Från Volvo Cars till Womengineer

Emelie Emanuelsson, 33 år, är en av två grundare till Womengineer – som vill att 50 % av alla examinerade ingenjörer 2030 är kvinnor. Till sommaren tar Emelie 6 månader tjänstledigt från Volvo Cars för att enbart satsa på Womengineer – något som Brave New Business tycker är riktigt modigt.

– Jag hade ingen aning om vad en ingenjör var, jag kände ingen ingenjör och hade aldrig hört talas om en ingenjör. Det fanns inte alls med på min radar. Men idag älskar jag att vara ingenjör och få lösa olika problem, säger Emelie Emanuelsson.

Att hon valde att bli ingenjör var en slump. Hon läste tekniskt basår på KTH, och tanken på att bli ingenjör hade aldrig funnits tidigare – men studierna väckte intresset. Efter studierna jobbade hon några år på Volvo Cars, men Womengineer har sedan universitetsstudierna följt med kvälls- och helgtid vid sidan av jobbet.  Idag drivs Womengineer som en ideell förening, men är i ombildningsfasen mot att bli en verksamhetsstiftelse, vilket innebär att med ett gott syfte kunna växa affären till en näringsverksamhet. Till sommaren tar Emelie 6 månader tjänstledigt från Volvo Cars för att enbart satsa på Womengineer – något som Brave New Business tycker är riktigt modigt.

– Ett vanligt jobb tar emot lite att arbeta med på fritiden, men Womengineer kan jag jobba med dygnet runt för det ger mig energi. Det är min roligaste hobby som nu förhoppningsvis kommer gå att kombinera med att livnära sig på och driva som ett bolag, säger Emelie.

Själv menar Emelie att hon alltid levt i hängslen och livrem, med 8–17 jobb inom stora bolag med fackföreningar. Men nu är hon beredd att testa något nytt och driva eget, något som hon själv anser vara ett modigt karriärsteg. Utöver den stora satsningen på Womengineer bytte Emelie tidigare i år avdelning efter att ha jobbat 4 år med utveckling av Volvos klimatsystem, till att gå över och arbeta med strategier. En ändring som innebar att gå från beräkningar, upphandlingar av avtal och specifikationer till att arbeta med produktstrategier och vad kunden tycker. Istället för att enbart ansvara för klimatsystem och livskvalitet ansvarar Emelie nu för hjulet, styrningen, bromsarna och chassit, något hon tidigare aldrig arbetat med.

– Innan kunde jag absolut ingenting om chassi, bromsar, styrning, däck och fälg. Men jag kunde ju ingenting om klimat när jag började på Volvo heller, så jag tänkte – hur svårt kan det vara?

Den största inspirationskällan, och en av anledningarna till att Emelie själv vågat ta tjänstledigt från sitt jobb på Volvo och istället satsa helt på Womengineer, är andra modiga människor som vågat ta nya angreppsvinklar och göra nya saker.

–  Jag får verkligen så mycket energi av den typen av människor som har en idé och sen bara kör. Det är också det som har inspirerat mig att ta de kliv som jag har gjort, framförallt det sista med att be om tjänstledigt från mitt nya jobb och satsa fullt på Womengineer, berättar Emelie.

För att lyckas med sin vision och dröm anser Emelie av egen erfarenhet att det är viktigt att vara tydlig i sin prioritering och hålla det som genererar pengar till verksamheten nära. Under uppbyggnadsfasen av Womengineer var prioriteringen spretig, och vad det gäller affärsidé, strategi och vision menar Emelie att det är viktigt att hålla dessa nära organisationen och organisationens nyckelspelare.

– Det är viktigt att ha fullt engagemang i organisationen annars syns det lätt bristande resultat från personer som inte har den tydliga visionen. Det du drar in pengar på – håll det nära dig själv. Det låter uppenbart, men det har verkligen varit en lärdom. Det är också viktigt att kunna kavla upp ärmarna ibland. Inom alla jobb, inom alla idéer, men även när man ska planera och ordna en midsommarfest, egentligen när det gäller vad som helst – vissa saker går inte att komma undan och det har jag lärt mig av att driva eget, säger Emelie.

Emelies bästa tips till någon som själv vill satsa och driva eget är:

– Gör det bara! Man ska inte fundera så mycket, utan har man en bra idé ska man bara köra, för annars kommer någon annan göra det. Våga bryt din vardag lite oftare och testa att göra nya grejer. Med dagens internet är det hur enkelt som helst att hitta likasinnade personer och ofta finns det en eller flera som redan tänkt på samma sak. Dessutom kan man ta tjänstledigt om man inte vill eller vågar satsa helt på en ny idé.

En dröm är att ingenjörsbranschen inom tio år är mer jämställd än idag och att det ska gå att rekrytera på en jämn bas, 50/50, vilket också är den vision Womengineer strävar mot.

– Min dröm när det kommer till Womengineer är att vi ska finnas internationellt och finnas som stöd och hjälp för alla i Danmark, Holland, USA eller vart som helst i världen, avslutar Emelie.

Läs mer om Womengineer i en tidigare Brave New Business intervju.

Brave news
Desirée Brundin, 30 år, växte upp med en dröm om att bli pilot. Den drömmen blev i stället en ansökan till en civilingenjörsutbildning inom flyg-och rymdteknik på KTH där intresset för rymden istället tog över. Sedan några månader tillbaka befinner sig Desirée Brundin på Nya Zeeland där hon jobbar på rymdföretaget Rocket Lab. Efter en tid med sömnlösa nätter och intensivt arbete har teamet skjutit upp satelliten CAPSTONE med Rocket Labs egen rymdfarkost. Uppskjutningen gjordes tillsammans med NASA och Advanced Space. Nu har teamet fått ett nytt uppdrag av NASA - designa och bygga två satelliter som ska placeras i omloppsbanan runt Mars. Hej Desirée, hur är det att ha rymden som arbetsplats? Det är både roligt och inspirerande. Jag behöver variation i mitt arbete och här är en vanlig dag på jobbet aldrig den andra lik. Mina dagar påverkas mycket av i vilken fas i projekten vi är. Under juni reste jag mycket till vår launch site och spenderade dagarna i ett renrum. Ett renrum kan beskrivas som ett rum där temperatur, luftfuktighet och antal partiklar i luften är strikt kontrollerade och på så vis säkerställer att det är helt rent. I det projektet var jag också mycket på uppskjutningsplatsen och i vårt mission control center. Nu är vi i startgroparna för ett nytt projekt, och då spenderar jag min tid framför datorn eller i olika workshops och möten. Med rymden som arbetsplats är ingen dag den andra lik, Desirée Brundin i Control center Rymden måste var full av utmaningar, hur tar du dig an dem? Jag stöter på utmaningar varje dag. Men det är lite det som är grejen med att vara ingenjör, att lösa problem och ta sig förbi utmaningar. Personligen blir jag uttråkad om saker är för lätta så jag är glad att satellituppdrag är långt ifrån enkla, haha. Jag tror att det bästa sättet att ta sig an utmaningar är att se på dem med nyfikenhet, och att ansluta sig till ett bra team som du kan bolla idéer med och lära dig nya saker av. Var ser du dig själv om 10 år? Svår fråga, jag har faktiskt ingen aning. Det hade varit tråkigt att ha livet förutbestämt. Jag vill kunna tacka ja till saker när de händer och inte ha en färdig plan att följa. Men om 10 år hoppas jag att jag fortfarande gör saker som inspirerar mig. Och om det är rymden eller inte får framtiden utvisa. Desirée brundin med rymdfarkosten som skjutits upp till månen. Hur var det att flytta till Nya Zeeland med allt vad det innebär? För mig var det ingen större förändring. Jag har flängt runt ganska mycket och bott i både Australien och Kalifornien tidigare. Jag trivs superbra på Nya Zeeland och försöker ta varje chans jag får att utforska landet. När jag inte jobbar brukar jag vandra, bruncha med vänner och hänga på stranden. Har du några tips till den som vill göra en liknande resa? Jag skulle säga, gör det. Var inte rädd för att flytta. Det värsta du kan göra för din karriär och din personliga utveckling är att stanna på samma ställe. Du kan alltid vända tillbaka om det inte känns rätt, men det är mycket du missar att uppleva om du inte vågar ta chansen. Och slutligen, om du var tvungen att byta karriär idag, vad skulle du göra i stället? Om jag inte hade jobbat som ingenjör hade jag velat jobba med inredning eller konst.   Läs fler modiga intervjuer från Brave New Business Från universitet till egenföretagare innan examen Ett ”ekonomiskt felsteg” ledde till drömkarriär ”Life is a journey, not a destination”
Nu finns en ny tjänst som gör det möjligt att begrava koldioxid. Med enkla tunnor djupt ner i marken ska man lyckas samla in över fem miljoner ton koldioxid ur luften varje år från och med år 2030. Det nya projektet vars syfte är att minska koldioxidutsläppen i atmosfären har redan testats i en mindre version kallad Project Bison. Förhoppningen är att systemet ska skalas upp och att projektet ska kunna suga ur fem miljoner ton koldioxid ur luften redan år 2030. Det skulle motsvara utsläppen från en miljon bensindrivna bilar under ett års tid. När koldioxiden är inkapslad i tunnorna omvandlas den till en vätska. Vätskan förs sedan genom långa rörledningar till brunnar som är borrade flera hundra meter ner i marken där vätskan sedan lagras permanent. Systemet drivs oavkortat av ren energi. Projektet ses som en tjänst där företag lättare ska kunna klimatkompensera för sina utsläpp. Tjänsten kallas ”Carbon removal” och är den största av sitt slag. Den är helt platsoberoende och låter företag över hela världen ta del av den. En pilot har redan testats på Island. Den lyckades samla in 4000 ton koldioxid på ett år. Företaget bakom projektet, Carbon Capture, tror kunna skala upp systemet men menar att det fortfarande är ett dyrt sätt att bli av med utsläppen.   Läs fler gröna nyheter från Brave New Business Plast blir diamanter Biologiskt bekämpningsmedel med parningsdoft Svenska träd blir hållbara textiler

Brave New Business letar modiga entreprenörer

Vi letar efter dig som aldrig ger upp, som vågar sticka ut hakan, som tänker annorlunda och som vågar utmana sig själv och sin bransch. Har du en spännande idé som du skulle vilja få publicerad eller känner du kanske en modig innovatör? Tipsa oss!


Vi använder egna cookies och cookies från tredje part för att förbättra din navigeringsupplevelse. Fortsätter du att surfa vidare innerbär det att du accepterar användningen av dessa cookies. Du hittar mer information i våra villkor för cookies.