Bild: Brickscale

Han skapar PR med legomodeller

Den 20-årige David Gustafsson skapar PR med hjälp av legobyggen åt både stora och små företag. Med sitt eget företag Brickscale har han idag kunder i flera länder. Hans dröm är att en dag få jobba tillsammans med danske Lego.

Det är ovanligt att en 20-åring har 19 års erfarenhet av sin affärsidé, men David Gustafsson har byggt med Lego sedan han fick sina första bitar ett år gammal. Idag driver han eget bolag på heltid och säljer legomodeller med syftet att marknadsföra och uppmärksamma enskilda företag och personer.

Davids brinnande intresse för byggkonsten har alltid varit en självklarhet. Men det var först när han skulle driva UF-företag som en del i entreprenörskursen under gymnasiet som han slogs av idén att kombinera sin största hobby med att driva eget bolag.

Småskalig start med lärorika misstag

Företagandet började som en kurs i skolan där David tillsammans med en kompis undersökte marknaden för legominiatyrer. Då kom inspirationen från utländska konstnärer verksamma i branschen. Han ville skapa PR med hjälp av Lego.

– Vi testade att sälja inom fordonsbranschen, bostads- och byggbranschen samt trafik- och infrastrukturbranschen, där vi fann olika intresse och därmed det som blivit min framgång, säger David.

Början var samtidigt inte helt lätt och han fick lära sig av egna misstag. Att han exempelvis hade en för bred affärsidé och försökte fokusera på övergripande på flera områden istället för att fokusera helhjärtat på ett område. Idag driver han själv bolaget vidare, helt utan sponsring, och har riktat in sig på de branscher som visat störst intresse för idén under UF-året. Dessa är främst bygg- och bostadsbranschen och trafik- och infrastrukturbranschen.

Till den som vill starta eget tycker David att det allra viktigaste är att tro på sin egen affärsidé och inte ge upp när man möts av motgångar.

– Var envis och tro på din idé helt enkelt, då kommer andra också tro på den, tycker han.

En verklighet i Lego

Ända sedan starten av företagsresan har hans största fokus legat på modeller av fastigheter. Dessa används för visualisering och presentation för bygg och bostadsföretag. Han tillverkar också byggsatser utifrån kundens önskemål, som ofta används som give-away eller profilprodukter.

– Det förekommer även roliga specialprojekt ibland. Jag har till exempel byggt en fullskalig höjdhoppsställning och ribba åt Stefan Holm. Jag byggde också 20 unika Lanciabilar till ett mångmiljonprojekt i Italien för att hylla den klassiska rallybilen Lancia Delta, berättar David.

Bil i Lego

Vara först i Sverige med certifikat

Den stora visionen är att företagandet ska ge honom tillräckligt mycket kunskap för att i framtiden kunna jobba direkt med byggleksakskoncernen och bli en certifierad byggare. Det innebär möjligheten att vara med i riktigt stora byggprojekt.

– Det finns ingen certifierad legobyggare i Sverige så jag hoppas att jag i framtiden kan vara den första, säger David.

På fritiden har han andra drömprojekt. Ett projekt han skulle vilja ta sig an är en fullskalig Volvo V70 byggd i Lego. Om möjligheten finns skulle han vilja bygga den i körnade skick.

– Det skulle utan tvekan vara den dyraste V70 någonsin. Det skulle krävas mellan 200 000 – 500 000 bitar, förklarar han.

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.