Bild: 17sagor

Globala hållbarhetsmål för barn

Ett gäng gymnasietjejer i Stockholm har blivit prisbelönta för sina utbildande barnböcker om FNs 17 globala hållbarhetsmål. Eleverna har skapat ett koncept som ska inspirera småbarn till att göra sin vardag mer hållbar.

Hur lär man barn vikten av hållbar utveckling? Det är frågan entreprenörerna bakom UF-företaget 17sagor ställde sig i höstas. Idag har de fem gymnasietjejerna Ida Rönnberg, Julia Nordenskjöld, Betina Pierre, Saga Fjellheim och Emma Holmlund skrivit 17 barnböcker.

Böckerna handlar om karaktärerna Frida Frågvis och Fabbe Funderare, där varje bok är kopplad till ett av FN:s 17 globala måle för hållbar utveckling. Målet är att enkelt utbilda även de allra minsta.

Utbildning för alla åldrar

– Det är viktigt att alla får information. Det ska inte spela någon roll om man är 1 år eller 8 år. Alla kan vi göra något, även de minsta, säger Ida Rönnberg.

Böckerna ska vara till nytta för barn i alla åldrar och de är uppdelade i 3 segment. Ett för 1–2 åringar där en vuxen kan läsa texten och barnen kan titta på bilderna. Ett segment för 3–5 åringar där det finns diskussionsfrågor till vardera boken. För barn mellan 6–8 år tillkommer också instuderingsfrågor för att lära sig ännu mer via en egen webbkomplettering.

Affärsidé som skapar rubriker

UF-företaget blev tidigare i höstas inbjudna till Founder Institut där de pitchade sin idé för ett flertal investerare.  På plats fanns många nystartade aktiebolag världen över men 17sagor var det enda UF-företaget som deltog och som dessutom vann. Tjejerna tog emot en delad förstaplats och flera investerarna tyckte om idén. Utöver Founder Instituts goda betyg vann entreprenörerna också fem priser på den regionala UF-mässan.

– Det känns fantastiskt att vinna och vi vill absolut omvandla företaget till ett AB i framtiden, säger Betina Pierre.

Växa hållbart och globalt

Tillsammans har tjejerna sålt 3400 böcker under en kort tid och hoppas att i framtiden se sina barnboksfigurer även utanför böckerna. Tillsammans vill de skapa fler produkter med karaktärerna Frida Frågvis och Fabbe Funderare. I framtiden ser entreprenörerna stor möjlighet att byta bolagsform AB som fortsätter växa på marknaden.

– Ett första mål är att översätta böckerna. FN:s globala mål är inte bara aktuella i Sverige och vi vill sprida kunskapen till fler, säger Betina.

Tidningen Ny Teknik undersökte nyss frågan om hur Sveriges industri står sig i den globala konkurrensen. I ett samtal med branschexperter diskuterades industrins teknikdrivna strukturomvandling och vikten av nya digitala lösningar. Enligt experterna är kompetensförsörjning en av nycklarna till industrins framtidssäkring. – Den stora utmaningen ligger i att få fler små innovativa företag att växa och att säkerställa att det finns nödvändig kompetens inom landet, säger Jan-Eric Sundgren, senior rådgivare på Teknikföretagen i intervjun med Ny Teknik. – Det behövs en nationell kompetensstrategi likväl som en bred industriuppgörelse. Han diskuterade industrins vandel tillsammans med experterna Jenny Elfsberg, avdelningschef Innovationsledning på Vinnova och Elena Fersman, forskningsdirektör inom AI på Ericsson och adjungerad professor inom cyberfysiska system på KTH. Alla tre experter betonar betydelsen av klimatomställningen och industrins potential i ljuset av en strukuromvandling. – Som internationellt erkänt föregångsland inom hållbarhet bör vi sträva mot klimatneutral produktion och integrera hållbarhetsmålen (SDG) i utvecklingsarbete och affärsmodeller, förklarar exempelvis Jenny Elfsberg.

Svensk innovationsförmåga

Enligt henne står Sverige sig väl i den globala konkurrensen via hög automationsgrad, värdeskapande, effektivitet samt stor innovationsförmåga. – Vår strategi i den akuta covidkrisen har hjälpt oss att klara oss väl så här långt, och i omställningen som nu sker behöver vi hålla oss kvar som ett ledande, progressivt och kunskapsintensivt land, fortsätter hon. I samverkan mellan akademi, forskningsinstitut, nya startups och gammal industri ser hon en bra riktning för att förvandla forskning till lönsamma affärer även i framtiden.

Forskning och trovärdighet som konkurrensfördelar

– Forskningsavdelningar inom bolag och stark samverkan med akademin och forskningsinstituten gör att det senaste inom tekniken hamnar i industriella tillämpningar relativt snabbt, kompletterar expertkollega Elena Fersman. Hon ser dessutom en konkurrensfördel för svensk industrin i pålitlighet och trovärdighet. – Nu när ai och smart automation tar större och större plats i industriella produkter och tjänster måste vi se till att även vår ai är pålitlig och trovärdig, påpekar hon.
Det nystartade bolaget Potato Plastic ska utmana den traditionella plastbranschen med plast tillverkad av resterna från svensk potatis. Startupen är en del av Chalmers Ventures inkubator och en av sex deltagare i Female Founders 2020. Bakom Potato Plastic står Elin Tornblad och Hanna Johansson tillsammans med industridesignern Pontus Törnqvist. Deras bio-plast tillverkas enbart av potatisrester och vatten. Potatisplasten lämnar inga mikroplaster i naturen och är nedbrytbar i naturen redan efter två månader.

Plast för kompostering

Produkter tillverkade av potatisplast läggs i komposten efter användning. Däremot gör det ingen skada om de skulle hamna i en vanlig papperskorg eller återvinningskärlet för traditionell plast. Tidningen Dagens Industri var först med att uppmärksamma den innovativa produktidén.

Utmanar traditionell tillverkning

I dagsläget tillverkas bio-plasten småskaligt i ett labb men entreprenörerna tittar på alternativ för att skala upp produktionen av sin potatisplast. Som ett första case har de samlat ett antal e-handlare i ett samarbete för att testa tillverkningen av plastpåsar för leverans av varor. Materialet gör det möjligt att tillverka en rad traditionella plastprodukter helt biobaserat. Potatisplasten kan utmana tillverkningen av t.ex. engångsbestick, plastpåsar och andra engångsartiklar.

Svensk potatis blir plast

Det nystartade bolaget Potato Plastic ska utmana den traditionella plastbranschen med plast tillverkad av resterna från svensk potatis. Startupen är en del av Chalmers Ventures inkubator och en av sex deltagare i Female...

Läs hela artikeln

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.