Andreas Stridkvist, 28 år, har alltid varit fast besluten om att ta tillvara, utveckla och förvalta det arv han bär med sig i Lyrestads Gjuteri. Ett arv som idag blivit en nysatsning under namnet Lursta Cast Iron – premiumprodukter för köket.
När Andreas började fundera på hur han kunde utveckla det gamla gjuteriet i Lyrestad, som hans farfar startade redan 1955, såg han en utmaning i att bättre ta tillvara gjuteriets resurser. En utmaning som ledde fram till vad som idag är Andreas eget varumärke, Lursta Cast Iron.
Lursta Cast Iron startade han så sent som i slutet på 2021, men redan tidigare i år fick han ta emot pris på Mariestads näringslivsgala för årets innovation med motiveringen ”För smarta produkter som harmoniserar tidens krav på återvinning och lokal produktion”.
Alla produkter tillverkas av återvunnen metall från den lokala skrothandlaren, all energi kommer från förnybara källor, och formarna som produkterna gjuts i används om och om igen. Satsningen har tagit en traditionell industri in i framtiden. Och konceptet har landat i samarbeten med såväl svenska kockar som restauranger.
– Att genomföra förändringar i en traditionell bransch som under århundraden fungerat likadant är definitivt en utmaning. Industrin har väl en tendens att dras med gamla rykten om att den ska vara smutsig och tung. Med min nysatsning vill jag visa en modern industri som använder ett gammalt hantverk. Mitt mål var redan från början att hitta lösningar som utnyttjar resurserna bättre. Och det har också resulterat i att vi har blivit mer hållbara, säger Andreas Stridkvist.
Vad gör du om tio år?
– Förhoppningsvis samma sak som idag. Jag hoppas att jag är stolt över vad vi har åstadkommit men långt ifrån nöjd. Jag vill fortsätta titta framåt och hitta nya vägar att utvecklas. Inte bara för min egen skull utan för hela branschen.
Läs fler intervjuer från Brave New Business
90-årig uppfinnare gör succé i Draknästet