Han har startat ett Uber för skönhetsbranschen

Kozhin Mo vill göra skönhetsbranschen lättillgänglig för alla med ett ”Uber” för skönhet. Med B-DOOR, Beauty to your door, kan behandlare och kund kopplas ihop och mötas i hemmet, på kontoret eller varför inte på hotellet i stan? Brave New Business tog ett snack med Kozhin om hur hans drömmar blev till verklighet.

Hej Kozhin, kan du berätta vem du är?
Jag är en helt vanlig kille med stora drömmar. Efter att ha flytt krig, och varit med om flera nära döden-upplevelser på väg till ett tryggare land, förstod jag att klagan på min bakgrund och hur tufft och orättvist livet är inte kommer bidra till att komma närmare mina drömmar. Där och då bestämde jag mig för att börja jobba för dem i stället. Och det är den personen jag är i dag.

När möjligheten dök upp att starta bolag, var det självklart att satsa?
Självklart tvivlade jag och ifrågasatte mig själv. Jag funderade ganska mycket på det som kunde gå snett, men samtidigt kände jag ”tänk om allt jag drömmer om blir precis så som jag föreställt mig”. Där och då satsade jag.

Hur går man egentligen från dröm till verklighet?
Att ha en vision är viktig men det är lätt att man fastnar där. Det viktigaste steget är att testa sig fram och våga ta action i det man drömmer om. I dag är det lätt att analysera behov och risker i och med sociala medier och det faktum att vi kan få information från stora delar av världen. Dessutom kommer man långt bara på att våga ställa frågor till människor.

Du har startat ett Uber för skönhet – hur kommer man på en sådan idé?
Det finns två anledningar till att jag startade just det här. Dels visste jag att jag ville starta eget bolag inom skönhet men insåg ganska snabbt att det är en tidskrävande och dyr bransch med stor konkurrens. Så jag började tänka utanför boxen för att hitta andra sätt att närma mig drömmen, vilket lade grunden för B-DOOR.

En annan anledning till att jag utvecklade just B-DOOR var för att jag tidigt i processen förstod att branschen inte är tillgänglig för alla på ett smidigt sätt. Det gäller bland annat människor med funktionsvariationer och de som är äldre. Så jag ville göra tjänster inom hälsa och skönhet mer lättillgängliga för alla. Och på köpet skapade vi en smidig plattform för alla de som jobbar inom branschen men som kanske saknar en egen kundbas.

App funkar som ett uber för skönhetsbranschen

Men vad är det B-DOOR gör egentligen?
Kort och gott är B-DOOR en teknisk plattform som består av två appar. I apparna kan man både ta emot jobb och beställa behandlingar till sitt hem, kontor eller hotell. Svårare än så är det inte.

Hur ser framtiden ut?
B-DOOR har som mål att göra skönhetsrelaterade tjänster tillgängliga oavsett var du befinner dig. Samtidigt vill vi göra arbetsmarknaden större och mer flexibel för den som är behandlare. Eftersom marknaden fortfarande är relativt outforskad finns det stora möjligheter att utveckla vår plattform till något riktigt bra.

Vad inspirerar dig?
Jag tycker att det finaste man kan göra är att skapa något som kan förenkla någon annans liv. Det blir jag inspirerad av.

Om du fick säga något till 15-åriga Kozhin, vad skulle du säga?
Att andras åsikter inte kommer att vara din verklighet i framtiden.

Vad är ditt bästa tips till någon som vill bli entreprenör?
Gör det inte bara för pengarna och se inte bolaget som enbart ett jobb. Sätt dina egna mål, dröm stort och hämta inspiration från personer som redan har lyckats med det som du vill åstadkomma.

 

Se fler av Brave New Business intervjuer med entreprenörer 

Från Kalmar till Hollywood med solglasögon

20-åringen som tog sitt bolag från UF till Draknästet

Impossible Plastics återvinner ”omöjlig” plast

Brave news
Är industrin en bransch där vi har för låga förväntningar på våra medarbetare? Jag vill hävda att det är så. Kanske inte på alla arbetsplatser men på alldeles för många. Skulle förväntningarna vara tillräckliga skulle det finnas yrkesstolthet – och det är något som allt för ofta saknas. Inte minst vad gäller nästa generations medarbetare. Jag har turen att få vara på en industri där jag får utvecklas i min roll. Och jag tror att många med mig är nöjda med ledningens förväntningar. På Gnosjö Automatsvarvning har medarbetarna nämligen en genomsnittlig arbetstid på företaget i 10,5 år samtidigt som frisknärvaron uppgår till 95 procent (enligt siffror från hållbarhetsrapporten 2020). Men när jag pratar med andra upplever jag många gånger att det inte ser ut så här på alla arbetsplatser. Varför? Det har jag tyvärr inte svaret på. Men jag tror att låga förväntningar på medarbetaren kan vara en anledning. När industrin sedan länge brottas med ett smutsigt rykte kan det upplevas svårt att tvätta bort fördomar och påhittade tankemönster. Men precis som i alla branscher sker kontinuerlig utveckling. Och jag vågar påstå att utvecklingen i industrin minsann går fort. Jag tror att en stor del av den problematik som har grundat de dåliga ryktena handlar om att vi inte alltid har varit så bra på att uppskatta våra medarbetare och ge dem utrymme för personlig utveckling. Kanske har vi rent av varit kass på att låta individen ta eget ansvar över sådant som en vd eller ägare anser är dennes uppgift. Samtidigt anser jag att yrket i sin helhet inte bär den stolthet det borde. För det är ju trots allt tack vare industrin som Sverige har blivit ett så rikt och framgångsrikt land som det är idag. Jag säger det ofta men det tål att sägas igen – unga har ingen bild av industrin. Och tyvärr tror jag att många vuxna inte har det heller. Eller i alla fall inte en bild som grundar sig i en egen uppfattning av branschen. Det tycker jag är ett tydligt tecken på att vi tillsammans behöver öka yrkesstoltheten på våra arbetsplatser. Så att våra medarbetare också blir de ambassadörer vi behöver för att krossa normer och skapa en nyanserad bild av industrin. Som den moderna, högteknologiska och utvecklingshungriga bransch den är. Men det finns en sak som är positiv med att bilden av industrin inte finns överhuvudtaget. Vi kan bidra för att skapa precis den bild vi önskar. Och det tror jag att vi lyckas med först när vi höjer förväntningarna på våra medarbetare. För att varje individ behöver känna att den gör ett viktigt jobb. Så även på den lokala industrin. Är du med mig?   ~ Industrihälsningar från Elin. Jag heter Elin Elmersson och är industri- och teknikkommunikatör på tillverkningsindustrin Gnosjö Automatsvarvning. Jag är också industribloggare på Brave New Business. Häng med! Läs Elins tidigare blogginlägg Jag utmanar dig att våga skryta! ”Man vill ju inte hamna i industrin” Industrin skriker efter arbetskraft
För att ta tillvara svinn, minska klimatpåverkan och samtidigt erbjuda ett nyttigare alternativ till hundgodis grundades Glufs. Med musselmjöl och potatis har företaget lyckats skapa ett näringsrikt hundgodis. Bakom innovationen ligger flera år av utveckling och samarbeten. Allt för att ta fram ett hundgodis som är lika bra för klimatet som för hunden. Tillsammans med agronom, veterinär och forskningsinstitut tog det tre år att gå från idé till kommersiell produkt. Ett hundgodis som är både svinnsmart och gott, i alla fall om du frågar Glufs egen ”testhund” Buster. Godiset består till största delen av blåmusslor. Musslorna som används är de som inte klarat sig hela vägen till matbordet för att de antingen varit små eller inte sett ut som en ”bra” mussla ska. Innehållet i godbitarna är bara naturliga ingredienser så som musselmjöl och potatis. Musselmjölet tas dessutom från en annan svensk startup, nämligen Musselfeed, som tagit fram ett klimatsmart och proteinrikt livsmedelstillskott gjort på musselskal. Och anledningarna till att musslan är en bra råvara är många. Dels innehåller den lilla havsvarelsen stora mängder protein och vitaminer så som Omega 3 och Omega 6, dels bidrar musslorna till att rena haven. Ett smart val för såväl klimat som människa och hund helt enkelt.   Läs fler nyheter från Brave New Business Nya mindre vindkraftverk gör hushåll självförsörjande på el 90-årig uppfinnare gör succé i Draknästet En lampa som lyser upp liv

Bra hundgodis med sämre blåmusslor

För att ta tillvara svinn, minska klimatpåverkan och samtidigt erbjuda ett nyttigare alternativ till hundgodis grundades Glufs. Med musselmjöl och potatis har företaget lyckats skapa ett näringsrikt hundgodis.

Bakom i...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.