med mycket fokus på design. Det är därför ganska svårt att föreställa sig att hörlurarna har producerats av jäst, svamp och bakterier, snarare än metall, plast och läder när man ser lurarna för första gången.

Syftet med projektet är att utforska designen och funktionaliteten hos nya, biobaserade, mikrobiellt odlade material. Det skapades som ett samarbete mellan forskare inom syntetisk biologi, industriella designers, konstnärer och filmskapare. Utmaningen var att skapa ett headset som tillverkats uteslutande av mikrobiologiskt odlade material. Att valet föll på just hörlurar berodde mycket på att själva produkten kräver en blandning av mjuka och fasta komponenter i olika storlekar, former och material. Hörlurar är därför utmärkt för att testa nya material i industriell design. Produktnamnet härstammar från det finska språket, där korva betyder ”örat”och korvaa betyder ”att ersätta eller kompensera”.

– Viktmässigt känns det som ett par vanliga hörlurar, förutom att alla elektriska komponenter saknas från prototypen, något vi hoppas kunna vidareutveckla i framtiden, säger Thomas Tallqvist, medgrundare av Aivan.

Syntetisk biologi är en snabbt utvecklande teknik som möjliggör design och konstruktion av nya biologiska organismer. Syntetiska organismer kan producera en rad olika önskade kemikalier, material, medicin eller bränslen från förnybart råmaterial, avfallsfraktioner och CO2. Den här tekniken kommer att spela en viktig roll vid övergången från en fossilbaserad ekonomi till en hållbar cirkulär bioekonomi.

Läs mer om Korvaa

Brave news
Uber lanserar sin nya tjänst ScUber där du kan samåka i en ubåtstaxi under vatten. Och vad är då mer passande än att använda stora barriärrevet i Australien som lanseringsplats. Efter att ha erövrat vägarna har nu Uber haft sina ögon riktade mot vattnet. Den 27 maj 2019 lanserade det amerikanska företaget ScUber – världens första samåkningstjänst i ubåtar. De kommer att ta med turister på en minnesvärd resa genom världens mest omfattande korallsystem – stora barriärrevet i Australien. Ubåten kan åka 30 meter ner i vattnet, vilket är ungefär samma djup som en erfaren dykare tar sig ner till. För $3000, alltså cirka 20 000 SEK, kan du plus en boka en 1-timmes resa via den vanliga Uber-appen. Priset är saftigt men då ingår åtminstone upphämtning på valfri plats i Queensland, en helikoptertur från antingen Gladstone, Port Douglas eller Cairns och sedan en upplevelse som du förmodligen kommer minnas för resten av ditt liv. Tjänsten fanns bara tillgänglig i stora barriärrevet till och med 3 juni och har nu förflyttats till Agincourt Reef för att fortsätta där till och med 18 juni. Syftet är enligt företaget själva att samla in pengar till Australiens korallrev då de kommer att skänka en stor summa pengar för varje ScUber-tur. Men att Uber får fenomenal PR ”på köpet” kommer nog inte som en överraskning för någon. Läs mer om ScUber
Aira ger direkttillgång till visuell information för alla, när som helst och var som helst. Airas glasögon sammanför blinda eller synskadade personer och specialutbildade "agenter" som genom glasögonen kan se det som användaren ser live. Agenterna kan då prata dem igenom alla möjliga situationer via en mikrofon. Användare – eller som företaget kallar för "upptäckare" – tar kontakt med agenten via en app på sin telefon eller via ett knapptryck på glasögonen. När de tryckt på knappen tar det en agent upp till 20 sekunder eller mindre att koppla upp sig till användarens glasögon och hjälpa dem med vad de behöver. Detta är oftast vardagliga saker som till exempel att läsa en meny som inte har översatts till blindskrift, gå igenom centrum för att hitta något att äta eller starta en maskin tvätt. Ett av företagets uppdrag är att möjliggöra för fler att jobba heltid. För närvarande är det cirka 70 % av personer med nedsatt syn i USA som har en deltidstjänst – en siffra som Aira vill sänka till 7 %. På samma sätt vill företaget uppmuntra studenter att klara sig igenom college. Och enligt en undersökning med ca 100 studenter det senaste året har de lyckats då andelen studenter som tar sig igenom sista året har ökat från 53 % till 92 %. Innovationen är skapad genom en blandning av wearables (bärbar teknik), AI (artificiell intelligens) och AR (Augmented Reality). Men som Greg Stilson, produktchef för Aira, så ödmjukt uttrycker sig: – Vår teknik möjliggör bara interaktionen. Det är våra agenter som gör vår tjänst till vad den är. Läs mer om företaget.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.