Bild: Martina Sjaunja

Hennes nya innovation eliminerar cancerceller

Redan i 2019 utsåg tidningen Veckans Affärer Sara Mangsbo, forskare i immunonkologi, till Årets entreprenör ur en lista med titeln Sveriges supertalanger. 2020 fortsätter hennes framgång när hon i början av april valdes av Stiftelsen ÅForsk till en av landets tio mest innovativa entreprenörer. I intervjun med Brave New Business berättar Sara om hur hon med en ny innovation nu ska framkalla immunceller mot tumörer.

Innovationsprojektet Immune Gas Pedal (IMMGAP) använder kroppen för att producera immunceller som sedan kan eliminera cancerceller. Projektet nyttjar en innovativ målsökande antikropp för att leverera syntetiskt producerat tumörmaterial in i de specialierade immunceller (dendritiska celler). Dessa är nyckelceller för att  aktivera tumördödande T celler. IMMGAP aktiverar sedan T cellerna så att de kan söka upp och selektivt döda tumörcellerna.

Sara, på vilket sätt kommer ditt forskningsprojekt kunna användas inom vården?
Vi vill med denna plattform tillhandahålla en teknologi som kan möjliggöra individanpassad immunterapi. Terapin ska snabbt kunna förändras, utan att det tar tid eller pengar för att justera den för en individ eller för en individs tumör, oavsett om tumören förändras över tid. IMMGAP möjliggör att etablera ett immunsvar i en individ mot en tumör,  alldeles oavsett hur bra eller dåligt tumören gör detta av sig själv.

Sara Mangsbo

Vad är dina mål och ambitioner inom immunonkologin och cancerforskningen?
Vi försöker just nu ta reda på om det är stora skillnader mellan kvinnor och män i hur tumören och immunförsvaret samspelar. Om det finns könsskillnader i hur vi kan tänkas svara på olika typer av cancerterapier. Jag hoppas att vi framåt kan få fram mer data som sätter just kön eller individen på tapeten kring utveckling av cancerterapier. Vi vill se individen i utvecklingen av en ny terapi, men vi måste göra det med en hållbart ansvar så att vården utvecklas för alla som behöver den.

Vilka erfarenheter från forskningen kunde du ta med dig när du började som entreprenör för några år sedan?
Forskning handlar mycket om nyfikenhet och om envishet, att orka ta omtag när du stöter på en utmaning. Detsamma gäller entreprenörskapet. Det krävs också ett starkt team som jobbar med forskningen samt företaget. Det finns många likheter. Det finns också skillnader som i sin tur skapar en spännande och otrolig lärorik dynamik.

På vilket sätt har dina erfarenheter från entreprenörsvärlden påverkat ditt forskningsarbete?
Jag hoppas och tror att jag kan bidra med erfarenheter och tankar till mitt forskarteam. Så att de får utökat nätverk och tankar kring sin egen roll i samhället och hur de kan påverka med sin forskning. Och att det ger utväxling för vår gemensamma forskning. Jag tycker också att det påverkat mig i det att jag hela tiden blir exponerad av en bredare typ av åsikter och tankar från två olika världar. Det gör att jag har större förståelse för andra dimensioner och värden av forskningen, än jag hade tidigare.

Vilka tips skulle du ge till unga forskare som funderar över att bli entreprenörer?
Våga göra det som känns obekant och otryggt, du kommer lära dig från varje ny upplevelse och det kommer berika dig och ditt liv. Du kommer kunna skapa jobb och spännande möjligheter för andra människor framåt. Var beredd att lyssna och att lära och se till att omge dig med mentorer du litar på och som du kan prata med om allt möjligt.

Tänk om texten på menyn du håller i på middagsresturangen kunde lysa eller kanske till och med röra på sig? Det tänkte grundarna till Inuru också. Idag tillverkar de displayer som kan integreras på precis vilken yta som helst. Idén föddes på en sushirestaurang i Berlin. Patrick Barkowski och Marcin Ratajczak ville skapa en billig display som kunde integreras på valfri yta. Displayen kan visa egentligen vad som helst. Kanske utgångsdatumet eller, som grundarna tänkte när de kom på idén, för att göra menyn på restaurangen lite roligare. Det man hoppas uppnå med INURU handlar egentligen inte om displayer eller menyer. Målet med bolaget är att skapa en cirkulär ekonomi med återanvändbara förpackningar. Detta ska man genomföra med OLED-displayteknik som trycks på olika förpackningar och kan bytas ut när förpackningen ska förmedla någonting annat. En lysande förpackning ska göra förpackningsbranschen mer hållbar Förhoppningen är att tekniken ska hjälpa till att ersätta material som lätt går sönder, exempelvis papper och plast. Deras mer robusta elektronik är ersättaren. INURU har idag en rad olika produkter. Däribland finns bland annat Atomic Touch och Atomic Beat. När någon håller i en Atomic Touch-produkt tänds displayen medan en Atomic Beat följer rytmen till musiken. Se hur det kan fungera [embed]https://www.youtube.com/watch?v=5JmQETnXi9o[/embed] Läs fler lysande nyheter från Brave New Business En lampa gjord av apelsinskal En lysande resa för diabetes Billjus ”pratar” i framtiden

Lysande förpackning för hållbarhet

Tänk om texten på menyn du håller i på middagsresturangen kunde lysa eller kanske till och med röra på sig? Det tänkte grundarna till Inuru också. Idag tillverkar de displayer som kan integreras på precis vilken yta som...

Läs hela artikeln
Nu har en designer i Italien skapat den första lampan helt gjord av apelsinskal. Materialet är ett biomaterial som är 100 procent komposterbart och cirkulärt. Bakom Ohmie, The Orange Lamp, står den Italienska designern Krill Design. Lampan är producerad av apelsiner från Sicilien. Varje produkt är unik eftersom apelsinernas kvalitet och färg varierar. För att producera en Ohmie krävs omkring 2–3 apelsiner. Enligt designerns egna beräkningar genererar det en besparing på cirka ett kilo koldioxid för varje lampa. Krill design har skapat en lampa helt gjord av apelsinskal Ohmie är framtagen för att minska matavfall och samtidigt förändra designbranschen till att bli än mer hållbar och cirkulär. Framställningen av lampan sker i ett stycke genom 3D-printning, och den färdiga produkten behåller doften av apelsin samtidigt som ytan bevarar strukturen från apelsinskalet. Med sin lampa hoppas företaget kunna inspirera andra designers att använda matavfall för att skapa snygga och funktionella produkter.   Läs fler hållbara nyheter från Brave New Business Alger renar luft med hjälp av hoppborg Ny designprodukt av förbrukade vindkraftverk Impossible Plastics återvinner ”omöjlig” plast

En lampa gjord av apelsinskal

Nu har en designer i Italien skapat den första lampan helt gjord av apelsinskal. Materialet är ett biomaterial som är 100 procent komposterbart och cirkulärt.

Bakom Ohmie, The Orange Lamp, står den Italienska designer...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.