Bild: Martina Sjaunja

Hennes nya innovation eliminerar cancerceller

Redan i 2019 utsåg tidningen Veckans Affärer Sara Mangsbo, forskare i immunonkologi, till Årets entreprenör ur en lista med titeln Sveriges supertalanger. 2020 fortsätter hennes framgång när hon i början av april valdes av Stiftelsen ÅForsk till en av landets tio mest innovativa entreprenörer. I intervjun med Brave New Business berättar Sara om hur hon med en ny innovation nu ska framkalla immunceller mot tumörer.

Innovationsprojektet Immune Gas Pedal (IMMGAP) använder kroppen för att producera immunceller som sedan kan eliminera cancerceller. Projektet nyttjar en innovativ målsökande antikropp för att leverera syntetiskt producerat tumörmaterial in i de specialierade immunceller (dendritiska celler). Dessa är nyckelceller för att  aktivera tumördödande T celler. IMMGAP aktiverar sedan T cellerna så att de kan söka upp och selektivt döda tumörcellerna.

Sara, på vilket sätt kommer ditt forskningsprojekt kunna användas inom vården?
Vi vill med denna plattform tillhandahålla en teknologi som kan möjliggöra individanpassad immunterapi. Terapin ska snabbt kunna förändras, utan att det tar tid eller pengar för att justera den för en individ eller för en individs tumör, oavsett om tumören förändras över tid. IMMGAP möjliggör att etablera ett immunsvar i en individ mot en tumör,  alldeles oavsett hur bra eller dåligt tumören gör detta av sig själv.

Sara Mangsbo

Vad är dina mål och ambitioner inom immunonkologin och cancerforskningen?
Vi försöker just nu ta reda på om det är stora skillnader mellan kvinnor och män i hur tumören och immunförsvaret samspelar. Om det finns könsskillnader i hur vi kan tänkas svara på olika typer av cancerterapier. Jag hoppas att vi framåt kan få fram mer data som sätter just kön eller individen på tapeten kring utveckling av cancerterapier. Vi vill se individen i utvecklingen av en ny terapi, men vi måste göra det med en hållbart ansvar så att vården utvecklas för alla som behöver den.

Vilka erfarenheter från forskningen kunde du ta med dig när du började som entreprenör för några år sedan?
Forskning handlar mycket om nyfikenhet och om envishet, att orka ta omtag när du stöter på en utmaning. Detsamma gäller entreprenörskapet. Det krävs också ett starkt team som jobbar med forskningen samt företaget. Det finns många likheter. Det finns också skillnader som i sin tur skapar en spännande och otrolig lärorik dynamik.

På vilket sätt har dina erfarenheter från entreprenörsvärlden påverkat ditt forskningsarbete?
Jag hoppas och tror att jag kan bidra med erfarenheter och tankar till mitt forskarteam. Så att de får utökat nätverk och tankar kring sin egen roll i samhället och hur de kan påverka med sin forskning. Och att det ger utväxling för vår gemensamma forskning. Jag tycker också att det påverkat mig i det att jag hela tiden blir exponerad av en bredare typ av åsikter och tankar från två olika världar. Det gör att jag har större förståelse för andra dimensioner och värden av forskningen, än jag hade tidigare.

Vilka tips skulle du ge till unga forskare som funderar över att bli entreprenörer?
Våga göra det som känns obekant och otryggt, du kommer lära dig från varje ny upplevelse och det kommer berika dig och ditt liv. Du kommer kunna skapa jobb och spännande möjligheter för andra människor framåt. Var beredd att lyssna och att lära och se till att omge dig med mentorer du litar på och som du kan prata med om allt möjligt.

Entreprenörstävlingen Venture Cup har startat en ny plattform för idégenerering. Syftet är att hitta lösningar kring utmaningar som pandemin har orsakat. Under namnet Corona Cup vill de medverkande använda innovation som ett medel för att hitta vägen ur krisen. – Innovation och entreprenörskap är verktyg för att ta sig ur en kris. Att skapa Corona Cup var ett sätt för oss att agera och det väckte många entreprenörers intresse. Vi fick mycket positiv feedback, säger Alexandra Björk, vd på Venture Cup.

Skicka positiva signaler

Just nu samlas och utvärderas samtliga idéer som på olika sätt ska kunna hjälpa i rådande situation. Bland annat ska den nya plattformen ge möjlighet till att nå ut till aktörer som kan bidra till att förverkliga enskilda idéer. Venture Cup har lanserat det nya formatet tillsammans med Almi Väst, Umeå kommun, SEB, Delphi, High Five, Win Guard och Chalmers Ventures. – Vi vill visa på hjälp, stöd, vägledning och samtidigt skicka positiva signaler. Det absolut mest värdefulla är processen och nätverket man kan skapa sig genom vår plattform, chansen att få prata och få kontakt, säger Alexandra Björk. Enligt henne kom idén till att starta Corona Cup från att skifta fokus från ett samhälle i panik till att vara lösningsorienterad.

Skifta fokus med hjälp av synergier

Plattformen ska allaredan ha blivit en mötesplats för synergieffekter och framtida projekt på olika nivåer. – Det har i alla fall blivit initiala samarbeten och projekt som förhoppningsvis redan innan hösten kan landa i någonting konkret. Det mest konkreta samarbete har skapats i regionen Stockholm. Där har vi en dialog med Stockholm Stad med ett projektformat och ett flertal olika frågeställningar, förklarar hon. I intervjun med Brave New Business konstaterar Alexandra Björk tre ändamål bakom initiativet: att driva fram nya affärsmodeller som är anpassade efter de nya förutsättningarna, att skapa nya företag för de som har blivit av med sina jobb och att teama upp olika aktörer som kan hjälpa varandra.

Hjälpa varandra med framtida affärsidéer

I framtiden ska plattformen fördjupa dialogen med olika samhällsaktörer och organisatörer. – Nästa steg är att nischa in olika problemlösningar och kategorisera det på olika sätt för att jobba åt olika branscher eller regioner. Var nånstans kan vi göra en konkret nyttja? Vi vill verka där konsekvenserna av pandemin uppstår på olika sätt i samhället och jobba mer efter beställning, förklarar hon. Vilka tips skulle du ge unga innovatörer i en tid av ekonomisk kris? – Det låter klyschigt men det man får tänka på är att det är nu det bör vara som tuffast. Det man klarar nu kommer att bli så mycket enklare i en vanlig tid. Situationen har lett till en annan förstöelse för att testa sig fram och testa nytt. Det är nu mer än någonsin som man kan vara modig, säger Alexandra Björk. – Dessutom finns det mycket tillgång till kunskap och hjälp just nu. Nu är alla mer mottagliga för innovativa idéer och det går att hitta möjligheter som vanligtvis inte finns. Många organisationer är mer öppna. Krisen gör folk och organisationer ängsliga men också öppna för förändring, sammanfattar hon.
Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorier. William Linné, Leo Righetti, Fredrik Degen och Axel McCarthy är entreprenörerna bakom det innovativa tvättmedlet. Tillsammans driver de Neptun UF. Under UF-året har de gått från noll kunskap till experter inom ämnet naturliga tvättmedel. – Vi har utvecklat vår produkt från grunden och under tre månaders tid fick vi testa oss fram till en produkt med rätt konsistens, hållbarhet och koncentration, säger företagets vd William Linné. Bland research och husmorsknep hittade de så kallade tvättnötter med samma egenskaper som det tvättmedel de själva ville ta fram. Nötterna innehöll nämligen naturens egna tvättmedel, Saponin, men de fraktades hela vägen från Indien och tappade där med en del i hållbarhetsvisionen. Slutligen kom de fram till att hästkastanjen, som är välutbredd i Sverige, innehåller samma ämne och därför skulle kunna användas på samma sätt.

Med hållbarhet i fokus

Affärsidén bygger på tre punkter, att bidra till renare vatten, renare kläder och ett renare samvete för konsumenten. Tvättmedlet är 100 procent naturligt och utvunnet ur kastanjer. Alla restprodukter komposteras och kastanjeträdet går att skörda om och om igen. Inte nog med att tvättmedlet är hållbart är råvaran en bidragande faktor för en bättre miljö. Kastanjeträden hjälper nämligen till att binda koldioxid i luften. – Vi skapar bättre förutsättningar för klimatet över hela världen eftersom hästkastanjen är en kastanjart utbredd över hela världen. Därmed är vårt tvättmedel inte bara en klimatsmart lösning för vattenmiljön utan också för att det kan produceras lokalt i hela världen, förklarar vd William.

Prisbelönt innovation

Under den regionala UF-tävlingen tog de unga entreprenörerna hem första pris i tre kategorier, årets innovation, årets vara och årets monter. Deras tre förstaplaceringar gav dem också en biljett till SM som anordnades under tisdagen. Där fick de ta emot FedEx Acess Award. Entreprenörerna har planer på att sadla om sitt företag från UF-företag till aktiebolag inom en snar framtid. Och de känner sig redo att låta varumärket växa sig ännu starkare på marknaden. – Vi är redan etablerade i Sverige och har ett samarbete med flera livsmedelsbutiker. Till en början ser vi fram emot att bli ännu starkare på vår nationella marknad men vi har planer på att etablera oss bland annat i länder där vi vet att vattenmiljön inte håller vår svenska standard, avslutar han.

Tvätta kläderna med kastanj

Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorie...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.