Hon kämpar för jämställdhet i tech-branschen

Ingenjören Frida Caballero från Väsby jobbar för att minimera könsskillnader i Tech-branschen. Hon vill få fler tjejer och kvinnor att se möjligheterna med ingenjörsyrken och söka tekniska utbildningar. I slutet av april prisades hennes samhällsengagemang med Konungens stipendium Kompassrosen.

– Jag lägger flera timmar i veckan på att komma på nya idéer som kan inspirera yngre tjejer till teknik samt framhäva inspirerande kvinnor till målgruppen. Jag älskar att göra egna events och föreläsa i skolor där jag visar roliga, häftiga och kreativa områden, som tjejer vanligtvis missar. Jag vill visa hur coolt teknik egentligen är och bryta stereotypen, säger den 24-åriga Frida Caballero.

Frida konsultar och föreläser inom jämställdhetsfrågor på skolor och företag. Hon är medgrundare och styrelseledamot i Girls in Tech Sweden som engagerar sig för kvinnor inom tech-branschen. Hon är också styrelseledamot i Unga forskare i Stockholmsregionen.

Just nu studerar hon civilingenjörsprogrammet i flyg- och rymdsystem och är certifierad normingenjör. Som en ytterligare del av hennes breda engagemang är hon även representant för Ecuador i Space Generation Advisory Council (SGAC), som jobbar med rymdpolitik i FN.

Hållbarhet genom jämställdhet

I hennes arbete som föreläsare stöter Frida på en hel del utmaningar. Att få chefer att titta på hur man kan rita om spelplanen för att få in fler kvinnor beskriver hon som en sådan.

– Jag hjälper dem att framställa en jämställdhetsplan, få dem se över lönerna samt kolla hur deras rekryteringsprocess ser ut och erbjuder föreläsningar och workshop. Om vi vill konkurrera på den globala marknaden så är det här inte hållbart. Fler kvinnor måste vara med i utvecklingen, säger hon.

Enligt Frida handlar förändringarna som behövs inte bara om att få fler tjejer in på arbetsmarknaden, utan även se mer mångfald samt mer rättvisa löner. En annan viktig aspekt är representation i media.

– Jag skulle vilja att medier tar sitt ansvar och framhäver mer kvinnliga ledare och förebilder för dem yngre generationen, men också för kvinnor som funderar på en karriär inom teknik. Jag skulle vilja se fler tjejer i teknikprogram i gymnasiet, och fler tjejer på tekniska högskolutbildningar, säger hon.

Göra tech-branschen mer tillgänglig

För Frida handlar det inte om att göra teknik attraktiv, utan att göra det tillgängligt för tjejer. Hennes egna erfarenheter i tech-branschen har varit både positiva och negativa.

– När jag har jobbat eller föreläst i företag märker jag att det är svårt att tas på allvar. Liknande erfarenhet har jag även haft i högskolan när tentavakten trott att jag suttit i fel rad och pluggar till sjuksköterska. Vara kvinna med invandrarbakgrund är ett hinder, eller rättare sagt, gjort det svårare att tas på allvar, säger Frida.

Hon vill vara en förebild för andra kvinnor. Ens bakgrund, kön, religionstillhörighet, ekonomisk status eller ens sexuella läggning ska inte påverka vart man ska plugga, vilket program man ska välja eller minska ens chans på arbetsmarknaden.

– Man sätts i en stereotyp, utsätts för sexistisk jargong eller nedsättande kommentarer, och allmänt inte får samma möjligheter. Vilket resulterar till att personer som mig måste jobba dubbelt så mycket och prestera mer än andra. Jag skulle ändå utmana tjejer att söka sig till teknikyrket, för att ett sätt att ändra på kulturen i teknikbranscher är att få in fler kvinnor, säger hon.

Vilka tips skulle du ge till unga kvinnor som söker sig till tekniska utbildningar eller jobb?

– Ha tålamod, stå på dig, våga göra fel. Sök och tro på dig själv. Det finns inte en typ av människor i teknikutbildningar, utan det är något för alla och man applicerar sin kreativitet i tekniken. Gå med i ett lokalt nätverk eller förening och träffa andra som delar ditt intresse, avslutar hon.

Brave news
Coronaviruset har slagit hårt mot flera småföretag runt om i världen. Break Even är en av lösningarna som togs fram under årets hackaton, Hack the Crisis, och är en webbtjänst som ska hjälpa till att hålla småföretag vid liv. 3-6 april genomfördes, på uppdrag från Regeringen och DIGG, ett nationellt hackaton kallat Hack the Crisis. Som vinnare i kategorin "Rädda Företag" stod teamet bakom Break Even. De skapade och utvecklade en helt kostnadsfri plattform som ska användas för att hjälpa småföretag att överleva krisen. Aprit Gupta, upphovsman till Break Even, berättar i ett pressmeddelande att idén grundar sig i ett e-mail från en frisör. Frisören förklarade i sitt mejl att verksamheten riskerade att behöva stängas ner till följd av Covid-19 viruset. – ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta.

Hjälper lokala företag

Den kostnadsfria plattformen vänder sig till den enskilda kunden och lokala småföretag som drabbats hårt av rådande kris. På plattformen ges företag möjligheten att transparent vädja till sina kunder att handla hos dem. Samtidigt ser kunden vilka företag som har det tufft ekonomiskt och vilken eller vilka produkter och tjänster de behöver sälja för kunna fortsätta sin verksamhet. – Tack vare vår tjänst kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, säger Arpit Gupta. I dagsläget är tjänsten en webbsida på nätet men fortsatt ska den utvecklas och lanseras som en app för mobiltelefonen. Till en början lanseras den i Sverige men det finns visioner om att etablera även på andra marknader.
Notysing är en kostnadsfri applikation som lär elever grundläggande kunskaper inom musik. Tjänsten är framtagen av forskare och lärare vid Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. Tanken bakom är att musiklärare ska kunna följa sina elevers utveckling. I ett projektet kallat MITIS, Musikalisk IT i skolan, undersöks möjligheterna att använda teknik i skolan för att lära elever förstå, läsa och skriva musik. Notysing är en app som i samband med projektet framtogs av pedagoger på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. – Att förstå musikens element, grundläggande musiklära, träna sång och noter ska inte bara vara för de privilegierade eller specialintresserade. Att utveckla sin musikalitet är något för alla, säger Sven Ahlbäck. I appen härmar du toner och lär dig sjunga efter noter. Det är som att ha en musiklärare i fickan som kan hjälpa till och stödja vanlig musikundervisning, säger projektledare och professor Sven Ahlbäck, i ett pressmeddelande.

Tillgängligt för alla

Under 2019 och 2020 har appen testats på ett flertal skolor i Stockholmsregionen. Testerna har gjorts i både grund- och gymnasieskola och feedback från elever och lärare har varit mycket positiv. Appen finns i dagsläget tillgänglig för elever, lärare och allmänheten i hela Sverige. Den är kostnadsfri och finns både på svenska och engelska. – Appen är både testad och utvecklad i sin verkliga miljö. Tillsammans med eleverna har vi tagit fram olika funktioner, exempelvis har de hjälpt oss att designa en funktion som gör att appen själv känner av individens nivå och anpassar automatiskt svårighetsgraden, säger Lektor Anna Backman-Bister i samma pressmeddelande. Enligt henne var det appens utformning som gjort att pedagogerna också har lyckats nå elever som annars inte hade varit så intresserade.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.