Bild: 2030collective

Gymnasiekillar föreläser om sexuellt våld

Kalmarentreprenörerna Isac Myrbäck, 18år, och Arvid Edén, 17 år, arbetar med förebyggande föreläsningar mot sexuella övergrepp och trakasserier. Tillsammans vill de vara med och nå de globala målen 2030.

Det var när Isac och Arvid hade läst en artikel som affärsidén för UF-företaget ”2030 Collective” föddes. Publicerat av LoveandHopeSweden på Instagram rapporterade den om en gruppvåldtäkt i Fittja 2016. Berörda av händelserna ville de ta sig an problemet med sexuella övergrepp och trakasserier.

– De flesta har någon i sin närhet som blivit utsatt för sexuellt våld, övergrepp eller trakasserier. Det kan vara vem som helst som blir utsatt. Kanske en mamma, en flickvän eller en kompis, säger Isac.

Idag föreläser de i förebyggande syfte på olika gymnasieskolor i Kalmar län. Problemet med sexuellt våld anser de vara aktuellt överallt, inte bara i Sverige.

– Det spelar ingen roll om människor tycker att det är ett problem eller inte. Det är ett problem och det existerar överallt såväl lokalt som nationellt och internationellt, säger Arvid.

Kontaktnät för hjälpsökande

Båda två är överens om att det krävts mod för att föreläsa på de lokala gymnasieskolorna. De beskriver en av de svårare situationerna de ställts inför som att föreläsa framför sina vänner och människor som endast är ett par år yngre än de själva.

– Vi har fått ta emot samtal av unga tjejer som berättar om sexuella trakasserier och ibland till och med våldtäkter som de blivit utsatta för. Vi vill kunna hjälpa även dem, säger Isac.

Företagarna vill inte bara hjälpa människor i förebyggande syfte. Tillsammans vill Isac och Arvid också vara en enkelt första kontakt för människor som blivit utsatta för någon form av sexuellt ofredande. De har skapat sig ett brett kontaktnät som sträcker sig från skolkuratorer till både Bris och Tjejjouren.

”Vi vill att företaget ska gå i konkurs”

Killarnas primära mål är att en dag tvingas sluta föreläsa om sexuella övergrepp och lägga ner företaget. Det långsiktiga målet är att alla sexualrelaterade brott ska elimineras.

– Vi vill att företaget i framtiden ska tvingas gå i konkurs, säger Isac.

– Jag tror att det är farligt att tänka att man har lyckats, då slutar man också utvecklas och göra saker bättre. När vi har nått vårt mål och när föreläsningen inte längre behövs, då har vi lyckats, avslutar Arvid.

På Global Fashion Summit i Köpenhamn har Allbirds introducerat en banbrytande kreation: En sko som påstås vara den första i världen som inte bidrar med några koldioxidutsläpp under sin livscykel. Innovationen bygger på regenerativ ull från Nya Zeeland och öppnar dörren till en mer miljövänlig framtid inom mode. Den nya M0.0NSHOT-sneakern från Allbirds är ett tekniskt mästerverk. Ovandelen är tillverkad av regenerativ ull från en gård i Nya Zeeland som binder mer koldioxid än den släpper ut. Detta gör skon till den första i sitt slag, med noll netto koldioxidutsläpp över sin livscykel. Det är ett stort steg mot hållbarhet inom modeindustrin och ett bevis på att naturligt härledda produkter är framtiden. Allbirds har även tänkt på förpackningen och transporten. Skon kommer att vacuumförpackas i bioplastpolyeten för att minska utrymmesbehovet under transporten. Dessutom planerar företaget att använda elektriska lastbilar och bio-bränsledrivna containerfartyg för att minska miljöpåverkan. Skons slutskede måste fortfarande dock lösas, det vill säga hur skons förpackning och dess olika plast- och bioplastkompositkomponenter ansvarsfullt kan kasseras och återvinnas. Något som hittills har visat sig vara svårt, om inte omöjligt. Men under tiden utveckling kring detta sker är Allbirds öppen för samarbete och delar gärna med sig av sina innovationer för att driva branschen mot en mer hållbar framtid. Skon kommer att börja säljas under våren 2024. Relaterade artiklar Världens snabbaste sko med AI Världens första 3D-printade klättringssko Nedbrytbara skor med hållbara materialet BioCirflex
En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor med varierande hörselkapacitet att känna musiken genom vibrationer och beröring. Detta teknologiska framsteg öppnar upp för inklusivitet och glädje som inte tidigare varit möjligt. För lite över ett år sedan gick musikern och teaterkonstnären Daniel Belquer med i ett team som hade som mål att förbättra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. De såg de kreativa sätt som dessa konsertbesökare använde för att uppleva musik, såsom att känna vibrationer genom ballonger eller vända högtalare mot golvet. Detta inspirerade dem att utveckla något ännu mer fantastiskt genom användning av den senaste teknologin inom VR. Resultatet blev Not Impossible Labs lansering av "Music: Not Impossible," ett projekt som dedikerar sig till att adressera sociala frågor med teknologisk innovation. VR-dräkterna, som har 24 vibrerande plattor, har redan demonstrerat sin potential, bland annat vid evenemanget "Tyst disco: En kväll av tillgänglighetsmagi" på Lincoln Center for the Performing Arts. Där fick 75 personer möjlighet att uppleva musiken oavsett deras hörselstatus. VR-DJ:n Paddy Hanlon skapade en unik symfoni av känslor som synkroniserades med musiken, och besökarna kunde själva anpassa ljudnivån med hörlurar. Detta banbrytande teknologiska framsteg öppnar dörrarna till en värld av inklusivitet, där musikens kraft kan upplevas av alla, oavsett hörsel. Relaterade artiklar VR ska göra navigation av stora fartyg säkrare Bli kvitt psykiska störningar med VR Digitala möten i en VR-miljö

VR-dräkt låter döva känna livemusik

En ny teknologi är på väg att förändra livemusikupplevelsen för personer som är döva eller har hörselskador. Med hjälp av VR-dräkter har en grupp innovatörer vid Not Impossible Labs skapat en unik möjlighet för människor...

Läs hela artikeln

    Brave New Business letar modiga entreprenörer

    Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


    Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.