Kozhin Mo vill göra skönhetsbranschen lättillgänglig för alla med ett ”Uber” för skönhet. Med B-DOOR, Beauty to your door, kan behandlare och kund kopplas ihop och mötas i hemmet, på kontoret eller varför inte på hotellet i stan? Brave New Business tog ett snack med Kozhin om hur hans drömmar blev till verklighet.
Hej Kozhin, kan du berätta vem du är?
Jag är en helt vanlig kille med stora drömmar. Efter att ha flytt krig, och varit med om flera nära döden-upplevelser på väg till ett tryggare land, förstod jag att klagan på min bakgrund och hur tufft och orättvist livet är inte kommer bidra till att komma närmare mina drömmar. Där och då bestämde jag mig för att börja jobba för dem i stället. Och det är den personen jag är i dag.
När möjligheten dök upp att starta bolag, var det självklart att satsa?
Självklart tvivlade jag och ifrågasatte mig själv. Jag funderade ganska mycket på det som kunde gå snett, men samtidigt kände jag ”tänk om allt jag drömmer om blir precis så som jag föreställt mig”. Där och då satsade jag.
Hur går man egentligen från dröm till verklighet?
Att ha en vision är viktig men det är lätt att man fastnar där. Det viktigaste steget är att testa sig fram och våga ta action i det man drömmer om. I dag är det lätt att analysera behov och risker i och med sociala medier och det faktum att vi kan få information från stora delar av världen. Dessutom kommer man långt bara på att våga ställa frågor till människor.
Du har startat ett Uber för skönhet – hur kommer man på en sådan idé?
Det finns två anledningar till att jag startade just det här. Dels visste jag att jag ville starta eget bolag inom skönhet men insåg ganska snabbt att det är en tidskrävande och dyr bransch med stor konkurrens. Så jag började tänka utanför boxen för att hitta andra sätt att närma mig drömmen, vilket lade grunden för B-DOOR.
En annan anledning till att jag utvecklade just B-DOOR var för att jag tidigt i processen förstod att branschen inte är tillgänglig för alla på ett smidigt sätt. Det gäller bland annat människor med funktionsvariationer och de som är äldre. Så jag ville göra tjänster inom hälsa och skönhet mer lättillgängliga för alla. Och på köpet skapade vi en smidig plattform för alla de som jobbar inom branschen men som kanske saknar en egen kundbas.
Men vad är det B-DOOR gör egentligen?
Kort och gott är B-DOOR en teknisk plattform som består av två appar. I apparna kan man både ta emot jobb och beställa behandlingar till sitt hem, kontor eller hotell. Svårare än så är det inte.
Hur ser framtiden ut?
B-DOOR har som mål att göra skönhetsrelaterade tjänster tillgängliga oavsett var du befinner dig. Samtidigt vill vi göra arbetsmarknaden större och mer flexibel för den som är behandlare. Eftersom marknaden fortfarande är relativt outforskad finns det stora möjligheter att utveckla vår plattform till något riktigt bra.
Vad inspirerar dig?
Jag tycker att det finaste man kan göra är att skapa något som kan förenkla någon annans liv. Det blir jag inspirerad av.
Om du fick säga något till 15-åriga Kozhin, vad skulle du säga?
Att andras åsikter inte kommer att vara din verklighet i framtiden.
Vad är ditt bästa tips till någon som vill bli entreprenör?
Gör det inte bara för pengarna och se inte bolaget som enbart ett jobb. Sätt dina egna mål, dröm stort och hämta inspiration från personer som redan har lyckats med det som du vill åstadkomma.
Se fler av Brave New Business intervjuer med entreprenörer
Från Kalmar till Hollywood med solglasögon