Han tillverkar skidstavar i bambu

Fabian Rimfors har tagit över sin gammelmorfars tillverkning av skidstavar. Idag producerar han hållbara skidstavar i bambu hemma på Österlen.
– Det är precis vad som behövs för att få lite hållbarhetstänk i skidvärlden, säger han.

Under flera år har Fabian Rimfors burit tanken att börja tillverka sina egna skidstavar. Ända sedan 30-talet då hans gammelmorfar introducerade alpin skidåkning i Sverige har släkten varit passionerade skidåkare. Bambustavarna var patenterade redan på hans tid och idag har Fabian startat egen tillverkning med målet att etablera den på fritiden.

Tillverkningsprocessen är enkel. De olika delarna monteras ihop manuellt. Aluminiumhylsorna för trugorna, den cirkelformade biten längst ner på staven, kommer från Sverige. Handtag, truga och spets levereras från Slovenien. Handremmarna vävs maskinellt av återvunnen polypropylen i Kina och bambun köps av en grossist i Nederländerna.

I framtiden vill Fabian hitta ett odlarkooperativ eller en familj att köpa bambun av.
– Jag vill gärna köpa bambun från Sydostasien så att kunderna kan se var deras pengar hamnar och gör nytta, säger han.

Flera fördelar med bambu

Skidstavar bambu Rimfors

Fördelarna med den här typen av skidstavar är många i jämförelse med ”vanliga” aluminiumstavar. Vikten är likvärdig, ungefär 250 gram per stav, men bambu är tåligare än aluminium vad gäller böjlighet. Det är enklare att böja en aluminiumstav men svårare att räta ut ordentligt igen, istället knäcks den ofta när man försöker.

Bambuns fördel är att om staven knäcks så spricker den längs med fibrerna, vilket underlättar lagning. Med en vanlig tejpbit kan staven bli funktionsmässigt lika bra igen.

– Just det hände under en igloo-expedition genom Marsfjällen med ett gäng kompisar. Mitt lag testade då 30-talsutrustning och hade gamla bambustavar med lädertrugor. En av oss knäckte en stav men efter två varv tejp runt brottet var den som ny igen, berättar Fabian Rimfors.

Vill inspirera till miljöengagemang

– Det gav mig ytterligare vatten på kvarnen och efter det har jag varit helt säker på att jag ville börja tillverka mina egna bambustavar, fortsätter han.

Fabians mål är att inspirera andra i skidbranschen till fler initiativ mot klimatförändringarna.

– Bambustavarna är mycket hållbara. De håller längre än vanliga stavar och är enkla att laga genom att byta ut bambupinnen när den är förbrukad. Som växt är bambu också en av de lämpligaste för att binda koldioxid, säger han.

Som mål att behålla passionen

Hans långsiktiga mål är att nå en bra balans mellan stavtillverkning och familj.

– Jag vill ha min tid med familjen på fritiden och samtidigt leverera bambustavar till andra passionerade skidåkare. Jag vill inte vara beroende av stavtillverkningen. Det tror jag viktigt för att behålla passionen, säger entreprenören Fabian.

I Gnosjöregionen hittade han en samarbetspartner som kunde hjälpa honom förverkliga sin vision om hållbara skidstavar.

– Jag är jätteglad att Gnosjö Automatsvarvning och mina andra leverantörer låter mig ta små steg för det är inte alla som tycker det är lönsamt att tillgodose de små behoven. Mitt bästa tips för att lyckas är att vara passionerad och våga testa sina idéer, avslutar han.

Brave news
Entreprenörstävlingen Venture Cup har startat en ny plattform för idégenerering. Syftet är att hitta lösningar kring utmaningar som pandemin har orsakat. Under namnet Corona Cup vill de medverkande använda innovation som ett medel för att hitta vägen ur krisen. – Innovation och entreprenörskap är verktyg för att ta sig ur en kris. Att skapa Corona Cup var ett sätt för oss att agera och det väckte många entreprenörers intresse. Vi fick mycket positiv feedback, säger Alexandra Björk, vd på Venture Cup.

Skicka positiva signaler

Just nu samlas och utvärderas samtliga idéer som på olika sätt ska kunna hjälpa i rådande situation. Bland annat ska den nya plattformen ge möjlighet till att nå ut till aktörer som kan bidra till att förverkliga enskilda idéer. Venture Cup har lanserat det nya formatet tillsammans med Almi Väst, Umeå kommun, SEB, Delphi, High Five, Win Guard och Chalmers Ventures. – Vi vill visa på hjälp, stöd, vägledning och samtidigt skicka positiva signaler. Det absolut mest värdefulla är processen och nätverket man kan skapa sig genom vår plattform, chansen att få prata och få kontakt, säger Alexandra Björk. Enligt henne kom idén till att starta Corona Cup från att skifta fokus från ett samhälle i panik till att vara lösningsorienterad.

Skifta fokus med hjälp av synergier

Plattformen ska allaredan ha blivit en mötesplats för synergieffekter och framtida projekt på olika nivåer. – Det har i alla fall blivit initiala samarbeten och projekt som förhoppningsvis redan innan hösten kan landa i någonting konkret. Det mest konkreta samarbete har skapats i regionen Stockholm. Där har vi en dialog med Stockholm Stad med ett projektformat och ett flertal olika frågeställningar, förklarar hon. I intervjun med Brave New Business konstaterar Alexandra Björk tre ändamål bakom initiativet: att driva fram nya affärsmodeller som är anpassade efter de nya förutsättningarna, att skapa nya företag för de som har blivit av med sina jobb och att teama upp olika aktörer som kan hjälpa varandra.

Hjälpa varandra med framtida affärsidéer

I framtiden ska plattformen fördjupa dialogen med olika samhällsaktörer och organisatörer. – Nästa steg är att nischa in olika problemlösningar och kategorisera det på olika sätt för att jobba åt olika branscher eller regioner. Var nånstans kan vi göra en konkret nyttja? Vi vill verka där konsekvenserna av pandemin uppstår på olika sätt i samhället och jobba mer efter beställning, förklarar hon. Vilka tips skulle du ge unga innovatörer i en tid av ekonomisk kris? – Det låter klyschigt men det man får tänka på är att det är nu det bör vara som tuffast. Det man klarar nu kommer att bli så mycket enklare i en vanlig tid. Situationen har lett till en annan förstöelse för att testa sig fram och testa nytt. Det är nu mer än någonsin som man kan vara modig, säger Alexandra Björk. – Dessutom finns det mycket tillgång till kunskap och hjälp just nu. Nu är alla mer mottagliga för innovativa idéer och det går att hitta möjligheter som vanligtvis inte finns. Många organisationer är mer öppna. Krisen gör folk och organisationer ängsliga men också öppna för förändring, sammanfattar hon.
Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorier. William Linné, Leo Righetti, Fredrik Degen och Axel McCarthy är entreprenörerna bakom det innovativa tvättmedlet. Tillsammans driver de Neptun UF. Under UF-året har de gått från noll kunskap till experter inom ämnet naturliga tvättmedel. – Vi har utvecklat vår produkt från grunden och under tre månaders tid fick vi testa oss fram till en produkt med rätt konsistens, hållbarhet och koncentration, säger företagets vd William Linné. Bland research och husmorsknep hittade de så kallade tvättnötter med samma egenskaper som det tvättmedel de själva ville ta fram. Nötterna innehöll nämligen naturens egna tvättmedel, Saponin, men de fraktades hela vägen från Indien och tappade där med en del i hållbarhetsvisionen. Slutligen kom de fram till att hästkastanjen, som är välutbredd i Sverige, innehåller samma ämne och därför skulle kunna användas på samma sätt.

Med hållbarhet i fokus

Affärsidén bygger på tre punkter, att bidra till renare vatten, renare kläder och ett renare samvete för konsumenten. Tvättmedlet är 100 procent naturligt och utvunnet ur kastanjer. Alla restprodukter komposteras och kastanjeträdet går att skörda om och om igen. Inte nog med att tvättmedlet är hållbart är råvaran en bidragande faktor för en bättre miljö. Kastanjeträden hjälper nämligen till att binda koldioxid i luften. – Vi skapar bättre förutsättningar för klimatet över hela världen eftersom hästkastanjen är en kastanjart utbredd över hela världen. Därmed är vårt tvättmedel inte bara en klimatsmart lösning för vattenmiljön utan också för att det kan produceras lokalt i hela världen, förklarar vd William.

Prisbelönt innovation

Under den regionala UF-tävlingen tog de unga entreprenörerna hem första pris i tre kategorier, årets innovation, årets vara och årets monter. Deras tre förstaplaceringar gav dem också en biljett till SM som anordnades under tisdagen. Där fick de ta emot FedEx Acess Award. Entreprenörerna har planer på att sadla om sitt företag från UF-företag till aktiebolag inom en snar framtid. Och de känner sig redo att låta varumärket växa sig ännu starkare på marknaden. – Vi är redan etablerade i Sverige och har ett samarbete med flera livsmedelsbutiker. Till en början ser vi fram emot att bli ännu starkare på vår nationella marknad men vi har planer på att etablera oss bland annat i länder där vi vet att vattenmiljön inte håller vår svenska standard, avslutar han.

Tvätta kläderna med kastanj

Fyra unga entreprenörer från Stockholm har skapat och utvecklat ett naturligt tvättmedel baserat på den svenska hästkastanjen. Deras innovativa idé har kammat hem första pris i tre av Ung Företagsamhets tävlingskategorie...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.