Han har startat ett Uber för skönhetsbranschen

Kozhin Mo vill göra skönhetsbranschen lättillgänglig för alla med ett ”Uber” för skönhet. Med B-DOOR, Beauty to your door, kan behandlare och kund kopplas ihop och mötas i hemmet, på kontoret eller varför inte på hotellet i stan? Brave New Business tog ett snack med Kozhin om hur hans drömmar blev till verklighet.

Hej Kozhin, kan du berätta vem du är?
Jag är en helt vanlig kille med stora drömmar. Efter att ha flytt krig, och varit med om flera nära döden-upplevelser på väg till ett tryggare land, förstod jag att klagan på min bakgrund och hur tufft och orättvist livet är inte kommer bidra till att komma närmare mina drömmar. Där och då bestämde jag mig för att börja jobba för dem i stället. Och det är den personen jag är i dag.

När möjligheten dök upp att starta bolag, var det självklart att satsa?
Självklart tvivlade jag och ifrågasatte mig själv. Jag funderade ganska mycket på det som kunde gå snett, men samtidigt kände jag ”tänk om allt jag drömmer om blir precis så som jag föreställt mig”. Där och då satsade jag.

Hur går man egentligen från dröm till verklighet?
Att ha en vision är viktig men det är lätt att man fastnar där. Det viktigaste steget är att testa sig fram och våga ta action i det man drömmer om. I dag är det lätt att analysera behov och risker i och med sociala medier och det faktum att vi kan få information från stora delar av världen. Dessutom kommer man långt bara på att våga ställa frågor till människor.

Du har startat ett Uber för skönhet – hur kommer man på en sådan idé?
Det finns två anledningar till att jag startade just det här. Dels visste jag att jag ville starta eget bolag inom skönhet men insåg ganska snabbt att det är en tidskrävande och dyr bransch med stor konkurrens. Så jag började tänka utanför boxen för att hitta andra sätt att närma mig drömmen, vilket lade grunden för B-DOOR.

En annan anledning till att jag utvecklade just B-DOOR var för att jag tidigt i processen förstod att branschen inte är tillgänglig för alla på ett smidigt sätt. Det gäller bland annat människor med funktionsvariationer och de som är äldre. Så jag ville göra tjänster inom hälsa och skönhet mer lättillgängliga för alla. Och på köpet skapade vi en smidig plattform för alla de som jobbar inom branschen men som kanske saknar en egen kundbas.

App funkar som ett uber för skönhetsbranschen

Men vad är det B-DOOR gör egentligen?
Kort och gott är B-DOOR en teknisk plattform som består av två appar. I apparna kan man både ta emot jobb och beställa behandlingar till sitt hem, kontor eller hotell. Svårare än så är det inte.

Hur ser framtiden ut?
B-DOOR har som mål att göra skönhetsrelaterade tjänster tillgängliga oavsett var du befinner dig. Samtidigt vill vi göra arbetsmarknaden större och mer flexibel för den som är behandlare. Eftersom marknaden fortfarande är relativt outforskad finns det stora möjligheter att utveckla vår plattform till något riktigt bra.

Vad inspirerar dig?
Jag tycker att det finaste man kan göra är att skapa något som kan förenkla någon annans liv. Det blir jag inspirerad av.

Om du fick säga något till 15-åriga Kozhin, vad skulle du säga?
Att andras åsikter inte kommer att vara din verklighet i framtiden.

Vad är ditt bästa tips till någon som vill bli entreprenör?
Gör det inte bara för pengarna och se inte bolaget som enbart ett jobb. Sätt dina egna mål, dröm stort och hämta inspiration från personer som redan har lyckats med det som du vill åstadkomma.

 

Se fler av Brave New Business intervjuer med entreprenörer 

Från Kalmar till Hollywood med solglasögon

20-åringen som tog sitt bolag från UF till Draknästet

Impossible Plastics återvinner ”omöjlig” plast

Brave news
På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.