Bild: 17sagor

Globala hållbarhetsmål för barn

Ett gäng gymnasietjejer i Stockholm har blivit prisbelönta för sina utbildande barnböcker om FNs 17 globala hållbarhetsmål. Eleverna har skapat ett koncept som ska inspirera småbarn till att göra sin vardag mer hållbar.

Hur lär man barn vikten av hållbar utveckling? Det är frågan entreprenörerna bakom UF-företaget 17sagor ställde sig i höstas. Idag har de fem gymnasietjejerna Ida Rönnberg, Julia Nordenskjöld, Betina Pierre, Saga Fjellheim och Emma Holmlund skrivit 17 barnböcker.

Böckerna handlar om karaktärerna Frida Frågvis och Fabbe Funderare, där varje bok är kopplad till ett av FN:s 17 globala måle för hållbar utveckling. Målet är att enkelt utbilda även de allra minsta.

Utbildning för alla åldrar

– Det är viktigt att alla får information. Det ska inte spela någon roll om man är 1 år eller 8 år. Alla kan vi göra något, även de minsta, säger Ida Rönnberg.

Böckerna ska vara till nytta för barn i alla åldrar och de är uppdelade i 3 segment. Ett för 1–2 åringar där en vuxen kan läsa texten och barnen kan titta på bilderna. Ett segment för 3–5 åringar där det finns diskussionsfrågor till vardera boken. För barn mellan 6–8 år tillkommer också instuderingsfrågor för att lära sig ännu mer via en egen webbkomplettering.

Affärsidé som skapar rubriker

UF-företaget blev tidigare i höstas inbjudna till Founder Institut där de pitchade sin idé för ett flertal investerare.  På plats fanns många nystartade aktiebolag världen över men 17sagor var det enda UF-företaget som deltog och som dessutom vann. Tjejerna tog emot en delad förstaplats och flera investerarna tyckte om idén. Utöver Founder Instituts goda betyg vann entreprenörerna också fem priser på den regionala UF-mässan.

– Det känns fantastiskt att vinna och vi vill absolut omvandla företaget till ett AB i framtiden, säger Betina Pierre.

Växa hållbart och globalt

Tillsammans har tjejerna sålt 3400 böcker under en kort tid och hoppas att i framtiden se sina barnboksfigurer även utanför böckerna. Tillsammans vill de skapa fler produkter med karaktärerna Frida Frågvis och Fabbe Funderare. I framtiden ser entreprenörerna stor möjlighet att byta bolagsform AB som fortsätter växa på marknaden.

– Ett första mål är att översätta böckerna. FN:s globala mål är inte bara aktuella i Sverige och vi vill sprida kunskapen till fler, säger Betina.

Coronaviruset har slagit hårt mot flera småföretag runt om i världen. Break Even är en av lösningarna som togs fram under årets hackaton, Hack the Crisis, och är en webbtjänst som ska hjälpa till att hålla småföretag vid liv. 3-6 april genomfördes, på uppdrag från Regeringen och DIGG, ett nationellt hackaton kallat Hack the Crisis. Som vinnare i kategorin "Rädda Företag" stod teamet bakom Break Even. De skapade och utvecklade en helt kostnadsfri plattform som ska användas för att hjälpa småföretag att överleva krisen. Aprit Gupta, upphovsman till Break Even, berättar i ett pressmeddelande att idén grundar sig i ett e-mail från en frisör. Frisören förklarade i sitt mejl att verksamheten riskerade att behöva stängas ner till följd av Covid-19 viruset. – ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta.

Hjälper lokala företag

Den kostnadsfria plattformen vänder sig till den enskilda kunden och lokala småföretag som drabbats hårt av rådande kris. På plattformen ges företag möjligheten att transparent vädja till sina kunder att handla hos dem. Samtidigt ser kunden vilka företag som har det tufft ekonomiskt och vilken eller vilka produkter och tjänster de behöver sälja för kunna fortsätta sin verksamhet. – Tack vare vår tjänst kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, säger Arpit Gupta. I dagsläget är tjänsten en webbsida på nätet men fortsatt ska den utvecklas och lanseras som en app för mobiltelefonen. Till en början lanseras den i Sverige men det finns visioner om att etablera även på andra marknader.
Notysing är en kostnadsfri applikation som lär elever grundläggande kunskaper inom musik. Tjänsten är framtagen av forskare och lärare vid Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. Tanken bakom är att musiklärare ska kunna följa sina elevers utveckling. I ett projektet kallat MITIS, Musikalisk IT i skolan, undersöks möjligheterna att använda teknik i skolan för att lära elever förstå, läsa och skriva musik. Notysing är en app som i samband med projektet framtogs av pedagoger på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Doremir Music Research. – Att förstå musikens element, grundläggande musiklära, träna sång och noter ska inte bara vara för de privilegierade eller specialintresserade. Att utveckla sin musikalitet är något för alla, säger Sven Ahlbäck. I appen härmar du toner och lär dig sjunga efter noter. Det är som att ha en musiklärare i fickan som kan hjälpa till och stödja vanlig musikundervisning, säger projektledare och professor Sven Ahlbäck, i ett pressmeddelande.

Tillgängligt för alla

Under 2019 och 2020 har appen testats på ett flertal skolor i Stockholmsregionen. Testerna har gjorts i både grund- och gymnasieskola och feedback från elever och lärare har varit mycket positiv. Appen finns i dagsläget tillgänglig för elever, lärare och allmänheten i hela Sverige. Den är kostnadsfri och finns både på svenska och engelska. – Appen är både testad och utvecklad i sin verkliga miljö. Tillsammans med eleverna har vi tagit fram olika funktioner, exempelvis har de hjälpt oss att designa en funktion som gör att appen själv känner av individens nivå och anpassar automatiskt svårighetsgraden, säger Lektor Anna Backman-Bister i samma pressmeddelande. Enligt henne var det appens utformning som gjort att pedagogerna också har lyckats nå elever som annars inte hade varit så intresserade.

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.