Aira ger direkttillgång till visuell information för alla, när som helst och var som helst. Airas glasögon sammanför blinda eller synskadade personer och specialutbildade ”agenter” som genom glasögonen kan se det som användaren ser live. Agenterna kan då prata dem igenom alla möjliga situationer via en mikrofon.
Användare – eller som företaget kallar för ”upptäckare” – tar kontakt med agenten via en app på sin telefon eller via ett knapptryck på glasögonen. När de tryckt på knappen tar det en agent upp till 20 sekunder eller mindre att koppla upp sig till användarens glasögon och hjälpa dem med vad de behöver. Detta är oftast vardagliga saker som till exempel att läsa en meny som inte har översatts till blindskrift, gå igenom centrum för att hitta något att äta eller starta en maskin tvätt.
Ett av företagets uppdrag är att möjliggöra för fler att jobba heltid. För närvarande är det cirka 70 % av personer med nedsatt syn i USA som har en deltidstjänst – en siffra som Aira vill sänka till 7 %. På samma sätt vill företaget uppmuntra studenter att klara sig igenom college. Och enligt en undersökning med ca 100 studenter det senaste året har de lyckats då andelen studenter som tar sig igenom sista året har ökat från 53 % till 92 %.
Innovationen är skapad genom en blandning av wearables (bärbar teknik), AI (artificiell intelligens) och AR (Augmented Reality). Men som Greg Stilson, produktchef för Aira, så ödmjukt uttrycker sig:
– Vår teknik möjliggör bara interaktionen. Det är våra agenter som gör vår tjänst till vad den är.